Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Debate & Mature Discussion

Debate & Mature Discussion This section is not like "Santai" style. This is the place to debate things, as well as strike up a more mature conversation. Respect other people's opinions and do not flame nor troll. Immediate suspension will be imposed.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 07-10-2012, 08:19 PM
malayleaks malayleaks is offline
Active Member

 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jan 2011
Posts: 2,419
Thanks (Received): 12
Likes (Received): 0
Active Level
Default Lulusan PMR boleh ambil DIPLOMA-teknik dan vokasional

Salam warga CGrians,

Dah lama tak tengok berita,tiba2 tengok berita di TV Al-Hijrah.
Kisahnya ialah mengenai peluang kepada pelajar lepasan PMR untuk ambil diploma melalui KOLEJ VOKASIONAL dibawah seliaan kerajaan.

Apa kata warga CGrians?

Mungkin ada kebaikan dan keburukan.

Saya fikir dari sudut positif,ia membantu dari banyak segi terutama kepada negara dan kepada pelajar itu sendiri.Diharap status VOKASIONAL atau kemahiran tidak menjadi kelas kedua atau kelas ketiga lagi.

Ini sebenarnya memberi peluang kepada pelajar2 yang kurang cemerlang dalam akademik (teori semata2) untuk mendapatkan kemahiran dan mengembankan bakat yang ada.

Saya bukan dari bidang vokasional,tapi memang menyokong sepenuhnya idea ini,dan diharap wujud tabung pendidikan khusus untuk mereka yang mahu belajar dalam bidang kemahiran.

Sebenarnya kita mampu menjadi lebih cemerlang seperti negara Jerman,yang menumpukan sepenuhnya kepada pendidikan vokasional,yang ada diantaranya percuma.

Diharap,kerajaan benar2 bersedia memantau,dan menjadikan vokasional bukan lagi satu ancaman kepada dunia akademik,kerana apalah gunannya cemerlang akademik tapi langsung tiada kemahiran bila diperlukan dalam keadaan ruang kerja sebenar.

Bak kata pepatah,bagilah pancing daripada ikan,kerana dengan pancing itu dapat mencari rezeki secara berterusan berbanding dengan ikan yang hanya dapat dinikmati sementara waktu sahaja.

Mari kita debat/bincangkan secara ilmiah tanpa ada prejudis.
Reply With Quote
Thanks habibyana thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 07-10-2012, 08:23 PM
vyner vyner is offline
Active Plus

vyner's Avatar
 
Trader Rating: (21)
Join Date: Mar 2012
Location: www.usahawanx.com
Posts: 2,545
Thanks (Received): 35
Likes (Received): 0
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

betol ke ni ?? boring dah lama duduk kat rumah pas habis spm .. nak sambung study jugak ,,
Reply With Quote
  #3  
Old 07-10-2012, 08:27 PM
AuraSuccess_88 AuraSuccess_88 is offline
CG Hardcore

AuraSuccess_88's Avatar
 
Trader Rating: (159)
Join Date: Apr 2010
Posts: 69,874
Thanks (Received): 178
Likes (Received): 5
Blog Entries: 7
Active Level
My Mood:
Default

ada pro n contranya...
Reply With Quote
  #4  
Old 07-10-2012, 08:28 PM
CyberMachine CyberMachine is offline
Legendary Member

CyberMachine's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Oct 2009
Posts: 19,621
Thanks (Received): 18
Likes (Received): 16
Active Level
My Mood:
Default

ape beza dgn SKM sekarang?

skm pn ada tahap 1,2,3
Reply With Quote
  #5  
Old 07-10-2012, 08:37 PM
moujen moujen is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2012
Posts: 1,102
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

skm 1,2,3 level sijil
skm 4,5 level diploma
skm 6,7 level degree kot
Reply With Quote
  #6  
Old 07-10-2012, 09:06 PM
malayleaks malayleaks is offline
Active Member

 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jan 2011
Posts: 2,419
Thanks (Received): 12
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Selalu sangat dengar kata lepasan vokasional dan teknik nie tak laku,susah nak dapat,kerja pun jadi kuli jer.Tak sangka lepas tahun 2000,mencanak2 pula majikan nak pekerja yang berkemahiran.

Ingat lagi masa mula2 lepas habis PMR,cikgu2 siap promo lagi supaya mohon masuk sekolah asrama penuh seperti MRSM dan lain2,siap boleh komen negatif lagi pasal sekolah vokasional-kata mereka vokasional takder masa depan.Mungkin dari kaca mata dan pengamatan guru2 pada waktu itu,keadaan vokasional amat daif dan tak terurus,tapi melihat kepada hasilnya kini,memang lepasan kemahiran amat diperlukan.

Berkenaan tahap sijil SKM tersebut,mungkin yang lebih arif dan mengetahui secara khusus boleh komen,seperti bro Northbioasli.

Cuma diharap majikan serius untuk bersama2 mengambil lepasan kemahiran bekerja dengan mereka,jangan sekadar melihat kepada akademik semata2.
Reply With Quote
  #7  
Old 07-10-2012, 09:50 PM
biosumber biosumber is offline
Active Member

biosumber's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Nov 2007
Location: dunia hanya sementara
Posts: 2,148
Thanks (Received): 38
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

ok pe vokasional.. kemahiran dah ade. tunggu mase bukak bisnes sendiri ramai dah aku jupe lulusan kemahiran last2 jadi tauke..
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 08-10-2012, 07:53 AM
faisal_moukei faisal_moukei is offline
Active Plus

faisal_moukei's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2010
Posts: 3,923
Thanks (Received): 50
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Salaam,..

Pada den, bagus jugak buat macam ni..
Sekurang˛nya pelajar yg kurang bab akademik ni boleh digilap bakat kemahiran sejak dari selepas PMR lagi..
Takde la tunggu sampai 2 tahun semata˛ nak tumpu pada perkara kemahiran..
Silap˛, sebaik keluar dari pembelajaran kemahiran tu, terus boleh bekerja..
Kan rezeki tu..


yg mencari ilmu
faisal_moukei
__________________
Nak kemana lah pulak skrg..?
Australia..? New Zealand..? England..?
Japan..? Dubai..?
Reply With Quote
  #9  
Old 08-10-2012, 08:04 AM
fadzli1981 fadzli1981 is offline
Regular

fadzli1981's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Aug 2009
Posts: 495
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by malayleaks View Post
Selalu sangat dengar kata lepasan vokasional dan teknik nie tak laku,susah nak dapat,kerja pun jadi kuli jer.Tak sangka lepas tahun 2000,mencanak2 pula majikan nak pekerja yang berkemahiran.

Ingat lagi masa mula2 lepas habis PMR,cikgu2 siap promo lagi supaya mohon masuk sekolah asrama penuh seperti MRSM dan lain2,siap boleh komen negatif lagi pasal sekolah vokasional-kata mereka vokasional takder masa depan.Mungkin dari kaca mata dan pengamatan guru2 pada waktu itu,keadaan vokasional amat daif dan tak terurus,tapi melihat kepada hasilnya kini,memang lepasan kemahiran amat diperlukan.

Berkenaan tahap sijil SKM tersebut,mungkin yang lebih arif dan mengetahui secara khusus boleh komen,seperti bro Northbioasli.

Cuma diharap majikan serius untuk bersama2 mengambil lepasan kemahiran bekerja dengan mereka,jangan sekadar melihat kepada akademik semata2.
Saya pun masuk sek teknik tahun 1997. SPM 1998.
Xde pulak cikgu saya kata teknik/vokasional x bagus...
Tapi bila saya sendiri jadi cikgu, memang jelas semua tue...
Sistem pendidikan kita terpaksa diubah mengikut perubahan zaman/teknologi.
__________________
NEW FOREX TRADER
...

Ym : fadzli1981 HP : 0194772314
Reply With Quote
  #10  
Old 08-10-2012, 08:58 AM
purepretty purepretty is offline
Active Member

purepretty's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Aug 2011
Posts: 1,512
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

sekolah men teknik antara sekolah yang terbaik untuk pelajar selepas PMR.saya pelik jika ada guru yang cerita sekolah teknik tidak bagus. daripada lulusan teknik inilah lahirnya jurutera dalam pelbagai bidang. nak masuk sek teknik bukan mudah juga buktinya kelas saya dulu semua 7A dan 8A je. untuk lulusan voK plak boleh belajar kemahiran dan menjana income selepas habis belajar spt buka bisnes sendiri...
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply Share This Thread

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold