Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Health, Fitness

Health, Fitness Discuss, debate or share all info about health. Share knowledge of fitness and tips.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 5,484
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 29,514
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 21,874
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 28-03-2013, 11:46 AM
ilhamjabil ilhamjabil is offline
Super Active Member

ilhamjabil's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jul 2008
Posts: 4,570
Poster Rank: #780
Thanked 1,171 Times
Active Level
Default Detox Terapi Ion Rendam Kaki: Benar Atau Penipuan?

[B]Detox Terapi Ion Kaki: Benar Atau Penipuan

Benarkah terapi ion kaki dengan merendamkan kedua belah kaki di dalam larutan garam yang dilalukan caj elektrik dapat mengeluarkan toksik di dalam badan kita? Sehingga hari ini masih tiada bukti saintifik yang mengesahkan kaedah ini berkesan membuang toksik dari tubuh anda.

Apa yang kita dengar dari testimoni pesakit adalah berbentuk hipotesis di mana perbezaan yang dirasai setelah menjalani terapi ion mungkin dalam bentuk psikologi sahaja, tidak lebih dari itu.

Sambil mendakwa kaedah seperti ini adalah semulajadi tanpa menggunakan dadah dan tiada kesan sampingan, ia sebenarnya tidak memberi apa-apa kesan terhadap tubuh anda sama ada tambah memburukkan atau memperbaiki tahap kesihatan tubuh anda.

Sebenarnya larutan garam yang diberikan caj elektrik dengan menggunakan 2 besi elektrod positif dan negatif memang akan menukar warna larutan menjadi partikel kehitaman, hijau, coklat perang, kuning dan sebagainya dalam tempoh beberapa minit - tanpa merendamkan kaki anda di dalamnya. Ini dianggap sebagai 'bukti' kehadiran 'toksin' dari kaki anda. Sebenarnya saya telah mencuba sendiri eksperimen ini di rumah dengan menggunakan bateri kereta - terbukti 'kehadiran' toksin pelbagai warna seperti disebut di atas dalam larutan garam - tetapi tanpa perlu saya merendamkan kaki ke dalam larutan itu. Perubahan warna larutan adalah disebabkan proses pengoksidaan besi (karat) iaitu proses yang disebut elektrolisis. Bagaimana mereka boleh mendakwa itu semua datang dari kaki anda?

Jika anda masih belum yakin, boleh cuba sendiri dengan pergi ke pusat terapi ion tetapi jangan rendamkan kaki anda ke dalamnya. Pemilik pusat terapi pasti akan 'memaksa' anda meletakkan kaki anda ke dalamnya.

Dalam sebuah kajian, sampel larutan diambil untuk melihat unsur-unsur 'toksik' yang hadir di dalamnya. Penemuan mendapati tiada kesan logam berat ataupun unsur biologi dari tubuh manusia sebaliknya ia hanya datang dari logam elektrod yang digunakan.

Sakit kepala, lemah-lemah badan, masalah hati dan buah pinggang tidak boleh dirawat dengan kaedah ini atau berbagai kaedah detox seperti menggunakan pad kaki atau rawatan spa. Ramai doktor, saintis dan pakar perubatan percaya produk sebegini tidak mencuci apa-apa dari tubuh anda kecuali 'mencuci' poket anda. Jika benar, mengapa pad kaki tidak memerlukan caj elektrik untuk membuang toksin dari kaki anda?

Cara yang sebenar untuk membuang segala toksin di dalam tubuh disebabkan gaya hidup anda selama ini seperti merokok, alkohol, makanan yang tak menyihatkan dan berlemak, kandungan gula dan garam yang tinggi atau kesan-kesan sampingan dari ubat-ubatan ialah dengan melakukan perubahan gaya hidup yang positif dalam jangka masa yang panjang, bukan dalam masa yang singkat seperti merendamkan kaki atau melekatkan pad pada kaki semalaman.

Last edited by ilhamjabil; 28-03-2013 at 11:52 AM..
Reply With Quote
The Following 3 Users Say Thank You to ilhamjabil For This Useful Post:
cikzue (01-04-2013), forexian (08-04-2013), qisya (03-04-2013)
Paid Advertisement
  #2  
Old 28-03-2013, 11:50 AM
ilhamjabil ilhamjabil is offline
Super Active Member

ilhamjabil's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jul 2008
Posts: 4,570
Poster Rank: #780
Thanked 1,171 Times
Active Level
Default





Reply With Quote
  #3  
Old 28-03-2013, 11:57 AM
ilhamjabil ilhamjabil is offline
Super Active Member

ilhamjabil's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jul 2008
Posts: 4,570
Poster Rank: #780
Thanked 1,171 Times
Active Level
Default

Aku pon dah try terapi ion ni....memang betol kotor tu dari kotak yang tengah kaki....hancur 10 hengget
Reply With Quote
  #4  
Old 28-03-2013, 11:59 AM
nservas.sales nservas.sales is offline
Active Member

nservas.sales's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2011
Posts: 2,460
Poster Rank: #1520
Thanked 25 Times
Active Level
Default

Ramai plk yg percaya.
Nak lagi mudah, kita blh buat sendiri terapi ni kat rumah.
Beli garam bukit kasar, cmpr ais dgn myk aromaterapi.
Relax je santai smbl baca paper.
__________________
DATABASE PENGELUAR HALAL | LOAN BIZ @ FUNDING SEKTOR F&B | OEM SERVICE - GMP,HALAL,BIOTECH |

RAKAN NIAGA DIPERLUKAN UTK SUPPLY KE 7-E, MYDIN, GIANT
Reply With Quote
  #5  
Old 28-03-2013, 12:01 PM
emasmoden emasmoden is offline
Well-Known
Member

emasmoden's Avatar
 
Trader Rating: (16)
Join Date: Aug 2007
Posts: 6,769
Poster Rank: #488
Thanked 22 Times
Active Level
Default

aku dulu ada gak 2 3 kali try, mmg color kotor betul.
terpikir gak bab ni, nak gak try tak rendam kaki, tapi owner kedai duk tgk, hehe.
__________________
0174240927
Reply With Quote
  #6  
Old 28-03-2013, 12:02 PM
bourne bourne is offline
Active Member

bourne's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jul 2010
Posts: 922
Poster Rank: #3603
Thanked 4 Times
Active Level
My Mood:
Default

ramai nyer tertipu dgn mende ni...
Reply With Quote
  #7  
Old 28-03-2013, 12:22 PM
ilhamjabil ilhamjabil is offline
Super Active Member

ilhamjabil's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jul 2008
Posts: 4,570
Poster Rank: #780
Thanked 1,171 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by nservas.sales View Post
Ramai plk yg percaya.
Nak lagi mudah, kita blh buat sendiri terapi ni kat rumah.
Beli garam bukit kasar, cmpr ais dgn myk aromaterapi.
Relax je santai smbl baca paper.
bole tau Kenapa kna campur ais...sy guna air suam dgn garam biasa
Reply With Quote
  #8  
Old 28-03-2013, 12:36 PM
Niduramak Niduramak is offline
Normal Member

Niduramak's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2009
Posts: 426
Poster Rank: #6113
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

Pernah buat ni.... Tanya kat owner, macamana dia analisis ni... Dia cakap jangan tengok pada warna air tu, tapi tengok kesan2 macam berminyak yg timbul pada permukaan air tu selepas 1/2 jam..... Wallahu A'lam
Reply With Quote
  #9  
Old 28-03-2013, 12:44 PM
aliQue aliQue is offline
Super Active Member

aliQue's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Sep 2006
Location: Somewhere
Posts: 4,522
Poster Rank: #788
Thanked 20 Times
Active Level
My Mood:
Default

Lol. Area rumah aku ada orang buat benda ni. Laku je aku tgk.
__________________
FF30 DEVGNR/KPF/APPRL
JIWA TEGUH BERPADU KITA RUMPUN MELAYU

SOLAT ANDA KOSONG? LALAI?
POWERBANK ORI ROMOSS LOVE ED. 10400mAh WITH ~85% CONVERSION RATE - TERBAIK
Reply With Quote
  #10  
Old 28-03-2013, 01:16 PM
nservas.sales nservas.sales is offline
Active Member

nservas.sales's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2011
Posts: 2,460
Poster Rank: #1520
Thanked 25 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by ilhamjabil View Post
bole tau Kenapa kna campur ais...sy guna air suam dgn garam biasa
Cb tuan search terapi ais.
Nak trgkan kat sini tak brp phm.
Bkn bidang sy
__________________
DATABASE PENGELUAR HALAL | LOAN BIZ @ FUNDING SEKTOR F&B | OEM SERVICE - GMP,HALAL,BIOTECH |

RAKAN NIAGA DIPERLUKAN UTK SUPPLY KE 7-E, MYDIN, GIANT
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 07:58 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE