Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 19,905
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 50,452
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 38,040
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 14-02-2009, 04:08 PM
butterland butterland is offline
Legendary Member

butterland's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Jan 2008
Location: yeke IPO...
Posts: 10,979
Poster Rank: #236
Thanked 201 Times
Active Level
My Mood:
Arrow Tragedi 4 Disember 1977 - Tanjung Kupang

Mengenang Tragedi Tanjung Kupang… Al-Fatihah


Walaupun peristiwa ini berlaku ketika aku masih belum lagi lahir ke dunia ini, namun aku dapat merasakan betapa sedihnya mereka yang telah kehilangan keluarga. Tragedi yang dimaksudkan adalah peristiwa terhempasnya pesawat Penerbangan Malaysia MH653 yang terhempas di Tanjung Kupang Johor pada tanggal 4 December 1977. Berdasarkan sumber rasmi, nahas tersebut berpunca akibat hijacked oleh pihak komunis. Namun menurut ayah aku pula, kejadian tersebut berpunca akibat daripada seorang menteri kabinet yang dalam keadaan mabuk telah melepaskan tembakan terhadap juruterbang. Namum berat hati aku mengatakan kejadian berpunca daripada rampasan oleh pihak komunis berdasarkan pita rakaman kota hitam.

Info Tragedi

* Pesawat: Penerbangan Malaysia MH 653
* Dari: Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang
* Destinasi: Lapangan Terbang Antarabangsa Subang
* Penumpang: 93 + (7krew)
* Kematian: 100 orang
* Jenis Pesawat: Boieng 737-2H6
* Tarikh: 4 December 1977




Gambar ini dirakam pada tahun 1976 iaitu setahun sebelum kejadian


Mari ikuti kisah ini.

JAM menunjukkan sekitar 7.21 malam pada 4 Disember 1977 apabila pesawat Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) Boeing 737 MH653 berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, Pulau Pinang menuju ke Kuala Lumpur sebelum meneruskan penerbangan ke Singapura.Seramai 93 penumpang antaranya pelancong asing bersama tujuh krew penerbangan berada di dalam pesawat berkenaan.

Hampir setengah jam kemudian, pesawat berkenaan melalui Batu Arang dan dijadualkan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Subang (LTAS) di Selangor.




HUTAN bakau di Tanjung Kupang menjadi kawasan lapang selepas tragedi pesawat terhempas pada 4 Disember 1977.


Hampir setengah jam kemudian, pesawat berkenaan melalui Batu Arang dan dijadualkan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Subang (LTAS) di Selangor.

Bagaimanapun, secara tiba-tiba menara kawalan LTAB menerima makluman daripada juruterbang pesawat bahawa terdapat situasi cemas yang berlaku di dalam penerbangan itu, kira-kira jam 7.54 malam.

Ketika pegawai petugas menara kawalan meminta penjelasan lanjut, juruterbang berkenaan segera membalas dengan menyampaikan satu makluman yang amat mengejutkan - pesawat berkenaan dirampas pihak tertentu!

Mendengar penerangan itu, segera menara kawalan menyediakan landasan untuk pesawat berkenaan mendarat.

Pesawat berkenaan terbang semakin rendah untuk mencecah landasan tetapi belum pun sempat ia menjejakkan roda, tiba-tiba ia kembali terbang tinggi meninggalkan daratan.

Tanda tanya terus tercetus tatkala melihat tindakan aneh juruterbang tetapi ketika itu jugalah menara kawalan kembali dimaklumkan juruterbang pesawat berkenaan bahawa mereka akan meneruskan penerbangan ke Singapura.


Menara Kawalan Paya Lebar di Singapura terus dimaklumkan mengenai situasi cemas dihadapi penerbangan MH653 itu dan kelulusan untuk mendarat segera diberikan pihak berkuasa negara terbabit.

Akan tetapi, tidak lama selepas itu, secara tiba-tiba pesawat berkenaan terus hilang daripada radar menara kawalan. Segala usaha untuk mengadakan hubungan radio bagi menghubungi pesawat berkenaan juga gagal.

Runsing, cemas dan tanda tanya terus bercampur baur pada pihak berkaitan tatkala memikirkan kehilangan misteri pesawat terbabit daripada radar selain situasi cemas yang berlaku di dalam penerbangan berkenaan.

Sementara itu, malam yang tenang dan damai menyelubungi beberapa kampung di Tanjung Kupang yang terletak berhampiran Selat Tebrau kira-kira jam 8.30 malam.

Kebanyakan penduduk berada di dalam rumah masing-masing sambil berehat dan menonton televisyen manakala sebilangan lagi melepaskan penat lelah berikutan terdapat kenduri kahwin yang diadakan pada siangnya.

Tidak lama kemudian, satu bunyian aneh yang berdesing seakan bunyi wisel yang kuat mula menggemparkan penduduk kampung. Ada antara mereka yang berlari ke luar rumah untuk memastikan bunyi aneh apakah yang mencemari keheningan malam itu.

Ketika itulah mereka semua tersentak kekejutan - di hadapan mata mereka, kelihatan pesawat gergasi terbang dalam keadaan ‘bergoyangan’ dan amat rendah sehingga kelihatan seolah-olah berada betul-betul di atas pohon kelapa saja.

Kegemparan di jiwa penduduk masih belum hilang ketika pesawat berkenaan tiba-tiba terbang memutar dan hampir menegak. Satu letupan kuat kedengaran sebelum lampu pesawat itu terpadam dan kapal terbang itu terus terjunam ke satu lokasi berhampiran kampung berkenaan.

Pesawat berkenaan terhempas di permukaan tanah dan menggegarkan kawasan sekitar sehingga ada penduduk menyangka yang gempa bumi berlaku di kampung itu. Gegaran itu diiringi satu letupan teramat kuat dan api mula marak menjulang sehingga berpuluh meter ke udara.

Serentak itu juga banyak barang dan serpihan pesawat melayang bertebaran ke merata arah malah sehingga ke lokasi yang jauh.

Tidak lama kemudian, satu laporan diterima pihak polis berhubung tragedi kapal terbang yang terhempas di kawasan hutan bakau di Tanjung Kupang.

Laporan itu membawa berpuluh jentera bomba, ambulans dan kenderaan menyelamat bersama lebih 100 pihak berkuasa termasuk polis, tentera, bomba dan petugas hospital ke lokasi nahas sekitar jam 10 malam bagi menjalankan operasi mencari dan menyelamat.

Pengawasan helikopter dari udara mendapati hempasan pesawat menjangkau lokasi luas sehingga 2.5 kilometer persegi malah ada kawasan yang menjadi lapang seumpama ‘padang jarak padang terkukur’ apabila banyak pohon bakau di kawasan itu tercabut dan patah dilanda pesawat.

Gerakan mencari dan menyelamat segera dilakukan dan ketika itu jugalah pihak terbabit mula sedar bahawa pesawat berkenaan berkecai akibat terhempas dan tiada siapa yang terselamat daripada tragedi itu.

Kenyataan itu lebih menyeramkan tatkala pasukan penyelamat mendapati bukan saja tiada mangsa yang berjaya diselamatkan malah jasad semua mereka juga hancur berkecai malah ada yang hanya ditemui sekadar cebisan daging.

Pelbagai peralatan daripada pesawat termasuk buku, surat, gambar, pakaian dan barangan keperluan mangsa bertebaran ke merata arah di seluruh kawasan tragedi yang luas malah cebisan jasad mangsa dipercayai turut hilang akibat terjatuh di kawasan perairan.

Kawasan sekitar juga mula diselubungi bauan mayat serta minyak pesawat dan hari itu, satu tragedi pesawat terhempas yang paling tragik dan dahsyat dicatat dalam sejarah hitam negara.



Sumber : Sini dan SINI
__________________
AKHIRNYA

Quote:
CPS-GOLD
Semua share kita sama ada 2 lot atau 100 lot atau lebih akan di apungkan ke IPO sehingga Dec 2013 yang mana akan di terajui oleh PCEF... Tiada kena mengena untuk tambahan 10lot CPS-PLATINUM... ia akan kekal seadanya tak BURN tak HANGUS tak HILANG

Last edited by butterland; 01-03-2009 at 08:56 AM..
Reply With Quote
The Following 11 Users Say Thank You to butterland For This Useful Post:
akeyrasta (05-01-2014), eizza115 (23-02-2009), haikald (28-02-2009), jaih (14-02-2009), Lie4rexpay (19-03-2014), marlen (03-03-2009), nazim5123 (17-02-2009), TensionSokmo (11-03-2014), tuksidang (09-03-2010), Yatz (28-11-2013), ykenobi (18-02-2009)
Paid Advertisement
  #2  
Old 14-02-2009, 04:10 PM
butterland butterland is offline
Legendary Member

butterland's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Jan 2008
Location: yeke IPO...
Posts: 10,979
Poster Rank: #236
Thanked 201 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Tragedi Tanjung Kupang 4 Dis 1977

trajedi kapalterbang terhempas di tanjung kupang, gelang patah, johor
pada 4 disember 1977


7.21 pm pesawat boeing mh 653 berlepas dr pulau pinang menuju ke kl
7.46 pm berada di ruang angkasa batu arang setinggi 4000 kaki
7.47 pm pemandu kapalterbang melaporkan kepada pusat pengawalan penerbangan udara '653 going around' dan pusat menjawab '653 is cleared to land, surface wind calm'
pemandu kemudian melaporkan sekali lagi kpd pusat kawalan dgn berkata 'overshooting'. sebuah kapalterbang yg menunda mh 653 bertanya 'whats your problem' dan dijawab 'we have an emergency on board'
750 pesawat mh 654 memberitahu 'maintaining 3000 coming over kl (beacon) in two minutes, hijacker on board' pusat menjawab 'cleared to land on runaway 33 with no delay' tetapi dijawab kembali 'we are now proceeding to singapore' dan understand message receive'. pusat menjawab 'message received, understood'
8.05 pusat mengarah kan pesawat 653 contact kawalan trafic singapore dengan radio frequency singapore,
pusat kawalan dikl bagitau pusat pengawalan singapore mengenai perkembangan mh 653 dan mereka membenarkan pesawat tersebut terbang setinggi 21000 kaki
8.12 pusat kawalan singapore membenarkan 653 turun ke paras 7000 kaki

kemudian perhubungan pusat kawalan singapore terputus hubungan ngan pesawat 653

8.30 pm mengikut laporan polis kapalterbang tersebut berada di ruang udara tanjung kupang

seorang mata-mata dan orang ramai yg berada di kawasan tersebut melaporkan kapalterbang itu kelihatan terbakar lalu menjunam tetapi naik semula.. dan di saat itu kapalterbang itu meletup

selepas ia meletup di udara kapalterbang itu terhempas ke tanah dan meletup sekali lagi.

jumlah korban 100 org, 93 penumpang, 7 org anak kapal antaranya
pilot kapten G.K ganjoor
pembantu pilot kamarulzaman jalil
pramugara-karim tahir, onn jaafar
pramugari- sharifah sidah syed mohamad, azian borhanuddin

antara penumpang yg terkorban
menteri pertanian, datuk sri haji ali bin haji ahmad, lahir di pontian pada 29 jun 1930
ketua pengarah jabatan kerjaraya, tan sri mahfuz khalid,
pengarah kerjaraya bahagian tentera, datuk haji khalid mohamad
timbalan ketua pengarah jabatan perikanan, encik abu bakar othman merican
setiausaha politik datuk sri haji ali, encik hood fadzil
duta cuba ke malaysia mario garcia inchaustegui dan isterinya

antara teori rampasan kapalterbang
1. dirampas oleh ahli tentera merah jepun (dinafikan oleh menteri dalam negeri, tan sri ghazali shafie)
2. dirampas militan vietnam - singapore telah menahan 3 org militan vietnam berikutan rampasan kapalterbang DC 3 Air vietnam sebelum kejadian rampasan. perampas mungkin bertujuan ingin membebaskan kawan diorang
3. dirampas oleh penetang kerajaan cuba..

walau bagaimanapun ia tidak dapat dipastikan..

kapalterbang itu terhempas di kawasan paya.. ia terhempas berdekatan dengan sebuah rumah yang sedang/baru mengadakan kenduri kawin..
cebisan cebisan mayat bertaburan di dalam paya dan ade yang tersangkut di pokok.
cebisan mayat tersebut dikumpulkan di dalam plastik dan dikebumikan di perkuburan khas jalan kebun teh johor bahru, kawasan ini diberikan oleh kerajaan negeri johor.
upacara pengkebumian dibuat mengikut adat dan ajaran agama islam, kristian, budha dan hindu, ia dilakukan pada pagi jumaat 9 disember.
kelemahan ketika itu
penumpang tidak diperiksa dengan teliti, barang tidak diperiksa dengan teliti.
di tempat kejadian telah ditemui beberapa pucuk pistol dipercayai milik penumpang

sumber- mastika jamuari 1978

artikel lain mengenai tragedi Tanjung Kupang
__________________
AKHIRNYA

Quote:
CPS-GOLD
Semua share kita sama ada 2 lot atau 100 lot atau lebih akan di apungkan ke IPO sehingga Dec 2013 yang mana akan di terajui oleh PCEF... Tiada kena mengena untuk tambahan 10lot CPS-PLATINUM... ia akan kekal seadanya tak BURN tak HANGUS tak HILANG
Reply With Quote
  #3  
Old 15-02-2009, 04:57 AM
fazil3801 fazil3801 is offline
Active Member

fazil3801's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2007
Posts: 1,139
Poster Rank: #3153
Thanked 7 Times
Active Level
My Mood:
Default

aku masih ingat..pada hari kejadian tu disiar kan kat berita cebisan mayat yg bertaburan merata tempat...semua mangsa di kebumikan pada satu kubur dan 4 upacara agama di lakukan
Reply With Quote
  #4  
Old 15-02-2009, 09:52 AM
butterland butterland is offline
Legendary Member

butterland's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Jan 2008
Location: yeke IPO...
Posts: 10,979
Poster Rank: #236
Thanked 201 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by fazil3801 View Post
aku masih ingat..pada hari kejadian tu disiar kan kat berita cebisan mayat yg bertaburan merata tempat...semua mangsa di kebumikan pada satu kubur dan 4 upacara agama di lakukan
semua mangsa dikebumi dalam satu liang lahad ke?campur tak kira agama ke bro?
__________________
AKHIRNYA

Quote:
CPS-GOLD
Semua share kita sama ada 2 lot atau 100 lot atau lebih akan di apungkan ke IPO sehingga Dec 2013 yang mana akan di terajui oleh PCEF... Tiada kena mengena untuk tambahan 10lot CPS-PLATINUM... ia akan kekal seadanya tak BURN tak HANGUS tak HILANG
Reply With Quote
  #5  
Old 15-02-2009, 11:50 AM
fanlee fanlee is offline
Legendary Member

fanlee's Avatar
 
Trader Rating: (134)
Join Date: Jul 2008
Location: ktn,pahang
Posts: 13,931
Poster Rank: #160
Thanked 12 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by butterland View Post
semua mangsa dikebumi dalam satu liang lahad ke?campur tak kira agama ke bro?
tul gak tu campur sekali dalam satu liang lahad ker
__________________
TEXT ME/Whatsapp@0169627333/BBpin-761C40C3

KEDAI HANPHONE ONLINE PM (MCM2 BRG ADE)
FB PAGE|
Reply With Quote
  #6  
Old 15-02-2009, 12:02 PM
Kurma Kurma is offline
Super Active Member

Kurma's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2007
Location: NeuBie....
Posts: 4,219
Poster Rank: #882
Thanked 96 Times
Active Level
My Mood:
Default

Seingat aku ada 2 kejadian terhempas dlm era tersebut
....dekat kupang satu...yg lagi satu mungkin d JB jugak atau area2 selangor......tak leh nak bayangkan keadaan kecoh semasa tu....
kawasan kupang tu diaorg bina satu papan tanda peringatan mengisahkan kejadian tersebut di lokasi berkenaan.

Semasa zaman tu kecoh dgn Japanese Red Army....

dan aku masih ingat lagi engin 737 jenis itu kalau nak take off atau landing mau berbatu dengaq deruman engin dia....skrg kebanyakkan dah tak guna dah engin jenis tur.....



__________________
Desktop PC Refurbished
P4 3.2ghz, 160 hd, 1 gig RAM tanpa monitor , RM550
***Doing Things From The Heart***

Last edited by Kurma; 15-02-2009 at 12:16 PM..
Reply With Quote
  #7  
Old 15-02-2009, 12:29 PM
ExAvantz ExAvantz is offline
Legendary Member

ExAvantz's Avatar
 
Trader Rating: (10)
Join Date: Mar 2007
Posts: 11,595
Poster Rank: #214
Thanked 74 Times
Active Level
My Mood:
Default

aku harap jgn laa berlaku lagi kejadian camtu lagi...
adoi... mau dilanding atas rumah... tak naye...
__________________
Tel/Whatsapp : 0162209644
Kami menyediakan sebarang perkhidmatan kerja civil, engineering, elektrikal, piping, machine, marine dan apa sahaja kerja dengan harga yang berpatutan. Sila hubungi untuk keterangan lanjutan.
Reply With Quote
  #8  
Old 18-02-2009, 02:00 PM
tar_wow1983 tar_wow1983 is offline
Well-Known
Member

tar_wow1983's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2007
Posts: 8,409
Poster Rank: #353
Thanked 48 Times
Active Level
My Mood:
Default

Tragis gak ek...takziah buat keluarga mangsa...
Reply With Quote
  #9  
Old 18-02-2009, 02:08 PM
fnd75 fnd75 is offline
Computer Section
Moderator

fnd75's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Apr 2006
Location: Sudah Free dari beban Kerja ~CG Time~
Posts: 1,853
Poster Rank: #2080
Blog Entries: 1
Thanked 34 Times
Active Level
My Mood:
Default

time rajin gi mancing kat area gelang patah dulu selalu gak lalu kg tg kupang tu... rasa seram smacam gak time tu...
__________________
~ لا إله إلا الله محمد رسول الله ~
Reply With Quote
  #10  
Old 18-02-2009, 02:10 PM
jezz jezz is offline
Active Member

jezz's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 733
Poster Rank: #4366
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

br tau citer ni.. ada lg x...???
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 08:42 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE