Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > CG MARKETPLACE > Classifieds & Advertisements > Vacancies

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 04-05-2009, 12:01 PM
Usahawan Kerajaan Usahawan Kerajaan is offline
Newbie

Usahawan Kerajaan's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 23
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Smile Kerja kerajaan vs kerja swasta

Kenapa Semua Orang Nak Makan Gaji?

Tidak dapat dinafikan semenjak dua menjak ni begitu ramai orang yang diberhentikan kerja akibat kegawatan ekonomi yang melanda. Apabila diberhentikan kerja, maka terpaksalah mereka mencari kerja yang lain pula. Bermacam-macam permohonan kerja dihantar ke bermacam-macam syarikat yang menawarkan pekerjaan. Adakah mudah bagi mereka untuk mendapatkan pekerjaan tersebut? Sudah pastilah sukar! Bukan mereka seorang saja yang ingin mendapatkan pekerjaan tersebut, tetapi ramai lagi yang mencuba nasib seperti mereka. Itulah persaingan yang terpaksa dihadapi oleh mereka.

Ingin bekerja kerajaan?

Sudah tentu ramai yang mengidam-idamkannya. Walaupun gaji yang diterima lebih kecil berbanding kerja swasta, tetapi faedahnya sangat bagus. Lihat saja di zaman kegawatan ekonomi ini, adakah pekerja di sektor awam diberhentikan kerja? Tiada bukan? Jadi, peluang pekerjaan di sektor awam menjadi pilihan utama buat masa ini. Akan tetapi adakah mudah untuk memasuki bidang kerja di sektor awam ini? Semudah A, B, C? Tidak, sukar sebenarnya jika tidak tahu caranya. Walaupun pihak kerajaan telah membuka banyak kekosongan untuk mengisi pekerjaan di sektor awam demi membantu rakyat Malaysia di dalam keadaan ekonomi tidak menentu ini, tidak semua bernasib baik.
Jadi bersabarlah dalam keadaan yang serba tidak menentu ini.


Di sini, saya ingin bertanya kepada anda, apakah pilhan kerjaya anda di musim kegawatan ekonomi ini..

SWASTA atau KERAJAAN ?

Anda boleh berikan pandangan anda di thread ini
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 04-05-2009, 12:04 PM
moneymaker3000 moneymaker3000 is offline
CG Top Poster Club

moneymaker3000's Avatar

 
Trader Rating: (2)
Join Date: Mar 2007
Location: KL
Posts: 23,518
Thanks (Received): 288
Likes (Received): 49
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

kalau musim gawat mesti la ramai yg nak keje gomen.

Tapi secara overall aku nampak keje swasta lagi ok dari keje gomen
Reply With Quote
  #3  
Old 04-05-2009, 12:04 PM
akecema akecema is offline
Legendary Member

akecema's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jan 2007
Location: Diamond Bay
Posts: 14,638
Thanks (Received): 205
Likes (Received): 61
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

keje kerajaan xla mahal gaji tp long term mmg baik la
keje pun releks je

keje swasta mmg kaya raya
tp keringat kene perah gile2..

kalo nak keje kerajaan dulu better blaja tinggi2 sikit
pastu cari experien kat syarikat swasta dulu baru masuk kerajaan
sbb bila dah masuk kerajaan xleh nak kua sesuka ati
nnt mmg xkan dapat keje kerajaan dah
kalo exp dan pelajaran rendah mmg naik slow sgt la
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 04-05-2009, 12:10 PM
myafham20 myafham20 is offline
Active Member

myafham20's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Dec 2006
Posts: 2,239
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

makan gaji tk cukup kot..
lagipun. 90% rezkikan daripada berniaga..
__________________
Bisnes Stevia : Pengganti Gula No 1 PM/whatsapp 0195594109
Reply With Quote
  #5  
Old 04-05-2009, 12:30 PM
cekmeksu11 cekmeksu11 is offline
Active Member

cekmeksu11's Avatar
 
Trader Rating: (15)
Join Date: May 2008
Location: tanah tumpah darahku
Posts: 2,430
Thanks (Received): 4
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

klu ikutkn...smua org nk plh yg long term punya kelebihan....
tp ye la...klu rezeki alhamdulillah...mmg akn ade...
lmbt or cpt jer....
so,skrg ni dlm keadaan skrg cuba je yg mna buleh dlu...
jnji ada kje...blh tampung khdpn dh kira ok...
Reply With Quote
  #6  
Old 04-05-2009, 12:40 PM
Usahawan Kerajaan Usahawan Kerajaan is offline
Newbie

Usahawan Kerajaan's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 23
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Ye semuanya pandangan yang bernas dan menarik...saya perhatikan sekarang memang ramai yang apply kerja kerajaan. Ini mungkin disebabkan oleh kegawatan ekonomi yang teruk melanda dunia masa ini. Ramai yang takut untuk menceburi bidang kerja swasta terutamanya yang baru graduat dari universiti ataupun lepasan sekolah.

Memang kerja kerajaan gajinya tidaklah sebesar kerja di sektor swasta, tetapi faedahnya boleh diambilkira. Untuk long term mungkin ianya berbaloi. Kerja di sektor awam tidaklah sesusah di sektor swasta. Mungkin rileks sedikit.

Kerja di sektor awam gajinya memang tidak cukup. Nak berbelanja pun berkira. Yang syoknya orang kerja kerajaan ni ada banyak kad kredit.Hahaha. Tu yang hutang keliling pinggang tu. Pihak bank dengan bermurah hatinya meluluskan permohonan kad kredit orang kerja kerajaan ni.

Tidak hairanlah ramai je kakitangan awam yang susah hidupnya. Ada yang terpaksa cari duit tambahan dengan membawa teksi, berniaga di pasar malam, ada yang buat kuih, join MLM dan ada juga yang...

RASUAH...

Itu pandangan saya je, sapa2 ada pandangan lain boleh kongsikan
Reply With Quote
  #7  
Old 04-05-2009, 12:50 PM
DanielAriffin DanielAriffin is offline
Super Active


 
Trader Rating: (8)
Join Date: Jan 2007
Location: Penang and penisular mesia
Posts: 7,030
Thanks (Received): 22
Likes (Received): 3
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Hello geng...
Macam mana nka comment yerk!!! gov ni nak mintak kerja pon kena cable.. macam mana nak kerja.. so bila kerja automatic productivity kureng sikit la.. pada dasar2 awal2 dah pikir macam ternyata diatas...
__________________
Become Consultant without leave your current job? now we hire 1000 consultant.. already agent also can apply no problems.. legal contract will provided..
Working with banking? want become onwner consultant? also can.. whatsapp me...
012.403.7378
Reply With Quote
  #8  
Old 04-05-2009, 12:51 PM
abg_boyot abg_boyot is offline
Regular

abg_boyot's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2008
Posts: 916
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

hurmmmmph..!semue yang korang taip mmd logik..pandanagn aku..keje ape jek ok asalkan sesuai dgn diri kite. keje gov= banyak faedah walaupun gaji ciput ( dulu mmg ciput. start paklah adjust tanpa tengok masalah org keje kilang org2 gov nie future lebih terjamin)> so org2 yg keje kilang cam aku nie plak yang rase terpinggir dari bab kabajikan, yelah org gov ade cupacs g fight hal kebajikan diorg..org kije kilang ade union pun ampeh..tapi yang aku tak pueh atinye org gov gaji+faedah yang diorg dapat dah ok tapi keje cam lembu! masih ade birokrasi..
Reply With Quote
  #9  
Old 04-05-2009, 12:57 PM
Usahawan Kerajaan Usahawan Kerajaan is offline
Newbie

Usahawan Kerajaan's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 23
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

kable? memang tidak dapat dinafikan..ramai yang menggunakan kabel untuk masuk kerja kerajaan, terutamanya di Majlis Berkuasa Tempatan..jika di sektor persekutuan, kabel ni memang tidak dipandang..ramai je yang guna kabel tak berjaya pun..konon2 kabel besar sangat la..tapi selepas result diumumkan, hampa..

Ramai yang berprasangka yang kabel ni dapat membantu kemasukan dalam sektor awam..yang saya perhatikan ramai je yang tiada kabel yang berjaya masuk dalam bidang sektor awam ni. Kebanyakan yang berjaya adalah bersandarkan keupayaan mereka sendiri.

Mereka yang menggunakan kabel ni sebenarnya "Pengecut"! takut bersaing dan memang tidak berkelayakan. Jika berjayapun, mereka tidak akan berkerja bersungguh-sungguh. Mereka ini jugalah yang merosakkan kredibiliti sektor awam itu sendiri.
Reply With Quote
  #10  
Old 04-05-2009, 01:02 PM
kapur tulis kapur tulis is offline
Junior

kapur tulis's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2007
Posts: 93
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

kerja kat kerajaan baik, kat swasta pun baik yang penting ikhlas kerja sepenuh hati... jangan muler ajer. Asyik berforum je... Tu yg tak baik tu.....
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold