Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > MAKE MONEY DISCUSSION > Kuala Lumpur Stock Exchange (KLSE) > Stocks General Discussion

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 13-03-2019, 09:22 AM
TT TT is online now
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 147,709
Active Level
My Mood:
Default Malaysia satu-satunya pasaran saham Asia susut tahun ini


Pasaran saham tempatan adalah satu-satunya di Asia yang susut setakat tahun ini. - Foto hiasan


6-mths chart

KUALA LUMPUR: Keghairahan susulan pilihan raya umum bersejarah Malaysia pada Mei tahun lalu semakin pudar, dengan pasaran saham tempatan adalah satu-satunya di Asia yang susut setakat tahun ini.

Penanda aras indeks FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) susut lebih daripada satu peratus setakat ini pada 2019, satu-satunya pasaran serantau yang merosot, sambil Singapura melonjak empat peratus dan Indonesia menokok tiga peratus.

Trend itu dijangka tidak berubah dengan pelabur menunggu inisiatif kerajaan untuk mengurangkan defisit bajet, membanteras rasuah dan meningkatkan kuasa beli.

“Ia kembali bermula di mana negara ini akan bergerak, kaedah kerajaan akan memimpin,” kata Pengarah Pelaburan Invesco Asset Management berpangkalan di Singapura, Jalil Rasheed.

“Sesiapa yang mengambil tinjauan jangka panjang di Malaysia dalam tempoh lima hingga 10 tahun perlu agak bersabar untuk dua hingga tiga tahun akan datang.”

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng menggesa pelabur supaya membeli aset Malaysia, sebelum menjadi mahal sebaik saja situasi fiskal kembali menemui landasan dalam masa tiga tahun.

Pentadbiran baharu sedang dalam ‘mode’ pembersihan dengan membatal dan menyemak semula projek-projek berbilion dolar sambil menggantikan beberapa Ketua Pegawai EKsekutif (CEO) dan syarikat berkaitan kerajaan.

Ia menyebabkan pertumbuhan sederhana kepada 4.7 peratus tahun lalu, dengan kerajaan menyasarkan peningkatan kepada 4.9 peratus tahun ini.

Ahli-ahli ekonomi bagaimanapun tidak begitu yakin, apabila mengunjurkan pertumbuhan hanya akan mencapai 4.5 peratus.

Beberapa keputusan kewangan lemah juga tidak membantu, dengan syarikat seperti Axiata Group Bhd dan Nestle Malaysia Bhd tidak mencapai sasaran.

Perolehan korporat Malaysia tertinggal di belakang negara jiran apabila susut 3.15 peratus tahun lalu, berbanding kenaikan 8.8 peratus di Singapura dan 18 peratus di Indonesia.

Perolehan korporat tempatan dijangka hanya meningkat satu hingga dua peratus tahun ini, kata Ahli Strategi Morgan Stanley Asia Tenggara, Sean Gardiner.

“Kita perlu melihat kegusaran kembali ke pasaran sedang pesat membangun supaya pelabur menghargai situasi Malaysia yang bertahan,” katanya.

Bagi menarik pelabur, Malaysia memperkenalkan pelan ekonomi lima tahun yang menjanjikan ketelusan dan pembaharuan institusi.

Ia menyasarkan untuk menangani pertumbuhan produktiviti, menyeragamkan perbelanjaan kerajaan untuk mengelakkan rasuah dan melebarkan ruang fiskal dengan menaikkan pematuhan cukai.

Namun, segala-galanya lebih mudah untuk dirancang dan persoalannya sekarang adalah pelaksanaan, kata Ketua Penyelidikan Ekuiti Serantau RHB Bank Bhd, Alexander Chia.

“Yang jelas, terdapat banyak risiko pelaksanaan dan pastinya banyak risiko politik.”

Beliau berkata, ia tidak hanya berlaku di Malaysia, kerana perubahan kerajaan di India dan Indonesia menjadikan pasaran bergelut selama 18 bulan sebelum menunjukkan isyarat pemulihan.

Indeks S&P BSE Sensex susut lima peratus selepas pilihan raya 2014 sebelum menokok dua peratus pada 2016 dan 28 peratus pada 2017.

Indeks Komposit Jakarta pula menjunam 12 peratus pada 2015, setahun selepas pilihan raya sebelum melantuk 15 peratus pada 2016.

Kes Malaysia mungkin dirumitkan oleh jangkaan peralihan kuasa daripada Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang dijanjikan kerusi berkenaan sebelum pilihan raya.

Anwar, yang memimpin parti terbesar dalam pakatan pemerintah berkata, Dr Mahathir dengan ‘amat jelas’ memberitahu peralihan akan berlaku menjelang Mei tahun depan. - BLOOMBERG


https://www.bharian.com.my/bisnes/la...usut-tahun-ini
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 13-03-2019, 09:26 AM
arizo razzo arizo razzo is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,462
Thanks (Received): 8
Likes (Received): 58
Active Level
Default

setiap negara yg bertukar kerajaan mesti ekonomi jatuh, pelabur nak tengok dulu kerajaan baru stabil ke tak, lagi pun ni first time dlm sejarah malaysia bertukar kerajaan.
Reply With Quote
Likes syamsoulcc, otaida00taj liked this post
  #3  
Old 13-03-2019, 09:37 AM
Niyang Niyang is offline
CG Top Poster Club

Niyang's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 39,780
Thanks (Received): 72
Likes (Received): 743
Active Level
My Mood:
Default

politic effect .... at least 2-3 tahun gak nk pulih ni... tp dgn ekonomi global yg slow dan isu AS-CHINA trade war... mau sampai pru15 x pulih...
__________________
"Jika inginkan tempat di sisi Matahari, bersedialah utk terbakar"

"Kita memerlukan kegelapan untuk melihat Bintang"
Reply With Quote
Likes fms, gimau liked this post
  #4  
Old 13-03-2019, 09:41 AM
wataktau wataktau is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2017
Posts: 1,510
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 416
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by arizo razzo View Post
setiap negara yg bertukar kerajaan mesti ekonomi jatuh, pelabur nak tengok dulu kerajaan baru stabil ke tak, lagi pun ni first time dlm sejarah malaysia bertukar kerajaan.
Mengarut! Thailand dah beberapa kali tukar kerajaan siap tentera ambik alih. ekonomi makin mantap, currency makin kukuh dan pasaran saham menaik.

Faktor dia sebab rakyat tukar pada kerajaan yg lbh baik jadi pelabur yakin.

Masalah kita rakyat tukar pada kerajaan yg lebih bon.gok yg matlamat utama hanya untuk mendajal hak dan kuasa orang melayu. Menteri2 guna ijazah palsu padahal spm pun tak lepas. Cam mana pelabur tak cabut lari.

Ingat pemerintah yg bon.gok lahir dari pengundi yg bon.gok.

Inilah hasilnya.

Last edited by wataktau; 13-03-2019 at 09:48 AM..
Reply With Quote
Thanks syamsoulcc, stillFX thanked for this post
Likes gimau, Guys Peace, Metamorfosis, penhitam, tm1 and 2 others liked this post
  #5  
Old 13-03-2019, 09:43 AM
TT TT is online now
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 147,709
Active Level
My Mood:
Default


Najib Razak
40 mins ·

Ada page FB jahat yang tuduh saya membayar Bloomberg untuk tweet carta ini.

Ini fitnah!

Saya atau BN tidak pernah bayar sesiapa untuk mengeluarkan fakta tentang ekonomi kita selepas PRU14 ini.

Nota: Garis hitam melambangkan keuntungan syarikat-syarikat di Malaysia manakala garis merah ialah indeks Bursa Saham kita.

Kedua-dua jatuh menjunam selepas PRU14 akibat ekonomi yang terus merosot di bawah PH.

https://twitter.com/business/status/1105257611392356352



=====

Najib Razak
21 hrs ·

Media antarabangsa Bloomberg melaporkan bahawa antara semua pasaran di Asia, hanya Bursa Malaysia sahaja yang turun pada tahun ini.

Antara contoh yang diberi mereka ialah bursa saham Singapura naik 4%, Indonesia naik 3% manakala Bursa Malaysia turun 1%.

Kita melawan arus ini

Bloombeerg juga meramalkan keadaan ini tidak akan berubah untuk Malaysia selepas mendengar pendapat dari beberapa pakar kewangan Asia.

Seorang pakar yang ditemuduga oleh Bloomberg pula menyebut pengumuman dan polisi dari kerajaan PH sebagai "talk is cheap".

Menteri Kewayangan mesti bangga ni.

Reply With Quote
  #6  
Old 13-03-2019, 09:44 AM
fms fms is offline
Legendary Member

fms's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: Feb 2007
Posts: 19,737
Thanks (Received): 52
Likes (Received): 133
Active Level
Default

klu slalu buat perhimpunan, pelabur pon takut nak masuk..
takut opis kene pecah..

bab perhimpunan tu, media mcm facebook mesti sebarkan sampai ke satu dunia tau kisah yg berlaku kat Malaysia..
__________________
Ejen Broadband Dicari - http://neswery.com/4T7
Buat duit dengan shortlink - https://join-adf.ly/19937059
Reply With Quote
  #7  
Old 13-03-2019, 09:46 AM
kundur75 kundur75 is online now
Active Member

kundur75's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,137
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 54
Active Level
Default

mungkin antara soalan yang akan dibangkitkan dalam dewan nnt..tunggulah nobita jawab apa nnt
Reply With Quote
  #8  
Old 13-03-2019, 09:47 AM
wataktau wataktau is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2017
Posts: 1,510
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 416
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by fms View Post
klu slalu buat perhimpunan, pelabur pon takut nak masuk..
takut opis kene pecah..

bab perhimpunan tu, media mcm facebook mesti sebarkan sampai ke satu dunia tau kisah yg berlaku kat Malaysia..
Indonesia, korea dan thailand selalu je buat perhimpunan tak ada pun pelabur lari. Tak kan kita yg sekali sekala yg buat perhimpunan pelabur lari pulak
Reply With Quote
  #9  
Old 13-03-2019, 09:48 AM
Niyang Niyang is offline
CG Top Poster Club

Niyang's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 39,780
Thanks (Received): 72
Likes (Received): 743
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by wataktau View Post
Mengarut! Thailand dah beberapa kali tukar kerajaan siap tentera ambik alih. ekonomi makin mantap, currency makin kukuh dan pasaran saham menaik.

Faktor dia sebab rakyat tukar pada kerajaan yg lbh baik jadi pelabur yakin.

Masalah kita rakyat tukar pada kerajaan yg lebih bon.gok yg matlamat utama hanya untuk mendajal hak dan kuasa orang melayu. Menteri2 funa ijazah palsu padahal spm pun tak lepas. Cam mana pelabur tak cabut lari.

Ingat pemerintah yg bon.gok lahir dari pengundi yg bon.gok.

Inilah hasilnya.
sentimen politik mesia x samai dgn thai.... mesia ni pelbagai kaum... so sentimen agak complicated.... thai ni lebih pada rampasan kuasa.... ade monarki sistem yg simple ... mesia ada 9 raja.... lg rumit n unik....
__________________
"Jika inginkan tempat di sisi Matahari, bersedialah utk terbakar"

"Kita memerlukan kegelapan untuk melihat Bintang"
Reply With Quote
Likes syamsoulcc, otaida00taj liked this post
  #10  
Old 13-03-2019, 09:53 AM
hellspermaster hellspermaster is offline
Active Plus

hellspermaster's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2013
Posts: 2,892
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 67
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by wataktau View Post
Mengarut! Thailand dah beberapa kali tukar kerajaan siap tentera ambik alih. ekonomi makin mantap, currency makin kukuh dan pasaran saham menaik.

Faktor dia sebab rakyat tukar pada kerajaan yg lbh baik jadi pelabur yakin.

Masalah kita rakyat tukar pada kerajaan yg lebih bon.gok yg matlamat utama hanya untuk mendajal hak dan kuasa orang melayu. Menteri2 guna ijazah palsu padahal spm pun tak lepas. Cam mana pelabur tak cabut lari.

Ingat pemerintah yg bon.gok lahir dari pengundi yg bon.gok.

Inilah hasilnya.
Aku sangat2 setuju. Pengundi PH acah2 bijak. Sekali kena lipak. Bo.ngok
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump