Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 26,814
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 57,414
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 44,415
More...
  #41  
Old 12-04-2012, 10:43 PM
gerek gerek is offline
Normal Member

gerek's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Apr 2010
Posts: 337
Poster Rank: #7358
Thanked 28 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Apakah yg menjadikan ba.bi itu ba.bi? Maka semua yg menjadikan ba.bi itu sebagai ba.bi itulah yang haram.
takde pun dlm Al-Quran dalil tu. bro baca ke tak Al-Quran ni? Ke bro cuba buat ayat sendiri?
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #42  
Old 12-04-2012, 10:43 PM
comix comix is offline
Active Member

comix's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Aug 2011
Posts: 1,727
Poster Rank: #2258
Thanked 2 Times
Active Level
Default

sy x nmpk ape2 mslh tentang TT.. Mgkin tt cube ckp utamakan quran.. hadith tu kna hati2 sbb takut ade yg palsu..
itu yg sy nmpk ape yg tt cube smpaikan..
Reply With Quote
  #43  
Old 12-04-2012, 10:43 PM
hampeh88 hampeh88 is offline
Active Member

hampeh88's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Oct 2010
Location: nilai-shah alam-kuala terengganu
Posts: 1,784
Poster Rank: #2202
Thanked 12 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Ini SABDA ALLAH DLM AL QURAN.

"Inilah (Quran) ayat-ayat penerangan Allah yang kami bacakan kepadamu (wahai Muhammad) kerana menegakkan kebenaran; maka dengan hadith yang manakah lagi mereka hendak beriman, sesudah penerangan Allah dan tanda-tanda kekuasaanNya (mereka tidak mahu memahami dan menelitinya)?"

Surah Al Jathiya Ayat 6.

sedara fahamkan dulu maksud hadith dalam ayat tu..

jangan buat tafsiran sebarangan..



__________________
Masjid adalah pasar akhirat, buku adalah teman setia sepanjang masa, amal baik adalah penghibur dalam kubur, akhlak yang baik adalah mahkota kemuliaan.
Reply With Quote
  #44  
Old 12-04-2012, 10:43 PM
aman77 aman77 is offline
Normal Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2011
Posts: 216
Poster Rank: #9484
Thanked 1 Time
Active Level
Default

Moga diberi hidayah.. pelajarilah disiplin mustolahal hadis..
Reply With Quote
  #45  
Old 12-04-2012, 10:45 PM
hampeh88 hampeh88 is offline
Active Member

hampeh88's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Oct 2010
Location: nilai-shah alam-kuala terengganu
Posts: 1,784
Poster Rank: #2202
Thanked 12 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Assalamualaikum w.r.t

Zaman kini, banyak orang kita suka sangat membaca hadith, dan quote hadith itu
dan ini. Ada yg quote dari celah mana pun papa taktau. Orang penulis buku pun
dikatanya hadith. Asal perkataan dia start dgn "Riwayat At-Termizi, Rasulullah telah
berkata..." terus percaya ianya hadith. Padahal sapa2 pun boleh tulis hadith ini.
Dan perkataan Hadith ini bermaksud "narration" atau "cerita". Maknanya cerita orang
sipulan sipulan terdengar sahabat nabi terdengar Nabi berkata begini dan begini.

Namun, ramai lebih suka depend pada hadith2 Sahih. Namun, hadith Sahih pun ada
kandungan yg agak pelik, dan agak tak masuk akal.. seperti ada hadith dimana Nabi
suruh bunuh anjing2 sebagainya.

Ini mmg tak masuk akal sebenarnya kerana Allah melarang kita membunuh makhlukNya.
Nyawa semua makhluk Allah adalah milik Allah. Lain lah musuh2
Islam yang mana nak perang dengan kita ugut kita supaya tinggalkan Islam,
maka barulah kita boleh berjihad memerangi mereka.

Dan banyak lagi hadith lain yg kononnya Sahih, tapi kandungannya mmg
bertentangan dengan ajaran Quran.


Allah sendiri telah bagi warning dalam Al Quran... supaya membaca dan belajar
tentang Islam dari Quran itu sendiri. Bukannya dari Hadith dsb. Kerana Allah telah
berjanji menjaga Quran (dgn meletakkannya di dalam Lauh Mahfuz), tetapi tiada
pula Allah berjanji menjaga hadith2.

Allah juga suruh kita ikut Quran dan Rasul (Sunnah). Tapi itulah misconception
yg berlaku - iaitu Hadith itu bukan Sunnah. Sunnah ialah perbuatan Nabi yg
boleh diikuti sekiranya Nabi itu masih hidup. Tapi bila Nabi telah wafat, maka
berbaliklah kita pada Al Quranul Karim!


"These are the verses of Allah which We recite to you in truth. Then in what
hadith after Allah and His verses will they believe?"

Baca selanjutnya disini: http://www.quransmessage.com

Wallahualam. Semoga kita dapat petunjuk dariNya.
minta sedara bawakan hadith tu..
__________________
Masjid adalah pasar akhirat, buku adalah teman setia sepanjang masa, amal baik adalah penghibur dalam kubur, akhlak yang baik adalah mahkota kemuliaan.
Reply With Quote
  #46  
Old 12-04-2012, 10:45 PM
gerek gerek is offline
Normal Member

gerek's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Apr 2010
Posts: 337
Poster Rank: #7358
Thanked 28 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by comix View Post
sy x nmpk ape2 mslh tentang TT.. Mgkin tt cube ckp utamakan quran.. hadith tu kna hati2 sbb takut ade yg palsu..
itu yg sy nmpk ape yg tt cube smpaikan..
refer balik post belakang2 bro... baru clean & clear. TT hanya percaya Al-Quran aje... hadis no-no...
Reply With Quote
  #47  
Old 12-04-2012, 10:47 PM
P_M_L P_M_L is offline
Active Member

P_M_L's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Apr 2009
Posts: 2,089
Poster Rank: #1906
Thanked 3 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post
Ayat ni sapa2 pun boleh tulis. Cuba quote ayat Quran yg suruh ikut hadith. Saya dah bagi ayat Allah yg tanya manusia, kenapa nak ikut hadis mana lagi, selain Quran?
(Al Jathiya ayat 6). Yg ada, hanyalah suruh ikut Quran dan Rasul (iaitu Sunnah). Dan hadith tidak semestinya 100% sunnah. Saya bukan anti hadith yg betul2 ajaran Rasul. Tapi siapakah di dunia ini yg berani bersumpah dgn nama Allah yg hadith2 yg ada skrg adalah Sunnah nabi?? Saya cuma sarankan, kurang2kan baca hadith, tetapi lebihkan masa membaca dan memahami Quran.



Mee goreng? Yang haram telah terang dalam Quran iaitu Arak, Khinzir, Berjudi, dsb. Semua ada dalam Quran. Maka yg lain selain itu yg tidak ditegah dalam Quran maka adalah Halal. Islam itu simple.
bro.. asbabun nuzul surah jasiahn ditujukan kepada perbuatan nadhir bin harits yang menyibukkan kaumnya bercerita tentang sejarah orang bukan arab sehingga orang islam lalai dan tidak mendengar dan membaca al-quran.

bukan ditujukan kepada hadis rasulullah tetapi hadith itu dalam bahasa arab adalah bermaksud perkataan iaitu perkataan nadhir bin harith

rujukan tafsir at-tabari jilid xxi 2001:76-77
Reply With Quote
  #48  
Old 12-04-2012, 10:47 PM
Zulkarnine Zulkarnine is online now
Well-Known
Member

Zulkarnine's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: May 2007
Location: Seksyen 32 Shah Alam
Posts: 6,224
Poster Rank: #590
Thanked 62 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by P_M_L View Post
tt tahu k makna hadith kat kat dalam ayat..

jangan menafsir ayat al-quran kalau kita jahil agama..
Sekadar teguran...Al-Quran bukan sekadar Agama..kalau setakat itu yg ko faham, ko patut malu dengan org-org kafir yg bersungguh2 mentafsir Al-Quran...
__________________
Biasiswa Tenaga Pengajar Muda UiTM 2015....kembali lagi....
Jom sambung Master / PhD
Reply With Quote
  #49  
Old 12-04-2012, 10:49 PM
hampeh88 hampeh88 is offline
Active Member

hampeh88's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Oct 2010
Location: nilai-shah alam-kuala terengganu
Posts: 1,784
Poster Rank: #2202
Thanked 12 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by papabaik View Post

Allah juga suruh kita ikut Quran dan Rasul (Sunnah). Tapi itulah misconception
yg berlaku - iaitu Hadith itu bukan Sunnah. Sunnah ialah perbuatan Nabi yg
boleh diikuti sekiranya Nabi itu masih hidup. Tapi bila Nabi telah wafat, maka
berbaliklah kita pada Al Quranul Karim!
misconception ni pada kamu sedara..

sunnah bukan perbuatan sahaja..

tapi juga percakapan Nabi SAW..

betulkan kefahaman kamu dulu..

__________________
Masjid adalah pasar akhirat, buku adalah teman setia sepanjang masa, amal baik adalah penghibur dalam kubur, akhlak yang baik adalah mahkota kemuliaan.
Reply With Quote
  #50  
Old 12-04-2012, 10:49 PM
5757 5757 is offline
Normal Member

5757's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Mar 2010
Posts: 461
Poster Rank: #6100
Thanked 6 Times
Active Level
My Mood:
Default

bahaya ideologi tt cuba bawa kt cg ni.
__________________
~Tuhan, dosaku menggunung tinggi tapi rahmatMu melangit luas..Harga selautan syukur ku..Hanyalah setitik nikmatMu dibumi~
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 12:39 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE