Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > News, Current Issues, Rumours

News, Current Issues, Rumours Share & get daily updated news, current issues from locals to all around the world.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 5,368
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 29,359
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 21,713
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 31-12-2012, 04:56 PM
tangkisan tangkisan is offline
Super Active Member

tangkisan's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2010
Posts: 3,751
Poster Rank: #978
Thanked 390 Times
Active Level
My Mood:
Default Mayat-mayat orang islam yang dikorek diPengerang, dilayan macam sampah!! (Update)


SUNGGUH SEDIH DAN MENYAYAT HATI....
MAYAT-MAYAT ORANG ISLAM YANG DIKOREK DIPENGERANG, JOHOR DILAYAN MACAM SAMPAH BAHAN BINAAN!!!!







Lihatlah mayat-mayat orang Islam yang dikorek di Pengerang, Johor. Cukup sedih pilu dan menyayat hati.

Dibungkus dan dilonggok begitu sahaja di bawah pokok. Dihempap dengan cangkul atas kenderaan.

Mana etika dan syariat yang dijamin oleh Kerajaan Negeri Johor, negeri kelahiran UMNO seperti terkandung dlm Majalah Holistik edisi Pengerang?

Ini bukan soal politik, Mana pergi terbang melayangnya sensitiviti masyarakat Islam kita terutama di Johor.

DIMANA?.



Kisah Sebenar KUBUR ISLAM PENGERANG DIGALI Tanpa Pengetahuan WARIS


Pada 22hb Disember, Gabungan NGO Pengerang (GNP) telah menerima aduan daripada seorang pemilik tanah di Kampung Sebong bahawa tanahnya telah diceroboh oleh dua syarikat, iaitu ICEDECOR BINA SDN. BHD. dan PIJ HOLDING SDN. BHD. Beliau telah membuat laporan polis pada hari yang sama. Beliau beritahu kami bahawa rasa tidak puas hati kerana dia tidak pernah menerima notis pengambilalihan tanah atau Borang E dari mana-mana pihak sebelum ini.

Selepas itu, tuan tanah tersebut membawa laporan polis ke tanah miliknya untuk menghentikan kerja-kerja penggalian kubur. Kakitangan kontraktor juga tergesa-gesa untuk mengemaskan alat-alat kerja selepas menggali 5 kubur. Sebuah kubur yang sedang digali juga dikebumikan sebelum mereka meninggal tapak perkuburan tersebut. Kami juga mendapati beberapa batu nisan yang kontraktor tidak sempat ambil telah ditinggalkan di tempat tersebut.







Penggalian kubur di Kampung Sebong telah dihentikan kerana penduduk kampung melaporkan polis.




Antara batu nisan yang dicabut ditinggalkan di bawah pokok.


Pada 23hb Disember, seorang ahli Gabungan NGO, En. Yusoff, telah memasuki kawasan penggalian kubur di Kampung Jawa Darat untuk mendapat maklumat yang selanjut. Wakil dari JPDC (JOHOR PETROLEUM DEVELOPMENT CORPORATION) menjamin bahawa semua kubur yang digali tidak mempunyai waris. Baliau juga berkata, sekiranya kubur berwaris digali, kontraktor akan memikul tanggungjawab sepenuhnya. Pada masa yang sama, seorang jurugambar telah dihalau dari kawasan penggalian kubur tersebut. Pada waktu petang, bendahari GNP, Chua Peng Sian, telah menerima satu panggilan dari seorang Inspektor di IPD Kota Tinggi. Pegawai tersebut meminta beliau supaya jangan campur tangan dalam isu penempatan semula perkuburan Islam.

Pada 24hb Disember, kami menerima maklumat dari penduduk bahawa sesetengah kubur berwaris di Kampung Jawa Darat telah digali, dan waris-waris kubur tersebut tidak mengetahuinya. Waris-waris itu merancang untuk membuat laporant polis, tetapi telah ditangguhkan setelah beberapa ahli politik yang menghubungi mereka.

Pada pukul 11 pagi, sebuah kereta ronda polis keluar dari tapak perkuburan tersebut, seorang inspektor mengingatkan ahli-ahli GNP yang baru sampai situ bahawa orang Cina tidak boleh menghampiri kawasan penggalian kubur dan tidak dibenarkan mengambil gambar, inspektor tersebut juga memesan ahli GNP jangan menghubungi wartawan akbar Cina untuk temubual.

Selepas setengah jam, ahli GNP melihat dua orang pegawai Kesihatan baru tiba di kawasan kerja, dan di ikuti seorang imam memasuki kawasan kerja dengan menaiki kereta kontraktor, kami tidak lihat kehadiran pegawai dari Jabatan Agama pada masa itu. Pada waktu petang, kami dimaklumkan bahawa seorang waris yang tidak berpuas hati dengan kubur nenek moyangnya digali telah bertengkar dengan pegawai kontraktor di Kampung Punggai.





Quote:
Di pindah di kawasan kubur yang ditetapkan, ditanam dengan ke dalaman 15 inci sahaja!
Walhal, sepatutnya kedalaman mengikut Pihak Berkuasa Agama 3 kaki. Sangat terdedah dengan binatang seperti anjing dll.

Bila hujan, kawasan bergenang dengan air dan becak di sana sini. Kontraktor yang beroleh projek tidak amanah dan langsung tidak menghormati mayat2 yang dikorek. Ia bertentangan samasekali dengan cerita indah oleh Pihak Berkuasa Agama yg berjanji akan turut serta dalam proses penggalian dan perpindahan mayat2 berkenaan.
Menurut lesen bagi penggalian semula kubur yang dikeluarkan oleh Pejabat Setiausaha Negeri Johor, lesen yang dipegang oleh kontraktor cuma dibenarkan untuk menggali 198 buah kubur Islam lama yang tidak berwaris di Lot 5156 Kampung Telok Empang. Namun, kontraktor telah menggali kubur Islam di Kampung Jawa Laut, Kampung Jawa Darat dan Kampung Sebong dalam beberapa hari ini, mereka juga telah menggali kubur yang berwaris.

Kami mengutuk keras kepada anggota polis yang cuba campur tangan dalam kebebasan media untuk melaporkan berita dan kami akan memberi bantuan kepada waris-waris kubur yang telah digali oleh kontraktor.

Kami juga ingin meminta Pejabat Setiausaha Negeri Johor untuk mengesahkan bahawa adakah kontraktor telah melangar peraturan lesen menggali semula kubur yang dikeluarkan dan telah menggali kubur Islam yang tidak dibenarkan. Kalau tidak, kami akan membantu penduduk-penduduk untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Pejabat Setiausaha Negeri Johor dan kontraktor-kontraktor yang terlibat.

Kapten Haji Hasnul Bin Ahmad
Naib Pengerusi
Gabungan NGO Pengerang
26hb September 2012



Quote:
Kalau la benda macam ni terjadi di Kedah, Kelantan atau Selangor, tentu punya akan riuh satu Malaysia Umno punya spin.

Tentu punya tiap-tiap malam akan keluar dalam TV bermacam bentuk punya spin 'mengharamkan' tindakan ni.

Tentu berpuluh malah mungkin beratus report polis dibuat untuk tambah mensensasikan lagi berita ni.

Tentu punya segala NGO penchachai Umno BN yang berselindung di balik nama melayu dan Islam akan keriuu sakan.

Tapi, memandangkan episod ni terjadi di Johor, negeri kelahiran Umno dan ditambah pulak ada ramalan yang kata Umno BN akan menghadapi saat getir pada PRU13 nanti di Johor, berita sensasi macam ni nampak macam takdak nilai pada TV3, Bharian, Utusan dan yang sewaktu dengannya.

Tambah-tambah lagi la kalau benda macam ni berlaku di Pulau Pinang, tak mustahil boleh berlaku mini 13 Mei di Pulau Pinang angkara mainan aksi macam 'si totok Umno'.



UpDatE...


Quote:
Originally Posted by tangkisan View Post


Untuk pengetahuan, pendedahan yang saya buat mengenai kerja2 mengorek kubur dan memindah mayat berlaku di Tanah Perkuburan Islam Kg Jawa Laut, Kg Jawa Darat dan Kg Sebong yang terletak di Parlimen Pengerang.


Ahli Parlimennya ialah Dato' Seri Azalina Othman Said, juga Ketua Umno Bahagian Pengerang.
Lesen untuk menggali semula mayat di bawah Seksyen 10(B) Enakmen Perkuburan, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Johor dikeluarkan kepada PIJ Holdings Sdn Bhd.

Mengikut kenyataan Penolong Pengarah Wakaf, Majlis Agama Islam Johor, Mustapahayuddin Abd Halim, syarat yang perlu dipatuhi untuk tapak tanah kubur yang baru ialah samada ia mesti lebih luas daripada tapak yang hendak diambil atau nilai tanah tapak kubur baru itu mesti lebih tinggi daripada tapak sedia ada atau kedua2nya.

Realiti sebenarnya sangat menyedihkan. Tapak baru seperti dlm lesen di Plot PTD 54492, Punggai, becak, bergenang air dan tanah lembik. Mayat yang di tanam pula hanya kedalaman 15 inci sahaja!
Ia diukur sendiri oleh Skuad Pemantau Ngo Pengerang yg diketuai sdr Zaaba.

Kerja pemindahan yang sepatutnya dipantau hingga selesai oleh Pihak Berkuasa Agama, Jabatan Kesihatan, Polis, Ketua Kampung dan Imam terbabit telah tidak dilakukan.

Skuad pemantau telah menegur secara baik kontraktor terbabit, namun jawaban balas sangat menyedihkan. Langsung tiada sensitiviti agama!

Laporan polis dibuat pada 25 Dis lalu di Balai Polis Sg Rengit dan aduan juga dilakukan kpd Pihak Berkuasa Agama agar kerja2 mengorek dan memindah mayat2 dihentikan serta merta!

Susulan dari episod menyedihkan ini, 4 Jan ini, saya akan mengiringi deligasi penduduk Pengerang dan Ngo2 untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada Mufti Johor. Kami mohon penjelasan dan tindakan segera dari pihak Mufti.

Dakwa kontraktor itu kubur tanpa waris. Skuad Pemantau akan menyegerakan referandum menjejaki waris2 semua 11 tanah perkuburan Islam di kampung2 yg terlibat. Kita akan dedah pembohongan Kontraktor dan membuat gesaan agar hentikan samasekali kerja gila mengorek dan memindah semua Tanah Perkuburan!
Kita yakin majoriti waris tidak akan setuju kubur dan mayat keluarga mereka diperlaku demikian.

Rakyat boleh nilai sendiri, macamana akhlak Kerajaan Johor mengurus mayat2 tersebut. Adakah mereka boleh berlepas tangan?


foto/Berita
Mazlan Aliman
__________________
Ya Allah Tuhanku,
Jangan Kau serahkan urusan diriku ini kepadaku, nescaya aku tidak mampu menguruskannya,
Dan jangan Kau serahkan diriku ini kepada orang lain, nescaya mereka cuai kepada aku.

Jum Sokong Hudud - Klik

Last edited by tangkisan; 01-01-2013 at 11:26 AM..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 31-12-2012, 04:58 PM
Luqmanul Hakim Luqmanul Hakim is offline
CG Top Poster Club

Luqmanul Hakim's Avatar
 
Trader Rating: (18)
Join Date: Mar 2010
Location: GP (Kampung) BM (Bandar) PP (Negeri) M (Negara)
Posts: 23,204
Poster Rank: #61
Blog Entries: 2
Thanked 4,588 Times
Active Level
My Mood:
Default

Tak menghormati mereka yang telah terdahulu dipanggil mengadap Ilahi langsung tindakan ini...

Luqmanul Hakim @ CariGold.com
Reply With Quote
  #3  
Old 31-12-2012, 04:58 PM
mjamil mjamil is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2011
Posts: 672
Poster Rank: #4538
Blog Entries: 4
Thanked 0 Times
Active Level
Default

oo...teruk betol JOHOR ni...
Reply With Quote
  #4  
Old 31-12-2012, 04:59 PM
lah7257 lah7257 is offline
Active Member

lah7257's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Mar 2007
Location: Di Mana-Mana Pun Boleh
Posts: 1,920
Poster Rank: #1947
Thanked 5 Times
Active Level
My Mood:
Default

Tak patut dilakukan sebegitu...
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 31-12-2012, 04:59 PM
arang67 arang67 is offline
Well-Known
Member

arang67's Avatar
 
Trader Rating: (41)
Join Date: Apr 2009
Posts: 5,086
Poster Rank: #682
Thanked 272 Times
Active Level
My Mood:
Default

betul2 melampau ni.
Reply With Quote
  #6  
Old 31-12-2012, 05:00 PM
blink_182 blink_182 is offline
Well-Known
Member

blink_182's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Jan 2008
Posts: 8,582
Poster Rank: #325
Thanked 14 Times
Active Level
My Mood:
Default

Kalo cakap ***** kang marah
__________________
Jersi kelantan ori with mamee sponsor
JeRsY WoRLd CuP TERHANGAT masa kini
(All Jersey)[017-9280221][ym-jumlah_41]
(special jc price for 50pcs n above,pls pm me..BOOKMARK pliz)
Reply With Quote
  #7  
Old 31-12-2012, 05:00 PM
arang67 arang67 is offline
Well-Known
Member

arang67's Avatar
 
Trader Rating: (41)
Join Date: Apr 2009
Posts: 5,086
Poster Rank: #682
Thanked 272 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by mjamil View Post
oo...teruk betol JOHOR ni...
tah hape2 la komen macam ni
Reply With Quote
  #8  
Old 31-12-2012, 05:04 PM
popo2012 popo2012 is offline
Active Member

popo2012's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: May 2012
Posts: 851
Poster Rank: #3816
Thanked 2 Times
Active Level
My Mood:
Default

aiseh. depa ni xtanya ustaz or mufti dulu ke
Reply With Quote
  #9  
Old 31-12-2012, 05:04 PM
GamezStar GamezStar is offline
CG Top Poster Club

GamezStar's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jul 2008
Posts: 20,727
Poster Rank: #75
Thanked 196 Times
Active Level
My Mood:
Default

kan perjuangan umco dirahmati... hidup umco!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Reply With Quote
  #10  
Old 31-12-2012, 05:04 PM
nazrirazra nazrirazra is offline
Well-Known
Member

nazrirazra's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jul 2009
Posts: 8,135
Poster Rank: #356
Blog Entries: 1
Thanked 108 Times
Active Level
My Mood:
Default

cari kompeni tu. Kasi hantar memorandum bantahan dan dakwaan serta saman. Biar bankrupt sampai ke 7 keturunan
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 05:25 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE