Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 25,678
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 56,362
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 43,542
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 31-01-2009, 04:54 AM
Marketer Marketer is offline
Permanently Banned - Multiple ID

 
Trader Rating: (10)
Join Date: Jun 2007
Posts: 201
Poster Rank: #9846
Thanked 25 Times
Active Level
Default Pengalaman Saya Menyiasat Jemaah Tabligh (Di Markaz Nizamuddin, India 1980an) PART 1

salam semua warga CG

saya bukan orang dakwah, tetapi saya pernah membuat research dan Pusat Islam hantar saya ke Markaz Nizamuddin India utk siasat ttg tabligh tahun 1980an dulu

1970an dan 1980an dulu ada beberapa kes segelintir ahli jemaah yg dipanggil tabligh yg tidak mengikut mesyuarat Ahli Syura yg keluar tanpa persediaan

oleh itu terjadi fitnah seperti ahli keluarga yg ditinggalkan terpaksa meminta ukt makan (sebenarnya di dalam mesyuarat Ahli Syura Tabligh, kita perlu meninggalkan persediaan utk keluarga, kerana mereka baru tahap belajar utk buat pengorbanan, bukan terus jadi seperti Saidina Abu Bakar RA sekelip mata, atau sahabat yg lain yg telah tinggi tahap agama mereka)

dgn segelintir yg buat hal,hingga rosak satu jemaah dgn bermacam fitnah

sya cuba memendekkan cerita ini, kalau tidak,mmg boleh buat novel


oleh itu Pusat Islam telah hantar sya ke India utk siasat ttg jemaah yg org panggil tabligh ni

sya masa tu mmg selalu buat kelakar ttg jemaah ni, dan mmg menunggu masa utk menghentam ahli jemaah maupun ulamak mereka dgn hujjah


SAMPAI DI NIZAMUDDIN


pendekkan cerita setelah teksi meninggalkan sya di tepi jalan nak masuk ke nizamuddin markaz,perkara pertama yg buat sya rasa kecil ialah "suasana"

suasana yg mana mmg tak dpt la kita rasa di merata tempat..sya biasa buat umrah, tetapi suasana ni lain..iaitu keadaan org yg kesana kemari, yg mengingatkan sya ttg kitab-kitab sejarah dan hadith yg sya pelajari

mereka ni mmg nampak zuhud (kurang dari harta benda)pakaian yg sederhana dan bnyak ikut sunnah sarirah (hujung rambut ke hujung kaki)

sya teringat kitab kitab sya baca ttg wali wali Allah terutamanya kitab karangan Imam Ghazali rah (Ihya) yg mereka berada dlm keadaan miskin dan jauh dari kebendaan dan cinta dunia

pendek kata apa sya lihat depan mata tu ingatkan sya pada kehidupan sahabat dan kekasih Allah, nabi s.a.w yg sya baca dlm kitab

sya teringat kata satu org tabi'tabiin (org yg pernah jumpa, org-org yg lihat sahabat)

dia halang raja yg memrintah madinah masa tu yg nak robohkan rumah nabi s.a.w dlm masjid nabawi

katanya: biar org yg akan dtg dpt lihat Islam yg sebenar apabila lihat rumah nabi s.a.w

sbb rumah nabi ni klau kita tgk mmg menangis la kita (tidak seperti skrg kita ke masjid nabawi tgk semua benda cantik dan mahal je dlm tu yg takde gambaran sebenar madinah zaman nabi)

nak bayangkan rumah nabi s.a.w, tgk camana keadaan nabi masa tidur..tidur atas pelepah tamar hingga berbekas belakangnya (bukan nabi saja malas tak nak kerja dan jadi kaya, tapi terlalu sibuk dgn dakwah sampai takde masa utk keperluan hidup)


MASIH DI LUAR MARKAZ


diluar markaz sya lihat bnyak jemaah keluar dan masuk

sya teringat dlm kitab sejarah yg menerangkan sahabat ni puratanya 6 bulan dlm madinah dan 6 bulan lagi keluar dari madinah utk sebarkan kalimah iman

sya singgah di tepi markaz, minum chai (teh) sambil tgk suasana
diluar markaz

terus terang cakap, kat luar masjid je pun sya dah tertarik tgk suasana yg penuh kerohanian (ada nur) mungkin setengah org tak faham maksud sya

masa sya masuk ke masjid markaz nizamuddin tu mereka semua sdg bersiap utk solat zuhur

ada satu perkara yg ajaib yg sya tgk masa tu...ada satu org tua ni mmg tak larat nak jalan dah sya tgk, lagi tua dari bapa mertua eboss

dia di bawa oleh 2 org muda, ke ruang solat..mak aih..dlm hati sya masa tu.."aku kalau kat m'sia hari hujan sikit pun dah tak pergi solat jemaah, jgn kata jemaah, solat subuh pun kadang tak solat"

lepas 2 pemuda bawa org tua yg mmg tak berdaya tu ke saf pertama,org tua tu angkat takbir utk soalt sunat, dan terus 2 org pemuda tadi lepaskan org tua tadi...yg menariknya org tua tu terus solat macam org muda

maknanya, masa dia angkat takbir dan solat tu, dia punya kusyuk, sampai boleh solat lama tanpa bantuan 2 org pemuda tadi, walaupun dia tidak berdaya utk berjalan masa tadi..

lepas solat zuhur sya dpt tgk 2 pemuda tadi papah dia keluar dewan solat, macam masa dia masuk tadi

diwajahnya mmg boleh nampak nur...tenang je hati kita masa tgk muka dia..mmg tak pernah sya tgk org wajah macam tu

ikut kajian, bila mata kita tak tgk maksiat,dan kita berterusan dgn amalan nabi, fikir risau ummat dan berkorban jalan Allah, nur tu terpancar pd wajah kita

hingga di pdg mahsyar,nabi-nabi akan tertanya-tanya pd org macam ni "nabi zaman mana tu"


KEADAAN AGAMA SKRG


sya rasa kecil je, sbb sya masa tu mmg terima duit lepas ceramah kat masjid (malaysia), lepas keluar masjid je mata tgk maksiat, pulak tu org panggil sya ustaz..ustaz..

malah sampai skrg, segelintir ustaz yg mengajar di malaysia ni siap boleh demand duit ceramah, dan siap ada kawasan..macam gangster pulak, cthnya ustaz kawasan ni tak boleh masuk mngajar kawasan tu...sbb ceramah ni kira dah macam business

bayangkan 2 jam je ada yg rm 300 dibayar..sya pernah dibayar rm 150

kalau setiap hari ada ceramah? dah berapa sebulan duit sambilan, senang dari main forex..

dah berapa jam dah sya cerita ni, baru masuk solat zuhur je kat nizamuddin markaz

to be continue....





Last edited by Marketer; 01-02-2009 at 12:41 AM..
Reply With Quote
The Following 17 Users Say Thank You to Marketer For This Useful Post:
ahib0205 (01-02-2009), azanney (26-08-2009), azlalchedin (02-06-2014), duit_takdekuasa (24-03-2010), fazarudin (01-02-2009), Hanney (26-08-2009), harraz asyraaf (25-08-2009), hatisuka (25-08-2009), ibnuqadir (25-08-2009), jason lee (01-02-2009), joned (26-08-2009), khairulkaya (25-08-2009), MoShed (31-01-2009), profesor (31-01-2009), ratusanRM (25-08-2009), sbwmali (25-08-2009), zkry (25-08-2009)
Paid Advertisement
  #2  
Old 31-01-2009, 05:01 AM
rauzan rauzan is offline
Active Member

rauzan's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: cHoCoLaTe IsLaNd
Posts: 1,251
Poster Rank: #2979
Thanked 10 Times
Active Level
My Mood:
Wink


sambung...
hehhee...
tunggu ni...

Reply With Quote
  #3  
Old 31-01-2009, 05:04 AM
irama irama is offline
Super Active Member

irama's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2008
Posts: 4,409
Poster Rank: #860
Blog Entries: 1
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

pengalaman yg baik untuk dikongsi semua..

..i'm waiting for the next..
Reply With Quote
  #4  
Old 31-01-2009, 06:54 AM
eboss eboss is offline
CG Hardcore

eboss's Avatar

 
Trader Rating: (23)
Join Date: Nov 2007
Location: FRANCHISE QMATHS ENRICH CENTRE AKAN DIBUKA PM SAYA
Posts: 85,696
Poster Rank: #4
Thanked 1,874 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by rauzan View Post

sambung...
hehhee...
tunggu ni...

Aku pun...terkejut gak nampak nama aku..ingat kat apa tadi..tu yang baca semula..
__________________
USAHAWAN WWW.QMATHSMALAYSIA.COM BERMINAT? PM SAYA
Pelaburan LAGI HEBAT dari emas
Reply With Quote
  #5  
Old 31-01-2009, 06:55 AM
eboss eboss is offline
CG Hardcore

eboss's Avatar

 
Trader Rating: (23)
Join Date: Nov 2007
Location: FRANCHISE QMATHS ENRICH CENTRE AKAN DIBUKA PM SAYA
Posts: 85,696
Poster Rank: #4
Thanked 1,874 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by irama View Post
pengalaman yg baik untuk dikongsi semua..

..i'm waiting for the next..
Baik TT buat episod...kalau tak melompat melompat dengan komen...payah nak paham lak..
__________________
USAHAWAN WWW.QMATHSMALAYSIA.COM BERMINAT? PM SAYA
Pelaburan LAGI HEBAT dari emas
Reply With Quote
  #6  
Old 31-01-2009, 07:06 AM
mrvios mrvios is offline
Active Member

mrvios's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Location: Tengah Cuci Kandang Sarkas
Posts: 1,176
Poster Rank: #3112
Thanked 69 Times
Active Level
Default

ceritalah lagi....
__________________
Peringatan kepada kita yang berpolitik! Dalam kubur malaikat akan bertanya "Apakah agamamu?" Bukan "Apakah bangsamu?
“Membela Melayu, berapa sen harga Melayu di akhirat? Allah tidak tanya di akhirat nanti, awak Melayu atau Cina. Tapi hendaklah membela Islam bukan memperjuangkan Melayu tapi memperjuangkan Islam,” ujar Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat.
Reply With Quote
  #7  
Old 31-01-2009, 07:09 AM
airden airden is offline
Active Member

airden's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Mar 2007
Posts: 1,129
Poster Rank: #3231
Thanked 2 Times
Active Level
My Mood:
Default

sila sila...seronok nie...best lak bace
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 31-01-2009, 07:20 AM
jasma jasma is offline
Super Active Member

jasma's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Dec 2005
Location: outer space
Posts: 4,963
Poster Rank: #739
Thanked 20 Times
Active Level
My Mood:
Default

agak detail jugak citer suasana luar masjid banglawali nizamuddin.....
"garam chai" kt situ mmg ummphh....
__________________

MANIPULATE EPF ACC 1
WHASSAP/S-M-S 0-1-2-9-3-8-8-9-2-4
Reply With Quote
  #9  
Old 31-01-2009, 07:31 AM
bumantara bumantara is offline
Active Member

bumantara's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,550
Poster Rank: #2474
Thanked 2 Times
Active Level
My Mood:
Default

respek kt tabligh
Reply With Quote
  #10  
Old 31-01-2009, 08:21 AM
ulam ulam is offline
CG Top Poster Club

ulam's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Apr 2008
Location: Say..I...say....p...say..O..say...h = IpOh
Posts: 22,037
Poster Rank: #77
Thanked 4,294,967,295 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by eboss View Post
Baik TT buat episod...kalau tak melompat melompat dengan komen...payah nak paham lak..
Betoi tu apa yg eboss ckp, sng skit kita nak follow story nanti..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 12:57 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE