Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Jenaka, Lawak, Kelakar

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 25,382
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 56,106
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 43,266
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 30-01-2008, 06:21 PM
papito papito is offline
Normal Member

papito's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2006
Posts: 488
Poster Rank: #5851
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Talking perkataan baru + ayat lucu

Ni aku amik kat blog Dari Jelebu, bahan bacaan ringan yg melucukan

MENDOLAH – perkataan ini bukan berasal dari daulat. Daulat berasal dari bahasa Tok Arab yang memberi erti ‘state’. Mendolah – ertinya tidur ketika bekerja. Ini samalah dengan bidalan ‘curi tulang’. Perkataan mendolah tidak boleh digunakan ketika kita tidur dan beronggi ponggi dengan suami/gundek/gro/isteri/perempuan simpanan atau isteri baru. Tetapi tidak salah digunakan ketika menonton filem atau tv.

CONTOH AYAT: Rakyat Malaysia banyak mendolah ketika menonton tv Malaysia terutama apabila mereka menonton rancangan seram Forum Perdana. Ada juga yang mendolah ketika menonton rancangan komidi Berita. Ketika saya di sekolah dahulu jika guru saya membosankan maka saya akan mendolah. Hari ini ramai jamaah yang mendolah ketika mendengar khutbah Jumaat dari Tok Imam kaki bodek.

MENAAJIBKAN – perkataan ini ada bertalian dan berakar umbi dari perkataan takjub yang berasal dari perkataan Sanskrit. Menaajibkan memberi makna hairan lagi menghairankan.

CONTOH AYAT: Cukup menaajibkan apabila nama Altantuya seorang model dari Mongolia hilang dari senarai nama pelawat yang masuk di lapangan terbang KLIA. Lebih menaajibkan lagi ialah model ini kemudian ditembak mati. Mayatnya dengan naajib sekali telah diledakan dengan bom C4. Rakyat tertanya-tanya apakah ada anak yang menaajibkan dalam perut model itu. Rakyat menjadi cukup naajib apabila mahkamah diberitahu bahawa model ini pernah makan malam dengan Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Apabila media luar negara memburu menteri berkenaan beliau telah menaajibkan diri.

PAATAIL - Perkataan ini bermakna saekor barua muda. Jangan silap dengan perkataan Inggeris – Pa tail yang bermakna ekor bapak beruang. Juga jangan tersilap dengan Patil yang bererti orang India yang masuk kawasan Felda menjual kerusi meja.

CONTOH AYAT: Abdel Ghaani adalah seekor pelajar tercorot dan amat bengap lagi poyo dalam fakulti undang-undang di Universiti Malaya. Ghaani tidak ada pilihan melainkan menjadi paatail kepada kawan sekelas yang lebih bijak. Kawan-kawan mempaatailkan Ghaani dengan menyuruh dia menjadi tukang sapu papan hitam. Ghaani juga tahu mukanya yang bulat dan hidungnya kemik menjadikan dia bahan ketawa di fakulti. Malah ada yang menganggap Ghaani sebagai seekor tukang sapu dari Indon. Ghaani pernah beberapa kali dihalang olih Pak Guard di pintu masuk UM kerana dianggap sebagai seorang lembu. Ghaani sedar untuk cari makan dia hanya boleh menjadi paatail. Dia terus mempaatailkan dirinya kepada Mahafiraun. Hari ini Abdel Ghaani adalah contoh seekor paatail yang terbaik untuk menjadi ikutan sesiapa yang *****.

NAZZRI : Bunyi perkataan nazzri ini sama macam NAZZI - parti politik Hitler. Nazzri bermakna seekor manusia yang menyalak kuat seperti Routweiler.

CONTOH AYAT : Apabila seseorang itu kurang ilmu pengetahuan maka dia akan bernazzri. Lebih kosong di antara dua telinganya maka lebih bernazzrilah insan itu. Seperti nazzri menyalak bukit ialah perumpamaan moden. Tetapi awas ada sedikit perbezaan dengan nazzri menyalak bukit dengan anjing menyalak bukit. Dalam perkataan nazzri ada unsur bodek. Unsur bodek tidak wujud dalam anjing menyalak bukit.

RASHEED - Perkataan ini juga membawa makna seekor barua. Berbeza dengan perkataan paatail kerana rasheed membawa makna saekor barua tua yang penuh dengan tipu helah.

CONTOH AYAT : Abdeel pun merasheedkan dirinya kerana dia menyedari tanpa merasheedkan dirinya tidak mungkin dia mendapat kerja sebagai penjaga tandas. Rasheed ini juga sedar orang ramai memandang hina terhadap dirinya tetapi kerana ingin mencari makan maka dia pun menjadi barua yang paling rasheed sekali.

AZZLINA – Perkataan ini bermakna muka purtan tembam yang menakutkan.

CONTOH AYAT : Muka purtan itu cukup azzlina. Apabila kanak-kanak ternampak purtan yang azzlina ini kanak-kanak akan menangis dan lari ketakutan. Cara purtan azzlina menyelesaikan masalah ini ialah dengan membuat blog dan meletakkan gambar azzlinanya yang telah di photoshop.

TOYO - Perkataan ini bermakna merepair muka yang hodoh dengan mengunakan sabit.

CONTOH AYAT : Saekor buruh dari pulau Jawa telah jatuh ke dalam loji tahi. Mukanya menjadi hodoh kerana dimakan oleh ulat tahi. Dalam keadaan darurat, kerana loji tahi ini jauh dalam kampung di Kuala Selangor maka mukanya Jawa ini telah ditoyokan oleh doktor dari jabatan haiwan. Awas mentoyokan muka tidak dianggap sah untuk ke masjid, kuil, gereja atau untuk menjadi Ketua Pemuda Umno.

LINGAM - Lingam dalam bahasa sanskrit ialah kontol/pelir. Lingam di sini bermakna biawak hitam. Satu jenis biawak yang lidahnya bercabang tiga. Biawak jenis ini banyak hidup berkembang di zaman pemerintahan Mahafiraun.

CONTOH AYAT : Anwar Ibrahim telah menangkap seekor lingam yang cukup legam. Apabila leher lingam ini di ikat maka berbuih-buih mulutnya dari dari lehernya keluar bunyi – korek, korek korek.

CONTOH LATIHAN PENGUAAN PERKATAAN BARU:

Di kota Paris dalam bilik hotel di Avenue des Champs-Élysées, Altantuya seorang model dari Mongolia telah melihat longokan dolar yang menaajibkan. Dolar ini adalah sebagai upah membeli kapal selam. Naajib sebagai tanda terima kasih telah memberikan lingamnya kepada Altantuya. Pada ketika itu muka lingam ini amat azzlina sekali hingga menakutkan Altantuya. Lingam ini menjalar liar sambil berdengkur… korek… korek… korek.

Tiba-tiba seekor paatail muncul membuka pintu bilik kerana terdengar bunyi dengkuran lingam. Paatail ini dengan penuh naajib telah cuba menyelamatkan lingam naajib dari terus menjalar ke bawah katil dan masuk ke dalam gown Prada Altantuya. Si paatail ini bergegas cuba menyelamatkan lingam naajib. Altantuya cukup naajib sekali kerana lingam ini hilang di bawah katilnya.

Paatail mengambil talipon kamar dan memanggil seekor rasheed tua untuk membantu mencari lingam. Rasheed tua yang sedang mendolah di pejabat telah bergegas bangun. Dengan tergesa-gesa rasheed tua datang dengan seekor nazzri yang menghidu sambil menyalak-nyalak mencari lingam naajib. Dua ekor barua - rasheed dan paatail - menjengokkan muka ke bawah katil. Tanpa disedari lingam yang lidah bercabang tiga telah telah mencakar muka paatail dan rasheed. Nazzri yang menyalak telah menerkam lingam tetapi lingam telah juga mencakar muka nazzri.

Akibat dari cakaran lingam muka rasheed, paatail dan nazzri menjadi azzlina. Apabila muka-muka yang azzlina ini dilihat oleh Altantuya, dia menjerit takut. Jeritan Altantuya ini telah mengejutkan ramai penghuni hotel.

Salah seorang penghuni hotel ialah Madame Dotty yang baru saja mentoyokan mukanya. Madame Dotty dengan marah telah bergegas masuk ke bilik Altantuya. Madame Dotty cukup naajib lagi marah apabila melihat lingam naajib sedang menjalar liar.

Semua di dalam bilik hotel cukup naajib apabila melihat muka Madame Dotty yang baru ditoyokan. Muka Madame Dotty yang azzlina itu cukup naajib lagi menaajibkan. Mereka semua menjerit takut dengan nazzrinya sekali.

Madame Dotty tidak naajib walau sedetik pun kerana dia mengenali lingam yang legam ini. Madame Dotty mengambil lingam dan meletakan di atas pangkuannya. Lingam terus berdengkur …... korek… korek… korek.
__________________
Caring from the Heart
YM : abglong74 HP : 0192894824
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 30-01-2008, 06:31 PM
wanzex wanzex is offline
CG Top Poster Club

wanzex's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2006
Location: Di Pintu Lailatul Qadar
Posts: 35,572
Poster Rank: #25
Thanked 1,106 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by papito View Post
Ni aku amik kat blog Dari Jelebu, bahan bacaan ringan yg melucukan

MENDOLAH – perkataan ini bukan berasal dari daulat. Daulat berasal dari bahasa Tok Arab yang memberi erti ‘state’. Mendolah – ertinya tidur ketika bekerja. Ini samalah dengan bidalan ‘curi tulang’. Perkataan mendolah tidak boleh digunakan ketika kita tidur dan beronggi ponggi dengan suami/gundek/gro/isteri/perempuan simpanan atau isteri baru. Tetapi tidak salah digunakan ketika menonton filem atau tv. (PM = PAK LAH)

CONTOH AYAT: Rakyat Malaysia banyak mendolah ketika menonton tv Malaysia terutama apabila mereka menonton rancangan seram Forum Perdana. Ada juga yang mendolah ketika menonton rancangan komidi Berita. Ketika saya di sekolah dahulu jika guru saya membosankan maka saya akan mendolah. Hari ini ramai jamaah yang mendolah ketika mendengar khutbah Jumaat dari Tok Imam kaki bodek.

MENAAJIBKAN – perkataan ini ada bertalian dan berakar umbi dari perkataan takjub yang berasal dari perkataan Sanskrit. Menaajibkan memberi makna hairan lagi menghairankan. (DATUK SERI NAJIB)

CONTOH AYAT: Cukup menaajibkan apabila nama Altantuya seorang model dari Mongolia hilang dari senarai nama pelawat yang masuk di lapangan terbang KLIA. Lebih menaajibkan lagi ialah model ini kemudian ditembak mati. Mayatnya dengan naajib sekali telah diledakan dengan bom C4. Rakyat tertanya-tanya apakah ada anak yang menaajibkan dalam perut model itu. Rakyat menjadi cukup naajib apabila mahkamah diberitahu bahawa model ini pernah makan malam dengan Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Apabila media luar negara memburu menteri berkenaan beliau telah menaajibkan diri.

PAATAIL - Perkataan ini bermakna saekor barua muda. Jangan silap dengan perkataan Inggeris – Pa tail yang bermakna ekor bapak beruang. Juga jangan tersilap dengan Patil yang bererti orang India yang masuk kawasan Felda menjual kerusi meja. (GANI PATAIL)

CONTOH AYAT: Abdel Ghaani adalah seekor pelajar tercorot dan amat bengap lagi poyo dalam fakulti undang-undang di Universiti Malaya. Ghaani tidak ada pilihan melainkan menjadi paatail kepada kawan sekelas yang lebih bijak. Kawan-kawan mempaatailkan Ghaani dengan menyuruh dia menjadi tukang sapu papan hitam. Ghaani juga tahu mukanya yang bulat dan hidungnya kemik menjadikan dia bahan ketawa di fakulti. Malah ada yang menganggap Ghaani sebagai seekor tukang sapu dari Indon. Ghaani pernah beberapa kali dihalang olih Pak Guard di pintu masuk UM kerana dianggap sebagai seorang lembu. Ghaani sedar untuk cari makan dia hanya boleh menjadi paatail. Dia terus mempaatailkan dirinya kepada Mahafiraun. Hari ini Abdel Ghaani adalah contoh seekor paatail yang terbaik untuk menjadi ikutan sesiapa yang *****.

NAZZRI : Bunyi perkataan nazzri ini sama macam NAZZI - parti politik Hitler. Nazzri bermakna seekor manusia yang menyalak kuat seperti Routweiler. (DATUK NAZRI AZIZ ???)

CONTOH AYAT : Apabila seseorang itu kurang ilmu pengetahuan maka dia akan bernazzri. Lebih kosong di antara dua telinganya maka lebih bernazzrilah insan itu. Seperti nazzri menyalak bukit ialah perumpamaan moden. Tetapi awas ada sedikit perbezaan dengan nazzri menyalak bukit dengan anjing menyalak bukit. Dalam perkataan nazzri ada unsur bodek. Unsur bodek tidak wujud dalam anjing menyalak bukit.

RASHEED - Perkataan ini juga membawa makna seekor barua. Berbeza dengan perkataan paatail kerana rasheed membawa makna saekor barua tua yang penuh dengan tipu helah. (TAN SRI RASHID AB RAHMAN)

CONTOH AYAT : Abdeel pun merasheedkan dirinya kerana dia menyedari tanpa merasheedkan dirinya tidak mungkin dia mendapat kerja sebagai penjaga tandas. Rasheed ini juga sedar orang ramai memandang hina terhadap dirinya tetapi kerana ingin mencari makan maka dia pun menjadi barua yang paling rasheed sekali.

AZZLINA – Perkataan ini bermakna muka purtan tembam yang menakutkan. (DATUK AZALINA)

CONTOH AYAT : Muka purtan itu cukup azzlina. Apabila kanak-kanak ternampak purtan yang azzlina ini kanak-kanak akan menangis dan lari ketakutan. Cara purtan azzlina menyelesaikan masalah ini ialah dengan membuat blog dan meletakkan gambar azzlinanya yang telah di photoshop.

TOYO - Perkataan ini bermakna merepair muka yang hodoh dengan mengunakan sabit. (DATUK KHIR TOYO)

CONTOH AYAT : Saekor buruh dari pulau Jawa telah jatuh ke dalam loji tahi. Mukanya menjadi hodoh kerana dimakan oleh ulat tahi. Dalam keadaan darurat, kerana loji tahi ini jauh dalam kampung di Kuala Selangor maka mukanya Jawa ini telah ditoyokan oleh doktor dari jabatan haiwan. Awas mentoyokan muka tidak dianggap sah untuk ke masjid, kuil, gereja atau untuk menjadi Ketua Pemuda Umno.

LINGAM - Lingam dalam bahasa sanskrit ialah kontol/pelir. Lingam di sini bermakna biawak hitam. Satu jenis biawak yang lidahnya bercabang tiga. Biawak jenis ini banyak hidup berkembang di zaman pemerintahan Mahafiraun. (DATUK VK LINGAM)

CONTOH AYAT : Anwar Ibrahim telah menangkap seekor lingam yang cukup legam. Apabila leher lingam ini di ikat maka berbuih-buih mulutnya dari dari lehernya keluar bunyi – korek, korek korek.

CONTOH LATIHAN PENGUAAN PERKATAAN BARU:

Di kota Paris dalam bilik hotel di Avenue des Champs-Élysées, Altantuya seorang model dari Mongolia telah melihat longokan dolar yang menaajibkan. Dolar ini adalah sebagai upah membeli kapal selam. Naajib sebagai tanda terima kasih telah memberikan lingamnya kepada Altantuya. Pada ketika itu muka lingam ini amat azzlina sekali hingga menakutkan Altantuya. Lingam ini menjalar liar sambil berdengkur… korek… korek… korek.

Tiba-tiba seekor paatail muncul membuka pintu bilik kerana terdengar bunyi dengkuran lingam. Paatail ini dengan penuh naajib telah cuba menyelamatkan lingam naajib dari terus menjalar ke bawah katil dan masuk ke dalam gown Prada Altantuya. Si paatail ini bergegas cuba menyelamatkan lingam naajib. Altantuya cukup naajib sekali kerana lingam ini hilang di bawah katilnya.

Paatail mengambil talipon kamar dan memanggil seekor rasheed tua untuk membantu mencari lingam. Rasheed tua yang sedang mendolah di pejabat telah bergegas bangun. Dengan tergesa-gesa rasheed tua datang dengan seekor nazzri yang menghidu sambil menyalak-nyalak mencari lingam naajib. Dua ekor barua - rasheed dan paatail - menjengokkan muka ke bawah katil. Tanpa disedari lingam yang lidah bercabang tiga telah telah mencakar muka paatail dan rasheed. Nazzri yang menyalak telah menerkam lingam tetapi lingam telah juga mencakar muka nazzri.

Akibat dari cakaran lingam muka rasheed, paatail dan nazzri menjadi azzlina. Apabila muka-muka yang azzlina ini dilihat oleh Altantuya, dia menjerit takut. Jeritan Altantuya ini telah mengejutkan ramai penghuni hotel.

Salah seorang penghuni hotel ialah Madame Dotty yang baru saja mentoyokan mukanya. Madame Dotty dengan marah telah bergegas masuk ke bilik Altantuya. Madame Dotty cukup naajib lagi marah apabila melihat lingam naajib sedang menjalar liar.

Semua di dalam bilik hotel cukup naajib apabila melihat muka Madame Dotty yang baru ditoyokan. Muka Madame Dotty yang azzlina itu cukup naajib lagi menaajibkan. Mereka semua menjerit takut dengan nazzrinya sekali.

Madame Dotty tidak naajib walau sedetik pun kerana dia mengenali lingam yang legam ini. Madame Dotty mengambil lingam dan meletakan di atas pangkuannya. Lingam terus berdengkur …... korek… korek… korek.

tak baik bro ko kata kat orang camtu....
jgn la cipta meaning yg buruk2. ko ni mmg
hebat mencari perkataan yg tersembunyi makna
(semantik). nanti aku mintak Dewan Bahasa
amik ko jadi salah seorang panel untuk 'entri'
Kamus Dewan...

apapun aku faham......
__________________
Dunia Kian Berubah

Last edited by wanzex; 30-01-2008 at 06:35 PM..
Reply With Quote
  #3  
Old 30-01-2008, 06:31 PM
BetaMaker BetaMaker is offline
Normal Member

BetaMaker's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2007
Posts: 202
Poster Rank: #9802
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

pelik2 sugguh....
heheheh
Reply With Quote
  #4  
Old 30-01-2008, 06:36 PM
miXxer miXxer is offline
Legendary Member

miXxer's Avatar
 
Trader Rating: (13)
Join Date: Nov 2007
Location: 32.301353,-64.790892
Posts: 13,153
Poster Rank: #180
Thanked 63 Times
Active Level
My Mood:
Default

sadis sungguh neh..
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 30-01-2008, 06:55 PM
syukur5669 syukur5669 is offline
Active Member

syukur5669's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2008
Location: kl/kola ketil
Posts: 745
Poster Rank: #4387
Thanked 8 Times
Active Level
My Mood:
Default

sungguh menusuk kalbu...

ayatnya teratur dan mudah difahami...

maksudnya juga sungguh mendalam...

terutama perkataan mendolah dan menaajibkan
Reply With Quote
  #6  
Old 30-01-2008, 07:06 PM
blitz5755 blitz5755 is offline
Active Member

blitz5755's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Apr 2007
Posts: 610
Poster Rank: #5074
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

mcm2 dok mai
Reply With Quote
  #7  
Old 30-01-2008, 07:12 PM
thegreat thegreat is offline
Well-Known
Member

thegreat's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Nov 2007
Posts: 6,458
Poster Rank: #563
Thanked 31 Times
Active Level
My Mood:
Default

pelik tapi benar
__________________
LIVERPOOL FC ** リヴァプールFC ** 리버풀 FC ** fc ลิเวอร์พูล ** एफसी, **
Reply With Quote
  #8  
Old 30-01-2008, 07:23 PM
fredo fredo is offline
Super Active Member

fredo's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Nov 2007
Location: EURO/JAPAN
Posts: 3,403
Poster Rank: #1124
Thanked 8 Times
Active Level
My Mood:
Default

cam dlm novel sh!#+ yg ku baca dulu.....





tekunnya.....
__________________
FREDO
12CS4H HUNTER.

***ﺳﺒﺤﺎﻥﷲ *** ﺍﻠﺤﻤﺪﷲ*** ﷲﺃﻜﺑﺭ***
Reply With Quote
  #9  
Old 30-01-2008, 09:13 PM
Kehidupan Kehidupan is offline
CG Top Poster Club

Kehidupan's Avatar

 
Trader Rating: (16)
Join Date: Jan 2008
Location: Royal College of Surgeons in Ireland (RCSI)
Posts: 24,637
Poster Rank: #55
Thanked 215 Times
Active Level
My Mood:
Default

penuh dgn makna yg terang lagi bersuluh...
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 30-01-2008, 09:21 PM
irsaffy irsaffy is offline
CG Top Poster Club

irsaffy's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: May 2007
Posts: 41,440
Poster Rank: #18
Thanked 251 Times
Active Level
Default

adesss...mcm2 la ko nih papito..nnt jgn ada org pegi ketuk pintu rumah ko dah ler...
__________________

Welbeck is LEGEND!!!!
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 09:28 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE