Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > Investor, Business, Entrepreneur > Offline Business, Entrepreneur Discussion

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 ISIS - Topik Yang Tidak Dibenarkan
Last Post: haQ
Posted On: 28-11-2014
Replies: 0
Views: 1,631
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 27,716
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 58,269
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 10-02-2011, 11:40 AM
underscore underscore is online now
Well-Known
Member

underscore's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: 7
Posts: 6,950
Poster Rank: #504
Blog Entries: 32
Thanked 2,907 Times
Active Level
Cool resipi membuat air kacang soya... dan cara pemasaran

Bisnes ini sesuai dijalankan pada musim panas. Boleh dijual dalam keadaan sejuk atau Panas.

Utk Rasa boleh dicampur dengan berbagai aroma seperti vanilla, coklat, durian, tawar (tanpa gula) dan sebagainya.

Marilah lihat cara membuatnya..



Peralatan yang diperlukan :

Satu dapur gas dan tongnya
Periuk besar dan 1 senduk kayu
Blender (untuk skala kecil) atau mesin (untuk skala besar)
Kain sifon (untuk menapis) dan dibahagi 2

2 guni plastic ukuran 20 liter yang salah satunya dibuat lubang dan satu lagi dibiarkan
Plastik tahan panas secukupnya (ukuran boleh disesuaikan dgn harga yg akan dijual)
getah ikat secukupnya

3 baldi besar
1 guni kain/plastik



Bahan yang diperlukan :
Air sejuk 15 liter (3/4 isi ember yang 20 ltr)
Kacang Soya 1 kg
Gula Putih 2 kg
Garam 2 sudu makan
Perasa Tiruan - vanilla, coklat, pandan, jagung dsb secukupnya (ikut kehendak anda)
Pewarna makanan untuk memutihkan (ikut kehendak anda)

Cara Pembuatan :

1. Rendamlah kacang soya selama 4 6 jam ( cth rendam pukul 9 malam untuk diproses esoknya pukul 3 pagi)

2. Langkah pertama pemrosesan adalah memanaskan air 15 liter menggunakan periuk besar

3. Kemudian, masukkan gula dan garam ke dalam baldi

4. Sambil menunggu air mendidih, buang kulit kacang soya dengan cara masukkan rendaman kacang tadi ke dalam guni dan di pijak2 dengan kaki hingga kulit2nya mengelupas (pastikan kaki anda bersih dan pakai kasut but).

setelah itu masukkan semula ke dalam baldi berisi air bersih sambil di kisar2 sampai kulitnya mengelupas,

kemudian buang kulit (biasanya berada di atas kerana ringan ) dan bilas hingga air bilasan betul2 jernih (tidak keruh tanda sudah bersih) hal ini penting sebab kulit itulah yang membuat rasa tidak sedap dan berbau.

5. Setelah air mendidih kecilkan api dan ambil sedikit airnya untuk memblender

6. Blenderlah kacang yang sudah dicuci tersebut sedikit demi sedikit hingga lembut menggunakan air mendidih tadi

7. Setelah sudah diblender semua, masukkan kacang yang telah hancur ke dalam panci tadi dan besarkan apinya

8. kacaulah selalu supaya pemanasan dalam periuk serata

9. Tunggu hingga mendidih (utk tahu sudah mendidih, air akan meruap hingga permukaan atas periuk)

10. Matikan api segera jika sudah mendididh

11. Tapis menggunakan kain sifon ke dalam baldi yang berisi gula dan garam yang sudah disediakann tadi, ramas dan buang hampasnya

12. kacau hingga sekata

13. Tapis sekali lagi menggunakan kain sifon ke dalam baldi yang lain

14. Jika ingin membuatnya beraneka rasa, bahagikan susu kacang soya tersebut ke dalam bekas kecil dan letak pewarna juga perasa kesukaan

15. Bungkus susu kacang soya dalam keadan panas tersebut dengan menggunakan plastic sesuai ukuran yang ingin dipasarkan lalu rendam secepatnya ke dalam air biasa (suhu normal)

16. Susu kacang soya yang anda buat, kini sedia dipasarkan

17. Jika ada modal lebih belilah peti sejuk besar, utk disimpan lebih lama


Last edited by underscore; 10-02-2011 at 11:42 AM..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 10-02-2011, 11:41 AM
underscore underscore is online now
Well-Known
Member

underscore's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: 7
Posts: 6,950
Poster Rank: #504
Blog Entries: 32
Thanked 2,907 Times
Active Level
Default

Cara Pemasaran untuk Cadangan :

1. Boleh dijual secara panas(letak dalam termos panas yg biasa org isi dgn nasi) atau sejuk (letak dalam bekas polistrin putih dan diisi ketulan ais)

2. Edarkan ke kantin2 sekolah pada waktu tengahari

3. Diletakkan di restoran/warung yang biasa ramai orang

4. Dijual sendiri di pasar

5. Menyebar flyyer/iklan “menerima pesanan susu kacang soya” dikawasan perumahan /pejabat

6. Usahakan membuat jenama sendiri dengan harapan produknya boleh dikenal masyarakat

7. Berfikirlah selalu dan membuat eksperimen2 terbaru pada bidang ini

Selamat Mencuba
Reply With Quote
  #3  
Old 10-02-2011, 11:45 AM
tokputih tokputih is offline
CG Top Poster Club

tokputih's Avatar
 
Trader Rating: (23)
Join Date: Apr 2008
Posts: 22,566
Poster Rank: #71
Blog Entries: 4
Thanked 523 Times
Active Level
My Mood:
Default

terima kasih atas ilmu yang berguna ini... mesin soya pun ada orang dah jual..
__________________

.::Vending Mechine TERRRRMURAH dipasaran.. Klik Disini::.
BulkSMS Murah RM45-Free 250sms

Kasihi Isteri Dengan Jiwamu Bukan Dengan Nafsu
Reply With Quote
  #4  
Old 10-02-2011, 11:56 AM
underscore underscore is online now
Well-Known
Member

underscore's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: 7
Posts: 6,950
Poster Rank: #504
Blog Entries: 32
Thanked 2,907 Times
Active Level
Default

mesin soya yg org jual biasanya 4k lebih.. x tahu pulak kot ada yg jual bawah 1 k

sbg permulaan modal kasut but dah cukup
Reply With Quote
  #5  
Old 10-02-2011, 12:11 PM
owndferra owndferra is offline
Super Active Member

owndferra's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2009
Posts: 3,990
Poster Rank: #965
Thanked 37 Times
Active Level
My Mood:
Default

tq for sharing tt...

br laa den tau knp percubaan den wat air soya gagal (rase & bau yg x menarik)
__________________
"Pengalaman Mencorak Warna Warni Kehidupan"
Reply With Quote
  #6  
Old 10-02-2011, 12:29 PM
underscore underscore is online now
Well-Known
Member

underscore's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2008
Location: 7
Posts: 6,950
Poster Rank: #504
Blog Entries: 32
Thanked 2,907 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by owndferra View Post
tq for sharing tt...

br laa den tau knp percubaan den wat air soya gagal (rase & bau yg x menarik)
cuba sekali lagi... mudah je nak wat air soya niee
Reply With Quote
  #7  
Old 10-02-2011, 01:22 PM
owndferra owndferra is offline
Super Active Member

owndferra's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2009
Posts: 3,990
Poster Rank: #965
Thanked 37 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by _____ View Post
cuba sekali lagi... Mudah je nak wat air soya niee
tq bro..akan dicube..tp dlm skala/kuantiti yg sikit laa..utk sendiri minum jer..
__________________
"Pengalaman Mencorak Warna Warni Kehidupan"
Reply With Quote
  #8  
Old 11-02-2011, 12:20 AM
seri jaten seri jaten is offline
Normal Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Location: kuala terengganu
Posts: 142
Poster Rank: #11993
Thanked 9 Times
Active Level
My Mood:
Default

macam cair sikit resepi ni bro. huhu. Aku suka soya yang cina buat, pekat yang berlemak air dia. Tak kedekut soya. huhgu :banana
Reply With Quote
  #9  
Old 11-02-2011, 12:22 AM
seri jaten seri jaten is offline
Normal Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Location: kuala terengganu
Posts: 142
Poster Rank: #11993
Thanked 9 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by owndferra View Post
tq bro..akan dicube..tp dlm skala/kuantiti yg sikit laa..utk sendiri minum jer..
Tapi kan, bila aku masak tu, dia jadi berbuih. Air soya mentah separuh periuk pun boleh berbuih sampai keluar. Padam api.
Reply With Quote
  #10  
Old 11-02-2011, 09:09 AM
locos locos is offline
Active Member

locos's Avatar
 
Trader Rating: (8)
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,649
Poster Rank: #2361
Thanked 26 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by seri jaten View Post
Tapi kan, bila aku masak tu, dia jadi berbuih. Air soya mentah separuh periuk pun boleh berbuih sampai keluar. Padam api.
kacau perlahan2 supaya buih x membuak
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 10:24 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE