Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 19-03-2009, 07:06 AM
nurmillionare nurmillionare is offline
Active Plus

nurmillionare's Avatar
 
Trader Rating: (24)
Join Date: Apr 2008
Posts: 2,540
Thanks (Received): 86
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default Elakkan bayi anda tidur dalam buaian!!

Sindrom otak bayi bergegar.
Buaian paling kerap menyebabkan kecederaan bayi.


ELAKKAN bayi terlepas daripada dukungan atau buaian kerana ia boleh menyebabkan kecederaan serius.

Dr. Zulkifli Ismail

20 Januari 2005 - Mohamad Nabil Nazwan Zainal Abidin, sembilan bulan, dari Kampung Kenanga, Rawang, Selangor tidak sedarkan diri selepas terjatuh. Doktor yang memeriksa mangsa mendapati ada kesan lebam dan bengkak di kepalanya.

n 13 April 2006 - Anak lelaki penyanyi pop terkenal, Britney Spears, Sean Preston yang berusia tujuh bulan dimasukkan ke hospital akibat terjatuh di rumah penyanyi itu di Malibu, California, Amerika Syarikat.

n 14 April 2006 - Di Kampung Putat, Jalan Kodiang, Kedah, seorang bayi lelaki, Iskandar Zulkarnain terpaksa menerima 24 jahitan di kepalanya akibat cedera parah selepas terjatuh daripada motosikal yang ditendang oleh seorang peragut.

Tahukah anda perbuatan menidurkan bayi di dalam buaian mendedahkan anak kecil itu kepada risiko kecederaan terutama di bahagian kepala jika si bayi terjatuh?

Menurut pakar pediatrik dan mantan Presiden Persatuan Pediatrik Malaysia, Datuk Dr. Zulkifli Ismail, menidurkan bayi dalam buaian sememangnya tidak digalakkan.

"Jangan terkejut jika diberitahu bahawa peratusan bayi yang dimasukkan ke wad akibat jatuh berpunca daripada buaian serta penggunaan alat bantuan berjalan (walker) adalah tinggi," katanya.

Malahan, bukan sekadar risiko jatuh atau terhantuk ke dinding, gegaran terhadap otak bayi turut boleh berlaku sekiranya henjutan buaian terlalu kuat

Jelas Zulkifli, sindrom gegaran bayi yang lazimnya berlaku pada bayi yang digoncang kuat turut ditemui pada bayi yang ditidurkan di dalam buaian.

"Hayunan dan henjutan buaian sudah cukup untuk mendedahkan bayi kepada kecederaan otak, termasuklah terhantuk pada dinding atau terhempas ke lantai.

"Perkara ini memang amat mudah berlaku pada bila-bila masa dan di mana sahaja," katanya.

Tambahnya, meskipun tiada kecederaan fizikal atau mental yang boleh berlaku pada masa hadapan akibat terjatuh daripada buaian, namun ia menjadi parah jika berlaku pendarahan dalam otak.

"Benjolan atau lebam (hematoma) yang wujud akibat jatuh harus dipandang berat oleh ibu bapa. Apatah lagi kalau ia diikuti muntah-muntah atau sawan.

"Keadaan tersebut menandakan kemungkinan ada bahagian tengkorak yang retak," katanya.

Menyentuh mengenai mudahnya bayi mendapat kecederaan kepala, Zulkifli menjelaskan ia bergantung kepada jenis permukaan serta jarak ketinggian anak itu jatuh.

Menurutnya, agak sukar gegaran otak untuk berlaku kerana otak manusia dilindungi oleh tempurung kepala dan dikelilingi cecair otak bagi melindunginya daripada gegaran atau impak yang kuat akibat terjatuh.

"Yang menjadikan keadaan bayi tersebut parah adalah apabila dia berusia kurang daripada 18 bulan kerana ubun-ubunnya masih lembut. Justeru, risiko untuk tempurung kepala tercedera agak besar," jelasnya.

Di samping itu, keadaan fizikal kepala bayi yang lebih besar dan berat daripada badan membuatkan mereka mudah terjatuh kepala dahulu kerana tidak dapat mengimbangi badan.

Jelas Zulkifli, bayi yang mula berjalan akan lebih banyak terjatuh. Ibu bapa harus memberi perhatian yang lebih pada peringkat ini.

"Bukan saja lebam disebabkan terhantuk malah tangan dan kaki mereka juga boleh patah dan terseliuh," katanya.

Menurut beliau, andaian yang mengatakan bayi tidur lebih lama di dalam buaian harus dikikis oleh ibu-ibu.

Ujarnya, jangan kerana tidak mahu diganggu ketika membuat kerja rumah, ibu-ibu mengambil langkah mudah dengan menidurkan bayi di dalam buaian.

"Tali pengikat, spring serta kain penyokong buai amat berbahaya. Andai salah satu tidak berfungsi, kebarangkalian bayi anda terjatuh atau dihempap spring atau besi sangat tinggi," katanya.
__________________
KEUNTUNGAN SEHINGGA 50% | KULIT BERMINYAK?BERJERAWAT?GELAP?RESDUNG?BERPARUT?
| BANYAK TESTIMONI MENARIK DI SINI
Whatever The Mind Can Conceive And Believe,It Can Achieve.
-Napolean Hill-
Reply With Quote
Thanks ykenobi, may4ver, cristoek, nash_d, mylaiwan8 and 10 others thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 19-03-2009, 08:00 AM
arulgit arulgit is offline
Active Member

arulgit's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Jan 2007
Posts: 2,038
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 0
Active Level
Default

huhu..bahye ni..
so cara terbaik nk tidurkan anak mcm mana tuan tanah?
Reply With Quote
  #3  
Old 19-03-2009, 09:25 AM
nurmillionare nurmillionare is offline
Active Plus

nurmillionare's Avatar
 
Trader Rating: (24)
Join Date: Apr 2008
Posts: 2,540
Thanks (Received): 86
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by arulgit View Post
huhu..bahye ni..
so cara terbaik nk tidurkan anak mcm mana tuan tanah?
huhu...memandangkan anak akak dah dua org..Alhamdulillah dari lahir lagi mmg x ajar tidur buaian...baby ni kalau kita dah biasa bg tidur atas buaian..mmg dia xleh tido kalau xde buai..tu lah masalahnya...so cara terbaik...dr baby lagi biar dia tidur atas tilam jer...kalau biar tidur atas buai sampai besar tu yg masalah..sbb semakin dia membesar...dia dah pandai gerak2 sendiri...waktu dia gerak2 tu kita pun xkan perasan..tu yg boleh menyebabkan baby senang jatuh dr buaian...lagipun kalau kita henjut2 baby masa atas buaian pun x bagus..otaknya akan bergegar...jika kita hayunkan jer xper...bagus lak utk otak..tp ape2 pun lebih baik elakkan sesuatu yg merbahaya kan..sbb dah banyak sgt kes baby yg mati sbb jatuh dr buaian ni...tp masih ramai lg yg x ambik kesah...
__________________
KEUNTUNGAN SEHINGGA 50% | KULIT BERMINYAK?BERJERAWAT?GELAP?RESDUNG?BERPARUT?
| BANYAK TESTIMONI MENARIK DI SINI
Whatever The Mind Can Conceive And Believe,It Can Achieve.
-Napolean Hill-
Reply With Quote
  #4  
Old 19-03-2009, 09:31 AM
may4ver may4ver is offline
Legendary Member

may4ver's Avatar
 
Trader Rating: (17)
Join Date: Jul 2006
Location: Perak -> Kelantan
Posts: 13,706
Thanks (Received): 225
Likes (Received): 0
Blog Entries: 8
Active Level
My Mood:
Default

anak saya tidur dalam buaian...
mmg dulu tak nak ajar dia tidur dalam buaian...
tp dia susah nak tidur..
patu tidur jap2 jer...
bila tak cukup tidur mulalan meragam....
__________________
sebulan rm20k
www.nextgold.biz

0125778002
Reply With Quote
  #5  
Old 19-03-2009, 09:32 AM
akecema akecema is offline
Legendary Member

akecema's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jan 2007
Location: Diamond Bay
Posts: 14,692
Thanks (Received): 205
Likes (Received): 62
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

mak aku kalo time kitorg baik biase die buai dgn teknik
"POKONG"-bahasa banjar-
bayi tidur dalam keadaan duduk kat buaian..
bayi biase tido lena sbb keadaanya sama mcm dalam rahim
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 19-03-2009, 09:50 AM
nurmillionare nurmillionare is offline
Active Plus

nurmillionare's Avatar
 
Trader Rating: (24)
Join Date: Apr 2008
Posts: 2,540
Thanks (Received): 86
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by may4ver View Post
anak saya tidur dalam buaian...
mmg dulu tak nak ajar dia tidur dalam buaian...
tp dia susah nak tidur..
patu tidur jap2 jer...
bila tak cukup tidur mulalan meragam....
tu la...kalau dah biasa ajar dr kecik mmg susah..tp xper...ada cara..sekali sekala..ada masa bersama anak...ajar dia tidur tanpa buai..pastu lama-kelamaan x perlu lg...utk keselamatan...letakkan tilam di bawah buaian diorg supaya kalau diorg terjatuh pun..xdelah effect sgt dan buaian tu perlu rendah...n satu lagi..teknik yg betul adalah dgn menghayunkan bukan digoncang...
__________________
KEUNTUNGAN SEHINGGA 50% | KULIT BERMINYAK?BERJERAWAT?GELAP?RESDUNG?BERPARUT?
| BANYAK TESTIMONI MENARIK DI SINI
Whatever The Mind Can Conceive And Believe,It Can Achieve.
-Napolean Hill-
Reply With Quote
  #7  
Old 19-03-2009, 09:54 AM
nurmillionare nurmillionare is offline
Active Plus

nurmillionare's Avatar
 
Trader Rating: (24)
Join Date: Apr 2008
Posts: 2,540
Thanks (Received): 86
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by akecema View Post
mak aku kalo time kitorg baik biase die buai dgn teknik
"POKONG"-bahasa banjar-
bayi tidur dalam keadaan duduk kat buaian..
bayi biase tido lena sbb keadaanya sama mcm dalam rahim
tu la..kalau ikutkan sekali sekala jika kita bg anak tidur dalam buaian dan hayun mereka perlahan-lahan..akan bg otak diorg lebih bijak dan menyalurkan oksigen ke otak tetapi harus dlm pengawasan kita...
__________________
KEUNTUNGAN SEHINGGA 50% | KULIT BERMINYAK?BERJERAWAT?GELAP?RESDUNG?BERPARUT?
| BANYAK TESTIMONI MENARIK DI SINI
Whatever The Mind Can Conceive And Believe,It Can Achieve.
-Napolean Hill-
Reply With Quote
  #8  
Old 19-03-2009, 09:56 AM
nazli79 nazli79 is offline
Regular

nazli79's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2008
Posts: 915
Thanks (Received): 10
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

nak lagi safety amik la insurance untuk anak tuh. bukannya ape just protection bila kemalangan berlaku. just sampai age 4 years.. kalau nak sambung terpulang... sayangilah anak anda
Reply With Quote
  #9  
Old 19-03-2009, 10:02 AM
eday84 eday84 is offline
CG Top Poster Club

eday84's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Jan 2009
Location: Rawang
Posts: 26,676
Thanks (Received): 55
Likes (Received): 21
Blog Entries: 62
Active Level
My Mood:
Default

uish.. org kg kenanga? kg aku nih
__________________
[ 7stones | Bust Cream | Whitening Cream | Ora Matte | alturl.com/vmnoh ]
Ordinary people are obsessed with entertainment. The best are obsessed with education
Reply With Quote
  #10  
Old 19-03-2009, 10:07 AM
masreemie masreemie is offline
Super Active

masreemie's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: May 2007
Location: Desa Kolej - Sri Tambun
Posts: 6,762
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by akecema View Post
mak aku kalo time kitorg baik biase die buai dgn teknik
"POKONG"-bahasa banjar-
bayi tidur dalam keadaan duduk kat buaian..
bayi biase tido lena sbb keadaanya sama mcm dalam rahim
haah... sama la ngan masz... mmg ajaran banjar kot... haha... siap da beli kain untuk pokong bb masz nnt...
__________________
Kiss the rain...Whenever you need me...Kiss the rain...Whenever Im gone too long...If your lips feel lonely and thirsty...Kiss the rain...And wait for the dawn...Keep in mind...Were under the same sky...And the nights...As empty for me as for you...If you feel...You cant wait till morning...Kiss The rain...
In bed I lay, with nothing but your T-shirt on...(I'm all by myself with)with nothing but your T-shirt on...ohhh, with nothing but your T-shirt on...(cause I miss you, cause I miss you) with nothing but your T-shirt on...
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump