Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 18,387
0 Software Upgrade
Last Post: CariGold
Posted On: 09-12-2016
Replies: 1
Views: 13,909
0 New forum feature to help you manage updates of your own thread
Last Post: CariGold
Posted On: 22-02-2016
Replies: 0
Views: 39,652
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 24-11-2012, 12:58 AM
fotosintesis fotosintesis is offline
Active Plus

fotosintesis's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,505
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 18
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default Penguatkuasaan undang2 trafik tidak sepatutnya diswastakan-bekas KPN

KUALA LUMPUR, 23 Nov — Penguatkuasaan undang-undang tidak seharusnya diswastakan kerana ia hanya akan menimbulkan persepsi bahawa kerajaan hanya mahu membuat keuntungan ke atas rakyat, kata bekas Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan, selepas Parlimen meluluskan sistem penguatkuasaan automatik tersebut untuk mendenda pengguna jalan raya yang memandu melebihi had laju.
Beliau mengulas tentang isu kontroversi Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang dibantah orang ramai dan ahli parlimen pembangkang kerana motif keuntungan dalam perjanjian konsesi kepada dua syarikat swasta yang dilantik untuk memasang dan menguruskan kamera berkelajuan tinggi itu dalam masa lima tahun.
“Bagi saya, penguatkuasaan tidak boleh diswastakan.
“Ia hanya akan menimbulkan persepsi bahawa kerajaan hanya mahu membuat keuntungan keatas rakyat,” kata Musa (gambar) apabila dihubungi oleh The Malaysian Insider.
Musa bersetuju dengan kritikan bahawa terdapat banyak kelemahan pelaksanaan AES ini, termasuk keuntungan sebanyak 17 peratus kepada dua pemegang konsesi — ATES Sdn Bhd dan Beta Tegap — yang memerlukan 2.72 juta saman setiap satu untuk lima tahun akan datang untuk memberi pulangan modal kepada pelaburan RM700 juta mereka.
Beliau memberitahu terdapat kesukaran dari penguatkuasaan dan denda yang dilaksanakan oleh syarikat swasta, jika orang ramai mencabar saman mereka di mahkamah.
Kata beliau lagi, terdapat dua jenis saman, pertama saman yang tidak boleh dikompaun dan yang kedua adalah saman yang boleh dikompaun.
Musa berkata saman yang kedua seharusnya diseliakan oleh badan penguatkuasaan kerajaan seperti polis atau Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).
“Tetapi AES hanya perlu dibayar ke JPJ dan bukan polis, dari apa yang saya tahu.
“Orang ramai mempunyai dua cara, yang pertama bayar di kaunter JPJ, dan kedua, hadapi perbicaraan di mahkamah dan biar mahkamah yang putuskan,” katanya lagi.
Walaupun begitu, Musa berkata AES adalah “sistem yang bagus” dan boleh digunakan untuk meningkatkan pemantauan keselamatan negara, tidak hanya sekadar untuk mengawal kesalahan trafik.
“AES adalah sistem yang bagus, tapi sepatutnya ia tidak hanya terhad pada trafik.
“Saya berharap ia dapat diperluaskan ke pelbagai sektor, seperti keselamatan,” dengan menyenaraikan tempat seperti di lapangan terbang dan stesen keretapi untuk memantau keadaan di kawasan strategik.
Sistem yang dikawal secara automatik untuk mengeluarkan saman kepada pemandu yang memandu laju disamping melanggar lampu isyarat mendapat bantahan dari akar umbi Umno, dengan mewujudkan blog dan laman sosial Facebook awal bulan ini untuk menentang kamera perangkap kelajuan tersebut, yang boleh menjejaskan kedudukan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya akan datang.
Beberapa ahli politik BN juga bimbang ianya akan dijadikan isu besar dalam kempen pilihan raya akan datang serta mahu kerajaan menangguhkan AES.
Bagaimanapun, ahli parlimen BN mengundi untuk menyokong AES Rabu lalu apabila Kementerian Pengangkutan membentangkan anggaran perbelanjaan Bajet 2013 diluluskan parlimen, dimana ahli parlimen Pakatan Rakyat (PR) mengatakan ia adalah undi untuk sistem kamera yang tidak popular.
Sebanyak 831 kamera AES akan dipasang oleh dua syarikat swasta di seluruh negara dengan pengurusannya akan diserahkan kepada JPJ dalam masa lima tahun.
Awal bulan ini, Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Abu Seman Yusop dilaporkan memberitahu Parlimen bahawa polis akan meneruskan kamera perangkap laju bergerak walaupun AES diperkenalkan.
Kamera AES yang dibantah orang ramai, dalam fasa percubaan, dengan 14 dipasang di Perak, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, dan juga di Selangor walaupun kerajaan negeri PR mengatakan mereka menentang sistem denda yang diswastakan itu.

sumber
__________________
ini adalah cetakan berkomputer, tiada tandatangan diperlukan
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #2  
Old 24-11-2012, 03:32 AM
Penbiru Penbiru is offline
Legendary Member

Penbiru's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jan 2008
Posts: 12,107
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 7
Likes (Received): 53
Dislikes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

Bagus..isu ni pasti akan buat BN kalah...
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #3  
Old 24-11-2012, 03:38 AM
lambda123 lambda123 is offline
Super Active

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Aug 2008
Posts: 5,361
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 158
Likes (Received): 34
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Dalam peruntukkan undang2 mana swasta boleh ada kuasa saman trafik.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #4  
Old 24-11-2012, 03:39 AM
jamtulenmurah jamtulenmurah is offline
Permanently Banned - Multiple ID

 
Trader Rating: (94)
Join Date: Mar 2009
Location: But here I stand lost and all alone
Posts: 25,415
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 7711
Likes (Received): 6
Dislikes (Received): 0
Blog Entries: 6
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by lambda123 View Post
Dalam peruntukkan undang2 mana swasta boleh ada kuasa saman trafik.
check sapa dibelakang co swasta tu. Dah la tak pernah dengar nama company tu pun sebelum ni. Tiba tiba je ada.
__________________
[URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=372882"][SIZE="3"][B][COLOR="BLUE"][CENTER]ΩΩΩ <GEMPAR> MADU HERBA PENAWAR Batuk Kahak, Asma, Kesihatan Dalaman! Testi Page 1!!!Meh sini Beli MADU HERBA HIMALAYA Kualiti TINGGI!!! ΩΩΩ[URL="http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=369990"][COLOR="Red"]JAM TULEN HARGA MURAH!!![/COLOR][/URL][/CENTER][/COLOR][/B][/SIZE][/URL]
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #5  
Old 24-11-2012, 03:40 AM
Zulkarnine Zulkarnine is offline
Super Active

Zulkarnine's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: May 2007
Location: Seksyen 32 Shah Alam
Posts: 7,210
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 64
Likes (Received): 1
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

mujur ada lg org waras...
__________________
Banjir Melanda Negara...adakah balasan kerana ambil BRIM??

=> Kisah yang belum pernah diceritakan
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #6  
Old 24-11-2012, 03:41 AM
lambda123 lambda123 is offline
Super Active

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Aug 2008
Posts: 5,361
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 158
Likes (Received): 34
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by jamtulenmurah View Post
check sapa dibelakang co swasta tu. Dah la tak pernah dengar nama company tu pun sebelum ni. Tiba tiba je ada.
Pas nie aku nak buat la pasport malaysia kat rumah. Sapa nak beli dgn aku. Law aku yg punyer.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #7  
Old 24-11-2012, 04:01 AM
LilinSticks LilinSticks is offline
Active Plus

LilinSticks's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,487
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to LilinSticks
Default

LAW enforcement utk rakyat kebiasaan jer, yg luarbiasa OUTLAW jer..hahaha
__________________
~To hear the sound of freedom many gave their lives, They fought for you and me, Those memories will always live in silence, And now it's our time to be free~
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #8  
Old 24-11-2012, 04:35 AM
kopirait kopirait is online now
CG Top Poster Club

kopirait's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Apr 2010
Location: -- .- ...
Posts: 22,184
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 37
Likes (Received): 20
Dislikes (Received): 2
Blog Entries: 2
Active Level
My Mood:
Default

Kalau macam tu kerajaan pun perlu diswastakan.
Sebab tak reti mentadbir negara.
__________________
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #9  
Old 24-11-2012, 06:12 AM
pogee752 pogee752 is offline
Active Member

pogee752's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,295
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 25
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default swasta

Quote:
Originally Posted by kopirait View Post
Kalau macam tu kerajaan pun perlu diswastakan.
Sebab tak reti mentadbir negara.
Sudah banyak sistem pentadbiran kerajaan diswastakan terutamanya pentadbiran utiliti negara(tenaga dan air,sistem pos dan telekomunikasi),pentadbiran kemudahan awam(jalanraya/lebuhraya,lapangan terbang,hentian bas,keretapi.
Apa yang berlaku?Dok cerita rugi jer...yang tak kata rugi POS MALAYSIA jer...hmmm...pelik2.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #10  
Old 24-11-2012, 06:19 AM
azrul7238 azrul7238 is offline
CG Top Poster Club

azrul7238's Avatar

 
Trader Rating: (77)
Join Date: Jan 2011
Posts: 24,662
Post Thanks / Like
Thanks (Received): 4
Likes (Received): 1
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

bagi den, AES ni tidak mampu pengaruhi pengundi PRU13 kelak kerana la ni pun hampir setiap hari ade je info2 dan penjelasan berkaitan AES ni samada di media cetak atau elektronik....
__________________
THE BEST VPS FOR FX TRADER

https://secure.gempakbox.net/aff.php?aff=155
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 11:26 AM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you