Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 13-07-2019, 02:28 AM
Xploit Machine Xploit Machine is online now
Super Active

Xploit Machine's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2012
Location: West Malaysia
Posts: 6,727
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 1705
Blog Entries: 16
Active Level
Post Amal Syiah Selagi Hormat Fahaman Majoriti

12.07.2019 - Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, pengikut Syiah boleh mengamalkan fahaman tersebut selagi menghormati fahaman Ahli Sunnah Waljamaah yang menjadi pegangan majoriti umat Islam di negara ini.

Perdana Menteri berkata, adalah menjadi hak peribadi semua individu untuk mengamalkan ajaran atau fahaman masing-masing.

Beliau membuat kenyataan itu sebagai mengulas pembatalan satu seminar yang dijadualkan berlangsung hujung minggu ini untuk mempromosikan Mesej Amman selepas menerima ancaman bom daripada kumpulan anti-Syiah.

“Jika mereka mahu mengalu-alukan Buddha atau Syiah atau apa sahaja, itu adalah hak (peribadi) mereka.

“Selagi mereka (golongan minoriti) tidak cuba menyebarkan ajaran mereka dalam kalangan umat Islam Malaysia yang semuanya Ahli Sunnah Wal-Jamaah,” katanya kepada pemberita semasa sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

Semalam dilaporkan bahawa seminar Mesej Amman anjuran Institut Pengajian Islam Lanjutan Antarabangsa (IAIS) dibatalkan kerana penganjur menerima ancaman bom di Facebook.

Jurucakap IAIS berkata, keputusan itu dibuat oleh pihak pengurusan tinggi badan itu.

Mengulas lanjut, Mahathir berkata, tindakan mengancam keselamtan pihak penganjur “bukan cara yang betul”.

Semalam, polis mengesahkan terdapat unsur ancaman keselamatan diterima atas penganjuran seminat tersebut.

Ketua Komunikasi Korporat Bukit Aman Asmawati Ahmad berkata seminar itu, yang dijadualkan pada 13 Julai sudah pun dibatalkan oleh penganjur.

Ancaman itu katanya dibuat oleh salah seorang pengguna pada 6 Julai melalui satu akaun Facebook Gerakan Banteras Syiah, yang menggesa untuk menghentikan penyebaran fahaman Syiah.

Mesej Amman yang ditandatangani di Amman, Jordan oleh Raja Abdullah II pada 2004 mengesahkan kesahihan 8 mazhab Islam, termasuk Sunnah dan Syiah, 2 mazhab terbesar di dunia Islam.



Sumer asal https://newmalaysianpost.com/2019/07...hormati-tun-m/

Update #1

Quote:
Originally Posted by cek mek molek View Post

Tun Mahathir gagal tangani lambakan pengikut syiah - DMJ


12 Julai 2019 4:18 PM


DR. MAHATHIR MOHAMAD

JOHOR BAHRU 12 Julai - Dewan Muda Johor (DMJ) menyifatkan pendekatan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam menangani lambakan pengikut syiah di negara ini telah gagal.

Ahli DMJ, Nur Faizal Kasri berkata, ini kerana, kenyataan Dr. Mahathir di sebuah portal dengan tajuk “Syiah ada hak peribadi, tapi jangan cuba sebar ajaran” adalah sebenarnya membenarkan ajaran itu diamalkan di negara ini.


Menurutnya, DMJ berpendapat, apabila dikatakan syiah itu ada hak peribadi ia secara tidak langsung merupakan tiket untuk mereka berkembang biak.

Berkenaan saranan Dr. Mahathir supaya syiah jangan cuba sebara ajaran, katanya, DMJ percaya larangan itu pasti tidak diendahkan oleh puak syiah yang sekarang ini bergerak secara tersembunyi tetapi angka mereka sentiasa bertambah.

“Syiah sudah difatwakan haram oleh kebanyakan Majlis Agama Negeri, maka memberikan hak peribadi kepada mereka merupakan tindakan dangkal yang boleh dieksploitasi.

“Mungkin hari ini mereka sedikit dan tidak berani menonjolkan diri, apabila mereka sudah ramai nanti, DMJ percaya mereka akan lebih berani,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Justeru, Nur Faizal berkata, bagi menyelesaikan permasalahan itu, DMJ mencadangkan supaya diwujudkan satu Rang Undang-undang Syariah untuk menyekat mana-mana ajaran sesat seperti Syiah, Qadiani, Salafi, Hizbut Tahrir dan lain-lain daripada terus diamalkan di negara ini.

Selain itu, tambahnya, tafsiran Islam seperti disebutkan dalam Perkara 3(1) bahawa Islam adalah agama bagi Persekutuan tetapi agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian persekutuan perlu diperincikan lagi kerana pecahan Islam lain tidak sepatutnya dibenarkan untuk diamalkan.

“Syiah juga mengaku sebagai Islam, Qadiani juga membuat pengakuan sama, tidak terlepas juga puak-puak Salafi. Oleh itu, adalah penting untuk membuat takrifan yang terperinci bagi Islam yang mana hanya Ahlus Sunnah Wal Jamaah Asya’irah dan Maturdiyyah sahaja diterima,” katanya.

DMJ juga katanya, turut mencadangkan silibus mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah sepatutnya mengajar Tauhid yang betul iaitu Tauhid Sifat 20 seperti yang diajarkan di Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor, subjek tersebut perlu diselaraskan antara sekolah kebangsaan dan sekolah agama. - UTUSAN ONLINE

https://www.utusan.com.my/berita/nas...h-dmj-1.935404
__________________
¸
"It's me, infront of dark retina, all you can feel is invisibility and silence" - Joe Isabella
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 13-07-2019, 05:50 AM
taurusguy1983 taurusguy1983 is offline
Active Member

taurusguy1983's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2008
Posts: 1,353
Thanks (Received): 11
Likes (Received): 45
Active Level
My Mood:
Default

sial nya atok!
Reply With Quote
  #3  
Old 13-07-2019, 07:10 AM
marvelous marvelous is offline
Legendary Member

marvelous's Avatar
 
Trader Rating: (25)
Join Date: Aug 2006
Location: Dalam Bumi Berpijak Dalam Dunia Nyata
Posts: 15,920
Thanks (Received): 34
Likes (Received): 2465
Active Level
My Mood:
Default

aku senyum aje..

sbb memang dari dulu lg pun....stail atok

siapa pengikut2 syiah ini...?

dan syiah bukan islam...

jika diaorang mengaku islam...sudah wujud ketidakbenaran di sana...

orang islam dan orang bukan islam mula keliru...

syiah perlu istiharkan diri mereka bukan islam...

jika mereka sanggup buat begitu...no point lah...kalo mereka nak buat apa2 pun...

cuma sebagai negara islam...pemimpin ada hak untuk melarang dari mereka melakukan aktiviti yang cuba menyebarkan fahaman mereka
Reply With Quote
  #4  
Old 13-07-2019, 07:14 AM
marvelous marvelous is offline
Legendary Member

marvelous's Avatar
 
Trader Rating: (25)
Join Date: Aug 2006
Location: Dalam Bumi Berpijak Dalam Dunia Nyata
Posts: 15,920
Thanks (Received): 34
Likes (Received): 2465
Active Level
My Mood:
Default

mula2 aku nak tengok..apa peranan PAN dalam kerajaan PH....

sbb PAN adalah pecahan dari PAS...

namun sehingga sekarang...langsung tidak ada sesuatu yang menunjukkan PAN buat seperti apa yang dia janji kan....

benarlah ....jika manusia itu yang berusaha mendapatkan kuasa..pasti dia akan di kuasai oleh kuasa yang dia dapat...

sekarang aku nak tunggu PAS pula menguasai Malaysia.....

PAS kena bermula dari sekarang untuk menjadi pemimpin di Malaysia...
Reply With Quote
  #5  
Old 13-07-2019, 07:43 AM
Emy_Ezra Emy_Ezra is offline
Super Active

Emy_Ezra's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2012
Posts: 5,125
Thanks (Received): 67
Likes (Received): 113
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by marvelous View Post
...
Masalahnye, PAS xkn memerintah Malaysia.
Derang tak competent untuk memerintah.
Dalam dia sendiri ada byk factions.
Lagi nak gabung dgn UMNO.
Reply With Quote
  #6  
Old 13-07-2019, 07:48 AM
Jering Jering is offline
Regular

Jering's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2019
Posts: 112
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 16
Active Level
My Mood:
Default

Mn blh gini
Syiah ni ajaran sesat

Patut hapuskan smpi ke akar baru selamat
Ni nak biar bertunas

Mula2 mmg xde kesan apa2
Ibarat api

Ni bkn hal politik ni soal akidah
Org Islam di Malaysia x kira sokong apa atau kaum apa
Kita kn bersatu bab akidah
Tolak Syiah
Reply With Quote
  #7  
Old 13-07-2019, 07:55 AM
imatheonlyone imatheonlyone is offline
Legendary Member

 
Trader Rating: (20)
Join Date: Mar 2009
Posts: 12,080
Thanks (Received): 29
Likes (Received): 235
Active Level
Default

Lepas ni dah boleh tukar dah doa Lepas khutbah tu
Reply With Quote
  #8  
Old 13-07-2019, 08:27 AM
marvelous marvelous is offline
Legendary Member

marvelous's Avatar
 
Trader Rating: (25)
Join Date: Aug 2006
Location: Dalam Bumi Berpijak Dalam Dunia Nyata
Posts: 15,920
Thanks (Received): 34
Likes (Received): 2465
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Jering View Post
Mn blh gini
Syiah ni ajaran sesat

Patut hapuskan smpi ke akar baru selamat
Ni nak biar bertunas

Mula2 mmg xde kesan apa2
Ibarat api

Ni bkn hal politik ni soal akidah
Org Islam di Malaysia x kira sokong apa atau kaum apa
Kita kn bersatu bab akidah
Tolak Syiah
ini aku setuju..tolak syiah dan apa saja ajaran yang menyimpang dari ajaran islam...

kita sebagai orang islam harus bersatu...suburkan penyatuan ummah, tolak perbezaan fahaman politik....

suburkan dan ramai kan masjid dengan jemaah...

usah bicara perjuangan..jika ia tidak bermula dari diri kita sendiri...

sesama islam pun boleh bergaduh..apa tah lagi sesama kaum...

islam tidak kenal kaum...tetapi kaum lah yang memisahkan kaum dengan agama..
Reply With Quote
Likes Jering liked this post
  #9  
Old 13-07-2019, 08:33 AM
Hayy Hayy is offline
Super Active

Hayy's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Oct 2010
Posts: 6,044
Thanks (Received): 8
Likes (Received): 45
Active Level
My Mood:
Default

So Atok dgn berbangganya mengistihar syiah bebas diamalkan la yea.. Hebat Atok...
Reply With Quote
  #10  
Old 13-07-2019, 09:01 AM
cek mek molek cek mek molek is offline
CG Top Poster Club

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2013
Posts: 43,013
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 5174
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Tun Mahathir gagal tangani lambakan pengikut syiah - DMJ


12 Julai 2019 4:18 PM


DR. MAHATHIR MOHAMAD

JOHOR BAHRU 12 Julai - Dewan Muda Johor (DMJ) menyifatkan pendekatan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad dalam menangani lambakan pengikut syiah di negara ini telah gagal.

Ahli DMJ, Nur Faizal Kasri berkata, ini kerana, kenyataan Dr. Mahathir di sebuah portal dengan tajuk “Syiah ada hak peribadi, tapi jangan cuba sebar ajaran” adalah sebenarnya membenarkan ajaran itu diamalkan di negara ini.


Menurutnya, DMJ berpendapat, apabila dikatakan syiah itu ada hak peribadi ia secara tidak langsung merupakan tiket untuk mereka berkembang biak.

Berkenaan saranan Dr. Mahathir supaya syiah jangan cuba sebara ajaran, katanya, DMJ percaya larangan itu pasti tidak diendahkan oleh puak syiah yang sekarang ini bergerak secara tersembunyi tetapi angka mereka sentiasa bertambah.

“Syiah sudah difatwakan haram oleh kebanyakan Majlis Agama Negeri, maka memberikan hak peribadi kepada mereka merupakan tindakan dangkal yang boleh dieksploitasi.

“Mungkin hari ini mereka sedikit dan tidak berani menonjolkan diri, apabila mereka sudah ramai nanti, DMJ percaya mereka akan lebih berani,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Justeru, Nur Faizal berkata, bagi menyelesaikan permasalahan itu, DMJ mencadangkan supaya diwujudkan satu Rang Undang-undang Syariah untuk menyekat mana-mana ajaran sesat seperti Syiah, Qadiani, Salafi, Hizbut Tahrir dan lain-lain daripada terus diamalkan di negara ini.

Selain itu, tambahnya, tafsiran Islam seperti disebutkan dalam Perkara 3(1) bahawa Islam adalah agama bagi Persekutuan tetapi agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian persekutuan perlu diperincikan lagi kerana pecahan Islam lain tidak sepatutnya dibenarkan untuk diamalkan.

“Syiah juga mengaku sebagai Islam, Qadiani juga membuat pengakuan sama, tidak terlepas juga puak-puak Salafi. Oleh itu, adalah penting untuk membuat takrifan yang terperinci bagi Islam yang mana hanya Ahlus Sunnah Wal Jamaah Asya’irah dan Maturdiyyah sahaja diterima,” katanya.

DMJ juga katanya, turut mencadangkan silibus mata pelajaran Pendidikan Islam di sekolah sepatutnya mengajar Tauhid yang betul iaitu Tauhid Sifat 20 seperti yang diajarkan di Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor, subjek tersebut perlu diselaraskan antara sekolah kebangsaan dan sekolah agama. - UTUSAN ONLINE

https://www.utusan.com.my/berita/nas...h-dmj-1.935404
__________________
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump