Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 06-01-2009, 10:30 AM
AceGlobal13 AceGlobal13 is offline
Active Member

AceGlobal13's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,969
Thanks (Received): 74
Likes (Received): 6
Active Level
My Mood:
Default Solat Dhuha....Sunnah @ Harus?

Sunat Dhuha biasanya dilakukan ketika matahari sudah tinggi dan cukup merasa bahangnya. Manakala rakaatnya diperselisihkan. Ada yang mengatakan paling sedikit 2 rakaat dan paling banyak 8 rakaat. Ada juga yang mengatakan 12 rakaat atau 6 rakaat. Bahkan sebahagian besar ulama mazhab Syafi`ie diiringi ath-Thabari mengatakan tiada had dalam rakaatnya.(Rujuk: Nailul Awthar: Syaukani: 3/62)

Meskipun begitu mereka tidak memiliki dalil yang kukuh dan kabur berkenaan dengannya. Bahkan sebahagian besar darinya dianggap maudhu` (hadits ciptaan) oleh para ulama Sunni sendiri.(Sila Rujuk Kitab Zadul Ma`ad karangan Ibnul Qayyim Al-Jauziyah: 1/117-119. Beliau telah mengemukakan sebahagian riwayat maudhu` berkenaan solat dhuha)

Manakala sebahagian ulama pula berpendapat bahawa solat tersebut merupakan bid`ah mungkar berdasarkan nas dan dalil dari Rasul s.a.w. Ini berdasarkan hadits yang diriwayatkan oleh Bukhari dari Mauriq berkata: Aku bertanya kepada Ibnu Umar: Kamu bersolat Dhuha? Beliau menjawab: Tidak. Aku bertanya lagi: Umar? Beliau menjawab: Tidak. Aku bertanya lagi: Abu Bakar? Beliau menjawab: Tidak. Aku terus bertanya: Bagaimana dengan Rasul? Beliau menjawab: Aku tidak pernah menyaksikannya!(Sila rujuk:Shahih Bukhari: 2/73)

Perkara yang sama diakui oleh Aisyah isteri Nabi berkata: Aku tidak pernah melihat Rasul melaksanakan solat dhuha. Akan tetapi aku melakukannya (Sila rujuk: Shahih Bukhari: 2/73 & Musnad Ahmad: 6/209)

Seterusnya imam Ahmad bin Hanbal meriwayatkan dari Abdul Rahman bin Abi Bakrah berkata: Abu Bakrah telah melihat orang ramai melakukan solat dhuha lalu beliau berkata: Sesungguhnya mereka melakukan solat yang tidak pernah baginda Rasul melakukannya. Begitu juga para sahabat umumnya.(Sila tujuk: Musnad Ahmad: 5/45)

Diikuti lagi dengan riwayat yang dikeluarkan oleh Bukhari dari Mujahid berkata: Aku memasuki masjid bersama Urwah bin Zubair dan ketika itu Ibnu Umar sedang duduk di perkarangan bilik Aisyah. Ketika itu orang ramai sedang melakukan solat dhuha maka kami bertanya kepadanya tentang solat orang ramai itu dan beliau menjawab: Itu adalah bid`ah.(Sila rujuk: Shahih Bukhari: 3/3. Bab Umrah)

Sekadar ini sudah memadai sebagai membuka fikiran kita untuk menilai betapa huru-hara riwayat-riwayat berkenaan solat dhuha tersebut. Dengan ini, apakah ia layak dijadikan sandaran syariat seterusnya dijadikan amalan “sunat”?

Bagaimana teman2...apa pandangan anda?
__________________

Last edited by AceGlobal13; 08-01-2009 at 11:26 PM..
Reply With Quote
Thanks ahib0205, dino thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 06-01-2009, 10:32 AM
mattop mattop is offline
Legendary Member

mattop's Avatar
 
Trader Rating: (10)
Join Date: Mar 2007
Posts: 12,397
Thanks (Received): 11
Likes (Received): 0
Active Level
Default

komen please...
Reply With Quote
  #3  
Old 06-01-2009, 10:32 AM
rafina_80 rafina_80 is offline
Active Plus

rafina_80's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2008
Posts: 4,132
Thanks (Received): 44
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

betul ke bidaah ni ek..confius gak..org kite pun ramai yg buat solat dhuha ni..
__________________
SETIAP KESABARAN AKAN DIGANTI DENGAN KEMENANGAN,SETIAP KEDUKAAN AKAN BERGANTI DENGAN KEBAHAGIAAN,SETIAP PERPISAHAN PASTI BERMULA DENGAN SATU PERTEMUAN, SETIAP YANG BERAKHIR AKAN BERTUKAR DENGAN SUATU PERMULAAN, SETIAP KEJADIAN TUHAN PASTI ADA HIKMAHNYA... ......... ..
Reply With Quote
  #4  
Old 06-01-2009, 10:48 AM
AceGlobal13 AceGlobal13 is offline
Active Member

AceGlobal13's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,969
Thanks (Received): 74
Likes (Received): 6
Active Level
My Mood:
Default

Bagi pendapat saya secara peribadi...saya tak amalkannya sebab riwayat-riwayat berkenaan solat tersebut agak bercelaru sikit. Dan jelas (bagaikan)ia bukan amalan Nabi s.a.w. Namun, saya tak kata ia sebuah amalan bid`ah buruk (bid`ah Sayyi`ah) dan "mungkin" ia bid`ah Hasanah.

***Saya lebih utamakan solat sunat yang memiliki nas yang jelas tanpa wujud perselisihan riwayat dari Nabi s.a.w dan para ulama. Macam solat hajat dan lain2.
__________________

Last edited by AceGlobal13; 06-01-2009 at 02:21 PM.. Reason: tambahan dalam kurungan merah
Reply With Quote
  #5  
Old 06-01-2009, 11:05 AM
Penbiru Penbiru is offline
Legendary Member

Penbiru's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jan 2008
Posts: 12,823
Thanks (Received): 7
Likes (Received): 112
Active Level
My Mood:
Default

Perlukan lebih kepada pandangan alim ulamak yg muktabar.Kalau boleh rujuk ulama2 yg ada kat malaysia ni.
Reply With Quote
  #6  
Old 06-01-2009, 11:14 AM
AMICO66 AMICO66 is offline
Super Active

AMICO66's Avatar
 
Trader Rating: (18)
Join Date: May 2008
Location: SRI MANJUNG
Posts: 9,518
Thanks (Received): 242
Likes (Received): 8
Active Level
My Mood:
Default

aku pernah jumpa kat sini
http://uk.wrs.yahoo.com/_ylt=A0oGkuu...sembayang.html.

nanti aku confirm balik dengan ustaz kat tempat aku...

SOLAT DHUHA

Solat ini dilakukan pada waktu Dhuha iaitu pada saat matahari naik lebih kurang sepenggalahan (istiwak). Paling banyak yang dikerjakan oleh Rasulullah ialah 8 rakaat dan paling banyak yang disabdakan oleh baginda ialah 12 rakaat. Paling sedikit yang boleh dikerjakan oleh 2 rakaat.

DALIL TENTANG SOLAT INI.

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال : أو صاني خليلي بثلاثة صيام أيام من كل شهر وركعتين الضحى وأن أوتر قبل أنام .

(رواه البخاري ومسلم)

Maksudnya :

Daripada Abi Hurairah r.a katanya : Rasulullah telah berwasiat kepadaku tiga perkara, iaitu puasa tiga hari setiap bulan, sembahyang Dhuha dua rakaat dan sembahyang sebelum tidur.

NIATNYA

أُصَلِّي سُنَّةَ الضُحَى رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى

Maksudnya : Sahaja aku menunaikan solat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Taala.

DOA SOLAT DHUHA

اللَّهُمَّ إِنَّ الضُّحَاءَ ضُحَاءُكَ وَالْبَهَاءَ بَهَائُكَ وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ . اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي فِي الْسَمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَإِنْ كَانَ فِيْ الأَرْضِ فأَخْرِجْهُ وَإِنْ كَانَ مَعْسِرًا فَيَسِّرْهُ وَإِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ وَإِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضُحَائِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ آتِنِي مَا أَتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّالِحِيْنَ .

Maksud :

Ya Allah ! bahawasanya waktu Dhuha itu adalah waktu Dhuha-Mu, keindahan itu adalah keindahan-Mu, kecantikan itu adalah kecantikan-Mu, kekuatan itu adalah kekuatan-Mu, kekuasaan itu adalah kekuasaan-Mu, dan perlindungan itu adalah perlindungan-Mu. Ya Allah ! Ya Tuhanku, jika rezekiku berada di atas langit, maka turunkanlah, dan jika berada di dalam perut bumi maka keluarkanlah, dan jika sukar maka mudahkanlah, jika haram maka sucikanlah, jika masih jauh maka dekatkanlah. Berkat waktu Dhuha-Mu, Keagungan-Mu, Keindahan-Mu, Kekuatan dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah Engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh.
__________________
PREPAID MURAH ONEXOX,
Kawasan Manjung, Perak sila hubungi teman >> 010.6060038
Reply With Quote
  #7  
Old 06-01-2009, 11:15 AM
carnationmyra carnationmyra is offline
CG Top Poster Club

carnationmyra's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: May 2008
Location: Venice of Perak
Posts: 22,153
Thanks (Received): 165
Likes (Received): 0
Active Level
Default

huh~ konfiusnyeee....
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 06-01-2009, 11:15 AM
pasu pasu is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2008
Posts: 1,163
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Salam..
Setakat copy & paste dari laman: http://muslimah.blogmas.com/2007/10/...olak-kepapaan/

Solat Dhuha - Murahkan rezeki, menolak kepapaan


Antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam sendiri ialah sembahyang sunat Dhuha.

Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya. Antaranya dalam riwayat Abu Hurairah katanya:-

Maksudnya :”Kekasihku Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat sembahyang Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan”

( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

Dalam riwayat yang lain Rasullullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bersabda yang maksudnya :

“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah,dan cukuplah ( sebagai ganti ) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat sembahyang Dhuha .”

( Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim )

Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah Sallallahu ‘alaihi Wasallam yang maksudnya :

“Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”

Dalam satu riwayat yang lain Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang maksudnya :

“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya aku segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.”

(Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)

Dan daripada Anas bin Malik Radhiallahu ‘anhu berkata :

“Aku mendengar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam berkata : “Barangsiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha dua belas rakaat dibina akan Allah baginya sebuah mahligai daripada emas”

(Riwayat Ibnu Majah dan Tirmidzi)

Waktu sembahyang Dhuha ialah dari naik matahari sampai sepenggalah dan berakhir di waktu matahari tergelincir tetapi disunatkan dita’khirkan sehingga matahari naik tinggi dan panas terik.

Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam. Boleh juga dikerjakan empat rakaat, enam rakaat dan lapan rakaat. Menurut sebahagian ulama jumlah rakaatnya tidak terbatas dan tidak ada dalil yang membatasi jumlah rakaat secara tertentu, sebagaimana sebuah hadis yang diriwayatkan oleh ‘Aisyah bermaksud :

“Adalah Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam bersembahyang Dhuha empat rakaat dan menambahnya seberapa yang dikehendakinya.”

(Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Ibnu Majah)

Dalam sebuah hadis yang lain Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda bermaksud :

” Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang tidak lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,”

( Riwayat At-Thabarani )

Manakala surah yang sunat dibaca selepas membaca Faatihah pada rakaat pertama ialah surah as-Syams dan rakaat kedua selepas membaca al-Faatihah disunatkan membaca surah adh-Dhuha.

Adapun niat sembahyang Dhuha ialah :

Ertinya : ” Sahaja aku sembahyang sunat Dhuha dua rakaat kerana Allah Taala”

Doa’ sembahyang Dhuha ialah:

Maksudnya : ” Ya Allah, bahawasanya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu,kecantikan itu ialah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindungan Mu. Ya Allah jika rezekiku masih diatas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika ia (dari yang) haram maka sucikanlah, jika masih jauh dekatkanlah, berkat waktu Dhuha, Keagungan, Keindahan, Kekuatan dan Kekuasaan Mu, limpahkanlah kepada hamba-hamba Mu yang saleh .”

Wasalam
Reply With Quote
  #9  
Old 06-01-2009, 11:16 AM
mydreamerz mydreamerz is offline
Active Member

mydreamerz's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,791
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

tuan tanah ni suka nak post benda2 yg kompius...
Reply With Quote
  #10  
Old 06-01-2009, 11:28 AM
AceGlobal13 AceGlobal13 is offline
Active Member

AceGlobal13's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,969
Thanks (Received): 74
Likes (Received): 6
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by mydreamerz View Post
tuan tanah ni suka nak post benda2 yg kompius...
Bukan kasi pening tuan...tapi tujuannya untuk kita melihat sejauh mana kefahaman dan rasa tanggungjawab kita pada agama kita sendiri...barulah umat yang bukan Islam rasa cuak pada Islam sebab umat islam sangat sensitif dengan amalan dan ibadah mereka...

Tujuan saya berbincang dan mengumpul nas..cuba anda lihat beberapa teman kita macam pasu dan uchop dah bawak dalil dan nas...inlah baru ngam..
__________________
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply Share This Thread

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold