Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > ENTERTAINMENTS, HOBBIES, INTERESTS > Entertainments, Interests, Lifestyle > Automotive

Automotive The place for petrolheads and ride pimpers to discuss what's chav, what's hot and what's ICE.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 25-10-2008, 12:38 AM
tokputih tokputih is offline
CG Top Poster Club

tokputih's Avatar
 
Trader Rating: (23)
Join Date: Apr 2008
Posts: 25,803
Thanks (Received): 520
Likes (Received): 52
Blog Entries: 4
Active Level
My Mood:
Default Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
indeks muatan 71 = 345 kg
indeks muatan 125 = 1,677 kg
simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
A : kawasan panas
B : kawasan bercuaca normal
C : kawasan sejuk
- tarikh pembuatan : 1905
dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....
__________________
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 25-10-2008, 12:39 AM
DreamCatcher DreamCatcher is online now
CG Top Poster Club

DreamCatcher's Avatar
 
Trader Rating: (24)
Join Date: Jan 2008
Location: portalkini.com
Posts: 21,985
Thanks (Received): 407
Likes (Received): 222
Blog Entries: 3
Active Level
My Mood:
Default

ooo.. tak tahu plak den.. nice info..
Reply With Quote
  #3  
Old 25-10-2008, 12:45 AM
kalau kalau is offline
CG Top Poster Club

kalau's Avatar

 
Trader Rating: (7)
Join Date: Mar 2008
Location: land of headhunters
Posts: 48,569
Thanks (Received): 128
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

yg paling aku faham tue part 225/30/19.....tue jer.....lebih dari tue.......hehehe...aku tak tau.....bagus info nih.....
__________________
http://www.facebook.com/FXHYIPHUB)
Reply With Quote
  #4  
Old 25-10-2008, 12:55 AM
rissa rissa is offline
Super Active

rissa's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: May 2007
Location: Klang Valley
Posts: 7,128
Thanks (Received): 53
Likes (Received): 0
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

ya VG... gunakanlah tayar FORTERA

p.s ditto tok!
__________________
Prophet Muhammad peace be upon him, mention that:
"The best of you is the one who benefits others..."
Reply With Quote
  #5  
Old 25-10-2008, 01:05 AM
shah_azli shah_azli is offline
Active Plus

shah_azli's Avatar
 
Trader Rating: (30)
Join Date: Aug 2007
Location: Pasir Gudang - JB - Melaka - CG
Posts: 3,045
Thanks (Received): 34
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokputih View Post
Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
indeks muatan 71 = 345 kg
indeks muatan 125 = 1,677 kg
simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
A : kawasan panas
B : kawasan bercuaca normal
C : kawasan sejuk

- tarikh pembuatan : 1905
dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....


maaf bro...aku nak betulkan skit info yg bg kat atas tu (yang aku highlight & bolt tu...aku x la pandai sgt tp tau la serba sedikit pasal tayar...

- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
***sebenarnya bukan tinggi tayar tu 70mm tp dia dipanggil aspect ratio iaitu 70% daripada lebar tayar tersebut....maksudnya ko kena kira 175 mm x 70 / 100...so dpt la tinggi tayar tu...

- jejari : R
*** R bukan maksudnya jejari bro...tp jenis balutan tayar (TIRE PLY)...R mewakili RADIAL PLY..ada juga dia tulis B iaitu mewakili BIAS PLY TIRE...ada juga tulis D iaitu mewakili DIAGNOL PLY TIRE..biasa 2 jenis ini digunakan oleh kenderaan berat mcm lori/bas sebab kelebihan dia utk menanggung beban yang tinggi...tp kekurangannya plak dia kurang memberi cengkaman & tidak sesuai utk conering...

- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
A : kawasan panas
B : kawasan bercuaca normal
C : kawasan sejuk


*** sebenarnya A, B & C adalah tahap rintangan tayar terhadp haba...maksudnya tayar yg bertanda A adalah mempunyai rintangan terhadap haba cukup tinggi dalam ertikata lain tayar ni tidak akan terlalu panas jika berjalan terlalu jauh berbanding dengan tayar jenis B & C..Tayar C adalah gred yang paling rendah..tayar ni lebih panas kalo jalan jauh...biasanya ia lebih murah..

itu je yg dpt aku bgtau...kalo silap harap maaf..
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 25-10-2008, 01:05 AM
LORDZ666 LORDZ666 is offline
Active Plus

LORDZ666's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Apr 2007
Location: PERAK><SELANGOR
Posts: 3,674
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

info yang bagus!(loh korang ni tau pakai jer ke?)
__________________
FB
Reply With Quote
  #7  
Old 25-10-2008, 01:05 AM
isixisixisisix isixisixisisix is offline
Active Member

isixisixisisix's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2007
Posts: 1,127
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokputih View Post
Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
• indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
• indeks muatan 71 = 345 kg
• indeks muatan 125 = 1,677 kg
• simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
• A : kawasan panas
• B : kawasan bercuaca normal
• C : kawasan sejuk
- tarikh pembuatan : 1905
• dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 – 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
• Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....


yerp btul tu bro.. dibuat pada tahun 2005.. part ni la tokei2 kedai tayar slalu tipoo sama pengguna,cth la... aku pi kedai hari ni.. 24 okt 2008.. so dia jual tayar tu less la 20 hengget dari kedai lain yg kata tayar tu tayar baru... istilahnya mmg betul tayar baru(belum diguna since 2005.. tapi bukan tayar yg baru kuar kilang... sebab tu la byk kes tayar yg baru beli tak sampai 6 bulan dah terkoyak( seolah2 tayar yg ditampal semula)

pernah terkena kat keta abg aku masa test drive enjin baru.. masa tu aku yg bawa tiba2 tayar meletup dan koyak dalam kelajuan 130 km/j pd cuaca yg panas di highway karak..

p/s: gewd info bro.
Reply With Quote
  #8  
Old 25-10-2008, 01:21 AM
rissa rissa is offline
Super Active

rissa's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: May 2007
Location: Klang Valley
Posts: 7,128
Thanks (Received): 53
Likes (Received): 0
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

klau tayar made in CHINA plak camne tue
__________________
Prophet Muhammad peace be upon him, mention that:
"The best of you is the one who benefits others..."
Reply With Quote
  #9  
Old 25-10-2008, 01:28 AM
ExAvantz ExAvantz is offline
Legendary Member

ExAvantz's Avatar
 
Trader Rating: (10)
Join Date: Mar 2007
Posts: 12,022
Thanks (Received): 74
Likes (Received): 7
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by tokputih View Post
Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
indeks muatan 71 = 345 kg
indeks muatan 125 = 1,677 kg
simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
A : kawasan panas
B : kawasan bercuaca normal
C : kawasan sejuk
- tarikh pembuatan : 1905
dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....

alamak... tayar aku betul2 limit 240kmh jek...
aku selalu pesit cecah speed 240kmh...
adoi... bahaya ni... uwaaaaaaa....

apapun tq 4 this info...
atleast memperingatkan aku...
Reply With Quote
  #10  
Old 25-10-2008, 01:43 AM
tudung87 tudung87 is offline
Legendary Member

tudung87's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: May 2008
Location: penang
Posts: 12,876
Thanks (Received): 69
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

good info..
baru cek tau...
__________________
ALLAH knows best
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump