Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
CG Sponsors



  #91  
Old 19-04-2008, 01:13 PM
Kehidupan Kehidupan is offline
CG Top Poster Club

Kehidupan's Avatar

 
Trader Rating: (16)
Join Date: Jan 2008
Location: Royal College of Surgeons in Ireland (RCSI)
Posts: 25,123
Thanks (Received): 214
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via ICQ to Kehidupan Send a message via Yahoo to Kehidupan Send a message via Skype™ to Kehidupan
Default

Quote:
Originally Posted by jeebfx View Post
wah, dasyat juga Tabligh ni, aku dulu join sg penchala punya jemaah.
so,klu ikut pengalaman tuan....

apa x apa2 yg songsang atau pn lebih tepat ialah sesat....??

tajuk tread : Sesatkah Jamaah Tabligh?
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #92  
Old 19-04-2008, 01:14 PM
Muhammad_27 Muhammad_27 is offline
Super Active

Muhammad_27's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Nov 2007
Location: Jay'B, Ki el, Lab Wan
Posts: 7,818
Thanks (Received): 67
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

Syeikh Muhammad Zakaria

bercerita bahawa di dalam mimpinya ia diperintahkan untuk mencantumkan qashidah (syair) di dalam bukunya Fadha’il ash-Shalawat ‘ala an-Nabi, lalu ia mendapat inspirasi bahawa qashidah tersebut adalah milik Maulana Jami’. Qashidah itu adalah ungkapan permohonan pertolongan melalui Nabi s.a.w., yang bait awalnya adalah seperti berikut:

Kerana kepergianmu, maka seluruh alam menghembuskan nafasnya yang terakhir...

Engkau mengasihi, wahai Nabi Allah, Engkau mengasihi...

Kemudian Muhammad Zakaria berkata, bahawa suatu ketika Maulana Jami’ berhaji dan bermaksud pergi ke Madinah untuk melagukan qashidah itu di sisi kuburan Nabi s.a.w. Lalu Nabi s.a.w. memerintahkan penguasa Makkah, di dalam mimpi, untuk melarang Maulana Jami’ datang ke Kota Madinah. Kerana jika ia melantunkan qashidah ini di sisi Nabi, maka tangan Nabi akan keluar dan menyalaminya. Maka, ditakutkan hal itu akan menimbulkan fitnah.

Kemudian Syeikh Zakaria berkata, “Saya tidak meragukan kisah ini, hanya cuma saya tidak boleh (tidak berupaya) menghadirkan sumbernya. Siapa yang mendapatkan riwayat itu semasa saya masih hidup, hendaknya ia memberitahukannya kepada saya. Jika ada yang mengetahui riwayat tersebut setelah saya meninggal, maka hendaknya ia menuliskannya ke dalam buku.”

Ia mempertegaskan ucapannya, “Tidak ada kesangsian untuk membenarkan kisah ini, kerana kisah Said ar-Rifai’ ini terkenal. Dalam buku tersebut telah disampaikan kisah-kisah lain yang menceritakan jawaban dengan suara tinggi dari makam Nabi yang Mulia.”

Kemudian ia berkata, “Sebahagian teman-temanku berpendapat bahawa bukti mimpiku adalah Qashidah Burdah.” Untuk mempertegas pendapat ini, ia juga menyebutkan sejumlah bait qashidah tersebut. Ia mengulangi bait tersebut di dalam bukunya Fadha’il ash-Shalat sebanyak kurang lebih 50 kali.

Ia juga berkata, “Sebahagian temanku yang lain berpendapat bahawa qashidah yang ada dalam mimpi itu ialah qashidah Syeikh Muhammad Qasim...” Kemudian ia menyebutkan baitnya. (Fadha’il ash-Shalat ‘ala an-Nabi, 109-119, hikayat no. 50)
Reply With Quote
  #93  
Old 19-04-2008, 01:14 PM
iNsPiRoN_69 iNsPiRoN_69 is offline
Active Member

iNsPiRoN_69's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,480
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Blog Entries: 2
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by anuarinvestor View Post
Tuan cuba..tgok betul kwn Tabligh tu.....sy rasa bukan isteri yg cari nafkah tu....emm dlm Agama pun tggjwb nafkah adalah suami...bukan isteri....tu yg bynk kali sy dengar....

Kadang2 mata kita selalu tipu kita.....org mudah berkata2...dr hakikatnya..adalah lain
KENYATAAN PERASAAN~ ENTAH LA SUSAH NK KOMEN PASAL NIH.. KITER PON TAK NMPK KEHIDUPAN DIORG YG TERSELING....
__________________
kEnYaTaAn pErAsAaN TeRHeBaT
Reply With Quote
  #94  
Old 19-04-2008, 01:16 PM
anuarinvestor anuarinvestor is offline
Legendary Member

anuarinvestor's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: Dec 2007
Posts: 10,538
Thanks (Received): 143
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via ICQ to anuarinvestor Send a message via AIM to anuarinvestor Send a message via MSN to anuarinvestor Send a message via Yahoo to anuarinvestor Send a message via Skype™ to anuarinvestor
Default

Quote:
Originally Posted by deqda27 View Post
Syeikh Muhammad Zakaria di dalam bukunya Tablighi Nishab

merangkum hadis-hadis dhoif dan maudhu’ bersama ayat-ayat al-Qur’an dan hadis shahih. Ia juga mengemukakan bid’ah, khurafat, mitos, dan hikayat yang dapat memekakkan telinga dan jauh dari kudrat, serta dengan tiba-tiba dibenarkan oleh akal yang sihat. Rujukan yang ia jadikan pegangan tidak dapat dipercayai. Ia menukilkan dari buku pengarang yang tidak mendapatkan pengistiharan dan ulasan dari para ulama.
Terima kasih ustaz....jika semua kajian anda kitab tersebut adalah hadis lemah..
Reply With Quote
  #95  
Old 19-04-2008, 01:18 PM
zerorise zerorise is offline
Active Member

 
Trader Rating: (1)
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,062
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by anuarinvestor View Post
Tak perlu cerai....kita nak kuar jauh2 ni kita mesyuarat...dalam mesyuarat....kita bincang...aper keperluan yg setiap ahli dah tinggalkan pd anak2..dan keluarga...dan keluarga yg ditinggalkan...Isteri ahli lain,akan gilir menziarahi..isteri2 yg ditinggalkan..supaya hati2 mereka tidak sedih...dengan ini mereka juga membantu dalam Agama Allah SWT...

Dan mereka juga paham...kenapa suami2 mereka..perlu..keluar dlm membantu agama Allah swt...
Diorang mana tau mesyuarat semua nih ........ diorang tengok dari luar jer pastu action ...........

Kuar dulu tak payah lama2 3 hari cukup jer , tinggal anak isteri ... balik kuar macam pengantin baru
Reply With Quote
  #96  
Old 19-04-2008, 01:18 PM
wazri75 wazri75 is offline
Active Member

wazri75's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,950
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by zerorise View Post
Jangan lah cari salah orang yang satu dia buat buruk tu yang ko soalkan ko kenang2kan .

Biasalah manusia nothing perfect . Apa kata pergi sri petaling bagi nama , kuar 4o hari , niat nak cari kebenaran, bro dunia nih hidup sekali jer.......

Kalau tak kawan ngan group2 nih kita tak nampak cerita sebenar, banyak kisah yang boleh buat modal menangis .

Ada satu pakcik tu cerita kat aku , 15 tahun dok bagi nama azam nak kuar 4 bulan , last Allah makbulkan juga. kerja apa?? kerja merapu ..... tak da sumber wang yang kukuh tup tup RM10k dapat .... terus bagi nama bentuk jemaah .
aku jahil bab agama ni....
asas sikit2 tahulah....
bila group tabligh datang ketempat aku....tambahlah sikit smangat..
bila diaorang balik,turun smula smangat...
diaorang cakap hanya 3hari je satu2 tempat...walaupun keluar 40hari..
kan syok kalau 40hari tu satu tempat aje...
3hari apa orang kampung dapat...dapat makan free lepas solat ade la....ade yg kata ilmu 3hari....
Reply With Quote
  #97  
Old 19-04-2008, 01:20 PM
izanismail izanismail is offline
Newbie

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2008
Posts: 13
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Salam... tiada apa yang menyebabkan perpecahan dalam tabligh... dari segi perlaksanaan (keluar/ khuruj)mungkin ramai yang x leh terima tapi biarlah mereka dgn cara mereka.. Kalau Rasulullah dan sahabat tidaking sanggup meninggalkan keluarga dan harta benda untuk menykatebarkan kalimah iman... agaknya mcm mana Islam nih sampai kat kita?

Untuk apa perbahaskan sama ada ianya sesat atau benar... Takut nanti kita yang disesatkan oleh syaitan yang mmg suka manusia nih ader ragu2 dalam hatinya... yang penting apa yang disampaikan itu tidak sedikit pun memesongkan aqidah malah meningkatkan iman yakin kita kpd Allah swt... InsyaAllah...
Reply With Quote
  #98  
Old 19-04-2008, 01:24 PM
JiraiyaSama JiraiyaSama is offline
Active Plus

JiraiyaSama's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Mar 2006
Location: G-K-Q
Posts: 3,149
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

nak tahu btol ke x btol kuar ler 4 bln, 40 hari...setakat tanye kat sini x der jawapannyer....
__________________
http://rumahanakyatimmalaysia.blogspot.com/

hijau 2.0.....
Reply With Quote
  #99  
Old 19-04-2008, 01:24 PM
Muhammad_27 Muhammad_27 is offline
Super Active

Muhammad_27's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Nov 2007
Location: Jay'B, Ki el, Lab Wan
Posts: 7,818
Thanks (Received): 67
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Kehidupan View Post
so,klu ikut pengalaman tuan....

apa x apa2 yg songsang atau pn lebih tepat ialah sesat....??

tajuk tread : Sesatkah Jamaah Tabligh?
ini pendapat peribadi saya, ianya tidak la sampai label sesat,,

tetapi masih ade kemushkilan didalam intipati yang dibawa adakah benar pd manhaj yang kita pegang selama ni...jika diteliti dan dihayati mungkin ada kekeliruan yang timbul... penah ke kita ambil berat berkenaan semua itu...

memang la niat kita hanya untuk beramal kerana ALLAH.. dimata kasar apa yang kita lakukan dan kerjakan mungkin benar dan mungkin salah..

penah kah kita kaji, penah kah kita hayati, mungkin susah bagi kita yang ilmu tidak seberapa untuk bersuara jika nak banding kan dengan para ulama'.

persoalan inilah yang perlu kita kaji bukan permasalah len...
Reply With Quote
  #100  
Old 19-04-2008, 01:24 PM
WnB WnB is offline
Super Active

 
Trader Rating: (6)
Join Date: Dec 2007
Posts: 7,942
Thanks (Received): 44
Likes (Received): 11
Active Level
Default

kalu nak mengetahui ttg sesuatu gerakan.. usah tengok pada orang.. agak2 kalu org nak faham Islam, dia tengok perangai org Islam macam mana??? Boleh masuk tak dia Islam??? Kena jelas tau macam mana dia wujud dan kenapa... itu lebih baik supaya kita tau asal usul dan kepentingan sesuatu gerakan tu..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 01:45 PM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you