Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Info, Debate

Info, Debate Perkongsian info bermanfaat untuk semua. Perdebatan mengenai sesuatu isu. Semuanya di sini. NO OFFTOPIC.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 16,571
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 46,766
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 34,540
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 22-05-2011, 08:50 AM
gengjawa gengjawa is offline
CG Top Poster Club
XM Official
Introducing Broker

gengjawa's Avatar

 
Trader Rating: (53)
Join Date: Dec 2006
Location: www.signalsmsforex.com
Posts: 32,923
Poster Rank: #31
Thanked 201 Times
Active Level
My Mood:
Default Bagai memandu sebuah hotel



TEPAT pukul 3 petang waktu Munich, empat buah kenderaan rekreasi (RV) bergerak perlahan meninggalkan ibu negeri Bavaria, Jerman itu menuju ke Alpen-Camping Mark, lokasi pelancongan kaki gunung terkenal di Tyrol, Austria.

Perjalanan sejauh 230 kilometer (km) itu bersaksikan keindahan panorama dan kedinginan Banjaran Alps.

Austria menjadi negara kedua yang menyambut rombongan 19 orang rakyat Malaysia yang menyertai EuroVac 2011 yang berlangsung pada 25 April hingga 5 Mei lalu.

Trip jelajah Eropah dengan menaiki kenderaan seperti van yang digelar motorhome itu dibawakan oleh Narsqo Holidays Sdn. Bhd. Pakej pelancongan seumpama itu adalah yang pertama ditawarkan di Malaysia.

Menerusi pakej itu, peserta dibawa menjelajah lapan buah negara Eropah iaitu Jerman, Austria, Liechtenstein, Switzerland, Itali, Perancis, Belgium dan Belanda. Perjalanan pergi balik sejauh 2,000km itu mengambil masa selama 11 hari.



Pengalaman memandu sendiri motorhome dengan bantuan navigasi sistem kedudukan global (GPS) dan walkie-talkie begitu mengujakan.

Tatkala melepasi kawasan pergunungan dan hamparan padang rumput yang sejauh mata memandang serta perkampungan unik Eropah, detik itu pasti akan diingati sampai bila-bila.

Tiba di tapak perkhemahan berhampiran pekan Nenzing, Austria, lain pula cerita yang menanti. Hentian untuk beratus-ratus motorhome itu dikelilingi pokok pain, selain menyajikan pemandangan Banjaran Alps yang dilitupi salji.

Dengan deretan motorhome yang memakir di sekeliling tapak perkhemahan, hentian tersebut bak tapak pesta para pengembara.

Di Malaysia, menaiki motorhome untuk melancong bukanlah satu budaya di negara ini. Bagaimanapun, di benua Eropah dan Amerika, kenderaan yang menyediakan kemudahan dapur dan tempat tidur itu sudah bermula sejak tahun 1820-an.

Ruang dalamannya tidak ubah seperti sebuah bilik hotel. Ia turut dilengkapi peti sejuk dan bilik mandi. Penumpang boleh memasak makanan sendiri selain tidak perlu bersusah-payah menempah bilik hotel.

Apa yang perlu dilakukan ialah isikan saja peti sejuk kecil di dalam motorhome itu dengan segala makanan yang diperlukan untuk perjalanan berikutnya.

“Peserta diberi peluang untuk menjelajah sendiri mengikut pecahan keluarga masing-masing. Inilah yang kami tekankan.

“Bukan percutian yang berlandaskan atur cara yang ditetapkan oleh pemandu pelancong,” kata rakan kongsi Narsqo Holidays, Fairus Mohd. Tabiee.



Tambah beliau, pakej bernilai RM15,000 seorang itu sebenarnya banyak menjimatkan kos penginapan dan pengangkutan.

Jelas Fairus lagi, setiap motorhome dilengkapi dengan bilik tidur, bilik mandi, dapur, tempat penyimpanan barang dan ruang rehat. Malah, kemudahan elektrik dan air juga dibekalkan sepanjang perjalanan.

Bagi menjamin keselesaan, sebuah motorhome hanya akan dimuatkan seramai empat hingga lima peserta.

Namun, bagi mereka yang melancong secara berkumpulan dan mahu menginap bersama di dalam sebuah motorhome, mereka boleh berbuat demikian,” ujar Fairus.

Bukan itu saja, peserta boleh memilih lokasi yang hendak dilawati di sesebuah negara asalkan mereka tahu lokasi pertemuan semula seperti yang dijanjikan.

Menurut Fairus, idea untuk memperkenalkan pakej pengembaraan unik itu turut diilhamkan rakan kongsinya, Muhammad Ikmal Norizan.

Ikmal pernah bekerja dengan sebuah syarikat berkaitan automotif di Sepanyol selama enam tahun selain tinggal di dalam RV selama tiga tahun kerana tuntutan kerja.

“Apa yang kami tawarkan bukan sekadar melalui pembacaan buku atau Internet tetapi menerusi pengalaman sendiri termasuk daripada mereka yang pernah menetap di dalam motorhome selama beberapa tahun,” kata Fairus yang berpendapat melancong melalui darat lebih memberi kepuasan.

Ini, katanya, dibuktikan dengan merasai pengalaman memandu melalui Terowong Mont Blanc yang menembusi Banjaran Alps sejauh 11.6 km dengan kelajuan antara 50 hingga 70km sejam.




“Terowong itu akan menguji kemahiran memandu anda. Kalau memandu melebihi had laju, kita akan disaman. Malah, jarak di antara motorhome juga harus dalam radius yang ditetapkan.

“Lebih menarik, terowong tersebut diawasi polis oleh dua buah negara iaitu Itali dan Perancis,” cerita Fairus yang turut menambah, denda sebanyak RM160 (39 euro) kerana kesalahan memandu laju mesti dibayar di situ juga.

Bagi peserta seperti Abdul Naser Abdul Rahman dari Kajang, Selangor, mengembara ke Eropah dengan ditemani isteri dan dua orang anak memberi pengalaman yang cukup bernilai pada dirinya.

“Motorhome seolah-olah memandu hotel sambil mengembara. Bukan saja selesa malah ia mendidik anak-anak menjadi lebih berdikari,” katanya yang percaya gaya percutian motorhome boleh menjadi satu trend baru di Malaysia.

sumber

Last edited by gengjawa; 22-05-2011 at 08:53 AM..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 22-05-2011, 11:13 AM
gengjawa gengjawa is offline
CG Top Poster Club
XM Official
Introducing Broker

gengjawa's Avatar

 
Trader Rating: (53)
Join Date: Dec 2006
Location: www.signalsmsforex.com
Posts: 32,923
Poster Rank: #31
Thanked 201 Times
Active Level
My Mood:
Default

dah ada ke warga CG melancong kat sini?
mcm best jer..
tp kos RM15K seorg tur.. betol ke nie?
Reply With Quote
  #3  
Old 22-05-2011, 04:47 PM
faisal_moukei faisal_moukei is offline
Super Active Member

faisal_moukei's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2010
Posts: 3,826
Poster Rank: #977
Thanked 50 Times
Active Level
My Mood:
Default

Salaam,..

Macam best jek..
Tp RM15 000 tue.....

Baik eden gi buat UMRAH...
__________________
Aktif semula tahun 2014 nanti..
InsyaAllah..
Semoga ketemu semula..
:)
Reply With Quote
  #4  
Old 22-05-2011, 04:57 PM
afifdaud afifdaud is offline
CG Top Poster Club

afifdaud's Avatar
 
Trader Rating: (24)
Join Date: Feb 2010
Location: Pdg. Serai >> Sik >> Sidam Kiri >> Damansara
Posts: 30,786
Poster Rank: #37
Thanked 176 Times
Active Level
My Mood:
Default

yg narsqo ni klau xsilap bukan ke antara org belakang di sebalik TVI Express tu?

narsqo ni company yg buat bahan api kapal terbang kn..

den rasa depa tu pi free je sbb kos ditanggung narsqo..
Reply With Quote
  #5  
Old 22-05-2011, 06:02 PM
gengjawa gengjawa is offline
CG Top Poster Club
XM Official
Introducing Broker

gengjawa's Avatar

 
Trader Rating: (53)
Join Date: Dec 2006
Location: www.signalsmsforex.com
Posts: 32,923
Poster Rank: #31
Thanked 201 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by faisal_moukei View Post
Salaam,..

Macam best jek..
Tp RM15 000 tue.....

Baik eden gi buat UMRAH...
umarah lagi murah pun ada bos dari 15k nie
xper la..
lepas gi umrah kita gi sini le
Reply With Quote
  #6  
Old 22-05-2011, 06:03 PM
gengjawa gengjawa is offline
CG Top Poster Club
XM Official
Introducing Broker

gengjawa's Avatar

 
Trader Rating: (53)
Join Date: Dec 2006
Location: www.signalsmsforex.com
Posts: 32,923
Poster Rank: #31
Thanked 201 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by afifdaud View Post
yg narsqo ni klau xsilap bukan ke antara org belakang di sebalik TVI Express tu?

narsqo ni company yg buat bahan api kapal terbang kn..

den rasa depa tu pi free je sbb kos ditanggung narsqo..
wak xtahu plak penglibatan TVI Expresess tu
Reply With Quote
  #7  
Old 22-05-2011, 06:13 PM
faisal_moukei faisal_moukei is offline
Super Active Member

faisal_moukei's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2010
Posts: 3,826
Poster Rank: #977
Thanked 50 Times
Active Level
My Mood:
Default

Salaam,..

Narsqo jual minyak enjin Orelube..
__________________
Aktif semula tahun 2014 nanti..
InsyaAllah..
Semoga ketemu semula..
:)
Reply With Quote
  #8  
Old 22-05-2011, 06:14 PM
faisal_moukei faisal_moukei is offline
Super Active Member

faisal_moukei's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2010
Posts: 3,826
Poster Rank: #977
Thanked 50 Times
Active Level
My Mood:
Default

Tp rasa nak cari gak sebijik MOTORHOME ni..
Kat malaysia takder jual ker..?
__________________
Aktif semula tahun 2014 nanti..
InsyaAllah..
Semoga ketemu semula..
:)
Reply With Quote
  #9  
Old 22-05-2011, 06:29 PM
ratusanRM ratusanRM is offline
CG Top Poster Club

ratusanRM's Avatar

 
Trader Rating: (70)
Join Date: Apr 2007
Location: 0231.541'N 10223.457'E
Posts: 21,039
Poster Rank: #79
Thanked 343 Times
Active Level
My Mood:
Default

15k seorang untuk 8 negara mmg murah. Tapi 11 hari je

Macam tak cukup je
Reply With Quote
  #10  
Old 22-05-2011, 08:19 PM
gengjawa gengjawa is offline
CG Top Poster Club
XM Official
Introducing Broker

gengjawa's Avatar

 
Trader Rating: (53)
Join Date: Dec 2006
Location: www.signalsmsforex.com
Posts: 32,923
Poster Rank: #31
Thanked 201 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by ratusanRM View Post
15k seorang untuk 8 negara mmg murah. Tapi 11 hari je

Macam tak cukup je
murah ke bos?
jOm le kite jemaah sama2
klu 11 hari xcukup
kita memandu pelan2 le
30km-40km sejam ok x?
dapat le 22 hari perjalanan
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 10:39 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE