Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 17-12-2008, 04:00 PM
Yajmi Yajmi is offline
Regular

Yajmi's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2008
Posts: 300
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 0
Active Level
Default Chikunya Merebak ke Negeri Sembilan

117 kes Chikungunya seluruh NS disah positif

SEREMBAN – Sehingga minggu ke-50, jumlah keseluruhan kes Chikungunya yang telah dilaporkan kepada Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan adalah sebanyak 194 kes, yang mana daripada jumlah tersebut sebanyak 117 kes disahkan positif manakala 77 disyaki.

Pengarah Kesihatan negeri, Dr Zainal Ariffin Omar, berkata, penyakit Chikungunya telah dilaporkan berlaku di semua daerah di negeri ini dan buat masa ini, situasi penyakit tersebut berada dalam keadaan terkawal dan tiada lokaliti wabak baru terlibat.

Menurutnya, lokaliti terkini kes Chikungunya yang dikenal pasti adalah di kawasan Kuning Mantin, Seremban (satu kes disahkan) dan Kampung Malan Dangi, Kuala Pilah (satu kes disyaki).

“Kes Chikungunya terakhir yang dilaporkan adalah pada 12 Disember lalu,” katanya dalam kenyataan akhbar kepada pejabat Sinar Harian, di sini, semalam.

Dr Zainal memberitahu, orang ramai tidak perlu bimbang dan panik mengenai penyakit ini kerana apa yang paling penting adalah sentiasa mencari dan memusnahkan tempat pembiakan nyamuk Aedes di kawasan persekitaran masing-masing.

“Jika ada di antara penduduk yang mengidap demam, pihak jabatan memohon kerjasama mereka bagi mendapatkan rawatan segera di klinik serta hospital berhampiran dengan kadar segera,” katanya.

Sehubungan itu, katanya lagi, Jabatan Kesihatan negeri akan sentiasa menjalankan aktiviti pencegahan serta kawalan penyakit dari masa ke semasa merangkumi promosi kesihatan kepada orang ramai, kajian Aedes di kawasan terlibat serta semburan pengasapan bagi membunuh nyamuk Aedes yang dijangkiti.

“Selain itu, Akta Pemusnahan Serangga Pembawa Penyakit 1975 (Pindaan 2000) akan dikuatkuasakan di premis-premis yang disyaki mempunyai risiko pembiakan jentik-jentik," katanya.

Jelasnya, buat masa ini, jabatan masih terus melakukan pemantauan kes-kes Chikungunya yang dilaporkan di klinik-klinik kesihatan dan hospital.

Dr Zainal mengharapkan langkah proaktif yang dilaksanakan ini dapat membentuk masyarakat supaya lebih prihatin tentang aspek kesihatan sekali gus mengawal masalah demam denggi dan Chikungunya di negeri ini.

hati2 ar korang suma aku baru je lepas baik dr penyakit bawaan nyamuk nie
Reply With Quote
Thanks L.O.V.E, ratusanRM thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 17-12-2008, 04:08 PM
alep alep is offline
Regular

alep's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Thanks (Received): 16
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

chikungunya.......law kna xmerangkak la..hehe
Reply With Quote
  #3  
Old 17-12-2008, 04:45 PM
haQ haQ is offline
Active Plus

haQ's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jan 2006
Location: K-L
Posts: 3,239
Thanks (Received): 55
Likes (Received): 0
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

aku rasa aku tgh kena sakit nih lah..
Reply With Quote
  #4  
Old 17-12-2008, 04:53 PM
Yajmi Yajmi is offline
Regular

Yajmi's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2008
Posts: 300
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by haQ View Post
aku rasa aku tgh kena sakit nih lah..
baik ko g cek kat doc ar bro...kasi injek 2 dos kat montot...aku kena azab weiiii 3-4 hari xbleh bgun nak bukak botol air pun xlarat nak bgun jgan ckp ar...
Reply With Quote
  #5  
Old 17-12-2008, 04:54 PM
bellaluna bellaluna is offline
Legendary Member

bellaluna's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2008
Location: Bora - Bora Island.
Posts: 11,891
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

nenek aku da kene aritue.

cpt gile plak dier spread.
__________________

BAYAR SEKALI SEUMUR HIDUP
INTRODUCE 2 ORANG SEUMUR HIDUP
DAPAT RM30,000 SEBULAN

HEBAT BUKAN? SMS/CALL 017-3772338 (azlan) SEKARANG!
Reply With Quote
  #6  
Old 17-12-2008, 04:55 PM
hanamichie hanamichie is offline
Active Member

hanamichie's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Mar 2008
Location: PD
Posts: 2,284
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

ari tu ramai org kg aku kene.. sampai aku nak balik kg pun risau
Reply With Quote
  #7  
Old 17-12-2008, 04:55 PM
alonso alonso is offline
CG Hardcore

alonso's Avatar
 
Trader Rating: (125)
Join Date: Mar 2008
Location: stamford bridge
Posts: 61,600
Thanks (Received): 414
Likes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by bellaluna View Post
nenek aku da kene aritue.

cpt gile plak dier spread.
bkn nenek ko jo,
atok den pon kono,
nasib baik da kobah
Reply With Quote
  #8  
Old 17-12-2008, 04:57 PM
bellaluna bellaluna is offline
Legendary Member

bellaluna's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2008
Location: Bora - Bora Island.
Posts: 11,891
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by alonso View Post
bkn nenek ko jo,
atok den pon kono,
nasib baik da kobah
batu kikir ngan juaseh dokek yo.
__________________

BAYAR SEKALI SEUMUR HIDUP
INTRODUCE 2 ORANG SEUMUR HIDUP
DAPAT RM30,000 SEBULAN

HEBAT BUKAN? SMS/CALL 017-3772338 (azlan) SEKARANG!
Reply With Quote
  #9  
Old 17-12-2008, 04:59 PM
snowhazel_orange snowhazel_orange is offline
Legendary Member

snowhazel_orange's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2008
Location: singgahsana
Posts: 10,692
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

nenek hazel pon kena..
kat melaka ar..
dah baik dah..

sepupu hazel cakap..
just makan panadol je..
sakit memang sakit..
biasela akan baik lepas makan ubat..
__________________
- Aku Memang Egois -
Live + Love + Laugh
Reply With Quote
  #10  
Old 17-12-2008, 05:00 PM
alonso alonso is offline
CG Hardcore

alonso's Avatar
 
Trader Rating: (125)
Join Date: Mar 2008
Location: stamford bridge
Posts: 61,600
Thanks (Received): 414
Likes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by bellaluna View Post
batu kikir ngan juaseh dokek yo.

bukan batu kikir,
tp kek bayai
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply Share This Thread

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold