Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 22,999
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 53,598
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 41,034
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 11-08-2007, 04:51 PM
matgori matgori is offline
Super Active Member

matgori's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Mar 2007
Location: Tak Kenal Maka Tak Cinta, Peaceeee!!!
Posts: 3,902
Poster Rank: #966
Thanked 9 Times
Active Level
My Mood:
Thumbs up Cara elak pukau

sejak kebelakangan ini byk berlaku kes pukau sama ada di kg atau pun bandar, org kaya atau pun miskin semua menjadi mangsa asalkan ada brg yang menjadi tarikan para pengamal pukau..masyarakat mula bimbang dan risau.. Yellow Cry
dan saya telah mendapat satu risalah ttg bagaimana nak hindarkan diri drpd ilmu pukau, atau dengan kata lain sbg pendinding diri..
antara lain dlm risalah tersebut yang dikeluarkan oleh seorang yang bergelar usatz dari sebuah pusat perubatan islam ialah “..hendaklah kita membaca surah yasin selepas solat maghrib tujuh malam berturut2 dan bacaan itu dihembuskan ke sebekas air. dan hendaklah iar yang telah dihembuskan dengan bacaan suray yasin itu disiram ke rumah bermula dari satu tempat ke kanan, dikelilingi rumah tersebut sehingga berjumpa dengan tempat permulaan semula..dan selepas itu, keluar ke halaman rumah dan azan dengan menghadap rumah pada waktu solat sebagai amalan agar tidak dipukau..”. ada juga yang mengamalkan bacaan “ bismillahillazi la yadhurru ma’asmihi syai’un fil ardi wala fissama’.wahuwassami’ul alim” dan juga bacaan “waja’alna min baini aidihim saddan wamin khalfihim saddan….” (surah yasin) bagi mengelakkan diri daripada dipukau atau disihir.

soalan saya:

1) apakah sumber amalan (kaifiat) sebagai mana yang dinyatakan dalam risalah berkenaan,sekiranya ada? Sekiranya tiada, apakah pula hukum sekiranya kita beramal dengannya?
2) Adakah terdapat amalan sahih daripada Nabi S.A.W bagi mengelakkan pukau atau sihir?

Wassalamjawapan:

Salam

1) Allah ta’ala ‘alam. Sepanjang pengetahuan ana, apa yg dijelaskan kaifiatnya di atas, tidak tsabit dari al-Qur’an dan sunnah. Dan menetapkan cara sedemikian rupa tidak ada asal dalam agama.

2) Bahkan ada. Dalam hadis ada mengisahkan perihalnya. Antara yang paling jelas adalah membaca ayatul kursi sptmana diriwayatkan oleh anNasai dan lainnya.

Selain itu, membaca surah alikhlas dan muawizatain(alfalaq dan annas) jg termasuk dalam sunnah dalam konteks melindungi diri dari gangguan syaitan sptmana mana yg diriwayatkan dalam bukhari dan kitab sunan yang lainnya. (Wahbah alZuhaili: tafsir almunir)

Wassalam

Assalamu’alaikum

Tambahan sedikit. Berikut adala beberapa bacaan dari al-Quran yang boleh dijadikan amalan (bacaan harian) bagi mencegah dan merawat sihir sebagaimana yang pernah di syarahkan oleh bekas Mufti Besar Arab Saudi, Syeikh Abdul Aziz bin Baaz rh.

1. Surah al-Baqarah : 255 / Ayat Kursi

: {اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ** [البقرة 255].

2. Surah al-’Araf : 117 hingga 122

{وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ، فَوَقَعَ الْحَقُّ وَبَطَلَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ، فَغُلِبُواْ هُنَالِكَ وَانقَلَبُواْ صَاغِرِينَ، وَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سَاجِدِينَ، قَالُواْ آمَنَّا بِرِبِّ الْعَالَمِينَ، رَبِّ مُوسَى وَهَارُونَ** [الأعراف 117-122].

3. Surah Yunus : 79 hingga 82

{وَقَالَ فِرْعَوْنُ ائْتُونِي بِكُلِّ سَاحِرٍ عَلِيمٍ، فَلَمَّا جَاء السَّحَرَةُ قَالَ لَهُم مُّوسَى أَلْقُواْ مَا أَنتُم مُّلْقُونَ، فَلَمَّا أَلْقَواْ قَالَ مُوسَى مَا جِئْتُم بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللّهَ لاَ يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ، وَيُحِقُّ اللّهُ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ** [يونس 79-82].

4. Surah Tha Ha : 65 hingga 70]

{قَالُوا يَا مُوسَى إِمَّا أَن تُلْقِيَ وَإِمَّا أَن نَّكُونَ أَوَّلَ مَنْ أَلْقَى، قَالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى، فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُّوسَى، قُلْنَا لا تَخَفْ إِنَّكَ أَنتَ الأَعْلَى، وَأَلْقِ مَا فِي يَمِينِكَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُوا إِنَّمَا صَنَعُوا كَيْدُ سَاحِرٍ وَلا يُفْلِحُ السَّاحِرُ حَيْثُ أَتَى، فَأُلْقِيَ السَّحَرَةُ سُجَّدًا قَالُوا آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَى** [طه 65-70].

5. Surah al-Kafirun

{قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ، لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ، وَلا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ، وَلا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ، وَلا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ، لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ**.

6. Surah al-Ikhlas

{قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، اللَّهُ الصَّمَدُ، لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ، وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ**.

7. Surah al-Falaq

{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ، مِن شَرِّ مَا خَلَقَ، وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ، وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِي الْعُقَدِ، وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ**.

8. Surah al-Nas

{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ، مَلِكِ النَّاسِ، إِلَهِ النَّاسِ، مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ، الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ، مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ**.

Petikan : Majmu’ Fataawa Samaahah alSyeikh Abdul Aziz bib Abdullah bin Baaz : Fatwa Aqidah - 2. susunan Dr Abdullah bin Ahmad al-Thayyaar. Riyad : Daar al-Watan, 1995. ms 649.

dipetik dari :http://soaljawab.wordpress.com/2007/...ra-elak-pukau/
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 11-08-2007, 05:19 PM
art art is offline
Active Member

art's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: May 2006
Location: Banting
Posts: 1,619
Poster Rank: #2357
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

aku ada terdengar kat buletin utama dulu..
cara nk cegah pukau

1. BELA IKAN PUYU (ORANG JAWA PANGGIL IKAN BETIK) DALAM RUMAH.
2. BACA 2 AYAT TERAKHIR SURAH AL-BAQARAH


InsyaALLAH dihindari dari pukau.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-08-2007, 05:23 PM
matgori matgori is offline
Super Active Member

matgori's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Mar 2007
Location: Tak Kenal Maka Tak Cinta, Peaceeee!!!
Posts: 3,902
Poster Rank: #966
Thanked 9 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by art View Post
aku ada terdengar kat buletin utama dulu..
cara nk cegah pukau

1. BELA IKAN PUYU (ORANG JAWA PANGGIL IKAN BETIK) DALAM RUMAH.
2. BACA 2 AYAT TERAKHIR SURAH AL-BAQARAH


InsyaALLAH dihindari dari pukau.
pasal ikan puyu tu pun aku ada gak dengar, termasuk nak elak orang masuk umah kita, ni lebih kepada petua rasanya.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-08-2007, 06:41 PM
adar adar is offline
Well-Known
Member

adar's Avatar

 
Trader Rating: (9)
Join Date: Dec 2005
Location: antara 7 warna
Posts: 8,941
Poster Rank: #330
Thanked 213 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by art View Post
aku ada terdengar kat buletin utama dulu..
cara nk cegah pukau

1. BELA IKAN PUYU (ORANG JAWA PANGGIL IKAN BETIK) DALAM RUMAH.
2. BACA 2 AYAT TERAKHIR SURAH AL-BAQARAH


InsyaALLAH dihindari dari pukau.
ikan puyu tu pun org tua aku amalkan dulu. abah aku jumpa atas jln lepas hujan. pelik gak sbb bukan ada sungai pun kat jln raya tu kat ipoh.

abah aku amik blk ke kl. yg pelik hidup lak tu dr ipoh ke KL. 5 jam tu ikut jln lama. abah aku ckp dah rezeki abah aku bela ikan tu walaupun tak penah bela ikan.

lama bela ikan tu, pastu mati. bila mati, abah aku ckp ada org dengki kat famili aku. lg pun famili aku berniaga. abah aku berniaga laksa, mak berniaga nasi lemak.
__________________
I want good food, i want beauty women, i want more money, i want big home, i want great car. Once I acquire something, i just move on to the next on the list, then the next after that. I CAN NEVER FIND SATISFACTION.
Reply With Quote
  #5  
Old 11-08-2007, 06:41 PM
adamma adamma is offline
CG Top Poster Club

adamma's Avatar
 
Trader Rating: (71)
Join Date: Mar 2007
Location: SMS 0192278312
Posts: 23,086
Poster Rank: #64
Blog Entries: 2
Thanked 39 Times
Active Level
My Mood:
Default

ikan biasa xleh ke? umah aku dah kena 'masuk' dulu, skrg ni bela ikan hiasan je, sbb ada org ckp cara ni boleh elak terkena pukau
Reply With Quote
  #6  
Old 11-08-2007, 06:44 PM
adamma adamma is offline
CG Top Poster Club

adamma's Avatar
 
Trader Rating: (71)
Join Date: Mar 2007
Location: SMS 0192278312
Posts: 23,086
Poster Rank: #64
Blog Entries: 2
Thanked 39 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by adar_23 View Post
ikan puyu tu pun org tua aku amalkan dulu. abah aku jumpa atas jln lepas hujan. pelik gak sbb bukan ada sungai pun kat jln raya tu kat ipoh.

abah aku amik blk ke kl. yg pelik hidup lak tu dr ipoh ke KL. 5 jam tu ikut jln lama. abah aku ckp dah rezeki abah aku bela ikan tu walaupun tak penah bela ikan.

lama bela ikan tu, pastu mati. bila mati, abah aku ckp ada org dengki kat famili aku. lg pun famili aku berniaga. abah aku berniaga laksa, mak berniaga nasi lemak.
ko ni ok jgk ye, aku ingatkn ko ni jenis serius. bleh gk kongsi pengalamn ngn kitorang ye. maaf ye sbb slh sgka
Reply With Quote
  #7  
Old 11-08-2007, 06:48 PM
Sureduit Sureduit is offline
Well-Known
Member

Sureduit's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Jul 2006
Location: :: Gua Ahmad Albab ::
Posts: 5,006
Poster Rank: #728
Blog Entries: 5
Thanked 25 Times
Active Level
My Mood:
Default


Sesama menjadikan amalan......
__________________
TERIMA KASIH 20 SEN
Reply With Quote
  #8  
Old 11-08-2007, 06:52 PM
adar adar is offline
Well-Known
Member

adar's Avatar

 
Trader Rating: (9)
Join Date: Dec 2005
Location: antara 7 warna
Posts: 8,941
Poster Rank: #330
Thanked 213 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by adamma View Post
ko ni ok jgk ye, aku ingatkn ko ni jenis serius. bleh gk kongsi pengalamn ngn kitorang ye. maaf ye sbb slh sgka
erm...tak faham . kongsi benda yg elok tak per. jgn kongsi benda yg bukan2 dah ler. karang sama2 dpt dosa .
__________________
I want good food, i want beauty women, i want more money, i want big home, i want great car. Once I acquire something, i just move on to the next on the list, then the next after that. I CAN NEVER FIND SATISFACTION.
Reply With Quote
  #9  
Old 11-08-2007, 08:13 PM
kuhik kuhik is offline
CG Top Poster Club

kuhik's Avatar

 
Trader Rating: (14)
Join Date: Jun 2007
Location: Bumi Tuhan
Posts: 38,169
Poster Rank: #21
Thanked 1,069 Times
Active Level
My Mood:
Default

yang penting jangan tinggal solat jer..
Reply With Quote
  #10  
Old 04-02-2008, 12:11 PM
pakli pakli is offline
Active Member

pakli's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2007
Location: CosaNostra
Posts: 768
Poster Rank: #4249
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

Adalagi ke amalan selain diatas... maksud aku ada ke zikir2 yg boleh diamalkan...

hamba mmg jahil pasal agama nie.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 09:31 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE