Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 25,198
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 55,936
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 43,098
More...
  #1  
Old 25-09-2006, 04:57 AM
dakwah dakwah is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jul 2006
Location: Muar,Johor
Posts: 1,119
Poster Rank: #3246
Thanked 5 Times
Active Level
Default Sejarah Solat Sunat Tarawikh

MENURUT buku Ensiklopedia Malaysiana, terawih bermaksud berehat, bersenang-senang, melapangkan nafas, mengambil udara baru dan seumpamanya. Dalam erti kata yang khusus, terawih ialah ibadat sembahyang pada bulan Ramadan.

Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Aishah bahawa Nabi Muhammad s.a.w. melakukan solat terawih di masjid beberapa malam (ada yang mengatakan empat malam) dalam bulan Ramadan bersama-sama para sahabat.

Pada malam kelima dan seterusnya hingga ke akhir bulan Ramadan, Baginda melakukan ibadat ini di rumah. Ini kerana Baginda bimbang para sahabat tersalah anggap dan menjadikannya sebagai sembahyang fardu dan sudah tentu sukar bagi mereka untuk melakukannya.

Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Huzaimah dan Ibnu Hibban daripada Jabir bahawa Nabi Muhammad s.a.w. melakukan solat terawih sebanyak lapan rakaat, setelah itu diikuti solat witir.

Saidina Umar bin Al-Khatab ialah orang pertama yang mengerah umat Islam menunaikan solat terawih berjemaah. Sewaktu beliau menjadi khalifah, solat terawih dilakukan sebanyak 20 rakaat dan ditambah dengan tiga rakaat solat witir.

Kebiasaannya Saidina Umar bersolat terawih selepas solat Isyak pada setiap malam bulan Ramadan.

Pada zaman ini di kebanyakan negara umat Islam menunaikan solat terawih secara berjemaah di masjid selepas solat Isyak.

Pengikut Mazhab Maliki bersolat terawih sebanyak 36 rakaat pada setiap malam Ramadan dan jumlah bagi seluruh bulan Ramadan ialah 1,080 rakaat. Mazhab Syiah pula menggalakkan dilakukan 1,000 rakaat terawih dalam tempoh sebulan Ramadan.

Di Masjid Al-Haram Mekah, sembahyang terawih dilakukan oleh jemaah yang besar. Kebiasaannya imam membaca satu juzuk al-Quran pada setiap kali terawih dan menamatkan seluruh al-Quran (30 juzuk) pada malam ke-29 Ramadan.

Solat terawih termasuk solat tahajjud atau shalatul lail dengan membaca al-Fatihah pada setiap rakaat dan membaca ayat-ayat atau surah daripada al-Quran.

Solat terawih dikategorikan sebagai sunat muakkad yang sangat dituntut dilakukan oleh umat Islam lelaki dan perempuan pada tiap-tiap malam bulan Ramadan sama ada secara sendirian atau berjemaah.

Menurut Al Ghazali dalam buku Rahsia-Rahsia Solat, walaupun solat terawih boleh dilaksanakan secara sendirian tanpa berjemaah, solat terawih yang dilakukan secara berjemaah lebih afdal, sama seperti pendapat Umar r.a. yang mengingatkan bahawa sebahagian solat nawafil telah disyariat dalam solat berjemaah.

Wujud kekhuatiran ada kemungkinan ia menimbulkan riak atau sifat malas individu yang menyimpang daripada tujuan utama untuk berkumpul dalam satu jemaah. Barangkali orang yang berpegang pada alasan tersebut ingin berkata bahawa melakukan solat lebih baik daripada meninggalkannya kerana malas (bila sendirian) dan lebih baik daripada riak (solat berjemaah).

Pada umumnya masyarakat Islam di Malaysia mendirikan solat terawih sebanyak 20 rakaat tetapi ada juga yang hanya menunaikan sekadar lapan rakaat. Terpulang kepada masing-masing untuk menunaikan ibadat itu mengikut kemampuan dan keikhlasan diri sendiri terhadap Penciptanya.




"Sesungguhnya Allah Ta'ala itu tidak melihat pada tubuh-tubuhmu, tidak pula pada bentuk rupanya,tetapi Dia melihat kepada hati kamu sekalian."(Riwayat Muslim)
__________________
[COLOR="Blue"][CENTER][url]www.rekagrafik.com[/url]
[url]www.pengantinku.com[/url]
YM me(ID BARU):- reka_grafik (id lama masih digunakan dan mungkin akan tidak digunakan sehingga diberitahu kelak).tq
:)cgrock Avatar tu sampel produk rekagrafik.com :)cgrock [/CENTER][/COLOR]
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 10-10-2006, 08:56 AM
zaniey zaniey is offline
Active Member

zaniey's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,424
Poster Rank: #2656
Thanked 0 Times
Active Level
Default

bulan ramadhan, bulan yang mulia, setahun sekali kita jumpa, tahun depan blum tentu lagi..jadi marilah kita bersama2 berterawih dan carilah malam lailatul-qadar pada 10 akhir ramadhan... 8)
Reply With Quote
  #3  
Old 12-09-2007, 06:13 PM
evilgoodguy evilgoodguy is offline
Super Active Member

evilgoodguy's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Apr 2007
Location: jb to kota tinggi
Posts: 3,913
Poster Rank: #970
Thanked 39 Times
Active Level
My Mood:
Default untuk buat renungan sempena bulan puasa ni

untuk renungan semula sempana bulan puasa


Quote:
Originally Posted by dakwah View Post
MENURUT buku Ensiklopedia Malaysiana, terawih bermaksud berehat, bersenang-senang, melapangkan nafas, mengambil udara baru dan seumpamanya. Dalam erti kata yang khusus, terawih ialah ibadat sembahyang pada bulan Ramadan.

Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Aishah bahawa Nabi Muhammad s.a.w. melakukan solat terawih di masjid beberapa malam (ada yang mengatakan empat malam) dalam bulan Ramadan bersama-sama para sahabat.

Pada malam kelima dan seterusnya hingga ke akhir bulan Ramadan, Baginda melakukan ibadat ini di rumah. Ini kerana Baginda bimbang para sahabat tersalah anggap dan menjadikannya sebagai sembahyang fardu dan sudah tentu sukar bagi mereka untuk melakukannya.

Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Huzaimah dan Ibnu Hibban daripada Jabir bahawa Nabi Muhammad s.a.w. melakukan solat terawih sebanyak lapan rakaat, setelah itu diikuti solat witir.

Saidina Umar bin Al-Khatab ialah orang pertama yang mengerah umat Islam menunaikan solat terawih berjemaah. Sewaktu beliau menjadi khalifah, solat terawih dilakukan sebanyak 20 rakaat dan ditambah dengan tiga rakaat solat witir.

Kebiasaannya Saidina Umar bersolat terawih selepas solat Isyak pada setiap malam bulan Ramadan.

Pada zaman ini di kebanyakan negara umat Islam menunaikan solat terawih secara berjemaah di masjid selepas solat Isyak.

Pengikut Mazhab Maliki bersolat terawih sebanyak 36 rakaat pada setiap malam Ramadan dan jumlah bagi seluruh bulan Ramadan ialah 1,080 rakaat. Mazhab Syiah pula menggalakkan dilakukan 1,000 rakaat terawih dalam tempoh sebulan Ramadan.

Di Masjid Al-Haram Mekah, sembahyang terawih dilakukan oleh jemaah yang besar. Kebiasaannya imam membaca satu juzuk al-Quran pada setiap kali terawih dan menamatkan seluruh al-Quran (30 juzuk) pada malam ke-29 Ramadan.

Solat terawih termasuk solat tahajjud atau shalatul lail dengan membaca al-Fatihah pada setiap rakaat dan membaca ayat-ayat atau surah daripada al-Quran.

Solat terawih dikategorikan sebagai sunat muakkad yang sangat dituntut dilakukan oleh umat Islam lelaki dan perempuan pada tiap-tiap malam bulan Ramadan sama ada secara sendirian atau berjemaah.

Menurut Al Ghazali dalam buku Rahsia-Rahsia Solat, walaupun solat terawih boleh dilaksanakan secara sendirian tanpa berjemaah, solat terawih yang dilakukan secara berjemaah lebih afdal, sama seperti pendapat Umar r.a. yang mengingatkan bahawa sebahagian solat nawafil telah disyariat dalam solat berjemaah.

Wujud kekhuatiran ada kemungkinan ia menimbulkan riak atau sifat malas individu yang menyimpang daripada tujuan utama untuk berkumpul dalam satu jemaah. Barangkali orang yang berpegang pada alasan tersebut ingin berkata bahawa melakukan solat lebih baik daripada meninggalkannya kerana malas (bila sendirian) dan lebih baik daripada riak (solat berjemaah).

Pada umumnya masyarakat Islam di Malaysia mendirikan solat terawih sebanyak 20 rakaat tetapi ada juga yang hanya menunaikan sekadar lapan rakaat. Terpulang kepada masing-masing untuk menunaikan ibadat itu mengikut kemampuan dan keikhlasan diri sendiri terhadap Penciptanya.




"Sesungguhnya Allah Ta'ala itu tidak melihat pada tubuh-tubuhmu, tidak pula pada bentuk rupanya,tetapi Dia melihat kepada hati kamu sekalian."(Riwayat Muslim)
Reply With Quote
  #4  
Old 10-09-2008, 10:03 AM
epbx epbx is offline
Well-Known
Member

epbx's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2008
Posts: 6,803
Poster Rank: #513
Thanked 4 Times
Active Level
Default

saje jer up blk
Reply With Quote
  #5  
Old 10-09-2008, 08:25 PM
ahib0205 ahib0205 is offline
Legendary Member

ahib0205's Avatar
 
Trader Rating: (83)
Join Date: Nov 2007
Location: Official Supporter
Posts: 19,050
Poster Rank: #96
Blog Entries: 22
Thanked 740 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by epbx View Post
saje jer up blk


Benda elok takpa nak up kan pun. So lepas dah tau sejarah ni ko p terwih tak malam ni?
Reply With Quote
  #6  
Old 10-09-2008, 08:28 PM
profesor profesor is offline
Super Active Member

profesor's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2007
Location: Malaysia
Posts: 3,442
Poster Rank: #1107
Blog Entries: 1
Thanked 259 Times
Active Level
My Mood:
Default

kasi up setaun sekali.. tuan tanah dah kene ban rupanya..
Reply With Quote
  #7  
Old 10-09-2008, 08:32 PM
aginis aginis is offline
Junior Member

aginis's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2007
Posts: 99
Poster Rank: #14257
Thanked 0 Times
Active Level
Default

ni bleh rujuk faktake untuk taun2 mendatang
Reply With Quote
  #8  
Old 10-09-2008, 08:35 PM
tokey jutawan tokey jutawan is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,065
Poster Rank: #3382
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

mudah-mudahan kitawat yg terbaik padabln ramadan kali ini..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sejarah Meriam Buluh wanzex Santai, Others 60 05-08-2011 10:49 PM
Sejarah Nick Anda...!!! azlann1981 Santai, Others 555 06-04-2010 06:23 PM
SeJaraH AyaT KurSi atilia Religious Talk 14 30-09-2008 01:19 PM
- FAKTA dan SEJARAH - yeeradhi Santai, Others 11 17-02-2008 07:14 AM
Fadilat Sunat Terawih m13jump Religious Talk 10 29-09-2006 12:40 PM


All times are GMT +8. The time now is 11:47 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE