Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > Investor, Business, Entrepreneur > Offline Business, Entrepreneur Discussion

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 10-02-2011, 11:40 AM
underscore underscore is offline
Legendary Member

underscore's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: 7
Posts: 10,466
Thanks (Received): 3662
Likes (Received): 130
Blog Entries: 33
Active Level
Cool resipi membuat air kacang soya... dan cara pemasaran

Bisnes ini sesuai dijalankan pada musim panas. Boleh dijual dalam keadaan sejuk atau Panas.

Utk Rasa boleh dicampur dengan berbagai aroma seperti vanilla, coklat, durian, tawar (tanpa gula) dan sebagainya.

Marilah lihat cara membuatnya..



Peralatan yang diperlukan :

Satu dapur gas dan tongnya
Periuk besar dan 1 senduk kayu
Blender (untuk skala kecil) atau mesin (untuk skala besar)
Kain sifon (untuk menapis) dan dibahagi 2

2 guni plastic ukuran 20 liter yang salah satunya dibuat lubang dan satu lagi dibiarkan
Plastik tahan panas secukupnya (ukuran boleh disesuaikan dgn harga yg akan dijual)
getah ikat secukupnya

3 baldi besar
1 guni kain/plastik



Bahan yang diperlukan :
Air sejuk 15 liter (3/4 isi ember yang 20 ltr)
Kacang Soya 1 kg
Gula Putih 2 kg
Garam 2 sudu makan
Perasa Tiruan - vanilla, coklat, pandan, jagung dsb secukupnya (ikut kehendak anda)
Pewarna makanan untuk memutihkan (ikut kehendak anda)

Cara Pembuatan :

1. Rendamlah kacang soya selama 4 6 jam ( cth rendam pukul 9 malam untuk diproses esoknya pukul 3 pagi)

2. Langkah pertama pemrosesan adalah memanaskan air 15 liter menggunakan periuk besar

3. Kemudian, masukkan gula dan garam ke dalam baldi

4. Sambil menunggu air mendidih, buang kulit kacang soya dengan cara masukkan rendaman kacang tadi ke dalam guni dan di pijak2 dengan kaki hingga kulit2nya mengelupas (pastikan kaki anda bersih dan pakai kasut but).

setelah itu masukkan semula ke dalam baldi berisi air bersih sambil di kisar2 sampai kulitnya mengelupas,

kemudian buang kulit (biasanya berada di atas kerana ringan ) dan bilas hingga air bilasan betul2 jernih (tidak keruh tanda sudah bersih) hal ini penting sebab kulit itulah yang membuat rasa tidak sedap dan berbau.

5. Setelah air mendidih kecilkan api dan ambil sedikit airnya untuk memblender

6. Blenderlah kacang yang sudah dicuci tersebut sedikit demi sedikit hingga lembut menggunakan air mendidih tadi

7. Setelah sudah diblender semua, masukkan kacang yang telah hancur ke dalam panci tadi dan besarkan apinya

8. kacaulah selalu supaya pemanasan dalam periuk serata

9. Tunggu hingga mendidih (utk tahu sudah mendidih, air akan meruap hingga permukaan atas periuk)

10. Matikan api segera jika sudah mendididh

11. Tapis menggunakan kain sifon ke dalam baldi yang berisi gula dan garam yang sudah disediakann tadi, ramas dan buang hampasnya

12. kacau hingga sekata

13. Tapis sekali lagi menggunakan kain sifon ke dalam baldi yang lain

14. Jika ingin membuatnya beraneka rasa, bahagikan susu kacang soya tersebut ke dalam bekas kecil dan letak pewarna juga perasa kesukaan

15. Bungkus susu kacang soya dalam keadan panas tersebut dengan menggunakan plastic sesuai ukuran yang ingin dipasarkan lalu rendam secepatnya ke dalam air biasa (suhu normal)

16. Susu kacang soya yang anda buat, kini sedia dipasarkan

17. Jika ada modal lebih belilah peti sejuk besar, utk disimpan lebih lama


Last edited by underscore; 10-02-2011 at 11:42 AM..
Reply With Quote
Thanks seri jaten thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 10-02-2011, 11:41 AM
underscore underscore is offline
Legendary Member

underscore's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: 7
Posts: 10,466
Thanks (Received): 3662
Likes (Received): 130
Blog Entries: 33
Active Level
Default

Cara Pemasaran untuk Cadangan :

1. Boleh dijual secara panas(letak dalam termos panas yg biasa org isi dgn nasi) atau sejuk (letak dalam bekas polistrin putih dan diisi ketulan ais)

2. Edarkan ke kantin2 sekolah pada waktu tengahari

3. Diletakkan di restoran/warung yang biasa ramai orang

4. Dijual sendiri di pasar

5. Menyebar flyyer/iklan “menerima pesanan susu kacang soya” dikawasan perumahan /pejabat

6. Usahakan membuat jenama sendiri dengan harapan produknya boleh dikenal masyarakat

7. Berfikirlah selalu dan membuat eksperimen2 terbaru pada bidang ini

Selamat Mencuba
Reply With Quote
Thanks MyEfanZ thanked for this post
  #3  
Old 10-02-2011, 11:45 AM
tokputih tokputih is offline
CG Top Poster Club

tokputih's Avatar
 
Trader Rating: (23)
Join Date: Apr 2008
Posts: 25,745
Thanks (Received): 520
Likes (Received): 47
Blog Entries: 4
Active Level
My Mood:
Default

terima kasih atas ilmu yang berguna ini... mesin soya pun ada orang dah jual..
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 10-02-2011, 11:56 AM
underscore underscore is offline
Legendary Member

underscore's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: 7
Posts: 10,466
Thanks (Received): 3662
Likes (Received): 130
Blog Entries: 33
Active Level
Default

mesin soya yg org jual biasanya 4k lebih.. x tahu pulak kot ada yg jual bawah 1 k

sbg permulaan modal kasut but dah cukup
Reply With Quote
  #5  
Old 10-02-2011, 12:11 PM
owndferra owndferra is offline
Active Plus

owndferra's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Mar 2009
Posts: 4,107
Thanks (Received): 36
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

tq for sharing tt...

br laa den tau knp percubaan den wat air soya gagal (rase & bau yg x menarik)
__________________
"Pengalaman Mencorak Warna Warni Kehidupan"
Reply With Quote
  #6  
Old 10-02-2011, 12:29 PM
underscore underscore is offline
Legendary Member

underscore's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: 7
Posts: 10,466
Thanks (Received): 3662
Likes (Received): 130
Blog Entries: 33
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by owndferra View Post
tq for sharing tt...

br laa den tau knp percubaan den wat air soya gagal (rase & bau yg x menarik)
cuba sekali lagi... mudah je nak wat air soya niee
Reply With Quote
  #7  
Old 10-02-2011, 01:22 PM
owndferra owndferra is offline
Active Plus

owndferra's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Mar 2009
Posts: 4,107
Thanks (Received): 36
Likes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by _____ View Post
cuba sekali lagi... Mudah je nak wat air soya niee
tq bro..akan dicube..tp dlm skala/kuantiti yg sikit laa..utk sendiri minum jer..
__________________
"Pengalaman Mencorak Warna Warni Kehidupan"
Reply With Quote
  #8  
Old 11-02-2011, 12:20 AM
seri jaten seri jaten is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Location: kuala terengganu
Posts: 142
Thanks (Received): 9
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

macam cair sikit resepi ni bro. huhu. Aku suka soya yang cina buat, pekat yang berlemak air dia. Tak kedekut soya. huhgu :banana
Reply With Quote
Thanks underscore thanked for this post
  #9  
Old 11-02-2011, 12:22 AM
seri jaten seri jaten is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Location: kuala terengganu
Posts: 142
Thanks (Received): 9
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by owndferra View Post
tq bro..akan dicube..tp dlm skala/kuantiti yg sikit laa..utk sendiri minum jer..
Tapi kan, bila aku masak tu, dia jadi berbuih. Air soya mentah separuh periuk pun boleh berbuih sampai keluar. Padam api.
Reply With Quote
  #10  
Old 11-02-2011, 09:09 AM
locos locos is offline
Active Member

locos's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,648
Thanks (Received): 26
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by seri jaten View Post
Tapi kan, bila aku masak tu, dia jadi berbuih. Air soya mentah separuh periuk pun boleh berbuih sampai keluar. Padam api.
kacau perlahan2 supaya buih x membuak
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump