Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 21-11-2017, 10:58 PM
TT TT is online now
CG Super Hardcore

TT's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jan 2009
Location: cybertorium, level 3
Posts: 133,259
Active Level
My Mood:
Default Tragedi makan telur ikan kurau 1974




Kisah lama yang tak ramai tahu. Lokasi Melaka.

Menurut cerita, si ayah beli telur ikan kat Pasar Melaka untuk makan sekeluarga.

Masa tu Pasar Melaka kat tepi sungai Kampung Jawa tu.

Penjual kata itu telur ikan kurau tapi sebenarnya telur ikan buntal yang beracun.

Menurut kata si ayah... anak-anaknya bergelimpangan di keliling tempat makan sebaik makan telur ikan tu.

Tak terbayangkan sedih dan paniknya si ayah dan ibu masa tu...

Ibu kepada mangsa mengalami kemurungan buat beberapa ketika selepas kejadian tu.

Quote:
Lepas 5 meninggal, 5 beradik lain pula lahir




Makmor menziarahi pusara lima adik-beradiknya, semalam.

MELAKA - Salah satu kubur di Tanah Perkuburan Islam Kampung Bukit Lintang, di sini, mempunyai kisah sejarah di sebaliknya sehingga tular dalam laman sosial, baru-baru ini.

Ia berikutan papan tanda yang tertera ayat 'Kubur lima beradik mangsa telur ikan kurau' sehingga menjadi tanda tanya kisah sebenar sebalik salah satu kubur yang mempunyai 10 batu nisan.

Namun, kejadian 43 tahun lalu itu masih segar di ingatan buat Makmor Kassim, 43, apabila adik-beradiknya meninggal dunia selepas memakan masakan telur ikan kurau.

Makmor yang kini bertugas di Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB) merupakan adik bongsu kepada lima beradik berkenaan.

Menyingkap kembali kejadian menyayat hati pada 1 Disember 1974 itu, Makmor berkata, ketika itu dia baru berusia enam bulan dalam kejadian yang berlaku di Kampung Kandang, di sini.

Dalam kejadian itu, katanya, adik-beradiknya, Noraini Kassim, 11, Mohd Syukur, 8, Rohana, 6, Hijrah, 4, dan Norasyikin, 3, tidak sedarkan diri sebelum meninggal dunia selepas menikmati lauk asam pedas telur ikan kurau sebagai hidangan tengah hari.

Ekoran kejadian itu juga, katanya, bapa mereka, Kassim Alauddin dikejarkan ke hospital termasuk ibu mereka, Fatimah Hussein serta tiga adik-beradik Makmor dan beberapa orang lagi terdiri daripada ibu saudara dan sepupu mereka.

“Saya tidak berapa ingat sangat kejadian itu kerana baru berusia enam bulan. Tetapi dari apa yang diceritakan ayah dan emak, ia benar-benar mengemparkan masyarakat pada masa itu.

“Kejadian itu sukar untuk kami adik-beradik lain lupakan apatah lagi emak. Dia selalu sebak bila kisah keluarga kami ini disebut kembali. Mana ada ibu bapa yang tidak sedih apabila hilang lima anak sekali dalam satu masa,” katanya.

Menurutnya, daripada apa yang diceritakan, bapa mereka membeli telur ikan kurau untuk dijadikan lauk.

"Ia berpunca daripada telur ikan yang dikatakan beracun. Ada 11 ahli keluarga kesemuanya terlibat, termasuk beberapa mak saudara berhampiran yang makan asam pedas telur ikan itu. Malangnya, lima adik-beradik saya meninggal dunia selepas tidak sedarkan diri. Yang lain menerima rawatan di hospital," katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

Makmor berkata, meskipun kejadian itu sudah lama berlalu, tetapi ia tidak pernah terpadam di dalam ingatannya.

“Peristiwa itu lama, tapi bila saya meningkat dewasa, orang kampung masih ramai yang memanggil nama saya dengan nama Syukur. Sama dengan nama arwah abang, mungkin rupa saya ada iras-iras arwah.

"Selalulah juga saya jelaskan pada mereka, nama saya Makmor. Syukur itu nama abang saya.

“Sebagai tanda ingatan buat arwah abang dan kakak, saya beri nama anak saya yang berusia tiga tahun dengan nama Syukur. Anak perempuan yang berusia setahun sembilan bulan saya namakan Hijrah. Sebab saya tidak mahu nama mereka luput dalam ingatan,” katanya.

Makmor bagaimanapun berkata, ayah dan emak tetap menerima reda dengan ketentuan ALLAH.

“Selepas ayah kehilangan lima orang anak, ALLAH gantikan mereka dengan lima adik-beradik lagi yang lahir selepas itu, sebagai pengubat kesedihan kedua ibu bapa kami," katanya.

Menurutnya, selain lima adik-beradik yang meninggal dunia itu, tiga lagi masih hidup kerana tidak ada masa kejadian iaitu Zakaria, kini berusia 55 tahun yang merupakan abang sulung; Rahmat, 54, dan Hamidah, 51.

Katanya, selepas kejadian itu, Norijah, 42, Norazmah, 40, Mohd Safri, 33, Norhafizah, 32, dan Murni, 31, pula lahir.

“Enam orang adik-beradik kami masih menetap di Melaka termasuk saya. Seorang di Negeri Sembilan dan seorang di Singapura.

“Bagaimanapun ayah sudah meninggal dunia kira-kira 15 tahun lalu. Emak pula sudah uzur dan kini sudah berusia 76 tahun,” katanya.


http://www.sinarharian.com.my/nasion...-ikan-1.761086

Last edited by TT; 03-06-2018 at 11:17 PM..
Reply With Quote
Likes cek mek molek, jibril liked this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 21-11-2017, 11:31 PM
Civilian Civilian is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2012
Posts: 721
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 1
Active Level
Default

bahaya kepada penggemar telur ikan mcm aku....kalau sape yg ada gambar telur ikan buntal boleh share sini pls...
Reply With Quote
  #3  
Old 22-11-2017, 04:10 AM
Kbyne Kbyne is offline
Super Active

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2011
Location: Setapak,K.L.
Posts: 9,936
Thanks (Received): 14
Likes (Received): 279
Active Level
My Mood:
Default

Innalillahiwainnailaihirajiun...
Sedih betul tengok dari yg besar sampai kepada adik yg paling kecil...Kesiannya nasib sekeluarga...baca semalam sampai termimpi tadi...


Semoga Allah cucuri rahmat kepada mereka yg terkorban,semoga mati syahid InsyaAllah...
Reply With Quote
  #4  
Old 22-11-2017, 05:45 AM
no trade no trade is offline
Super Active

no trade's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: May 2008
Posts: 7,235
Thanks (Received): 11
Likes (Received): 88
Active Level
My Mood:
Default

tak pernah dgr aku cerita dkt melaka tu selama nie..
__________________
"Kita bangsa dan umat yang punya satu Tuhan, satu Nabi, satu Kitab, satu Qiblat; mengapa kita tidak boleh jadi satu bersatu dan berpadu menjadi Satu Umat."

Sedapnya Pelam Kocak
NyuMmmm
Reply With Quote
  #5  
Old 22-11-2017, 07:01 AM
keycap keycap is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2010
Posts: 719
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 13
Active Level
My Mood:
Default

sedih bebenau..anak semua kecik2 je..
Reply With Quote
  #6  
Old 22-11-2017, 09:14 AM
Archangel17 Archangel17 is offline
Active Member

Archangel17's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2016
Posts: 1,781
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 251
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Civilian View Post
bahaya kepada penggemar telur ikan mcm aku....kalau sape yg ada gambar telur ikan buntal boleh share sini pls...


ni yang buat telur masin




isk2 gamak peniaga tu tipu telur ikan kurau.. innalillahi wainna ilaihi rajiun
Reply With Quote
Likes TT, eday84, k3ryck liked this post
  #7  
Old 22-11-2017, 09:17 AM
dausbiz dausbiz is offline
CG Top Poster Club

dausbiz's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2015
Location: www.rahsiafirdaus.com
Posts: 43,934
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 1116
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Civilian View Post
bahaya kepada penggemar telur ikan mcm aku....kalau sape yg ada gambar telur ikan buntal boleh share sini pls...
Allahuakhbar

Sadis

Seryau juga nak makan teloq ikan

Tapi saya kadang tak leh tengok suka sangat
__________________


PERCUMA RAHSIA Kenikmatan SEKS SUAMI ISTERI
di www.rahsiafirdaus.com

Call/whatsapp/telegram 016-4650338
Reply With Quote
  #8  
Old 22-11-2017, 09:39 AM
eday84 eday84 is offline
CG Top Poster Club

eday84's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Jan 2009
Location: Rawang
Posts: 27,708
Thanks (Received): 55
Likes (Received): 86
Blog Entries: 62
Active Level
My Mood:
Default

Fuh nasib baik tak gemar mkn telur ikan
Peniaga ke nelayan yg tipu tu
5 beradik sekali meninggal
Takde berita ke ttg kejadian?
Ada ke ditahan peniaga tu
__________________
[ DeXandra | Ora Matte ]
Ordinary people are obsessed with entertainment. The best are obsessed with education.
Reply With Quote
  #9  
Old 22-11-2017, 09:40 AM
sayasuka sayasuka is offline
Legendary Member

sayasuka's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Oct 2011
Posts: 12,597
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 79
Active Level
Default

Tragis.. 1974 tu, dah lama.

Ikan buntal, memang beracun.
Reply With Quote
  #10  
Old 22-11-2017, 09:49 AM
stillFX stillFX is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2016
Posts: 3,453
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 227
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by sayasuka View Post
Tragis.. 1974 tu, dah lama.

Ikan buntal, memang beracun.
tak jugak tuan.. ada bahagian boleh makan.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump