Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Santai, Others

Santai, Others Santai, perngkongsian info, minta pertolongan ahli lain dan semua perbincangan yang tidak bersangkutan dengan forum lain. NO OFFTOPIC.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 30-03-2009, 01:53 AM
mazuki mazuki is offline
Active Member

mazuki's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,591
Thanks (Received): 274
Likes (Received): 4
Active Level
Default Berkahwin Berlainan Rhesus : Rhesus +ve VS Rhesus -ve

Sebagaiman yang pernah saya belajar bio suatu ketika dulu...

apabila perkahwinan berlainan rhesus ini akan menyebabkan masalah kepada kandungan..

Jika :

lelaki Rhesus -ve perempuan +ve = tiada masalah kepada kandungan
lelaki Rhesus +ve perempuan -ve = Akan berlaku masalah kepada kandungan

ini yang ingin dibincangkan...

Apabila perempuan rhesus -ve berkahwin dengan lelaki rhesus +ve akan berlaku masalah kepada kandungan. Untuk kandungan pertama kebiasaan tiada masalah tetapi masalah akan timbul pada kandungan seterusnya.

Jadi ini bermakna jika lelaki +ve berkahwin dengan perempuan rhesus -ve akan dapat anak tunggal je la...

Persoalan : Adakah masalah ini dapat diatasi pada zaman moden ini??
__________________
Buat Duit Online - Bukti RM30k Dari Internet | Siri Video Panduan Buat Blog 2017 - CG Thread by www.mazukiblog.com
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 30-03-2009, 02:21 AM
itikjuah itikjuah is offline
Regular

itikjuah's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Mar 2007
Location: PENANG
Posts: 228
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

rhesus tu apa daa?
Reply With Quote
  #3  
Old 30-03-2009, 03:07 AM
kozu kozu is offline
Legendary Member

kozu's Avatar
 
Trader Rating: (48)
Join Date: Apr 2007
Posts: 10,871
Thanks (Received): 156
Likes (Received): 14
Active Level
My Mood:
Default

mcm penah dengar tp istilah lain dia pakai..

ujian...ujian aper tah..
Reply With Quote
  #4  
Old 30-03-2009, 01:36 PM
mazuki mazuki is offline
Active Member

mazuki's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,591
Thanks (Received): 274
Likes (Received): 4
Active Level
Default

kan kalau kita cek darah katakan jenis darah kita B mesti kat belakang tu doktor akan tulis B+ atau B-
__________________
Buat Duit Online - Bukti RM30k Dari Internet | Siri Video Panduan Buat Blog 2017 - CG Thread by www.mazukiblog.com
Reply With Quote
  #5  
Old 30-03-2009, 01:39 PM
the_ultimatez_najman the_ultimatez_najman is offline
Active Plus

the_ultimatez_najman's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Oct 2008
Location: bellaLUNA
Posts: 2,852
Thanks (Received): 33
Likes (Received): 0
Active Level
Default

x paham..hahha
__________________
Makan Nasi | Lauk Pauk | Gi Skola | Main PC | Hari2
Reply With Quote
  #6  
Old 30-03-2009, 01:40 PM
Norfazli Norfazli is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (1)
Join Date: Dec 2007
Posts: 3,203
Thanks (Received): 89
Likes (Received): 0
Active Level
Default

ni kena buka buku medical ni.
dah lupa belajar dulu
Reply With Quote
  #7  
Old 30-03-2009, 01:54 PM
drakefx drakefx is offline
Active Member

drakefx's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Oct 2008
Location: pearl island
Posts: 1,921
Thanks (Received): 12
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

rhesus tu apa ek..aku pn x tau
Reply With Quote
  #8  
Old 30-03-2009, 06:27 PM
mazuki mazuki is offline
Active Member

mazuki's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,591
Thanks (Received): 274
Likes (Received): 4
Active Level
Default

rupanya ramai yang tak tau pasal mnde nie ek...

jap aku cari artikel pasal rhesus ni...

sebenarnya ni penting untuk kita semua tahu...
__________________
Buat Duit Online - Bukti RM30k Dari Internet | Siri Video Panduan Buat Blog 2017 - CG Thread by www.mazukiblog.com
Reply With Quote
  #9  
Old 30-03-2009, 06:35 PM
NaZa NaZa is offline
Super Moderator

NaZa's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2009
Posts: 3,787
Thanks (Received): 86
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
First of all, the terms Rhesus positive and Rhesus negative are now, more frequently, being described as Rh(D) positive and Rh(D) negative. This section should hopefully explain why the transition has become necessary and, also, provide basic information about the Rhesus factor. Although the initial thought of reading through this may seem daunting, you may prefer to come back to it if you encounter any information which needs reinforcing. Alternatively, for an adequate understanding that can be applied to the other sections, skip to the end of the detailed section and read the simplified explanation below.
Quote:
PLEASE NOTE: A Rh(D) positive woman would never produce an antibody against a Rh(D) negative child, as positive blood does not produce `anti-d` - there is no anti-Rh(d).

A person is Rh(D) negative if they have inherited a d gene from each parent (d/d).

A person is Rh(D) positive if they have inherited either of the following:

- a D gene from each parent (D/D)

- a D from one parent and a d from the other (D/d or d/D)

Therefore, it is possible to have a Rh(D) negative child if the mother is Rh(D) negative and the father Rh(D) positive. The father may have inherited both a D and d and it is possible that the baby could inherit the negative d gene from him. As Rh(D) negative woman definitely possess two d genes, the baby would inherit one of these from her - this combination would produce a negative child (d/d).

If the father possesses two D genes, the baby will definitely inherit a positive from him, together with the Rh(D) negative gene (d) from the mother. This combination will produce a Rh(D) positive child.

PLEASE NOTE: If a Rh(D) negative woman is absolutely certain that her partner is also Rh(D) negative, they will surely produce Rh(D) negative offspring and the baby will not be affected by Rh(D) problems, even if the mother already carries Rh(D) antibodies from a previous pregnancy or miscarriage with another partner or as a result of a transfusion using positive blood cells.

Even though both the d and D gene are referred to here, the term Rh(D) does indicate that the d gene is not really the issue here - the test performed is to determine the presence or lack of the D gene:

If a blood test shows that you do not possess the D gene, you are described as Rh(D) negative.

If this gene is found to be present, you will be described as Rh(D) positive.

So, for example:

If your blood type is B Rhesus positive (B+), the more accurate way of describing this is B Rh(D) positive (D gene is present).

If your blood type is A Rhesus negative (A-), it would be described as A Rh(D) negative (D gene is not present).

So, we can now see that if you possess the D gene and are, therefore, Rh(D) positive, your blood will contain the D antigen which stimulates Rh(D) negative blood into producing antibodies (anti-Rh(D)) against it.

At the risk of complicating this subject even more - a man who has inherited both positive factors (D/D) would be described as being Homozygous - meaning that every one of his sperms must contain the D gene. If a he has both (D/d or d/D) he would be described as being Heterozygous - meaning that 50% of his sperms contain the D gene and 50% contain d.
more info
http://www.childbirthsolutions.com/a...esus/index.php
Reply With Quote
  #10  
Old 30-03-2009, 06:46 PM
mazuki mazuki is offline
Active Member

mazuki's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,591
Thanks (Received): 274
Likes (Received): 4
Active Level
Default

apa itu rhesus???

soalan :
Doktor, saya ingin tahu kaitan kesepadanan darah. Adakah darah jenis O+ sesuai untuk pasangan yang juga darahnya jenis O+? Apakah kesan jika jenis darah tidak sepadan.

Jawapan :

Ada empat jenis kumpulan darah, iaitu A, B, AB dan O. Apa yang positif atau negatif itu bermaksud kumpulan Rhesus, satu lagi jenis komponen pengenalan pada sel darah.

Seorang yang darah jenis A, boleh menerima darah dari A dan O, kumpulan B boleh menerima darah B dan O, AB boleh menerima darah dari A, B dan O. Orang yang berjenis O hanya boleh menerima darah jenis O saja. Sama seperti jenis darah, kumpulan Rhesus positif boleh menerima kedua darah positif dan negatif, tetapi yang Rhesus negatif hanya boleh menerima kumpulannya saja.

Jadi, darah O negatif, dapat diberikan kepada semua jenis A, B, AB dan O dan kumpulan positif dan negatif, tetapi orang yang ada O negatif hanya boleh menerima kumpulan darah O negatif saja. Jika diberi darah jenis lain, dan dari rhesus positif, komponen asing pada darah luaran ini akan memulakan satu respons oleh badan yang akan memecahkan sel darah di dalam badannya sehingga tiada lagi sel yang boleh berfungsi untuk membawa oksigen ke badan. Itulah sebab kita dengar orang boleh mati disebabkan kemasukan jenis darah yang tidak bersesuaian.

Di barat, kebanyakan warganya berkumpulan Rhesus negatif, tetapi di sebelah Timur dan Asia, kebanyakan orang adalah Rhesus positif. Permasalahan Rhesus dalam mengandung berlaku bila seorang wanita yang negatif mempunyai pasangan Rhesus positif.

Ada 50 peratus kemungkinan yang anak dalam kandungan itu positif. Jika anak dalam kandungan yang pertama positif, sel-sel darah dari anak dapat bercampur dengan darah ibu terutama sekali semasa bersalin. Sel-sel ini, walaupun sedikit akan menimbulkan rangsangan dalam badan ibu dan membentuk antibodi yang memusnahkan sel-sel darah Rhesus positif bayi.

Antibodi yang dibentuk dalam ibu akan berkekalan, seperti juga kalau seorang itu telah dijangkiti demam campak - badannya telah membentuk antibodi yang melawan virus campak itu dan kemudiannya, dia tidak akan dijangkiti lagi kerana antibodi yang ada ini akan mengenal virus campak pada kali yang kedua dan terus memusnahkannya.

Jadi, jika ibu itu mengandung kali kedua, dan kandungan anak itu positif juga, antibodi dari ibu akan memasuki salur darah bayi dan memusnahkan sel darahnya. Bayi ini akan meninggal kerana kurang darah yang menyebabkan kegagalan fungsi jantung (lemah jantung). Bila dilahirkan, ia kelihatan bengkak kerana cecair berlebihan di dalam badan. Keadaan ini dinamakan 'Hydrops fetalis'.

Banyak kajian dilakukan mengenai masalah ini, sehingga sekarang jarang sangat ada kematian bayi berikutan masalah Rhesus. Adalah menjadi amalan biasa di semua klinik mengandung untuk memeriksa kumpulan darah ibu supaya mereka yang Rhesus negatif dikenal pasti. Mereka akan diminta membawa suami untuk diperiksa jenis darah mereka. Jika suami Rhesus positif, mereka akan dinasihati seperti demikian - bila sudah bersalin, darah anak akan diperiksa untuk mengenal pasti kumpulannya. Jika ia positif, ibu akan diberi satu suntikan dalam lingkungan masa 72 jam - suntikan ubat ini mengandungi imunoglobulin yang akan melindungi darah ibu dari membentuk antibodi kepada Rhesus positif. Ini akan diulangi tiap-tiap kali ia bersalin jika anaknya itu positif juga.

"sumber dipetik dari Berita Harian"

------
Walaupun jarang orang asia ber Rhesus -VE tapi tetap ada...
Jika perempuan Rhesus -VE suami +ve kandungan kedua boleh menyebabkan kematian kepada bayi.. Ini kerana -ve akan melawan bayi +ve

Berdasarkan artikel di atas jalan penyelesaian ialah dengan memberi suntikan kepada si ibu supaya rhesus -ve si ibu tidak melawan rhesus +ve si anak

P/s : kalau xnak ini berlaku kahwin dengan rhesus yang sama
__________________
Buat Duit Online - Bukti RM30k Dari Internet | Siri Video Panduan Buat Blog 2017 - CG Thread by www.mazukiblog.com
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump