Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Santai, Others

Santai, Others Santai, riadah, minta pertolongan ahli lain dan semua perbincangan yang tidak bersangkutan dengan forum lain. NO OFFTOPIC.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 21,818
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 52,452
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 39,927
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 22-08-2011, 04:23 PM
gombakman gombakman is offline
Super Active Member

gombakman's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: May 2009
Location: SRI GOMBAK
Posts: 3,160
Poster Rank: #1211
Thanked 479 Times
Active Level
My Mood:
Default Mana Nak Belajar Ilmu Mengenal Diri/Ilmu Makrifat Tok Kenali

Salam semua warga CG,

Saya ada membaca 2 buah buku - ILMU MAKRIFAT dan MENGENAL DIRI hasil tulisan anak murid Tok Kenali iaitu Mohd Yusof Che Wook.

Kalau ada warga CG yang tahu kat mana saya boleh mendalami ilmu ini di kawasan Lembah Kelang, tolong la kongsikan apa-apa maklumat di sini...

Bagus jugak kalau boleh kongsi atau listkan pusat pengajian tasauf di sekitar lembah klang ni...mungkin ramai peminat ilmu tasauf dalam CG ni...
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 22-08-2011, 04:28 PM
gombakman gombakman is offline
Super Active Member

gombakman's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: May 2009
Location: SRI GOMBAK
Posts: 3,160
Poster Rank: #1211
Thanked 479 Times
Active Level
My Mood:
Default

Kalau nak beli 2 buku tersebut tolong contact org ni:-

Hj Shaari Hj Mohd Yusof (dia ni anak kepada penulis buku ini)

no tel: 019-301 0117
Reply With Quote
  #3  
Old 22-08-2011, 04:39 PM
lokman1970 lokman1970 is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2011
Posts: 795
Poster Rank: #4140
Thanked 258 Times
Active Level
Default

Cuba tanya di Baitul Dhuyuf (cuba check kt you tube)
Ustz Yusuf
Reply With Quote
  #4  
Old 22-08-2011, 04:44 PM
MyEfanZ MyEfanZ is offline
Well-Known
Member

MyEfanZ's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jun 2010
Location: Di BuMi BeRtUaH
Posts: 5,064
Poster Rank: #715
Thanked 53 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by gombakman View Post
Salam semua warga CG,

Saya ada membaca 2 buah buku - ILMU MAKRIFAT dan MENGENAL DIRI hasil tulisan anak murid Tok Kenali iaitu Mohd Yusof Che Wook.

Kalau ada warga CG yang tahu kat mana saya boleh mendalami ilmu ini di kawasan Lembah Kelang, tolong la kongsikan apa-apa maklumat di sini...

Bagus jugak kalau boleh kongsi atau listkan pusat pengajian tasauf di sekitar lembah klang ni...mungkin ramai peminat ilmu tasauf dalam CG ni...
TT boleh kongsi tak isi kandungan kedua2 buku yang telah dibaca tu ala...macam review lah kiranya
Reply With Quote
  #5  
Old 22-08-2011, 04:44 PM
lautbiru lautbiru is offline
Active Member

 
Trader Rating: (8)
Join Date: Jun 2010
Posts: 1,630
Poster Rank: #2335
Thanked 334 Times
Active Level
My Mood:
Default

Alhamdullillah

Buat masa ni...saya paling suka kuliah kuliah tasawwuf yg disampaikan Syekh Fuad Kamaluddin...atau kalau Tuan di Selagor....elok jga join kelas kelas Prof Jahit Sidiq...


Kalau Tuan nak baiah Naqshabandiah kaholidiah...boleh saya bawa jumpa Mursyid saya dikampung (Kuala Kangsar)
Reply With Quote
  #6  
Old 22-08-2011, 06:02 PM
gombakman gombakman is offline
Super Active Member

gombakman's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: May 2009
Location: SRI GOMBAK
Posts: 3,160
Poster Rank: #1211
Thanked 479 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by MyEfanZ View Post
TT boleh kongsi tak isi kandungan kedua2 buku yang telah dibaca tu ala...macam review lah kiranya
Secara ringkasnya, buku berkenaan ilmu makrifat itu mengajar kita tentang bagaimana mengenal Allah...faham akan konsep zat, sifat, asma dan afa'l...apakah yg dimaksudkan 2 kalimah syahadah yg sebenarnya....konsep nafi dan isbat...Sifat 20...definisi fana' (binasa diri)dan cara mencapainya.

Persoalannya adakah segala amal ibadat yg kita lakukan selama ini benar2 sempurna sekiranya kita masih tidak kenal akan Zat yang bernama Allah itu? Siapa yg kita sembah selama ini kalau kita tidak benar2 kenal akan Allah...Ibadah yg dilakukan tanpa kita benar-benar kenal akan Allah itu akan jadi sia-sia...

Buku kedua Mengenal Diri...mengenali siapakah diri kita yg sebenarnya....ia banyak berkisar tentang soal ROH iaitu diri yg batin...mencari diri melalui alam, melalui ilmu syariat,melalui ihsan, diri zahir, diri batin....memahami konsep hanya yg ghaib (Roh) dapat mengenali yg ghaib (Allah)...jadi untuk mengenal Allah haruslah mengenal diri terlebih dahulu...secara ringkasnya hanya Roh (diri yg sebenar) yg dapat membawa kita mengenali Allah...seterusnya cara "melihat" Allah melalui mata hati...

Mungkin terlalu panjang utk saya huraikan semuanya kandungan buku tu... takut juga kalau ada yg tak faham nanti kata saya buat ajaran sesat pulak...hehe...harap ringkasan yg saya buat ni dapat membantu.

Saya sendiri bukan lah org yg arif utk membicarakan perkara sebegini sebab itulah saya mencari Guru untuk membimbing saya...

Harap ada sifu-sifu yg dapat beri panduan...

Last edited by gombakman; 22-08-2011 at 06:33 PM..
Reply With Quote
  #7  
Old 22-08-2011, 06:05 PM
gombakman gombakman is offline
Super Active Member

gombakman's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: May 2009
Location: SRI GOMBAK
Posts: 3,160
Poster Rank: #1211
Thanked 479 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by lokman1970 View Post
Cuba tanya di Baitul Dhuyuf (cuba check kt you tube)
Ustz Yusuf
Nanti saya tengok...tq
Reply With Quote
  #8  
Old 22-08-2011, 06:23 PM
AHA AHA is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2010
Location: Dpn Computer dan duduk tk bersila
Posts: 905
Poster Rank: #3781
Thanked 373 Times
Active Level
My Mood:
Default

Ini posting dari saudara Basrijal Syam di facebook Lembaga Kemajuan Islam dan Sosial Indonesia.

Aku setakat nk share sahaja posting dia...



Assalamu Alaikum...

sedikit pemahaman sy thdp Tasawuf:

Awal pengenalan thd Tasawuf adalah munculnya RASA dn KEINGINAN utk mengenal ALLAH dari dlm hati, jika itu dipupuk dan selalu meyakini bahwa niat dan keinginan tsb dari ALLAH dan ALLAH juga (pentauhidan), Insya ALLAh akan mempertemukan dgn pembimbing atas ijin dan petunjuk ALLAH yg pada hakekatnya ALLAh jua-lah yg memimbing.

Yg terjadi pd sebagian byk kita, keinginan tsb sering muncul tapi.. kita sendiri yg mematikan dgn berbagai alasan seperti blm cukup umur-lah, masih ingin bebaslah dsb.

Perbedaan dari ke-dua hal tsb diatas, adalah : Terbersitnya(terjadinya) keinginan/niat dari dlm hati yg pd hakekatnya adalah merupakan perintah dan kemauan ALLAH juga dpt diyakini dan difahami sebagai utusan, jika benar cara penerimaannya yaitu dgn mentauhidkan hal tsb dgn HATI pula maka dgn mudah menemukan pembimbing krn ALLAH akan menunjukkan jalan tsb atas penerimaan dan pen-TAUHID-an yg benar thdp perintah tsb.

tapi jika keinginan yg terbersit tersebut langsung ditangkap oleh AKAL maka timbullah berbagai alasan pembenaran (Akal2an) sbb akal selalu merasa soq(best,shok) pintar, soq tahu dsb padahal sungguh menyedihkan jika kita tahu yg sebenarnya kemampuan AKAL tdk ada apa2-nya.

Jika kita ingin bukti kongkrit sindiran ALLAH thd kemampuan akal, dpt dilihat saat kita ber-SUJUD betapa malunya AKAL jika memahami hal tsb bahwa pd saat besujud AKAL diperintahkan untuk berada di bawah rata dengan tanah sedangkan anggota tubuh yg dianggap jorok tempat pembuangan berada paling tinggi.

Smg hal yg sedikit ini bisa difahami, jika ada yg salah penulisan yg dpt merubah makna mhn dimaklumi..

__________________
"Allah pun pasti akan mencabut rasa takut dari hati orang yang telah makrifat kepada-Nya. Bagaimana akan takut, sedang segala yang ditakuti juga diurus oleh-Nya dan pasti akan musnah. Tiada daya dan kekuatan, kecuali atas izin dan inayah-Nya. Laa haulaa wa laa quwwata illaa billaah!"

Last edited by AHA; 22-08-2011 at 06:26 PM..
Reply With Quote
  #9  
Old 22-08-2011, 06:29 PM
gombakman gombakman is offline
Super Active Member

gombakman's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: May 2009
Location: SRI GOMBAK
Posts: 3,160
Poster Rank: #1211
Thanked 479 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by AHA View Post
Ini posting dari saudara Basrijal Syam di facebook Lembaga Kemajuan Islam dan Sosial Indonesia.

Aku setakat nk share sahaja posting dia...



Assalamu Alaikum...

sedikit pemahaman sy thdp Tasawuf:

Awal pengenalan thd Tasawuf adalah munculnya RASA dn KEINGINAN utk mengenal ALLAH dari dlm hati, jika itu dipupuk dan selalu meyakini bahwa niat dan keinginan tsb dari ALLAH dan ALLAH juga (pentauhidan), Insya ALLAh akan mempertemukan dgn pembimbing atas ijin dan petunjuk ALLAH yg pada hakekatnya ALLAh jua-lah yg memimbing.

Yg terjadi pd sebagian byk kita, keinginan tsb sering muncul tapi.. kita sendiri yg mematikan dgn berbagai alasan seperti blm cukup umur-lah, masih ingin bebaslah dsb.

Perbedaan dari ke-dua hal tsb diatas, adalah : Terbersitnya(terjadinya) keinginan/niat dari dlm hati yg pd hakekatnya adalah merupakan perintah dan kemauan ALLAH juga dpt diyakini dan difahami sebagai utusan, jika benar cara penerimaannya yaitu dgn mentauhidkan hal tsb dgn HATI pula maka dgn mudah menemukan pembimbing krn ALLAH akan menunjukkan jalan tsb atas penerimaan dan pen-TAUHID-an yg benar thdp perintah tsb.

tapi jika keinginan yg terbersit tersebut langsung ditangkap oleh AKAL maka timbullah berbagai alasan pembenaran (Akal2an) sbb akal selalu merasa soq(best,shok) pintar, soq tahu dsb padahal sungguh menyedihkan jika kita tahu yg sebenarnya kemampuan AKAL tdk ada apa2-nya.

Jika kita ingin bukti kongkrit sindiran ALLAH thd kemampuan akal, dpt dilihat saat kita ber-SUJUD betapa malunya AKAL jika memahami hal tsb bahwa pd saat besujud AKAL diperintahkan untuk berada di bawah rata dengan tanah sedangkan anggota tubuh yg dianggap jorok tempat pembuangan berada paling tinggi.

Smg hal yg sedikit ini bisa difahami, jika ada yg salah penulisan yg dpt merubah makna mhn dimaklumi..

terima kasih tuan untuk posting terbaekkk ini...
Reply With Quote
  #10  
Old 22-08-2011, 06:30 PM
gombakman gombakman is offline
Super Active Member

gombakman's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: May 2009
Location: SRI GOMBAK
Posts: 3,160
Poster Rank: #1211
Thanked 479 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by lautbiru View Post
Alhamdullillah

Buat masa ni...saya paling suka kuliah kuliah tasawwuf yg disampaikan Syekh Fuad Kamaluddin...atau kalau Tuan di Selagor....elok jga join kelas kelas Prof Jahit Sidiq...


Kalau Tuan nak baiah Naqshabandiah kaholidiah...boleh saya bawa jumpa Mursyid saya dikampung (Kuala Kangsar)
Tuan, Syeikh Fuad Kamaluddin ni di mana yea?..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 10:06 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE