Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 20,168
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 50,731
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 38,304
More...
Reply
 
Thread Tools
  #261  
Old 10-07-2012, 03:55 PM
kez kez is offline
Super Active Member

kez's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,160
Poster Rank: #1208
Thanked 20 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by sakaratul View Post
takde nas yg soheh pasal berzikir kuat lepas solat.

hatta amalan masyarakat melayu yg angkat tangan berdoa ramai2 lepas solat pun xde nas yg sahih.

nak ikut mazhab boleh.

imam2 mazhab tu kita yakin diorang tu imam yg dpt petunjuk.

tapi kalau ada amalan yg bertentang dgn sunnah kita sama2 tolak.

bagi yg kurang kefahaman, boleh je bertaqlid pada mana2 mazhab.
asalkan tak fanatik mazhab. 4-4 imam mazhab semua betul asalkan bertepatan dgn sunnah.

kefahaman kalau nak beramal dgn satu2 mazhab wajib ikut mazhab tu dari awal ke akhir adalah kefahaman yg salah.

kita bebas ambik mana2 mazhab utk beramal dgn guna mana2 mazhab yg kita rasakan lg kuat dalilnya.

siapa2 yg datang kpd dia satu dalil yg kuat tentang satu2 amalan, tapi dia tak beramal sebab dalam mazhab dia tak amal benda tu, itu la yg org panggil taksub mazhab dan org tu dah buat sesuatu yg batil.
ya betul.. main point adalah.. jangan taksub.
teringat satu quote dari ulama.

perbezaan pendapat mazhab adalah rahmat.yg bawa keburukan adalah taksub.
__________________
Fendy Prubsn Takaful http://www.kheza.net
kawasan jajahan:Penang, Kedah, Perlis Perak
kheza137[at]gmail[dot]com / 019 5717137
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #262  
Old 10-07-2012, 09:32 PM
ammal07 ammal07 is offline
Well-Known
Member

ammal07's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2008
Posts: 5,053
Poster Rank: #716
Thanked 351 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Ran View Post
tp klu sunat naper klu tertinggal doa qunut ni dlm solat subuh, kite kna buat sujud syahwi..hrp ada pencerahan dari al-fadhil ustaz2 CG kite nih..
sujud syahwi memang sunat dilakukan bila tertinggal sunat muakad, kalau tertinggal rukun batal solat, tak boleh diganti dgn sujud syahwi.( jangan keliru ye..)
Reply With Quote
  #263  
Old 10-07-2012, 09:48 PM
yuzlinhadie_78 yuzlinhadie_78 is online now
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2009
Posts: 611
Poster Rank: #5008
Blog Entries: 1
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

[QUOTE=kez;13796417]cara tuan jawab ni mcm imam2 ni tak ikut rasulullah jer.. imam mazhab ni bukan mcm imam mahdi yer..
salah tu..sebenarnya imam2 ni tolong compilekan hadis2 dan buat kesimpulan utk mudahkan kita.
banyak salah faham tentang mazhab lg ni..
ikut imam mazhab bukan mcm ikut syiah/muktazilah dan lain2 yer..
mazhab2 ni semua masih lg dalam ahli sunnah..

dalam malaysia ni sebenarnya kita tak rasa sangat perbezaan mazhab sbb majoriti kita ikut mazhab shafie.
ada org kata xikut mazhab.
tp cuba tunjuk cara ambik wuduk.
majoriti org malaysia ikut shafie. xde masalah pun.

tuan pasti ker imam mazhab/syiah ni btul2 ikut aper rasulullah buat..imam2 ni mndengar dn melihat sndiri ape rasul buat..ada jaminan ke klu kita ikut imam2 ni..utk apa kmunculan imam mahdi klu islam sdia ada ni sdah ckup smpurna utk kita..bab wuduk pun dh cukup..bnyk pembaziran air..dri muka smpai ke kaki kna basuh..camner tutmbh plak ngan qunut lg tuh..nk buat boleh..x nk buat pun x pe..snang nye solat..xyh wuduk pun xpe kn..sblum wuduk dh mandi ape..dri mne imam2 dpt sumber..dh tntu dri hadis2..dan pasti ker hadis2 tu sahih..

Last edited by yuzlinhadie_78; 10-07-2012 at 09:54 PM..
Reply With Quote
  #264  
Old 11-07-2012, 12:02 PM
cheagil cheagil is offline
Super Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2011
Posts: 2,944
Poster Rank: #1307
Thanked 39 Times
Active Level
Default

JIKALAU TUAN2 RASA UMAT2 ISLAM SEKARANG SUDAH AMAN,SUDAH AMAN DRP FITNAH, SUDAH AMAN DRP PENINDASAN, SUDAH AMAN DRP MUSUH2 YG SESUKA HATI MEREKA MEMBUNUH ANAK2 KITA, SUDAH AMAN DRP BENCANA2 YG TURUN DRP ATAP RUMAH KITA SENDIRI.....maka tak perlulah anda semua membaca qunut.
mungkinkah negara2 islam yg terhina satu demi satu, kerana.... faktor ini salah satu drp sebabnya???????
Reply With Quote
  #265  
Old 11-07-2012, 01:19 PM
kez kez is offline
Super Active Member

kez's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,160
Poster Rank: #1208
Thanked 20 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by yuzlinhadie_78 View Post

tuan pasti ker imam mazhab/syiah ni btul2 ikut aper rasulullah buat..
=pertama skali, jgn samakan syiah dengan mazhab. syiah bukan berlainan mazhab tp berlainan akidah.
perbincangan pasai syiah ada bincang kat thread satu lg. saya cuma nk bincang pasal beza mazhab.
=imam mazhab adalah perawi hadis. hafal lebih 35 000 hadis(cth:imam hanafi hafal 35000 hadis). mereka ni mengumpul hadis2 dari semua sahabat2 atau tabiin yg sempat berjumpa nabi.
mana kita nak dapatkan hadis2 untuk kita compile dan kaji sesuatu hukum. 100 hadis pun belom tentu nak cari. boleh ke lawan dengan 35000 hadis dari imam2 ni.
=kalau kita nak ikut rasulullah terus tanpa mazhab. mana hadis yg kita nak cari? tuan baca hadis dari sapa? tuan jumpa sendiri ke dengan perawi2 hadis? atau tuan baca dari buku/kitab2.. kitab2 tu refer pada sapa kalau bukan perawi2 hadis. sapa yg jumpa perawi2 hadis ni dan compile hadis2 ni kalau bukan imam2 ni.


imam2 ni mndengar dn melihat sndiri ape rasul buat..
= kalau dia jumpa terus dengan nabi. itu sahabat nabi.tak dipanggil imam. imam2 yg 4 ni generasi perawi hadis yg ke-4 iaitu tabiin dan itba tabiin. hidup dalam tahun 100-200 selepas hijrah. kita hidup 1433 hijrah. jauh tu kalau kita nak sangkal hadis depa ni


ada jaminan ke klu kita ikut imam2 ni..
= jaminan sbb masih ikut hadis rasulullah dan quran dan qias. yg tak ikut mazhab tu susah nak jamin sebenarnya.

utk apa kmunculan imam mahdi klu islam sdia ada ni sdah ckup smpurna utk kita..
= kena study kenapa kemunculan imam mahadi

bab wuduk pun dh cukup..bnyk pembaziran air..dri muka smpai ke kaki kna basuh..camner tu
= tak faham maksud tuan. adakah tuan maksudkan wuduk itu tak perlu

tmbh plak ngan qunut lg tuh..nk buat boleh..x nk buat pun x pe..snang nye solat..
= benda sunat mmg mcm tu. tuan faham tak maknanya sunat. sama mcm solat sunat. nak buat boleh xbuat pun boleh.. senang nye solat..
tuan solat baca fatihah kan. fatihah tu wajib. tp surah lepas fatihah tu sunat jer. nak baca pun boleh tak baca pun takpe.. senang nye solat.
sama mcm kehidupan harian. tuan nak cari side income buat bisnes ke mlm pun boleh. tak buat pun takpe. beza je dapat duit tambahan dengan tak dpat jer.. senang nye hidup...


xyh wuduk pun xpe kn..sblum wuduk dh mandi ape..
= ni fahaman mana plak ni???

dri mne imam2 dpt sumber..dh tntu dri hadis2..dan pasti ker hadis2 tu sahih..
= tuan baca balik tentang perawi hadis. imam2 ni adalah golongan tabiin dan itba' tabiin.
= hadis mana biasanya jadi rujukan tuan untuk hadis?
kalau tuan baca hadis dari riwayat imam muslim, bukhari tirmizi. mereka ni sebenarnya anak murid pada imam2 4 tu.


komen saya berfont merah di atas...


adddoiii...xfaham lg pasai mazhab ni.. tuan dengar dulu ceramah ustaz azhar tu.
saya bukan nak bangkang pendapat tuan. cuma sebenarnya tuan salah faham tentang mazhab.
mazhab bukan mcm imam tarikat ke atau fahaman2 lain.

dan ini fatwa dari Dr yusof qardawi..
kalau fatwa yusof qardawi pun tuan kata salah saya tak tau la..

Quote:
Soalan:

Bolehkah kita berpegang terus kepada al-Quran dan sunnah tanpa bergantung kepada mana-mana mazhab?

Jawapan:

Berpegang terus kepada al-Quran dan sunnah juga adalah harus bagi orang yang mampu berbuat demikian dari kalangan ahli Fiqh dan para pengkaji.

Sementara orang yang tidak memahami ilmu bahasa (Arab) dan dalalahnya, al-Quran dan sunnah serta ilmu-ilmu yang berkaitan dengan kedua-duanya, tempat-tempat `khilaf (perselisihan) dan ijmak, Usul Fiqh, Qias, kaedah-kaedah `ta'arudh', `tarjih' dan sebagainya yang merupakan alat-alat asasi untuk berijtihad, adalah berkewajipan untuk merujuk kepada pakar-pakar ilmu sebagaimana manusia kebiasaannya merujuk dalam sesuatu masalah kepada pakarnya.
adakah tuan ahli fiqh atau pengkaji?
adakah tuan menguasai ilmu bahasa arab, dalalah,ijmak, Usul Fiqh, Qias, dan lain2 kat atas tu?

kalau YA, mmg tuan boleh la kalau tak mau ikut mazhab...
__________________
Fendy Prubsn Takaful http://www.kheza.net
kawasan jajahan:Penang, Kedah, Perlis Perak
kheza137[at]gmail[dot]com / 019 5717137
Reply With Quote
  #266  
Old 11-07-2012, 05:32 PM
yuzlinhadie_78 yuzlinhadie_78 is online now
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2009
Posts: 611
Poster Rank: #5008
Blog Entries: 1
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by kez View Post
komen saya berfont merah di atas...


adddoiii...xfaham lg pasai mazhab ni.. tuan dengar dulu ceramah ustaz azhar tu.
saya bukan nak bangkang pendapat tuan. cuma sebenarnya tuan salah faham tentang mazhab.
mazhab bukan mcm imam tarikat ke atau fahaman2 lain.

dan ini fatwa dari Dr yusof qardawi..
kalau fatwa yusof qardawi pun tuan kata salah saya tak tau la..



adakah tuan ahli fiqh atau pengkaji?
adakah tuan menguasai ilmu bahasa arab, dalalah,ijmak, Usul Fiqh, Qias, dan lain2 kat atas tu?

kalau YA, mmg tuan boleh la kalau tak mau ikut mazhab...
nape la ssah tuan mengarang pnjng lbar...islam ni 1 jer tuan..x perlu berpuak2..(mazhab/syiah)..hnya sbgai panduan..tdak smestinya tpat 100%..sbb tu islam ni lmah..bnyk puak..knapa perlu taksub ngn sesuatu mazhab/syiah..hnya sbb di didik ngn mazhab dri kecik..cuba tngk keliling..apa yg hebat sngt islam skg nih..kna tindas ade lar...sbb berpuak..sdngkan islam berkembang hebat dkt mana2 pun..tpi x bersatu..hnya krana perbezaan pndpat..mcm mana islam nk maju tuan klu berpuak2 cam nih
Reply With Quote
  #267  
Old 11-07-2012, 06:24 PM
kez kez is offline
Super Active Member

kez's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,160
Poster Rank: #1208
Thanked 20 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by yuzlinhadie_78 View Post
nape la ssah tuan mengarang pnjng lbar...islam ni 1 jer tuan..x perlu berpuak2..(mazhab/syiah)..hnya sbgai panduan..tdak smestinya tpat 100%..sbb tu islam ni lmah..bnyk puak..knapa perlu taksub ngn sesuatu mazhab/syiah..hnya sbb di didik ngn mazhab dri kecik..cuba tngk keliling..apa yg hebat sngt islam skg nih..kna tindas ade lar...sbb berpuak..sdngkan islam berkembang hebat dkt mana2 pun..tpi x bersatu..hnya krana perbezaan pndpat..mcm mana islam nk maju tuan klu berpuak2 cam nih
addooiii cerita panjang2 pun xfaham gak. xabih2 ngn mazhab n syiah.
syiah xmasuk dlm mazhab la pakcik.
mazhab bukan pecahkan puak2.. mazhab tu pemudahcara..
mazhab tak pernah memecahbelahkan umat pun..
syiah gaduh ngn suni bukan sbb mazhab. tu sbb akidah.. yg tu aku xkomen dlm ni.

bila masa mazhab berpuak2.. cuba ko bagi contoh mazhab bergaduh.
tuan thread ni cuma tanya soalan. dan sepanjang thread ni xde isu org bergaduh pun pasai doa qunut..
ramai yg lebih faham tentang qunut tu sunat lg ada la..

relax tuan. open kan fikiran tu. fahamkan dulu mazhab tu mcmana.
buang ego tu skit. yg saya bagi tu fatwa Dr yusof wardawi. bukan ustaz pondok.
kalau fatwa ulama besar mcm tu pun tuan tak mau ikut.

apatah lg nasihat2 kecik dari org macam saya ni..
dengar utube ustaz azhar yg saya bagi tu.
insyaAllah anda faham yg umat islam tak pernah bergaduh atau berpuak2 tentang mazhab.
syiah2 tu cerita kat tempat lain. thread ni cerita pasal mazhab jer.

rasa rugi plak bercerita panjang lebar dengan org yg nak tegakkan benang yg basah.
orang cerita topik mazhab dia pi cerita syiah la puak2 la.. haha
moga post2 saya sblom ni boleh jadi info untuk org yg xfaham tentang mazhab. kalau salah tolong betulkan.

saya bersangka baik.. mungkin tuan ahli fiqh..
__________________
Fendy Prubsn Takaful http://www.kheza.net
kawasan jajahan:Penang, Kedah, Perlis Perak
kheza137[at]gmail[dot]com / 019 5717137
Reply With Quote
  #268  
Old 11-07-2012, 06:34 PM
bahas18 bahas18 is offline
Active Member

bahas18's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Nov 2007
Location: sandakan
Posts: 2,176
Poster Rank: #1786
Thanked 25 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by cheagil View Post
JIKALAU TUAN2 RASA UMAT2 ISLAM SEKARANG SUDAH AMAN,SUDAH AMAN DRP FITNAH, SUDAH AMAN DRP PENINDASAN, SUDAH AMAN DRP MUSUH2 YG SESUKA HATI MEREKA MEMBUNUH ANAK2 KITA, SUDAH AMAN DRP BENCANA2 YG TURUN DRP ATAP RUMAH KITA SENDIRI.....maka tak perlulah anda semua membaca qunut.
mungkinkah negara2 islam yg terhina satu demi satu, kerana.... faktor ini salah satu drp sebabnya???????
Itu qunut nazilah.. yes.
kita doakan kejayaan perjuangan Islam..

Qunut subuh ni lain skit..
Harap faham jenis2 qunut..
__________________
Sabda Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam: “Barangsiapa yang berbohong dengan menggunakan namaku maka dia telah menempah tempat duduknya dalam neraka” [Diriwayatkan oleh al-Bukhari – no: 1291 dan Muslim – no: 4]
Reply With Quote
  #269  
Old 11-07-2012, 06:38 PM
kez kez is offline
Super Active Member

kez's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,160
Poster Rank: #1208
Thanked 20 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by kez View Post
ni aku tambah dari ustaz azhar





harap semuanya jelas dan terang tentang mazhab..
syiah,muktazilah bukan mazhab yer..

bagi yg xikut mazhab tu. mungkin anda ahli fiqh..
aku bump ceramah ustaz azhar...
__________________
Fendy Prubsn Takaful http://www.kheza.net
kawasan jajahan:Penang, Kedah, Perlis Perak
kheza137[at]gmail[dot]com / 019 5717137
Reply With Quote
  #270  
Old 09-08-2012, 05:43 AM
carter carter is offline
Normal Member

carter's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Mar 2012
Posts: 142
Poster Rank: #11788
Thanked 0 Times
Active Level
Default

ikut dalil mane yang kuat...tak semestinnya kalau dah ikut satu mazhab tu, mazhab lain tak bole amik
__________________
We live in a society where pizza gets to your house before the police.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 07:47 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE