Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

CG Sponsors



View Poll Results: Adakah hadis sahih ini meragukan?
Hadis sahih yang meragukan 22 70.97%
Hadis sahih yang tidak meragukan 9 29.03%
Voters: 31. You may not vote on this poll

Closed Thread
 
Thread Tools
  #1  
Old 10-02-2013, 05:43 PM
pubin pubin is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2011
Posts: 6,448
Thanks (Received): 51
Likes (Received): 0
Active Level
Default Kebenaran hadis minum air kencing unta dan kekejaman hukuman Rasulullah SAW?

Sejauh manakah kebenaran hadis ini?

Adakah hadis ini menggambarkan kelakuan Rasulullah SAW yang sebenar? budi pekerti yang agung?



Quote:
Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin Harb berkata
telah menceritakan kepada kami Hammad bin Zaid
dari Ayyub
dari Abu Qilabah
dari Anas bin Malik berkata

"Beberapa orang dari 'Ukl atau 'Urainah datang ke Madinah
namun mereka tidak tahan dengan iklim Madinah hingga mereka pun sakit
Beliau lalu memerintahkan mereka untuk mendatangi unta dan meminum air kencing dan susunya

Maka mereka pun berangkat menuju kandang unta (zakat)
ketika telah sembuh mereka membunuh pengembala unta Nabi shallallahu 'alaihi wasallam dan membawa unta-untanya

Kemudian berita itu pun sampai kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam menjelang siang
Maka beliau mengutus rombongan untuk mengikuti jejak mereka
ketika matahari telah tinggi
utusan beliau datang dengan membawa mereka
Beliau lalu memerintahkan agar mereka dihukum
maka tangan dan kaki mereka dipotong
mata mereka dicongkel
lalu mereka dibuang ke pada pasir yang panas
Mereka minta minum namun tidak diberi

"Abu Qilabah mengatakan, "Mereka semua telah mencuri, membunuh, murtad setelah keimanan dan memerangi Allah dan rasul-Nya."


Sahih Bukhari, Kitab Wudhu, 226

Quote:
Oleh itu, makanlah dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu
dari benda-benda yang halal lagi baik
dan bersyukurlah akan nikmat Allah
jika benar kamu hanya menyembahNya semata-mata

(Al-Nahl:114)
Attached Images
File Type: jpg 226.JPG (49.9 KB, 1193 views)
__________________
.
[URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=241029"]Apa itu Islam[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=438306"]Fahami Quran [/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=431569"]Amatlah Sedikit[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=437200"]Periwayatan[/URL], [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=385726"]2[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=438984"]Orang Musyrik[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=435270"]Pendusta Agama[/URL]

Last edited by pubin; 10-02-2013 at 05:46 PM..
Thanks papabaik thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 10-02-2013, 06:04 PM
pubin pubin is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2011
Posts: 6,448
Thanks (Received): 51
Likes (Received): 0
Active Level
Default

FAKTA 1

Quote:
Originally Posted by pubin View Post
Quote:
Originally Posted by pubin View Post
Oleh itu, makanlah dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu
dari benda-benda yang halal lagi baik
dan bersyukurlah akan nikmat Allah
jika benar kamu hanya menyembahNya semata-mata

(Al-Nahl:114)
"makan"... kena melalui mulut kan?
setiap yang dimakan/minum.. mesti melalui "mulut"
tak kisah ler samada makan suka2 atau makan bagi tujuan perubatan...*
yang pentingnya.. makan, minum, masuk melalui mulut, mengikut surah Al-Nahl di atas

dan apa yang melalui mulut, untuk ditelan, mestilah halal lagi baik
halal lagi baik.. maksud aper?
contoh lain.. ayat "Jangan Meludah" dan jelas menceritakan segala2nya..
tak perlu nak corner2 lagi...

begitulah juga "makan", merujuk kepada.. benda yang
1. masuk dalam mulut
2. untuk ditelan
dan tak kisah ler samada bagi tujuan suka2 atau perubatan
"makan" itu telah jelas dalam semua keadaan..
as long "masuk dalam mulut" dan "untuk ditelan"...
maka mestilah bukan setakat "halal", tetapi "halal lagi baik"

dan tidak mungkin Allah hendak menyatakan satu persatu,
cth. makan untuk kesihatan..
then makan untuk kecantikan..
then, makan untuk perubatan..
see? al-Quran bukannya buku resepi dan nak detail satu persatu..

FAKTA 2

Quote:
Originally Posted by pubin View Post
aku tak nafikan "najis" boleh menjadi ubat...
cuma, kaedah perubatan yang menggunakan "najis" dan "bahan2 kotor" sebagai ubat
adalah kaedah ahli sihir, dan amalan jin serta syaitan.. takda dalam Islam amalan camni.

nak citer pasal WHO? siapa pengasasnya?
cuba nko fahamkan maksud "tongkat" dan "ular"...
dari zaman Firaun ni, ahli sihir zaman Firaun.. hehe


contoh lain, bahaya vaksin
Quote:
Originally Posted by pubin View Post
ni aku citer dari dasar hadis, asas kepada hukum Islam...
dan nkorang juga kata "wahyu Allah" supaya kita minum air kencing unta...
so... apa alasan nko nak jadikan "najis" sebagai ubat?? surah? ayat?

dan adakah aku nak nafikan "najis" sebagai ubat?
aku tak nafikan...
memang najis boleh jadi ubat...
Allah sentiasa buka dua jalan, benar dan salah..
buktinya?

Quote:
Mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir
yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman
padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu
akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya)
kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir
dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon)
sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata:
“Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu)

oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)”

Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua
ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya
padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat dengan sihir itu
seseorang pun melainkan dengan izin Allah

Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka
dan tidak memberi manfaat kepada mereka
Dan demi sesungguhnya mereka telahpun mengetahui
bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu
tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat
Demi sesungguhnya amat buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka
kalaulah mereka mengetahui.

(al-Baqarah:102)
see? dua jalan.. ujian ke atas kita semata2

atas dasar ini, isu samada "najis" adalah ubat atau tidak adalah tidak relevan..

isu nyer... dalam Islam takda amalan2 makan "najis", "tahi" sebagai ubat
ni perubatan berunsurkan jin dan syaitan...
sebab tu gambar WHO tu tongkat dan ular..

sama juga ilmu, semua ada hasil.. samada ada ilmu Allah atau ilmu hitam..
nko pergi ke bomoh hindu pun boleh berubat, bomoh siam pun boleh... baik serupa tu juga
dah memang diizinkan Allah sebagai ujian kepada kita..
samada kita ikut al-Quran atau tidak
cuma nko yang kena pilih sendiri mana yang betul..

so aper dalil nko untuk membolehkan minum air kencing binatang?
surah apa?
ayat apa?
nkorang claim ni "wahyu Allah" ni... tuduhan berat ni..
setahu aku tuhan tangan banyak jer yang suruh makan najis.. hehe
FAKTA 3

geng ahli kitab bergantung semata2 kepada persoalan perubatan sebagai bukti kebenaran..
ini adalah satu bentuk hujahan yang sama sekali tidak relevan...

Quote:
Originally Posted by pubin View Post
tengok balik.. apa yang nkorang beriya2 gunakan sebagai alasan..
alasannya ialah perubatan....*
ini jer nkorang nak letakkan sebagai satu2nya asas kebenaran?
apa yang nkorang pelik sangat..*
mmg najis boleh jadi ubat... so what?*
adakah itu bukti kebenaran dalam agama? tidak..
dan mmg berubat ngan bomoh siam pun boleh baik...*
so? tapi adakah itu bukti kebenaran? tidak....

so... alasan perubatan ini "persoalan" sebenar ker ianya dari Allah?
kalau nkorang dapat buktikan ini, maka ianya satu kebenaran dari Alllah?

FAKTA VIDEO

http://www.youtube.com/watch?v=tc0ORa3wB7k

http://www.youtube.com/watch?v=tmuF9FwNm1E
__________________
.
[URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=241029"]Apa itu Islam[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=438306"]Fahami Quran [/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=431569"]Amatlah Sedikit[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=437200"]Periwayatan[/URL], [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=385726"]2[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=438984"]Orang Musyrik[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=435270"]Pendusta Agama[/URL]

Last edited by pubin; 13-02-2013 at 09:30 PM..
  #3  
Old 10-02-2013, 06:07 PM
jamtulenmurah jamtulenmurah is offline
Permanently Banned - Multiple ID

 
Trader Rating: (94)
Join Date: Mar 2009
Location: But here I stand lost and all alone
Posts: 25,415
Thanks (Received): 7711
Likes (Received): 6
Blog Entries: 6
Active Level
My Mood:
Default

tt hang dah pernah minum ke kencing unta?

kalau nak tau rasa dia sedap mcm fresh oren. sekian.
__________________
[URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=372882"][SIZE="3"][B][COLOR="BLUE"][CENTER]ΩΩΩ <GEMPAR> MADU HERBA PENAWAR Batuk Kahak, Asma, Kesihatan Dalaman! Testi Page 1!!!Meh sini Beli MADU HERBA HIMALAYA Kualiti TINGGI!!! ΩΩΩ[URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=369990"][COLOR="Red"]JAM TULEN HARGA MURAH!!![/COLOR][/URL][/CENTER][/COLOR][/B][/SIZE][/URL]
  #4  
Old 10-02-2013, 06:09 PM
silvermaddness silvermaddness is offline
Legendary Member

silvermaddness's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: Oct 2007
Location: Alor Star
Posts: 11,329
Thanks (Received): 18
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to silvermaddness Send a message via Skype™ to silvermaddness
Default

Quote:
Originally Posted by jamtulenmurah View Post
tt hang dah pernah minum ke kencing unta?

kalau nak tau rasa dia sedap mcm fresh oren. sekian.
peh..serius ****?
  #5  
Old 10-02-2013, 06:11 PM
pubin pubin is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2011
Posts: 6,448
Thanks (Received): 51
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by jamtulenmurah View Post
tt hang dah pernah minum ke kencing unta?

kalau nak tau rasa dia sedap mcm fresh oren. sekian.
rasa apa pun aku tak minum, dan tak akan minum.. Najis tu beb.. bukannya Najib.. hehe
__________________
.
[URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=241029"]Apa itu Islam[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=438306"]Fahami Quran [/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=431569"]Amatlah Sedikit[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=437200"]Periwayatan[/URL], [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=385726"]2[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=438984"]Orang Musyrik[/URL] | [URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=435270"]Pendusta Agama[/URL]

Last edited by pubin; 10-02-2013 at 06:34 PM..
  #6  
Old 10-02-2013, 06:21 PM
Luke Luke is offline
Active Plus

Luke's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2007
Posts: 3,117
Thanks (Received): 33
Likes (Received): 12
Active Level
Default

Pernah tengok orang arab badwi bagi yakin kru tv3 dlm siri jejak rasul kot untuk minum benda ni sebab diorang yakin hadith palsu ni. Lepas minum baru rasa menyesal sebab mustahil pula najis jadi sunah. Lucu pula.
  #7  
Old 10-02-2013, 06:27 PM
juweialhaj juweialhaj is offline
Super Active

juweialhaj's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Apr 2011
Posts: 8,452
Thanks (Received): 94
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Luke View Post
Pernah tengok orang arab badwi bagi yakin kru tv3 dlm siri jejak rasul kot untuk minum benda ni sebab diorang yakin hadith palsu ni. Lepas minum baru rasa menyesal sebab mustahil pula najis jadi sunah. Lucu pula.
apekejadah laa. gila betol.
  #8  
Old 10-02-2013, 06:34 PM
exofx exofx is offline
Legendary Member

exofx's Avatar
 
Trader Rating: (24)
Join Date: Aug 2011
Location: Sky Network
Posts: 18,691
Thanks (Received): 536
Likes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

dari minum air kencing unta lagi baik minum air kencing sendiri tok arab gila..
  #9  
Old 10-02-2013, 06:39 PM
jamtulenmurah jamtulenmurah is offline
Permanently Banned - Multiple ID

 
Trader Rating: (94)
Join Date: Mar 2009
Location: But here I stand lost and all alone
Posts: 25,415
Thanks (Received): 7711
Likes (Received): 6
Blog Entries: 6
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by exofx View Post
dari minum air kencing unta lagi baik minum air kencing sendiri tok arab gila..
arabs bangsa yg terbangsat.

Boleh refer sejarah.

Dan refer kini.

Perangai bangsat tak berubah.
__________________
[URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=372882"][SIZE="3"][B][COLOR="BLUE"][CENTER]ΩΩΩ <GEMPAR> MADU HERBA PENAWAR Batuk Kahak, Asma, Kesihatan Dalaman! Testi Page 1!!!Meh sini Beli MADU HERBA HIMALAYA Kualiti TINGGI!!! ΩΩΩ[URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=369990"][COLOR="Red"]JAM TULEN HARGA MURAH!!![/COLOR][/URL][/CENTER][/COLOR][/B][/SIZE][/URL]
  #10  
Old 10-02-2013, 06:42 PM
tokebalak tokebalak is offline
Active Plus

tokebalak's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2009
Posts: 3,636
Thanks (Received): 39
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by pubin View Post
Sejauh manakah kebenaran hadis ini?

Adakah hadis ini menggambarkan kelakuan Rasulullah SAW yang sebenar? budi pekerti yang agung?

woii ni dalil ni hang x paham... zaman sekarang askar pakai morfin nak tahan sakit time perang mana ada nak pakai bius macam dalam wat... benda ni nak cerita kalau darurat halal.. apa punya ban gangan set2 anti hadis

kalau dah darurat bole amek jadi ubat ... kalau tidak ka semua dadah yang bagi tahan sakit tu haram la.. hang p operate x payah pakai bius
__________________
BAJU JOM KITA KE KULIAH DI SINI
Sponsored Links
Closed Thread

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 11:36 PM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you