Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > ENTERTAINMENTS, HOBBIES, INTERESTS > Entertainments, Interests, Lifestyle > Others Interest

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 25,404
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 56,130
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 43,297
More...
View Poll Results: Air apa yang paling MENGGODA di bulan ramadhan?
Bandung Soda 13 9.29%
Jambu Batu 4 2.86%
Tembikai 13 9.29%
Kelapa 20 14.29%
Tebu 43 30.71%
Soya 7 5.00%
Kathira 17 12.14%
Teh Bunga 7 5.00%
Jagung 8 5.71%
Air Mata Kucing 8 5.71%
Voters: 140. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 18-06-2012, 12:02 AM
BOB Burger BOB Burger is offline
Normal Member

BOB Burger's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2011
Posts: 306
Poster Rank: #7739
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Thumbs up Nin diaa..9 Resepi Air yang mantop!

Sy nak berkongsi dengan semua ahli cg, disini sy ingin berkongsi resepi air yang mannnnntooppp!!

sumber dari orang ramai yang bermurah hati. tq

1. Resepi Air Bandung..


Bahan-Bahan:
Bahan A (Sirap)
Pewarna Merah
Gula Pasir
Daun Pandan
Air


Sedikit garam
Satu tin susu cair
Sebotol air soda

Cara:

Untuk membuat sirap, campurkan gula pasir, pewarna merah, daun pandan dan air secukupnya. Untuk menghasilkan sirap yang lebih baik, pastikan ianya pekat, merah dan cukup manis. Bancuh susu cair bersama sirap (mengikut sukatan yang diperlukan). Kacau sehingga sebati. Campurkan air soda ke dalam bancuhan susu dan sirap. Semasa proses ini, anda perlu mengacau supaya susu tidak pecah. tambahkan secubit garam dan kacau lagi. Sedia untuk dihidangkan. Tambah ais untuk sejuk.

2. Resepi Air Jagung

Bahan-bahan:
1 tin krim jagung
1/2 tin susu pekat
Gula secukup rasa(dicairkan)
Garam secubit
Ais

Cara membuatnya:
Campurkan krim jagung dan susu sejat ke dalam jag atau mangkuk.
Masukkan secubit garam dab gula secukup rasa.
Kemudian,campurkan ais.
Masukkan ais krim soda supaya minuman lebih sedap.

3. Air Tembikai

Bahan-Bahan:
biji buah tembikai (sedang)
125 gm gula pasir (sirap)
125 ml air panas mendidih (sirap)
1 biji limau nipis
Air tembikai & ketul-ketul ais
875 ml air sejuk

Hiasan:
Daun pudina
cawan isi tembikai yang dipotong dadu

Cara:
Sediakan sirap. Masukkan gula ke dalam mangkuk & tuangkan air panas. Kacau & tutup mangkuk itu. Sediakan air buah. Cuci & potong sehiris untuk dipotong dadu (hiasan). Korek isi tembikai dengan sudu besar & masukkan ke dalam mangkuk adunan. Perah air tembikai dengan menekankannya di dalam tapis aluminium dengan menggunakan senduk kayu kemudian tuang air ke dalam jag. Perah limau. Tapis sirap ke dalam jag air tembikai, tambahkan 875 ml air sejuk, kacau & sejukkan di dalam peti ais. Potong dadu isi tembikai untuk hiasan. Apabila cukup sejuk masukkan hiasan ini serta daun pudina & hidangkan.

4. Air Katirah

Minuman yang popular ketika di bulan Ramadhan. Puasa lepas tidak berkesempatan untuk membuatnya, jadi buatlah pada hari biasa kerana bahan-bahannya pun telah lama dibawa dari Malaysia. Saya menggunakan resepi dari my resipi.. dan membuat sedikit penambahan dengan merujuk resepi lain...

Bahan-bahan:
Air ~ secukupnya
Gula pasir ~ Secukup rasa
15 biji badam~ tanpa kulit
1 tin susu cair
Daun pandan
100 g katirah
Sedikit pewarna hijau

Bahan isian tambahan jika suka:

Segenggam kembang semangkuk ~ direndam berasingan
1 sudu besar biji selasih ~ direndam berasingan
Hirisan buah kurma
Cincau ~ dipotong
Kacang tanah goreng ~ dibuang kulit
Cendol
Ketulan ais secukupnya

Cara penyediaan:

1. Rendam dahulu katirah hingga kembang semalaman.Tapis dan bersihkan.
2. Masak air, gula dan daun pandan sehingga gula larut.
3. Kisar badam bersama sedikit air hingga halus dan tapiskan ke dalam air gula tadi dan masak lagi hingga mendidih, kacau sentiasa. Matikan api dan biar sejuk.
4. Setelah air sejuk, masukkan susu cair dan katirah dan gaul rata. Titikkan pewarna hijau dan pewarna lain jika suka dan tambahkan bahan2 isian lain secukupnya. Sejukkan didalam peti sejuk.
5. Enjoy~! (^_^)...

5. Resepi Air Mata Kucing Special

BAHAN-BAHANNYA:
Sebungkus longan keringSebungkus Red Dates
Sedikit buah loh hon guo
sedikit Laici dan buah kismis
Sepeket wolfberry
Sebiji gula batuGula pasir secukup rasa
Gula Merah Secukupnya* Boleh beli longan dan Red Dates kering kat kedai cina jual herba (sheng shei)
Sepeket RM5, ada yang RM 18 dan ada yang baik sikit harganya RM 25

CARANYA:
Basuh bersih buah longan kering + kurma merah+buah loh hon guo+ sedikit Laici dan kismis+ wolfberry
Rebuskan longan+kurma merah+ buah loh hon guo+ sedikit Laici dan kismis + wolfberry bersama air.Biarkan buah longan hingga kembang.Letak gula batu sebiji.
Masukkan gula merah secukupnyaLetak gula pasir secukup rasa. (ikut citarasa samaada nak manis atau manis-manis buah jerk)Rebus sampai kembang.Angkat dan sejukkan.
Boleh di minum seisi keluarga.

6. Resepi Air Soya

Bahan-Bahan:

1 kg kacang soya

3 helai daun pandan

1 sudu teh garam

9 liter air

Bahan Air Gula:

1 kg gula

1 liter air

Peralatan:

Mesin soya/ blender

Tapis teh tarik mamak/kain net putih

Bekas tapis plastik

1 periuk sederhana

1 bekas tong panas/hot container

Cara-cara:

Step 1

Basuh kacang soya dan rendam di dalam bekas selama 4 hingga 5 jam sahaja.
Toskan kacang soya yang telah kembang tersebut menggunakan tapis plastik.

Step 2

Kisar atau blend kacang soya tersebut dengan 6 liter air sahaja.
Blend hingga kacang soya betul-betul hancur.
Step 3

Tapis air soya yang telah dikisar itu 1 kali dengan menggunakan tapis teh tarik mamak/kain net@muslin ke dalam bekas.
Perah air kacang soya untuk cepatkan proses penapisan ini.

Step 4

Blend hampas kacang soya yang telah diasingkan di dalam bekas lain sebelum ini dengan sukatan 3 liter air sahaja.
Tapis dan perah pati kacang soya ke dalam bekas (sama seperti di step 3).

Step 5

Tuang air soya yang telah ditapis ke dalam periuk sederhana untuk dimasak.
Gunakan penapis plastik untuk tapis air soya ke dalam periuk.
Step 6

Simpulkan 3 helai daun pandan dan masukkan satu sudu teh garam ke dalam periuk berisi air soya.
Tutup periuk. Kacau air soya selang 10-15 minit supaya ia tidak membuak-buak atau melimpah.
Masak dengan api perlahan selama 1 jam. Air soya akan mendidih apabila ia telah masak.

7. Resepi Jus Jambu Batu

Bahan-bahan ( 1 jug plastik )
2 biji jambu batu tanpa bijik ( yg jenis berkedut tuh )
2 liter air
1 1/2 - 2 senduk gula pasir
sedikit pewarna hijau
Asam boi serbuk/asam boi tanpa biji dihiris - secukupnya
Air batu secukupnya
Cara-cara
Jambu batu dibersihkan dan dipotong dadu, ambil jambu yg telah didadu dan masukkan kedalam blender dan ditambah air, gula dan asam boi sesukupnya. Blander hingga hancur.
Kacau sebati dan titikkan sedikit pewarna hijau untuk mencantikkan warna jus ini. Masam dan manis jus ini bergantung pada kehendak masing-masing. Tambahkan air batu siap untuk diminum.

8. Resipi Teh Bunga

Bahan-Bahan (untuk satu jug 800ml) :

10-20 bunga krisantimum
gula batu / madu lebah
air panas
pewarna kuning (jika mahu)
Cara penyediaan:

basuh sekejap sahaja bunga krisantimum
masukkan bunga krisantimum dalam air panas
biarkan bunga kembang dalam air panas selama 5 minit
masukkan pemanis (gula batu / madu) mengikut citarasa anda
masukkan pewarna kuning untuk warna teh yang menarik (jika mahu)
boleh tambah ais untuk hidangan sejuk
itu sahaja caranya..mudah bukan? kalau malas nak guna gula batu atau madu, korang boleh ganti dengan gula biasa.. cuma bila guna gula batu / madu, rasanya lebih sedap lah!

ada juga yang tanya di mana nak dapatkan bunga krisantimum tu? senang sahaja.. cuba cari di kedai ubat cina.. selalunya memang ada di situ.. harganya lingkungan rm40-rm80 sekilogram.. Ada dijual dalam bentuk timbang dan paket.. Selamat Mencuba!

9. Air Kelapa Muda

1 biji kelapa muda
125 gm (4 camca besar penuh) gula pasir (untuk dibuat sirap)
125 ml air panas mendidih (untuk dibuat sirap) Hiasan:-
Air kelapa
375 ml air sejuk daripada peti ais
isi kelapa yang dikikis
Cara:
Sediakan sirap. Masukkan gula ke dalam mangkuk dan tuang air panas mendidih ke dalamnya. Kacau dan tutup mangkuk itu. Sediakan buah. Tebuk bahagian atas kelapa tuangkan airnya ke dalam jag. Belah kelapa dan kikiskan isinya dengan camca teh. Bubuh isinys ke dalam jag. Tapis sirap yang sejuk ke dalam jag dan tambahkan air sejuk secukupnya. Sejukkan di dalam peti ais. Hidangkan di atas dulang.

10. Air Tebu

errrrrrrr..taktau..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 18-06-2012, 12:07 AM
azrulazman azrulazman is offline
CG Top Poster Club

azrulazman's Avatar
 
Trader Rating: (15)
Join Date: Feb 2010
Location: puncak gunung kinabalu
Posts: 28,192
Poster Rank: #43
Blog Entries: 1
Thanked 111 Times
Active Level
My Mood:
Default

blh try esok
Reply With Quote
  #3  
Old 18-06-2012, 12:09 AM
AdsMsia AdsMsia is offline
Super Active Member

AdsMsia's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Mar 2011
Location: Penang,Kulim,Parit Buntar,Taiping dan sekitarnya
Posts: 4,595
Poster Rank: #827
Thanked 20 Times
Active Level
My Mood:
Default

saya vote air tebu

all favorite !! haha
Reply With Quote
  #4  
Old 18-06-2012, 12:14 AM
Chan Hoo Nam Chan Hoo Nam is offline
Normal Member

Chan Hoo Nam's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 256
Poster Rank: #8524
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

tt tak mau meniaga air ke bulan posa nih?
Reply With Quote
  #5  
Old 18-06-2012, 12:19 AM
epbx epbx is offline
Well-Known
Member

epbx's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2008
Posts: 6,803
Poster Rank: #515
Thanked 4 Times
Active Level
Default

tq...sbb butang thank x ada
__________________
berbelanja di GIANT & KAMDAR leh dpt rebet...
daftar jer dulu...klik...
www.svr2u.net/epbx
Reply With Quote
  #6  
Old 18-06-2012, 12:22 AM
wolfverine182 wolfverine182 is offline
Super Active Member

wolfverine182's Avatar
 
Trader Rating: (17)
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,612
Poster Rank: #1513
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

tqvm tt..air tebu terbaekkkk punyer..
Reply With Quote
  #7  
Old 18-06-2012, 12:25 AM
alex alex is offline
Active Member

alex's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Jun 2006
Posts: 1,683
Poster Rank: #2306
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

katirah mn mau dpt TT. adakan ia buah kembang semangkuk
Reply With Quote
  #8  
Old 18-06-2012, 12:54 AM
Photofast Photofast is offline
Super Active Member

Photofast's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Jul 2010
Posts: 3,984
Poster Rank: #956
Thanked 23 Times
Active Level
Default

air kelapaaaa
__________________

-
Reply With Quote
  #9  
Old 18-06-2012, 02:12 AM
primefiqone primefiqone is offline
Legendary Member

primefiqone's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2010
Location: Ipoh---->Damansara---->KL
Posts: 17,658
Poster Rank: #107
Thanked 262 Times
Active Level
My Mood:
Default

tt ni bob burger 'burger bob' ke?
__________________
MUSCLE REPUBLIC
Reply With Quote
  #10  
Old 18-06-2012, 02:13 AM
BOB Burger BOB Burger is offline
Normal Member

BOB Burger's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2011
Posts: 306
Poster Rank: #7739
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Chan Hoo Nam View Post
tt tak mau meniaga air ke bulan posa nih?
sy memang berhajat besar nak meniaga bazar tahun ni. jual air kat atas ni insyallah..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 02:57 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE