Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Health, Fitness

Health, Fitness Discuss, debate or share all info about health. Share knowledge of fitness and tips.

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 5,555
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 16,331
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 21,989
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 28-10-2010, 08:00 PM
underscore underscore is offline
Legendary Member

underscore's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: 7
Posts: 10,348
Thanks (Received): 3662
Likes (Received): 98
Dislikes (Received): 2
Blog Entries: 33
Active Level
Send a message via Yahoo to underscore
Thumbs up 7 kebaikan air mata yang menangis

1. Membantu penglihatan

Air mata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang membuat penglihatan menjadi kabur.



2. Membunuh bakteri

Tak perlu ubat titis mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai anti bakteri semulajadi.

Di dalam air mata terkandung cairan yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteri-bakteri yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandung bakteri, hanya dalam 5 minit.



3. Meningkatkan mood

Seseorang yang menangis menurunkan level depresi dengan menangis, mood seseorang akan terangkat kembali.

Air mata yang dihasilkan dari tipe menangis emosi mengandung 24 % protein albumin yang berguna dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh dibanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.



4. Mengeluarkan racun

Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa studi tentang air mata dan menemui bahawa air mata yang keluar dari menangis emosional adalah mengandungi racun.

keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia mengeluarkan racun dari dalam tubuh melalui mata.



5. Mengurangi stress

Bagaimana menangis mengurangi stres?

Air mata mengeluarkan hormon stres yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin.

Selain menurunkan level stress, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.



6. Mengenal erti sosial

Selain baik untuk kesihatan fizik, menangis juga membantu seseorang membangun sebuah komuniti dlm masyarakat.

Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya dgn teman-temannya atau seseorang , dan hal ini meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosialisasi.



7. Melegakan perasaan

Semua orang ingin merasa demikian.

Walaupunpun Anda didera berbagai macam masalah dan cubaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega.

Setelah menangis, sistem limbik, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal itu membuat seseorang merasa lebih baik dan lega.

Keluarkanlah masalah di pikiranmu dan menangis, jangan dipendam lama2 perasaan itu.


Jadi, Anda tidak perlu merasa malu menangis sesekali.
Reply With Quote
Thanks 9 Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #2  
Old 29-10-2010, 05:29 PM
shah9744 shah9744 is offline
Active Plus

shah9744's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2007
Posts: 4,679
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by _____ View Post
1. Membantu penglihatan

Air mata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang membuat penglihatan menjadi kabur.



2. Membunuh bakteri

Tak perlu ubat titis mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai anti bakteri semulajadi.

Di dalam air mata terkandung cairan yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteri-bakteri yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandung bakteri, hanya dalam 5 minit.



3. Meningkatkan mood

Seseorang yang menangis menurunkan level depresi dengan menangis, mood seseorang akan terangkat kembali.

Air mata yang dihasilkan dari tipe menangis emosi mengandung 24 % protein albumin yang berguna dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh dibanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.



4. Mengeluarkan racun

Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa studi tentang air mata dan menemui bahawa air mata yang keluar dari menangis emosional adalah mengandungi racun.

keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia mengeluarkan racun dari dalam tubuh melalui mata.



5. Mengurangi stress

Bagaimana menangis mengurangi stres?

Air mata mengeluarkan hormon stres yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin.

Selain menurunkan level stress, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.



6. Mengenal erti sosial

Selain baik untuk kesihatan fizik, menangis juga membantu seseorang membangun sebuah komuniti dlm masyarakat.

Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya dgn teman-temannya atau seseorang , dan hal ini meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosialisasi.



7. Melegakan perasaan

Semua orang ingin merasa demikian.

Walaupunpun Anda didera berbagai macam masalah dan cubaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega.

Setelah menangis, sistem limbik, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal itu membuat seseorang merasa lebih baik dan lega.

Keluarkanlah masalah di pikiranmu dan menangis, jangan dipendam lama2 perasaan itu.


Jadi, Anda tidak perlu merasa malu menangis sesekali.
kena selalu menangis la klw mcm ni..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #3  
Old 02-11-2010, 12:05 PM
acHnuLL aDnan acHnuLL aDnan is offline
Active Plus

acHnuLL aDnan's Avatar
 
Trader Rating: (33)
Join Date: Oct 2008
Posts: 4,671
Thanks (Received): 4
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....
Huwaaaaaaaaaaaa....

huhu..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #4  
Old 02-11-2010, 01:31 PM
underscore underscore is offline
Legendary Member

underscore's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: 7
Posts: 10,348
Thanks (Received): 3662
Likes (Received): 98
Dislikes (Received): 2
Blog Entries: 33
Active Level
Send a message via Yahoo to underscore
Default

Quote:
Originally Posted by shah9744 View Post
kena selalu menangis la klw mcm ni..
Menangis mesti ada perasaan, x boleh di buat2 atau secara paksa




1. Membantu penglihatan

Air mata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri.

Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang membuat penglihatan menjadi kabur.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #5  
Old 28-12-2010, 11:40 AM
mirz_ex01 mirz_ex01 is offline
Regular

mirz_ex01's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2010
Posts: 125
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Menangis ini suatu perasaan yang dikurniakan tuhan kepada umat manusia...semua perasaan gembira, sedih, rasa tertekan, masam, manis semuanya adew hikmah...cuba bayangkan kalau kita xdew perasaan semua ini..bermakna x hidup??? hehe

Last edited by mirz_ex01; 28-12-2010 at 12:21 PM..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #6  
Old 28-12-2010, 11:43 AM
mirz_ex01 mirz_ex01 is offline
Regular

mirz_ex01's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2010
Posts: 125
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Menangis dapat mengubat kedukaan...and the best thing about crying is it release stress..hihi so pasnie mengis ar kalau stress sangat..

Last edited by mirz_ex01; 28-12-2010 at 12:15 PM..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #7  
Old 28-12-2010, 11:46 AM
mirz_ex01 mirz_ex01 is offline
Regular

mirz_ex01's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2010
Posts: 125
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by _____ View Post
Menangis mesti ada perasaan, x boleh di buat2 atau secara paksa




1. Membantu penglihatan

Air mata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri.

Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang membuat penglihatan menjadi kabur.
Orang dulu2 menangis boleh jadik sampai buta tue mcm mana plak yer??? hihi
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #8  
Old 30-12-2010, 05:53 PM
daisyaima daisyaima is offline
Active Plus

daisyaima's Avatar
 
Trader Rating: (15)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,609
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to daisyaima
Default

Quote:
Originally Posted by mirz_ex01 View Post
Orang dulu2 menangis boleh jadik sampai buta tue mcm mana plak yer??? hihi
sape suruh nangis x berenti..wakaka..
bia la berpada2..hidup biar besederhana..

kalau stress sgt,nangis je..
tp jgn la nangis dpn org kalau malu..
kalau xmalu, nangis la dpn org ramai tu..

mm..tp nangis tu mmg penawar pd sakit di hati ni..
bila dh ada penawar..so baik la ati tu..hihihi
so..ilg sedih n bangkit semula..
semangat!!!
__________________
Quote:
>>Gula RAWAT PENYAKIT? Jom JADI KAYA <<
>>Cik KAk Cik BanG Jom GOSOOK!! dan Hasilnyaa...WOWWWW!!<<
>>SAMPUL DUIT RAYA EKSKLUSIF TERCANTIK & TERMURAH Untuk Borong dan Belian Runcit! <<
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #9  
Old 30-12-2010, 06:03 PM
comelcomot comelcomot is offline
Active Plus

comelcomot's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jan 2009
Posts: 4,851
Thanks (Received): 11
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Blog Entries: 2
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to comelcomot
Default

good info
__________________
MAHU KELIHATAN MUNGGIL KENCANG MANTAP,GEBU KLIK SINI..SEMUA ADA !
http://http://www.wanita69.com/
http://comelazhar.blogspot.com

Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #10  
Old 30-12-2010, 06:17 PM
ed_zero ed_zero is offline
Active Plus

ed_zero's Avatar
 
Trader Rating: (10)
Join Date: Sep 2009
Posts: 4,686
Thanks (Received): 83
Likes (Received): 4
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

tangisan yg paling sempurna ialah menangis kerana Allah S.W.T...
__________________
ILMU YANG SAYA ADA INI IBARAT SETITIK AIR SEBESAR LAUTAN
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 08:47 AM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you