Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Seram, Misteri, Hantu, Ngeri, Pelik

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 21,878
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 52,519
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 40,004
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 25-04-2011, 11:46 PM
drherba drherba is offline
Active Member

drherba's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Jan 2010
Location: Kelana Jaya
Posts: 697
Poster Rank: #4574
Blog Entries: 2
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default Kisah Benar Bertemu Jin Nenek kebayan di gunung ledang

Ceritanya panjang sikit kalau sudi boleh baca ye......

Banyak telah cerita yang kita dengar tentang mitos Puteri gunung ledang dan penjaga peribadinya si nenek kebayan yang jalanya bongkok udang serta bertongkat.Kalau nak dihitung sejak dari kecil lagi entah berapa kali telah diceritakan oleh pakcik/makcik sebelah ibu yang secara kebetulanya berasal dari negeri Melaka bersempadankan johor.Itu tak termasuk membaca buku di perpustakaan sewaktu di sekolah rendah lagi.Tak sangka pula bila dah dewasa ini berpeluang menyaksikans sendiri salah satu watak utama cerita tersebut iaitu nenek kebayan yang berdagu panjang dan berhidung bengkok……
Kisah ini berlaku lebih kurang 15 tahun dahulu,sewaktu itu kami tinggal di bdr baru bangi yang secara kebetulan waktu itu didiami oleh majoriti pasangan keluarga dari IPTA yang berada tidak jauh seperti UKM.UPM ,UNITEN dsb.

Pada setiap hari khamis,seorang ustaz kawan kepada asben akan datang kerumah biasanya selepas waktu Insyak untuk mengajar tajwid alquran kepada asben saya.Pada suatu malam,secara kebetulan jiran sebelah rumah en aziz namanya,seorang bekas pensyarah UKM datang kerumah untuk bersembang.Cerita punya cerita tiba2 timbul kisah batu,salah satu topik favorite bagi Ustaz dan juga asben yang juga meminati batu delima.En aziz mendakwa ia ada kepakaran bagi mendapatkan apa sahaja jenis batu dan sebagai contoh en aziz pulang kerumah mengambil seketul batu sebesar ibu jari dan menurut katanya batu tersebut didapati dari pokok serai wangi yang berbunga tetapi perlu ada cara2 tertentu bagi mendapatkanya….pada waktu itu rasa pelik pulak bunyinya..ada ke batu yang datang dari pokok serai??

Olehkerana minat ustaz dan asben kyusuk mendengar cerita bab batu ni,satu ketika asben bertanyakan pada en aziz tentang batu delima dan boleh ke en aziz membantu mendapatkanya sebab asben dah lama teringinkan membuat cincin dari batu tersebut.”Kalau batu delima ni mahal harganya tetapi boleh diusahakan”.kata en aziz dengan nada serius.En aziz meyakinkan asben dan juga ustaz kalau betul2 nak batu delima sila berjumpa beliau di tingkat kedua gunung ledang pada malam jumaat nanti.Persetujuan telah dibuat saya akan mengikut asben dan ustaz pada malam jumaat nanti.

Tepat pukul 8 malam kami bertolak dari Bdr Baru bangi sampai tol tangkak lebih kutang jam 9.30mlm.Tiba di sagil,kami tidak berlengah lagi mula memanjat anak tangga sehingga tingkat kedua.Disana en aziz telah sedia menunggu dengan beberapa orang lelaki yang berjubah dan berserban.Dalam hati rasa terkejut jugak,sejak bila pula en aziz ni dah jadi lebai..tak pernah lak nampak dia berpakaian begitu sejak tinggal di bangi.Kumpulan ni saling tak tumpah macam kumpulan kultus ala alqaeda bila diperhatikan betul2.

Suasana malam peringkat kedua nyaman sekali dengan deruan aiterjun yang mengashikan di bawah cahaya lampu2 pelita yang dibawa.Kami melakukan solat berjemaah di imamkan ustaz Azhan dalam keadaan cahaya yang malap tetapi nyaman kerana tiada langsung nyamuk atau gangguan binatang kecil lain…misteri jugak kemana perginya binatang2 ini…. Selepas solat dan berwirid,kami diberitahu upacara mendapatkan batu delima akan dijalankan tepat 12mlm nanti,sementara menunggu kami juga dibekalkan nasi bungkus dan air mineral oleh salah seoarang dari kupulan tersebut.Ketika itu jam ditangan menunjukkan pukul 11.30mlm…hmmmmm…setengah jam aje lagi makan lah dulu.

Tepat jam 12 mlm,kami dipanggil ketempat yang lebih sunyi dan agak jauh juga dari tempat perkemahan tadi.Kawsaan ini hanya diterangi oleh cahaya bulan yang kebetulan agak bercahaya,pendek kata boleh juga lah nak lihat wajah seseoramg.Disitu duduknya seorang lelaki yang berjubah putih dan berserban menjemput kami bertiga duduk untuk memulakan upacara mendapatkan batu delima yang dijanjikan.Suaranya macam biasa dengar,ooohhh en aziz rupanya.Ketika itu saya mencuit asben untuk mengatakan hajat kami,asben pula mencuit ustaz untuk memulakan bicara.Ustaz menyampaikan hajat kedatangan kami dan dibalas dengan nada yang jelas sekali ooooohh nak batu delima ye..hmmmm nanti saya panggil nenek dulu ya.Laaaaa…nenek mana pula ni?…hati saya mula berdebar,asben seperti biasa cool aje,ustaz pula nampak ok juga lah…mungkin puas berwirid tadi kot.

En aziz mula membaca mentera dan ayat yang kedengaran macam bahasa arab,menurut ustaz itu bahasa parsi lama…laaa sejak bila pula jiran kita ni berbahasa parsi lama.Selang beberapa minit kemudian kami terasa seakan2 ada sesuatu kelainan..saya dah mula rasa takut,saya pegang tangan asben kuat2.Asben masih macam tu juga selamba je,ustaz pun steady lah juga.Angin mula bertiup kencang dan dalam tak disedari ,kami bertiga berada di sebuah pondok kecil dan en aziz telah bertukar rupa menyerupai seorang nenek kebayan dalam sekelip mata,serban yang tadi terikat dikepala dah bertukar menjadi selendang pula,mukanya putih,krepot seribu,hidungnya bengkok dan dagunya panjang.Biar betul!! Siapa sebenarnya en aziz ni ye,boleh bertukar2 rupa pulak…ini illusi ke tau benar2 berlaku,detik hati saya.Ingat david copperfield je yang boleh buat illusi ni.Kami bertiga duduk bersila menghadap nenek kebayan,Melihatkankan asben dan ustaz tak berganjak,saya pun turut memberanikan diri juga.Kalau lah depa berdua cabut lari …tak ke haru jadinya

En aziz@nenek kebayan dengan suara terketar2 memperkenal kan diri sebagai nenek kebayan puteri gunung ledang dan menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan kami.Kami menyambut salam nenek kebayan dengan perasaan curiga.Siapa kah gerangan nenek ini sebenarnya ye?entah2 jin kot?
Apa hajat cucu datang ke teratak nenek ni cu,Tanya nenek kebayan dengan suara yang persis macam lakonan di TV yang pernah saya tengok dulu.Apalagi cuit mencuit lah jawabnya,akhirnya ustaz juga yang kena Tanya.Kami datang untuk dapatkan batu delima nek,Tanya ustaz dan kami pun mengiyakanya.Oooooh..batu delima ye..boleh2 tetapi kena tunggu sebentar nenek akan membaca mantera dan selepas itu cucu ikut giliran untuk ambil batu delima didalam tasbih yang akan nenek letak ditelapak tangan.Saiz batu mengikut nasib masing2 ye.ya terima kasih nek,kami bertiga menyahut.Nenek pun kumat kamit mulutnya mula membaca ayat2 yang kami tak faham langsung…nak kata bahasa jepun pun tak bahasa urdu agaknya.Selang membaca mantera selama beberapa minit,nenek mula bersuraa..nah ambil lah ditdalam gulungan tasbih ditelapak tangan nenek ini..mula dengan ustaz dulu kemudian asben dan akhir sekali saya.Wah!!bayangkan betapa gembiranya bila mendapatkan sesuatu yang tidak diduga….macam dapat durian runtuh pulak rasanya.Tanpa melihat betul2 saiz atau warna ketulan batu yang kami terima ,kami pun menyimpanya dalam saku lalu bersimbang sebentar dengan nenek bertanyakan kisah kehidupan puteri.Kebetulan ustaz yang dulunya menuntut di Jordan boleh berbahasa arab/parsi.Katanya puteri ini berasal dari parsi..entah betul ke tidak…itu sebab nenek fasih berbahasa parsi..rupanya nenek ini memeng fasih berbahasa tersebut…hairan..hairan sungguh hairan,.sementara ustaz dan nenek becakap dalam bahasa alien pada saya dan asben.saya mengambil kesempatan untuk melihat dari dekat wajah nenek …hmmm..betul2 bengkok lah hidungnya,dagunya pun betul2 panjang,sah ini bukan make up atau illusi.Tapi apa eh?

Hampir pukul 1 pagi,kami pun bergegas turun anak tangga gunung ledang dan memulakan perjalanan pulang dari sagil ke Bandar baru bangi..Banyak persoalan yang bermain difikiran sepanjang perjalanan pulang..siapa sebenarnya en aziz,nenek kebayan dan ahli2 kultus yang kami temui tadi.Menurut ustaz,kita sebenarnya tadi bersemuka dan berdailog dengan jin yang mendampingi en azizi sejak sekian lama.Jin itu lah yang menyerupai nenek perantaraan en aziz untuk meyakinkan kita tentang ujudnya cerita mitos puteri gunung ledang ini.MasyaAllah,apa benar ke aku berdailog dengan jin?ajaib memang sesuatu yang tak pernah aku lakukan sehingga usia sebegini.Kami tiba kerumah hampir 3.30 pagi.letih tetapi puas dengan pengalaman yang tak pernah dirasai sebelum ini.

Keesokanya,kebetulan asben ada seorang kawan berbangsa cina pengurus kedai emas poh kong di Warta bdr baru bangi.Kami membawa batu tersebut kesana untuk mengetahui ketulinan batu delima yang kami terima.Selepas membelek batu tersebut,william nama pengurus tu bertanyakan,” mana you dapat ini batu”?adalah jangan banyak tanya. kata asben.ini kalau you mau tahu BUKAN BATU DELIMA ASLI..ini batu sintetik RM20 boleh beli,kalau delima asli harganya paling kurangpun Rm5ribu.Kami berdua ketawa berdekah2….william kehairanan i…JIN TIPU KITA RUPA NYA!!!.

Apapun kami tidak pernah menyesal kerana pengalaman itu boleh kami bawa sehingga ke akhir hayat dan mungkin juga boleh diceritakan kepada anak cucu kami.Nasib batu delima pemberian Jin telah selamat masuk ke longkang besar.Takut kalau2 ada kadam yang ikut sama…..hihihi…serammmmm
__________________
Http://www.doktorherba.com
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 25-04-2011, 11:51 PM
underscore underscore is offline
Well-Known
Member

underscore's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: 7
Posts: 6,611
Poster Rank: #529
Blog Entries: 32
Thanked 2,672 Times
Active Level
Default

nenek kebayan.. cantik tak tt
Reply With Quote
  #3  
Old 25-04-2011, 11:55 PM
Bro_Izantie Bro_Izantie is offline
Legendary Member

Bro_Izantie's Avatar
 
Trader Rating: (90)
Join Date: Mar 2009
Location: Setiawangsa KL
Posts: 16,557
Poster Rank: #117
Thanked 918 Times
Active Level
My Mood:
Default

yer ker dari bangi ke tol tangkak sejam setengah jer?
Reply With Quote
  #4  
Old 26-04-2011, 12:09 AM
ARIFFX ARIFFX is offline
Legendary Member

ARIFFX's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Mar 2008
Location: sri camelia bandar puteri puchong-K.L-bangi
Posts: 11,874
Poster Rank: #201
Thanked 161 Times
Active Level
My Mood:
Default

copy paste kat mana nih..?
__________________

SMS : 019.7469208
KAYU GETAH UNTUK DIJUAL, TEBANG DAN CLEARKAN LADANG
100 EKAR RAUB, PAHANG DM||60 EKAR TEMERLOH, PAHANG DM
PASIR UTK CONSTRUCTION||MENCARI EXCAVATOR UTK KERJA2 LADANG
RUMAH UTK DISEWA SEKITAR USJ|MENCARI PROJEK KELAS A ATAU C
HELLO000oooO ~ : AKU BENCI FORUMER EGOISTIC TAK PERNAH SALAH,, DIA AJE YG BETUL
Reply With Quote
  #5  
Old 26-04-2011, 02:05 AM
ramirez ramirez is offline
Active Member

ramirez's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,097
Poster Rank: #3262
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

macam haremmmm...
Reply With Quote
  #6  
Old 26-04-2011, 02:34 AM
lau_kau lau_kau is online now
Well-Known
Member

 
Trader Rating: (2)
Join Date: Aug 2007
Posts: 5,308
Poster Rank: #686
Thanked 24 Times
Active Level
My Mood:
Default

haremmm pun ok lg kot hehehehe
Reply With Quote
  #7  
Old 26-04-2011, 02:51 AM
cikepong cikepong is offline
Super Active Member

cikepong's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2008
Posts: 4,280
Poster Rank: #869
Thanked 49 Times
Active Level
My Mood:
Default

ntah2 cina tu yang tipu.....
Reply With Quote
  #8  
Old 26-04-2011, 10:15 AM
Keyroll Keyroll is offline
Active Member

Keyroll's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Oct 2009
Posts: 2,413
Poster Rank: #1618
Thanked 7 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Bro_Izantie View Post
yer ker dari bangi ke tol tangkak sejam setengah jer?
dia nek buggatti kot...
Reply With Quote
  #9  
Old 26-04-2011, 10:21 AM
TamingSari TamingSari is offline
CG Top Poster Club

TamingSari's Avatar

 
Trader Rating: (27)
Join Date: Jun 2006
Location: FBS.MY
Posts: 24,143
Poster Rank: #59
Blog Entries: 2
Thanked 119 Times
Active Level
My Mood:
Default

patut kene baca mentera cam sudin baca sebelum jumpe tokey cine tu
__________________
Quote:
60% Bonus Support Margin Hingga MC | Rebate 50% | Register HERE
Call/SMS/WhatsApp: 012.799.1752
Reply With Quote
  #10  
Old 26-04-2011, 10:26 AM
Toshinoda Toshinoda is offline
Super Active Member

 
Trader Rating: (8)
Join Date: Apr 2010
Posts: 4,719
Poster Rank: #787
Thanked 23 Times
Active Level
My Mood:
Default

ustaz pn salam dengan nenek kebayan ke?
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 12:49 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE