Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 07-08-2012, 03:11 PM
highway highway is offline
Active Plus

highway's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Oct 2009
Posts: 4,406
Thanks (Received): 291
Likes (Received): 3
Active Level
My Mood:
Default Ramai Orang Angkat Tangan Setiap Kali Bangun Dari Sujud

Ramai orang angkat tangan setiap kali bangun dari sujud...
yang sunatnya bila bangun daripada Tahiyat awal je (maksudnya masuk rakaat ke 3 jer)....
rakaat ke 2 dan rakaat ke 4 tak perlu angkat tangan.....

http://www.youtube.com/watch?v=H0pfgkj1ZvA

Quote:
Originally Posted by eijamir View Post
kalau angkat jadi ape?...dosa ker?...ke tak sah solat??
Quote:


angkat tangan ketika rakaat ke2 dan ke4 tu saya tak pernah dengar. yang tsabit ketika rakaat ke3.

lebih baik tinggalkan. tak mahu pula mengada-adakan yang baru dalam solat.
sumber
Quote:
1) Apa hukum angkat tangan sewaktu nak rukuk dan bangun dari rukuk? Macam mana kalo tertinggal

2) Bagaimana pula untuk bangun pada rakaat ke-3 dan ke-4. Wajib ke sunat? Selama ni tau yg bangun dari rakaat ke-3 tu sunat je.Macam mana kalo tertinggal

3) Bagaimana cara utk angkat tangan bangun dari rakaat ke-3. Bangun dan berdiri tegak dulu - tangan ke bawah baru angkat tangan dan selepas jatuhkan mula fatihah? Atau semasa nak bangun tu tangan terus angkat takbir bila dah berdiri?



**************************************
Abu_Umair

بسم الله
والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه ومن والاه أما بعد

1) Dituntut mengangkat kedua-dua tangan ketika (i) takbiratul Ihram, (ii) hendak rukuk (iii) bangun dari rukuk.

Malah, Imam Nawawi menukilkan ijmak bahawa sunat mengangkat tangan pada takbiratul ihram. Kata beliau:

اجمعت الامة على استحباب رفع اليدين عند تكبيرة الاحرام واختلفوا فيما سواها فقال الشافعي واحمد وجمهور العلماء من الصحابة رضي الله عنهم فمن بعدهم يستحب رفعهما ايضا عند الركوع وعند الرفع منه

"Ijmak umat bahawa sunat mengangkat dua tangan ketika takbiratul ihram. Dan mereka khilaf pada selain takbiratul Ihram. Syafie, Ahmad dan majoriti ulama dari kalangan sahabat dan tabien selepas mereka berpendapat sunat mengangkat dua tangan ketika mahu rukuk dan ketika bangkit darinya". (Syarah Sahih Muslim 4/95).

Walaubagaimana pun, nukilan ijmak bahawa ia sunat dipertikaikan oleh sebahagian ulama. Kerana ada ulama mengatakan wajib. Pun begitu, menurut Ibn Abdil Barr, walaupun ada ulama mengatakan wajib, tetapi tidak ada yang menghukum sesiapa tidak mengangkat tangan batal solatnya, kecuali Al-Humaidy, setengah pengikut Daud dan riwayat dari Auzaie.

Secara kesimpulan, hukumnya di sisi ramai ulama ialah: SUNAT.

2. Hukum mengangkat tangan ketika bangkit dari tasyahhud awal (untuk masuk ke rakaat ke-3) juga adalah sunat. Kerana sabit perbuatan tersebut dalam hadis yang sahih.

Abdullah bin Nafie menceritakan perbuatan Ibn Umar:

وإذا قام من الركعتين رفع يديه ورفع ذلك ابن عمر إلى نبي الله صلى الله عليه و سلم


"Apabila beliau bangkit dari dua rakaat, beliau mengangkat dua tangannya. Dan Ibn Umar menyandarkan hadis ini sebagai marfuk kepada Nabi Sallallahu Alahi Wasallam". (Sahih Bukhari 706).

3- Mengenai cara mengangkat tangan untuk bangun ke rakaat ke-3, ialah bangkit tegak dahulu barulah mengangkat tangan. Bukan mengangkat ketika duduk. Kerana sabit dalam hadis sahih:

وَلاَ يَرْفَعُ يَدَيْهِ فِى شَىْءٍ مِنْ صَلاَتِهِ وَهُوَ قَاعِدٌ

"Dan baginda tidak mengangkat dua tangannya dalam mana-mana bahagian solatnya ketika baginda duduk".
Direkod oleh Abu Daud (no: 744), Tirmizi (no: 3423). Kata Tirmizi: "hadis hasan sahih". Disahihkan juga oleh Imam Nawawi dalam Majmuk 3/447.

sumber

Last edited by highway; 07-08-2012 at 03:46 PM..
Reply With Quote
Thanks haudli, powell, KIOS, serai, faris_sn and 41 others thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 07-08-2012, 03:14 PM
dragger dragger is offline
Super Active

dragger's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2008
Posts: 8,536
Thanks (Received): 30
Likes (Received): 3
Active Level
My Mood:
Default

yg xtau tu yg angkat jgk
Reply With Quote
  #3  
Old 07-08-2012, 03:15 PM
powell powell is offline
Active Plus

powell's Avatar
 
Trader Rating: (13)
Join Date: Sep 2009
Posts: 4,399
Thanks (Received): 70
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

alhamdulilah, itu la yg diamalkan selama ni..
Reply With Quote
  #4  
Old 07-08-2012, 03:15 PM
fyzReE fyzReE is offline
Active Member

fyzReE's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,009
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

aku buat rakaat kedua masuk ketiga je..
sebb aku dah lupe..dulu penah tnye cikgu.
__________________
.:ONLY GOD KNOWS WHY:.
Reply With Quote
  #5  
Old 07-08-2012, 03:19 PM
angah83 angah83 is offline
Super Active

angah83's Avatar
 
Trader Rating: (10)
Join Date: Nov 2009
Location: Ukay Perdana, Ampang
Posts: 5,077
Thanks (Received): 74
Likes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

perkongsian yg bagus untuk mereka yg xtau..
Reply With Quote
  #6  
Old 07-08-2012, 03:21 PM
faris_sn faris_sn is offline
Legendary Member

faris_sn's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2009
Location: CT Awan
Posts: 14,306
Thanks (Received): 11
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

alhamdulillah...ilmu ptg ini...
__________________
Y.N.W.A
Reply With Quote
  #7  
Old 07-08-2012, 03:24 PM
Duffayoi14 Duffayoi14 is offline
Legendary Member

Duffayoi14's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Jul 2010
Location: Di Alam Fana Cintamu
Posts: 10,449
Thanks (Received): 136
Likes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

syukur.....


sama mcm yg diamalkan....

berkat tngk cite agama
Reply With Quote
  #8  
Old 07-08-2012, 03:24 PM
eijamir eijamir is offline
Regular

eijamir's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2011
Posts: 448
Thanks (Received): 13
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by highway View Post
Ramai orang angkat tangan setiap kali bangun dari sujud...
yang sunatnya bila bangun daripada Tahiyat awal je (maksudnya masuk rakaat ke 3 jer)....
rakaat ke 2 dan rakaat ke 4 takpayah le angkat tangan.....

http://www.youtube.com/watch?v=H0pfgkj1ZvA
kalau angkat jadi ape?...dosa ker?...ke tak sah solat??
Reply With Quote
  #9  
Old 07-08-2012, 03:25 PM
IZZANMUAR IZZANMUAR is offline
Regular

IZZANMUAR's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2010
Posts: 875
Thanks (Received): 13
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

perkongsian yg bgs. aku mmg angkat sokmo cam kata UAI. dah tau ni kena praktikal gak ni
Reply With Quote
  #10  
Old 07-08-2012, 03:27 PM
blankoguy85 blankoguy85 is offline
Super Active

blankoguy85's Avatar
 
Trader Rating: (55)
Join Date: Dec 2011
Location: Historic City
Posts: 7,067
Thanks (Received): 11
Likes (Received): 8
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by eijamir View Post
kalau angkat jadi ape?...dosa ker?...ke tak sah solat??

baru nak tanya soklan yg sama..
__________________

DAFTAR Akaun BITCoin Dan Dapatkan Ganjaran Anda SEKARANG..! >> PERCUMA RM5
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump