Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 10-06-2009, 08:47 AM
wanzex wanzex is offline
CG Top Poster Club

wanzex's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2006
Location: Di Pintu Lailatul Qadar
Posts: 35,575
Thanks (Received): 1106
Likes (Received): 6
Active Level
My Mood:
Default ~ Ditembak Dalam Masjid ~

Ditembak dalam masjid

Oleh AZRAN FITRI RAHIM
[email protected]


KEJAM...Waris dan penduduk kampung melihat jenazah
ahli keluarga yang ditembak mati ketika berjemaah
solat isyak di Masjid Al-Furqan, Kampung Air Tempayan
di selatan Thailand, kelmarin. – UTUSAN/HAFIZ JOHARI


SUNGAI GOLOK (Selatan Thai) 9 Jun – Kejam dan tidak berperikemanusiaan!
Mungkin itu yang dapat digambarkan tentang pembunuhan 11 jemaah ketika solat isyak di Masjid Al-Furqan di Kampung Air Tempayan, 50 kilometer dari bandar ini kira-kira pukul 8.50 malam tadi (waktu Malaysia).

Setelah melepaskan tembakan dari dua pintu masuk masjid, enam penyerang itu dikatakan masih tidak berpuas hati dan masuk ke dalam masjid sebelum melepaskan beberapa das lagi tembakan bagi memastikan jemaah terbabit benar-benar mati.

Tragedi terbaru yang menjadikan masjid sebagai sasaran, berlaku pada hari yang sama Perdana Menteri Thailand, Abhisit Vejjajiva melawat Malaysia dan memperbaharui komitmen untuk mengakhiri konflik yang berlarutan sejak 2004 di wilayah bergolak itu.

Kejadian itu menambahkan jumlah korban yang kini mencecah lebih 3,700 orang dan masyarakat Islam di wilayah itu bimbang kejadian lebih buruk akan menyusul semula dan ramai yang percaya kejadian terbaru didalangi pihak berkuasa.

Bagaimanapun sehingga kini masih belum dapat dipastikan motif sebenar pembunuhan kejam itu tetapi ada yang berpendapat berpunca daripada dendam dan pihak tentera Thai menafikan sebarang pembabitan anggota mereka.

Seorang saksi, Hassan Deraman, 17, berkata, kejadian berlaku amat pantas kira-kira lima minit di mana empat lelaki dikatakan menyerbu masuk ke dalam masjid dari arah pintu belakang manakala dua lagi dari arah tepi.

Katanya, kesemua mereka bersenjatakan rifel M-16 dan pump gun serta memakai seragam hitam serta bertopeng.

‘‘Ketika kejadian berlaku saya bersama tiga lagi rakan berada dalam wakaf kira-kira 15 meter dari pintu masuk utama masjid ini, Tiba-tiba kami mendengar bunyi tembakan yang kuat bertalu-talu.

‘‘Kami bersembunyi dan bergerak ke tempat kejadian dengan perlahan-lahan dalam gelap untuk melihat apa yang berlaku dengan lebih jelas.

‘‘Saya kemudian melihat mereka memasuki masjid ini dan melepaskan tembakan ke arah kepala serta badan jemaah yang terbaring dalam ruang solat, tembakan itu dilepaskan bagi memastikan kesemua jemaah ini benar-benar mati,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di tempat kejadian.

Hassan berkata, penyerang dipercayai memasuki kawasan masjid melalui hutan dan kawasan ladang getah di bahagian belakang bagi memastikan kehadiran mereka tidak disedari.

Katanya, pembunuh kejam itu tidak memasuki masjid melalui pintu utama kerana ia diterangi dengan cahaya lampu.

‘‘Selepas bunyi tembakan hilang, beberapa orang kampung datang dan saya bersama mereka memasuki masjid melihat mayat bergelimpangan dipenuhi dengan darah.

‘‘Ketika itu, hanya dua jemaah terselamat tanpa sebarang kesan tembakan. Salah seorang daripada mereka adalah ‘tok siak’ masjid, bagaimanapun akibat terkejut dengan serangan tersebut dia pengsan kerana serangan jantung.

‘‘Seorang lagi yang terselamat adalah ahli kumpulan ‘tabligh’ yang datang berdakwah di sini, dia terselamat kerana ketika itu sedang sujud dan setelah mendengar bunyi tembakan dia meniarap dan berpura-pura mati,” katanya.

Serangan tersebut turut menyebabkan imam masjid, Wan Nasir Wan Abdullah, 62, terkorban manakala 12 parah dan dua terselamat.

Kesemua jenazah dikebumikan dalam satu liang lahad kira-kira pukul 11 pagi ini dan tinjauan Utusan Malaysia mendapati perkarangan masjid itu dipenuhi oleh kaum masyarakat Melayu Islam dari tiga daerah yang bergolak itu.

Malah ketika itu, ruang solat masjid berkenaan masih dipenuhi darah dan ia dibersihkan sepenuhnya oleh anggota tentera kira-kira pukul 5 petang ini.

Tinjauan juga mendapati dinding dalam masjid tersebut turut dipenuhi kesan tembakan dan kawalan keselamatan di kampung berkenaan ditingkatkan.
__________________
Dunia Kian Berubah
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 10-06-2009, 08:50 AM
wanzex wanzex is offline
CG Top Poster Club

wanzex's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2006
Location: Di Pintu Lailatul Qadar
Posts: 35,575
Thanks (Received): 1106
Likes (Received): 6
Active Level
My Mood:
Default

kejamnya manusia.

mari kita sedekahkan alfatihah buat mereka yg terkorban.
semoga roh mereka dicucuri rahmat Allah Taala.
__________________
Dunia Kian Berubah
Reply With Quote
  #3  
Old 10-06-2009, 08:57 AM
SEKADAR PESAN SEKADAR PESAN is offline
Regular

 
Trader Rating: (1)
Join Date: May 2009
Posts: 484
Thanks (Received): 76
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

alfatihah.....
saper2 yg nak gi kahwin dkt sempadan THAI,hati2lah yerk,penembak kejam ni masih aktif...
nanti kena tembak,tak sempat nak kahwin
kahwin dkt Malaysia lah lagi selamat,negara sendiri...
__________________
Anda mahukan holiday trip unik, Tourist Guide, Bodyguard, Marketing Executive,Bisnes Oversea, Wartawan Underground sekitar Australia dan New Zealand
Sila whatsapp kepada saudara saya +61470341829
Reply With Quote
  #4  
Old 10-06-2009, 09:00 AM
wanzex wanzex is offline
CG Top Poster Club

wanzex's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2006
Location: Di Pintu Lailatul Qadar
Posts: 35,575
Thanks (Received): 1106
Likes (Received): 6
Active Level
My Mood:
Default

'Saya hanya ingat mati'
Daripada Ismail Mat
[email protected]


ANGGOTA keluarga mangsa serangan di Masjid al-Furqan, Kampung Air Tempayan Narathiwat kelmarin, melihat jemaah yang mati ditembak penyerang bersenjata raifal ketika solat Isyak. - Foto Reuters

12 jemaah ditembak mati ketika imam baca al-Fatihah pada rakaat kedua solat Isyak

NARATHIWAT (Selatan Thailand): "Ketika itu saya hanya terfikir saat kematian dan tidak mampu berpaling melihat siapa menembak kami," kata Nasir Ibrahim, salah seorang jemaah yang terselamat dalam serangan ketika solat Isyak di Masjid al-Furqan, Kampung Air Tempayan, dekat sini malam kelmarin.

Nasir, 42, yang juga penghulu kampung itu berkata, imam Wan Abdullah Wan Latif, 62, sedang membaca surah al-Fatihah pada rakaat kedua apabila mereka diserang dua lelaki bersenjatakan raifel kira-kira jam 9 malam waktu Malaysia itu.

Dua penyerang itu, yang berpakaian serba hitam, masing-masing berada di pintu utama dan sebelah kanan masjid berkenaan, melepaskan tembakan dari jarak kurang tiga meter ke arah jemaah, menyebabkan kebanyakan mangsa mati akibat terkena tembakan di kepala dan tubuh badan masing-masing.

Serangan kejam itu, yang dianggap paling buruk di selatan Thailand, menyebabkan 10 jemaah termasuk Wan Abdullah mati serta-merta, manakala dua lagi jemaah meninggal dunia ketika dalam rawatan kecemasan di Hospital Narathiwat.

Sebelas lagi mangsa cedera parah dan dirawat di hospital itu. Hanya Nasir dan seorang lagi jemaah terselamat dalam serangan itu, tetapi terpaksa dirawat di Klinik Cho Airong dekat sini, ekoran trauma dan serangan jantung kerana terkejut.


PENDUDUK Islam Thai melihat jenazah mangsa serangan di masjid dikebumikan dalam satu liang lahad di tanah perkuburan Cho Airong, Narathiwat, semalam. - Foto Reuters

Nasir berkata, tembakan bertalu-talu dari dari arah belakang dan tepi berlaku hampir 10 minit, menyebabkan ramai jemaah tumbang.

"Saya yang berada di hujung saf di sebelah kanan, turut merebahkan badan. Ketika kelam-kabut itu, saya merangkak di celah jemaah yang cedera dan berlumuran darah, menuju ke stor di sebelah tempat imam. Saya duduk di situ sehingga penyerang melarikan diri," katanya ketika ditemui semalam.

Walaupun bersyukur kerana terselamat dalam serangan itu, Nasir amat bersedih mengenangkan ramai jemaah termasuk Wan Abdullah yang menjadi korban serangan kejam itu.

Isteri Wan Abdullah, Yah Che Kob, 58, berkata ketika kejadian beliau berada di rumahnya, kira-kira 50 meter di hadapan masjid berkenaan.


ORANG ramai melihat mayat mangsa serangan di Masjid al-Furqan, Kampung Air Tempayan, malam kelmarin. - Foto Reuters

"Secara tiba-tiba, saya terdengar bunyi tembakan bertalu-talu macam bertih goreng dari arah masjid. Saya terus berlindung di sebalik pintu rumah dan sejurus selepas itu, terdengar jeritan penduduk kampung menyatakan masjid diserang.

"Saya hanya mampu mendoakan keselamatan suami kerana saya tahu dia mengimamkan solat Isyak. Secara kebetulan anak lain keluar, jika tidak mereka juga berjemaah di masjid," katanya.

Yah berkata, jenazah suaminya hanya dapat dikeluarkan dari masjid itu kira-kira jam 7 pagi semalam.

"Serangan ini amat kejam. Mereka tergamak menyerang dan membunuh umat Islam yang sedang solat," katanya dengan nada sedih mengenangkan kematian suaminya yang sudah 15 tahun menjadi imam masjid itu.

Adik Wan Abdullah, juga seorang imam, Wan Ismail Wan Latif, 58, berkata selain abangnya, turut terkorban ialah lapan ahli kumpulan tabligh yang berkunjung ke masjid itu sejak tiga hari lalu.

Jenazah semua mangsa disemadikan dalam satu liang lahad di tanah perkuburan kampung itu kira-kira 11 pagi semalam dengan dihadiri kira-kira 2,000 penduduk termasuk kumpulan pelajar pondok sekitar Narathiwat.

Yang Dipertua Majlis Agama Islam Narathiwat, Abdul Razak Ali, yang meninjau tempat kejadian pagi semalam, mengutuk serangan kejam itu.

"Serangan kejam ini didalangi pihak yang tidak mahu melihat keamanan dinikmati semua penduduk di selatan Thailand. Mereka yang berbuat begini sebenarnya mahu melihat selatan Thailand terus berada dalam pergolakan," katanya.

Tinjauan Berita Harian mendapati, dinding depan masjid dan cermin pintu turut mempunyai kesan peluru, dipercayai akibat tembakan yang tersasar, manakala sebahagian besar lantai dipenuhi darah jemaah yang terkorban. Kesan itu hanya dibersihkan kira-kira 2 petang semalam dengan sebuah lori tangki air yang dihantar pihak berkuasa tempatan.
__________________
Dunia Kian Berubah
Reply With Quote
  #5  
Old 10-06-2009, 09:00 AM
HelangMerah HelangMerah is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,281
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Macam kat malaysia ni susah nak kahwin...tapi memang susah....tu sbb byk org buat maksiat...Allah belum bayar cash lagi tu....
Reply With Quote
  #6  
Old 10-06-2009, 09:01 AM
baiyee baiyee is offline
Regular

baiyee's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Sep 2008
Posts: 816
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

kejam gila....
__________________

hf/wasup: 0145045310
Reply With Quote
  #7  
Old 10-06-2009, 09:03 AM
wanzex wanzex is offline
CG Top Poster Club

wanzex's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2006
Location: Di Pintu Lailatul Qadar
Posts: 35,575
Thanks (Received): 1106
Likes (Received): 6
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by baiyee View Post
kejam gila....
mari kita sama2 mendoakan agar kekejaman seumpama ini tidak akan berulang lagi. khususnya bagi umat Islam sedunia.
__________________
Dunia Kian Berubah
Reply With Quote
  #8  
Old 10-06-2009, 09:10 AM
MrMama MrMama is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2008
Location: JaLaN2 CaRi MaKaN KaT KL Je
Posts: 1,633
Thanks (Received): 7
Likes (Received): 0
Active Level
Default

ustaz aku cakap kalau mati dlm situasi mcmni dikira mati syahid terus masuk syurga..amin
Reply With Quote
  #9  
Old 10-06-2009, 09:16 AM
wanzex wanzex is offline
CG Top Poster Club

wanzex's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2006
Location: Di Pintu Lailatul Qadar
Posts: 35,575
Thanks (Received): 1106
Likes (Received): 6
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by MrMama View Post
ustaz aku cakap kalau mati dlm situasi mcmni dikira mati syahid terus masuk syurga..amin
insya-Allah. amin!!!
__________________
Dunia Kian Berubah
Reply With Quote
  #10  
Old 10-06-2009, 09:19 AM
redline5085 redline5085 is offline
Marked as Scammer
(until issue resolved)

 
Trader Rating: (-2)
Join Date: Oct 2008
Location: [[Depan PC Atas Kerusi]]
Posts: 1,161
Thanks (Received): 16
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

ni mesti org kafir yg tembak..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply Share This Thread

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold