Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 15-02-2014, 04:31 AM
mrfs1978 mrfs1978 is offline
Super Active

mrfs1978's Avatar
 
Trader Rating: (18)
Join Date: Jul 2006
Posts: 5,827
Thanks (Received): 103
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default Dari Mana Sumber ( Al-Fatihah ) Apabila Ada Kematian

Apa pandangan korang semua....sblm nie aku pun penah dengar pasal nie tadi terjumpa video pasal nie....semoga video nie leh dijadikan sebagai panduan....

http://www.youtube.com/watch?v=-3Q0TNUCqHg
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 15-02-2014, 04:53 AM
my-elance my-elance is offline
Active Plus

my-elance's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2009
Posts: 3,034
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 3
Active Level
Default

ilmu yang baik , nampak mcm org melayu di mesia ni byk ikut amalan turun-temurun je tanpa tahu hal yg sebenarnya
Reply With Quote
  #3  
Old 15-02-2014, 10:27 AM
maarz maarz is offline
Regular

maarz's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2010
Location: Johor Bahru
Posts: 793
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

sedekah fatihah bila dengar kematian bidaah?
__________________
Lailahailaallah Muhamadur Rasulullah
Reply With Quote
  #4  
Old 15-02-2014, 10:30 AM
naz0203 naz0203 is offline
Active Plus

naz0203's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: May 2012
Posts: 2,630
Thanks (Received): 4
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by maarz View Post
sedekah fatihah bila dengar kematian bidaah?
hmm...mcm pelik jer....





Reply With Quote
  #5  
Old 15-02-2014, 10:43 AM
achmadalbab achmadalbab is offline
Regular

 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jun 2012
Posts: 584
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Ijtihad ulamak ada suh baca. Xsalah baca
Reply With Quote
  #6  
Old 15-02-2014, 11:08 AM
Kbyne Kbyne is offline
Legendary Member

Kbyne's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2011
Location: K.L.
Posts: 10,938
Thanks (Received): 14
Likes (Received): 380
Active Level
My Mood:
Default

Ada pengecualian ke kpd anak yg soleh jer yg baca banyak banyak Al Fatihah sebagai sedekah...
__________________
Orang Yang Tak Sedarkan Diri
Daripada Abu Hurairah r.a. Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Jika ada seseorang berkata, ramai orang telah rosak, maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka” (HR Muslim)
Reply With Quote
  #7  
Old 15-02-2014, 11:27 AM
Ibn Raffar Ibn Raffar is offline
Super Active

Ibn Raffar's Avatar
 
Trader Rating: (28)
Join Date: May 2011
Posts: 7,002
Thanks (Received): 320
Likes (Received): 51
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by achmadalbab View Post
Ijtihad ulamak ada suh baca. Xsalah baca
senaraikan nama ulama dan ijtihad tersebut jika kamu benar...
Reply With Quote
  #8  
Old 15-02-2014, 11:39 AM
CL's CL's is offline
Legendary Member

CL's's Avatar
 
Trader Rating: (28)
Join Date: Apr 2009
Location: Bawah Langit Allah
Posts: 14,089
Thanks (Received): 240
Likes (Received): 8
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

aku penah dgr benda nie....
sbb tu bila ada kematian kita diminta baca Innalillah...
sbb dlm ayat tu ada doa utk si mati....
kalau berdasarkan hadis ada d sebut bahawa selepas mati cuma 3 amalan je yg masih berjalan dan sampai kepada si mati iaitu sedekah jariah,doa anak2 dan ilmu yg di manfaatkan....
atas sbb tu mungkin dikatakan tiada istilah/pendapat yg mengatakan bahawa sedekah Al-Fatihah sampai kepada si mati tersebut kecuali mungkin anak si mati sbb itu doa anak utk allahyarham/mah ibu bapanya...
Wallahua'lam....betolkan kalau sy silap....
Reply With Quote
  #9  
Old 15-02-2014, 11:40 AM
citymall citymall is offline
Active Plus

citymall's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Dec 2013
Location: Dungun Terengganu
Posts: 4,280
Thanks (Received): 331
Likes (Received): 145
Active Level
My Mood:
Default

Biasanya selepas mendengar berita kematian dari kalangan ahli keluarga, kaum kerabat dan sahabat handai, biasanya saya ucap;
" innaa lillaahi wainna ilaihi raajium" kemudian
" baca surah al-Fatihah" kemudian
" berdoa untuk si mati semoga Allah beri keampunan dan dicucuri rahmat ke atas si mati"

Adakah ianya makruh, sunat atau harus atau bida'ah dholalah?
Reply With Quote
  #10  
Old 15-02-2014, 12:15 PM
Kbyne Kbyne is offline
Legendary Member

Kbyne's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2011
Location: K.L.
Posts: 10,938
Thanks (Received): 14
Likes (Received): 380
Active Level
My Mood:
Default

Pendapat saya tak mungkin la kita katakan ianya haram...

Senang Alfatihah semua kita niatkan kpd ibubapa kita...
__________________
Orang Yang Tak Sedarkan Diri
Daripada Abu Hurairah r.a. Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda “Jika ada seseorang berkata, ramai orang telah rosak, maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka” (HR Muslim)
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump