Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #5771  
Old 12-02-2019, 12:05 AM
TT TT is online now
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 141,114
Active Level
My Mood:
Default

Kesilapan AGC punca bicara Najib tangguh

Peguam Haniff Khatri Abdulla mengkritik apa yang menurutnya langkah silap oleh pihak pendakwaan dari Pejabat Peguam Negara yang menyebabkan penangguhan perbicaraan kes rasuah bekas perdana menteri Najib Razak berkaitan SRC International Sdn Bhd.


Beliau yang sebelum ini menjadi penasihat undang-undang Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menyifatkan langkah pihak pendakwaan sebagai "tahan jerat sorong kepala".

Katanya, jelas bahawa pasukan peguam Najib akan cuba menangguhkan perbicaraan dan beberapa langkah yang diambil pendakwa sebagai "aneh dan pelik".

Kesilapan pertama, katanya, adalah keputusan pendakwa untuk menambah tiga lagi pertuduhan berkaitan SRC International 15 hari sebelum perbicaraan.

"Kenapa perlu ditambah pertuduhan lanjutan berkaitan SRC, sedangkan apa yang penting dari segi keadilan adalah agar sekurang-kurangnya satu pertuduhan dapat dibicarakan mengiku jadual iaitu 12 Februari, seperti yang didahaga semua pihak yang sudah lama menantinya," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Pada 28 Jan lalu, pihak pendakwaan mengenakan tiga lagi pertuduhan tambahan mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Aktiviti Haram 2001 di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, hanya untuk meminta Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali memberikan pembebasan tanpa dilepaskan pada 7 Februari.

Peguam Negara Tommy Thomas berkata ada hujah berhubung sama ada tiga tuduhan itu perlu bertindak sebagai pencantuman (joinder) dengan tujuh lagi kes.

Katanya lagi, tiga pertuduhan kemudian akan dikenakan secara berasingan di Mahkamah Sesyen kemudian.

Najib kemudian didakwa semula di Mahkamah Sesyen pada 8 Februari. Pihak pendakwa juga memaklumkan mereka mahu memindahkan tiga pertuduhan itu ke mahkamah tinggi.

Satu lagi langkah silap menurut Hanif adalah keputusan pendakwa untuk menarik balik sijil pindah kes untuk tujuh pertuduhan SRC International yang menjadi asas perpindahan kes dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.

Menurut Kanun Tatacara Jenayah, pemindahan kes dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi boleh dibuat melalui sijil itu atau budi bicara hakim.

Ketika menarik balik sijil itu dan meminta budi bicara hakim untuk pemindahan kes, Thomas berkata ia bagi mengelakkan sebarang hujah bahawa pemindahan itu adalah satu pembatalan.

Haniff bagaimanapun berkata, tindakan menarik balik itu sendiri membuka ruang pertikaian, yang menjadi asass kepada permohonan penangguhan Najib yang dibenarkan oleh Mahkamah Rayuan.

"Ia membuka ruang untuk pihak pembelaan menghujahkan tiada mana-mana prosiding yang wujud pada masa itu untuk Mahkamah Tinggi memindahkan tujuh pertuduhan, mengikut Seksyen 417 Kanun Tatacara Jenayah, dan bahawa ia perlu disebut semula di Mahkamah Sesyen terlebih dulu," katanya lagi.

Haniff juga mempersoalkan mengapa pihak pendakwa mengambil masa enam bulan untuk mengubah kaedah kes dipindahkan ke Mahkamah Tinggi, yang bermula pada 10 Ogos 2018.

Katanya, langkah untuk menarik balik sijil pindah kes pada 7 Februari dibuat hanya lima hari sebelum tarikh perbicaraan.

"Sejujurnya, rakyat Malaysia berhak menuntutk pihak pendakwa memberi penjelasan munasabah ke atas kealpaan dan kecuaian (mereka).

"Sudahlah pihak pembelaan pasti mencari jalan untuk melengahkan perbicaraan, tetapi amat sedih apabila pihak pendakwa yang diharapkan gagal bertindak profesional, dan menyumbang besar kepada penangguhan perbicaraan yang dinantikan ini," katanya.

Mahkamah Rayuan hari ini sebulat suara membenarkan permohonan penangguhan Najib sementara mendengar dan memutuskan rayuannya berhubung tindakan pendakwaan menarik balik sijil pindah kes berhubung kes berkenaan. - MK

Reply With Quote
Paid Advertisement
  #5772  
Old 12-02-2019, 04:43 AM
apoeki apoeki is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2012
Posts: 4,082
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 84
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by kasturi View Post
tangguh lg. x sakit ke telor pahlawan bugis tu duk kepit lama2
Spe suh lantik AG bod0h. Kn da tangguh
Reply With Quote
  #5773  
Old 12-02-2019, 05:42 AM
azmann33 azmann33 is offline
Super Active

azmann33's Avatar
 
Trader Rating: (101)
Join Date: Mar 2009
Posts: 9,521
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 545
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by kasturi View Post
tangguh lg. x sakit ke telor pahlawan bugis tu duk kepit lama2
Bakal PM8 dulu pun tangguh berpuluh2 kali masa perbicaraan kes dia..sakit ke tak anu and bontot dia masa tu???
Reply With Quote
  #5774  
Old 12-02-2019, 06:37 AM
kiddd2 kiddd2 is offline
CG Top Poster Club

kiddd2's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jun 2011
Posts: 20,510
Thanks (Received): 37
Likes (Received): 2068
Active Level
My Mood:
Default

masa ag kapir ni dilantik, ada yang bekap kata dia bagus, biarpun duduk Malaysia tapi xreti bahasa melayu..

rupanya, xde laa bagus sgt..

dia sendiri yang punca drag case..

tak cukup 5tahun laa nampak gaya nak tgk najib masuk penjara..

nanti dah dekat2 pru, baru tunjuk buat kerja agaknya..
__________________
NAK TAHU HARGA HANDPHONE TERKINI??? MASUK SINI

: KEDAI HANDPHONE ONLINE :
Reply With Quote
  #5775  
Old 12-02-2019, 07:06 AM
akecema akecema is offline
Legendary Member

akecema's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jan 2007
Location: Diamond Bay
Posts: 16,987
Thanks (Received): 205
Likes (Received): 522
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Ni kene panggil cik cmm ni untuk explain
Kalo idak geng dalam gua akan keluar meraikan
Sblm mereka ckp najib tangguh sbb bersalah
__________________
Reply With Quote
  #5776  
Old 12-02-2019, 07:34 AM
d_conan d_conan is offline
CG Top Poster Club

d_conan's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Aug 2011
Posts: 23,744
Thanks (Received): 110
Likes (Received): 596
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by TT View Post
Kesilapan AGC punca bicara Najib tangguh

Peguam Haniff Khatri Abdulla mengkritik apa yang menurutnya langkah silap oleh pihak pendakwaan dari Pejabat Peguam Negara yang menyebabkan penangguhan perbicaraan kes rasuah bekas perdana menteri Najib Razak berkaitan SRC International Sdn Bhd.


Beliau yang sebelum ini menjadi penasihat undang-undang Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad menyifatkan langkah pihak pendakwaan sebagai "tahan jerat sorong kepala".

Katanya, jelas bahawa pasukan peguam Najib akan cuba menangguhkan perbicaraan dan beberapa langkah yang diambil pendakwa sebagai "aneh dan pelik".

Kesilapan pertama, katanya, adalah keputusan pendakwa untuk menambah tiga lagi pertuduhan berkaitan SRC International 15 hari sebelum perbicaraan.

"Kenapa perlu ditambah pertuduhan lanjutan berkaitan SRC, sedangkan apa yang penting dari segi keadilan adalah agar sekurang-kurangnya satu pertuduhan dapat dibicarakan mengiku jadual iaitu 12 Februari, seperti yang didahaga semua pihak yang sudah lama menantinya," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Pada 28 Jan lalu, pihak pendakwaan mengenakan tiga lagi pertuduhan tambahan mengikut Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Aktiviti Haram 2001 di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, hanya untuk meminta Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali memberikan pembebasan tanpa dilepaskan pada 7 Februari.

Peguam Negara Tommy Thomas berkata ada hujah berhubung sama ada tiga tuduhan itu perlu bertindak sebagai pencantuman (joinder) dengan tujuh lagi kes.

Katanya lagi, tiga pertuduhan kemudian akan dikenakan secara berasingan di Mahkamah Sesyen kemudian.

Najib kemudian didakwa semula di Mahkamah Sesyen pada 8 Februari. Pihak pendakwa juga memaklumkan mereka mahu memindahkan tiga pertuduhan itu ke mahkamah tinggi.

Satu lagi langkah silap menurut Hanif adalah keputusan pendakwa untuk menarik balik sijil pindah kes untuk tujuh pertuduhan SRC International yang menjadi asas perpindahan kes dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.

Menurut Kanun Tatacara Jenayah, pemindahan kes dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi boleh dibuat melalui sijil itu atau budi bicara hakim.

Ketika menarik balik sijil itu dan meminta budi bicara hakim untuk pemindahan kes, Thomas berkata ia bagi mengelakkan sebarang hujah bahawa pemindahan itu adalah satu pembatalan.

Haniff bagaimanapun berkata, tindakan menarik balik itu sendiri membuka ruang pertikaian, yang menjadi asass kepada permohonan penangguhan Najib yang dibenarkan oleh Mahkamah Rayuan.

"Ia membuka ruang untuk pihak pembelaan menghujahkan tiada mana-mana prosiding yang wujud pada masa itu untuk Mahkamah Tinggi memindahkan tujuh pertuduhan, mengikut Seksyen 417 Kanun Tatacara Jenayah, dan bahawa ia perlu disebut semula di Mahkamah Sesyen terlebih dulu," katanya lagi.

Haniff juga mempersoalkan mengapa pihak pendakwa mengambil masa enam bulan untuk mengubah kaedah kes dipindahkan ke Mahkamah Tinggi, yang bermula pada 10 Ogos 2018.

Katanya, langkah untuk menarik balik sijil pindah kes pada 7 Februari dibuat hanya lima hari sebelum tarikh perbicaraan.

"Sejujurnya, rakyat Malaysia berhak menuntutk pihak pendakwa memberi penjelasan munasabah ke atas kealpaan dan kecuaian (mereka).

"Sudahlah pihak pembelaan pasti mencari jalan untuk melengahkan perbicaraan, tetapi amat sedih apabila pihak pendakwa yang diharapkan gagal bertindak profesional, dan menyumbang besar kepada penangguhan perbicaraan yang dinantikan ini," katanya.

Mahkamah Rayuan hari ini sebulat suara membenarkan permohonan penangguhan Najib sementara mendengar dan memutuskan rayuannya berhubung tindakan pendakwaan menarik balik sijil pindah kes berhubung kes berkenaan. - MK

Quote:
Originally Posted by kasturi View Post
tangguh lg. x sakit ke telor pahlawan bugis tu duk kepit lama2
baca kat atas tu bang
Reply With Quote
  #5777  
Old 12-02-2019, 08:40 AM
notepad notepad is offline
Super Active

notepad's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Sep 2011
Location: malizia
Posts: 7,104
Thanks (Received): 27
Likes (Received): 298
Blog Entries: 3
Active Level
Default

kalau nasib ds najib baik pejabat peguam negara nanti arahkan buang kes.
Reply With Quote
  #5778  
Old 12-02-2019, 02:29 PM
TT TT is online now
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 141,114
Active Level
My Mood:
Default

Tangguh bicara, Jabatan Peguam Negara tulis surat ke Mahkamah Rayuan


Najib (tengah) keluar dari Mahkamah Tinggi hari ini selepas mendengar sebutan kes tujuh pertuduhan yang dihadapinya berhubung dana SRC International Sdn. Bhd. berjumlah RM42 juta. fOTO OLEH bERNAMA

KUALA LUMPUR - Pihak pendakwaan dalam kes bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung dana RM42 juta SRC International Sdn. Bhd. (SRC) akan menulis surat kepada Presiden Mahkamah Rayuan untuk mempercepatkan rayuan kes yang dikemukakan Najib.

Perkara itu dimaklumkan Peguam Negara, Tommy Thomas yang mengetuai pihak pendakwaan ketika sebutan semula kes tersebut di hadapan Hakim Mohd. Nazlan Mohd. Ghazali di Mahkamah Tinggi di sini sebentar tadi.

Tommy dalam hujahannya semasa prosiding berkata, Jabatan Peguam Negara akan menulis surat kepada Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Ahmad Maarop berhubung perkara itu bagi membolehkan perbicaraan kes jenayah itu boleh didengar selepas 22 Februari ini.

Sepatutnya hari ini adalah ditetapkan hari pertama perbicaraan namun Mahkamah Rayuan di Putrajaya telah membenarkan permohonan Najib untuk menangguhkan perbicaraan

"Kami memohon supaya perbicaraan yang sudah ditetapkan hari ini dilapangkan, tetapi tarikh pada 25 hingga 28 Februari dan 4 hingga 29 Mac di kekalkan. Ini kerana kami yakin bahawa rayuan oleh tertuduh di Mahkamah Rayuan boleh diputuskan sebelum tarikh itu (25 Februari), " kata Tommy.

Dalam prosiding itu, Najib diwakili peguam Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

Mahkamah kemudian menetapkan 22 Februari ini untuk pengurusan kes selanjutnya.

Semalam, Mahkamah Rayuan di Putrajaya membenarkan permohonan Najib untuk menangguhkan perbicaraan kes pecah amanah, menyalahgunakan kedudukan dan pengubahan wang haram berhubung dana RM42 juta SRC dihadapinya.

Panel tiga hakim yang diketuai oleh Datuk Ahmadi Asmawi dalam keputusan sebulat suara membenarkan permohonan Najib yang diwakili peguam Muhammad Shafee untuk perbicaraan itu ditangguhkan sementara.


http://www.kosmo.com.my/terkini/tang...ayuan-1.839238
Reply With Quote
  #5779  
Old 12-02-2019, 02:32 PM
[email protected] amy@promatt is offline
CG Top Poster Club

amy@promatt's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Jul 2009
Location: www.lelongbank.com
Posts: 20,308
Thanks (Received): 446
Likes (Received): 79
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

kalau tgk cara kerja TunM dulu2..mmg gitu gaya...nk PRU nntilah tiba2 Bonus penjawat awam berganda...tpi tu dululah..skg ni dibawah telunjuk DAP xtau mcmner cerita plak...

Quote:
Originally Posted by kiddd2 View Post
masa ag kapir ni dilantik, ada yang bekap kata dia bagus, biarpun duduk Malaysia tapi xreti bahasa melayu..

rupanya, xde laa bagus sgt..

dia sendiri yang punca drag case..

tak cukup 5tahun laa nampak gaya nak tgk najib masuk penjara..

nanti dah dekat2 pru, baru tunjuk buat kerja agaknya..
__________________
Reply With Quote
  #5780  
Old 12-02-2019, 03:42 PM
TT TT is online now
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 141,114
Active Level
My Mood:
Default

Bossku tukar gambar profil Facebook, lengkap berjubah dan topi graduan

Gambar itu dimuatnaik tepat ketika negara dilanda kontroversi berhubung pemilikan ijazah palsu, tidak diakreditasi dan tidak mendapat pengiktirafan yang dipercayai dimiliki pemimpin Pakatan Harapan (PH).


Muatnaik tersebut segera mendapat perhatian orang ramai yang mula berkongsi dan bertukar komen selain meletakkan tanda suka.

Rata-rata menyifatkannya sebagai “troll” terbaik buat masa ini selain ramai yang dilihat menyukai sindiran berbentuk gambar tanpa sebarang komen atau kata-kata daripada beliau itu.

“Level baru troll ini Datuk Najib. Gambar sahaja tanpa sepatah haram ayat pun boleh dapat beribu ‘like’. Datuk pakai minyak pengasih ke,” tulis Nik Akhbar Hafidz

Najib belajar di Kolej Lelaki Malvern di Worchestershire, England dan mendapat Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian dalam bidang Ekonomi Industri daripada Universiti Nottingham, England pada tahun 1974.

Tamat pengajian, beliau kembali ke Malaysia pada tahun 1974 dan memasuki dunia perniagaan, berkhidmat sementara di Bank Negara Malaysia dan kemudian dengan Petronas sebagai pengurus perhubungan awam.

Malah, pada 2016, gambar foto Najib dikatakan dikekalkan di dinding kampus King’s Meadow di “alma mater”, Universiti Nottingham, di United Kingdom (UK).

Pada 2008 ketika Najib menjadi timbalan perdana menteri, beliau dianugerahi Ijazah Kehormat Doktor Falsafah dalam bidang Transformasi Sosial oleh LimKokWing University of Creative Technology sebagai pengiktirafan terhadap kepimpinan cemerlangnya dalam pembangunan luar bandar di negara ini.

Manakala pada 2010 Najib sekali lagi dianugerahi Ijazah Kehormat Kedoktoran oleh Universiti Meiji, salah sebuah universiti terkemuka di Jepun. - MK


Laman sosial Facebook bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menarik perhatian warganet apabila dilihat memuatnaik gambar profil “mugshot” menunjukkan dirinya dalam persalinan menerima ijazah doktor falsafah.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump