Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 22-11-2008, 06:59 PM
ketamnakal ketamnakal is offline
Regular

ketamnakal's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 0
Active Level
Default Awas Perencah Tom Yam Tak Halal

Salam. Dapat ni dari emel. Harap dapat buat kita berhati2 lepas ni.

(Clue: Ada bahan dari barbee)


Di sini saya nak panjangkan isu halal hasil dari satu email yang diterima berkaitan produk Tomyam.



Dari gambar2 yang dikirimkan ini ternyata bahawa produk MAE PRANOM dari Thailand ini sah tidak halal. Untuk makluman, bagi tukang2 masak tomyam atau lebih sinonim dengan panggilan tukang masak ‘masakan panas’ ini, (yang biasanya merupakan orang2 Thailand yang datang bekerja disini) mereka lebih suka menggunakan produk keluaran Mae Pranom ini.

Kenyataan ini berdasarkan pengalaman penulis sendiri yang pernah mengusahakan restoran masakan panas pada tahun 2002.

Kemungkinan disebabkan mereka belajar memasak menggunakan produk ini lalu mereka tidak berani beralih kepada keluaran tempatan yang lain umpamanya Adabi, Maggi atau Knorr. Manakala bagi kita yang tidak faham bahasa Thai, 100% bergantung kepada logo Halal yang kononnya diperakui oleh badan Islam Negara berkenaan.

Namun begitu, apabila isu Chili Paste ini terdedah, secara otomatik ia mendedahkan kedudukan sebenar produk Mae Pranom ini. Katalah, hanya Chili Paste ini saja yang menggunakan bahan dari **** manakala ‘Tomyam Paste’ tidak , ia masih tidak dapat mengesahkan status halal paste tomyam tersebut kerana mungkin ia dibuat di kilang yang sama. Untuk menyelamatkan perut kita dari dimasuki bahan haram ini, lebih baik produk keluaran syarikat ini tidak digunakan walaupun ada halal dicetak padanya.

Persoalan cepu mas di sini ialah adakah pengusaha2 kedai tom yam menyedari hakikat ini? Dan kalau mereka menyedarinya, adakah mereka telah memberhentikan penggunaan produk ini dan menyamak peralatan memasak mereka? Kalau mereka sudah tidak menggunakan produk ini, alhamdulillah, boleh lah makan kat kedai. Gunakanlah produk tempatan, dah sah JAKIM iktiraf.Tapi kalau peralatannya belum disamak, bagaimana? Kalaupun kita order sup tulang yang tak gunakan paste tomyam ini, kualinya tetap yang sama. Fikir2kanlah… Saya sendiri sudah beralih ke nasi mamak dan nasi lemak kalau makan kat kedai. Tak berani nak makan masakan panas dah…


http://takgedebe.blogspot.com/

"
__________________
Ku bukan siapa2--Cintai aku apa adanya--Bukan superstar kaya dan terkenal--Bukan saudagar yang punya banyak kapal--
Bukan bangsawan, bukan priyayi---Ku hanyalah orang yang ingin dicintai
http://dermapalestin.blogspot.com/
http://masjidtokguru.blogspot.com/
Reply With Quote
Thanks AMICO66, ratusanRM, otaida00taj thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 22-11-2008, 07:09 PM
audra_anifa audra_anifa is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2008
Posts: 680
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

mana gambarnye..xnmpk la
Reply With Quote
  #3  
Old 22-11-2008, 07:12 PM
Biggie Biggie is offline
Passed Away - Al Fatihah

Biggie's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Aug 2008
Location: masih tercari cari..
Posts: 14,653
Thanks (Received): 79
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

kena kasi gmbar ckit ni...kekadang kalo jenama tak perasan sangat....
__________________
[SIGPIC][/SIGPIC]
~BOIKOT PRODUK ISRAEL & SEKUTU~
Reply With Quote
  #4  
Old 22-11-2008, 07:41 PM
ketamnakal ketamnakal is offline
Regular

ketamnakal's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 0
Active Level
Default Mae Pranom

Salam. Posting pertama ada saya sertakan gambar tapi tak mahu keluar rupa. Saya cari balik emel saya terima tu tapi tak jumpa. Saya buka google ada jumpa gambar lain tapi jenama yang sama.



Atau klik link bawah ni nak tengok

http://bp2.blogger.com/_yy8eY9QE5mk/...-h/tomyam1.JPG

http://pakcipan.blogspot.com/2008/05...ili-paste.html
__________________
Ku bukan siapa2--Cintai aku apa adanya--Bukan superstar kaya dan terkenal--Bukan saudagar yang punya banyak kapal--
Bukan bangsawan, bukan priyayi---Ku hanyalah orang yang ingin dicintai
http://dermapalestin.blogspot.com/
http://masjidtokguru.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Old 22-11-2008, 07:43 PM
ketamnakal ketamnakal is offline
Regular

ketamnakal's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Bab yang berkaitan non-halal tu bahan campuran dia p#rk crackling.
__________________
Ku bukan siapa2--Cintai aku apa adanya--Bukan superstar kaya dan terkenal--Bukan saudagar yang punya banyak kapal--
Bukan bangsawan, bukan priyayi---Ku hanyalah orang yang ingin dicintai
http://dermapalestin.blogspot.com/
http://masjidtokguru.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Old 22-11-2008, 10:12 PM
ANAZUHUD ANAZUHUD is offline
CG Top Poster Club

ANAZUHUD's Avatar

 
Trader Rating: (61)
Join Date: Oct 2008
Location: atas pokok
Posts: 21,136
Thanks (Received): 94
Likes (Received): 1
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

salam...
ler produk nih ramai yang pakai restoran mat kelate pun ader pakai..nih bahaya lah..nak mintak kepastian nih lagi mana dapat sumber?. pasal mg produk tue ade logo halal tapi thailand nyer...selalu kalo mkn tom yam bebudak kelante n thai mg power rasa dia..risau ler
__________________
JOM FOLLOW IG SAYA @ORI_FACTORYOUTLET
Reply With Quote
  #7  
Old 22-11-2008, 10:14 PM
Kehidupan Kehidupan is offline
CG Top Poster Club

Kehidupan's Avatar

 
Trader Rating: (16)
Join Date: Jan 2008
Location: Royal College of Surgeons in Ireland (RCSI)
Posts: 25,123
Thanks (Received): 214
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

yer tak ye jugak....

tulisan thai je saya tgk kalau yang berjenama maggie nih....

tup tup ada logo halal.....

hurm...
Reply With Quote
  #8  
Old 22-11-2008, 10:17 PM
Pistia Pistia is offline
Super Active

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: $wEeT HoMe
Posts: 8,781
Thanks (Received): 47
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by anazuhud View Post
salam...
ler produk nih ramai yang pakai restoran mat kelate pun ader pakai..nih bahaya lah..nak mintak kepastian nih lagi mana dapat sumber?. pasal mg produk tue ade logo halal tapi thailand nyer...selalu kalo mkn tom yam bebudak kelante n thai mg power rasa dia..risau ler
tu la pasal..
suke gak mkn tomyam..
huhuhuh
Reply With Quote
  #9  
Old 22-11-2008, 10:22 PM
DDos DDos is offline
Legendary Member

 
Trader Rating: (17)
Join Date: Nov 2007
Posts: 13,071
Thanks (Received): 300
Likes (Received): 120
Blog Entries: 4
Active Level
My Mood:
Default

tuan tanah kena ambik kursus post gambo dulu ni





Reply With Quote
  #10  
Old 22-11-2008, 10:23 PM
DDos DDos is offline
Legendary Member

 
Trader Rating: (17)
Join Date: Nov 2007
Posts: 13,071
Thanks (Received): 300
Likes (Received): 120
Blog Entries: 4
Active Level
My Mood:
Default

aku kalu barang siam berkait ngan makanan memang susah nak percaya, dorang pun pengotor semacam gak.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump