Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Seram, Misteri, Hantu, Ngeri, Pelik

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 08-08-2010, 02:24 PM
bakaro bakaro is offline
Regular

bakaro's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2008
Posts: 570
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default iNFO : aRAPAIMA gIGAS


Arapaima gigas atau dikenal ikan arapaima masih merupakan rumpun
arowana. Ikan ini termasuk ikan air tawar terbesar di dunia,
dapat tumbuh sampai 2,5 – 3 meter. Arapaima gigas hanya
ditemukan di sungai Amazon dan termasuk satwa yang sangat dilindungi. namun saat ini sudah bisa kita lihat di indonesia.
ikan arapaima ini merupakan jenis ikan zaman purbakala karena itu kita dituntun untuk melestarikannya supaya anak cucu kita
masih bisa melihat ikan air tawar terbesar di dunia ini nanti.

ikan ini dilindungi dikarenakan jumlah spesiesnya yang makin
hari makin sedikit karena ikan ini biasanya dijadikan ikan konsumsi oleh masyarakat setempat karena rasa dagingnya yang
enak. selain itu lidah ikan ini juga biasa dimanfaatkan sebagai
obat cacingan.
Dengan ukuran tubuhnya yang besar dan tenaga yang luar biasa,
Arapaima dapat merobohkan seekor anak kerbau yang sedang minum
di pinggir sungai dan memakannya.

Ikan ini adalah jenis ikan yang bernapas dengan mengambil
oksigen secara langsung, oleh sebab itu ikan ini sering kali kepermukaan air untuk mengambil udara. Mereka termasuk dalam
ikan yang bernapas dengan mengambil udara langsug dari atmosfer (obligate air breather). Oleh karena itu, ikan ini harus muncul
ke permukaan setiap 5 – 20 menit sekali, tergantung pada
ukurannya. Ikan muda, biasanya muncul dipermukaan setiap 5 menit
sekali, sedangkan ikan dewasa muncul setiap 18 – 20 menit sekali.


http://www.youtube.com/watch?v=tvXig...eature=related

Aku pun ada hajat nak bt aquqrium besar mcm ni gak nnt

mY pET



Daripada wikipedia

Arapaima can reach lengths of more than 2 m (6.6 ft), in some exceptional cases even more than 2.5 m (8.2 ft) and over 100 kg (220 lbs). The often cited maximum length of 4.5 m (14.8 ft)[2][3] comes from a single second-hand-report from the first half of the nineteenth century, and is not confirmed.[citation needed] The maximum-cited weight for the species is 200 kg (440 lbs). As one of the most sought after food fish species in South America, it is often captured primarily by handheld nets for export, by spearfishing for local consumption, and, consequently, large arapaima of more than 2 m are seldom found in the wild today.


[B]Info selebihnya : >>>> http://www.arkive.org/arapaima/arapaima-gigas/info.html

Read Here
Berikutan pendedahan Metro Ahad minggu lalu mengenai misteri ikan naga atau Arapaima
Gigas di Tasik Kenyir, kerajaan negeri menawarkan ganjaran RM10,000 kepada kaki pancing
yang berjaya menangkap ikan berkenaan.

Tempoh kebenaran menangkap ikan itu bermula semalam hingga 15 Ogos ini di seluruh tasik
kecuali kawasan yang diwartakan sebagai Taman Negara dan Santuari Kelah.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said yang mengumumkan ganjaran itu, berkata kaki pancing
berminat perlu mendaftar dengan Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) dan
penguat kuasa Kenyir Rangers akan memantau usaha menangkap ikan itu.

“Walaupun Arapaima Gigas spesies ikan besar, ia tidak menyerang manusia tetapi
menjadikan ikan lain dalam tasik sebagai makanan.

“Kita khuatir dengan adanya spesies ikan berasal dari Sungai Amazon itu, ikan lain akan
pupus. Kita juga bimbang ikan itu akan membiak di Tasik Kenyir yang sedang kita
bangunkan sebagai satu daripada destinasi pelancongan penting di Terengganu,” katanya
pada sidang media, di sini, semalam.

Menurutnya, ikan Arapaima Gigas yang berjaya ditangkap hidup-hidup akan di tempatkan di
Mini Zoo dan Taman Rekreasi Bukit Takal, Kemaman, sebagai tarikan orang ramai.

“Kita tidak tahu berapa jumlah sebenar ikan itu di Tasik Kenyir tetapi kita perlu
pastikan tiada ikan pemangsa. Ikan toman juga adalah pemangsa tetapi tidak akan
membesar seperti Arapaima Gigas,” katanya.

Katanya, kaedah menangkap ikan naga itu terhad kepada penggunaan joran dan setiap
peserta perlu mempunyai permit serta mematuhi semua undang-undang kecil berkaitan
dengan aktiviti memancing di Tasik Kenyir.

Metro Ahad minggu lalu mendedahkan misteri ikan naga iaitu Arapaima Gigas yang didakwa
wujud di tasik berkenaan dan dikatakan boleh membesar sehingga 4.5 meter panjang selain
mencapai berat hingga melebihi 200 kilogram.

Ikan itu antara spesies hidupan air yang diharamkan ditangkap dan dipelihara di negara
ini.

Pegawai Penyelidik Pusat Penyu dan Ekosistem Marin Terengganu, Abdul Wahab Abdullah
dipetik sebagai berkata, ikan itu dikategorikan sebagai karnivor iaitu memakan ikan
lain sebagai makanan.

Ikan berasal dari Sungai Amazon itu diburu menggunakan lembing penduduk tempatan dan
dijadikan hidangan eksotik selain berdepan ancaman kepupusan di habitat asalnya itu
berikutan penangkapan tidak terkawal.


P/S : Pada korang yang bela ikan ni leh la share,makanan kesukaan dia, cara penjagaan, ubat yg sesuai,suhu air,tekanan air dan ape juga info untuk dikongsi pada pembela2 spesis ini yg lain ok
__________________
http://www.easybiz.ws/projekmega/ ^_^
AZMAN : 0192948955

Last edited by bakaro; 11-08-2010 at 11:37 AM..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 08-08-2010, 02:25 PM
anuarul anuarul is offline
CG Top Poster Club

anuarul's Avatar
 
Trader Rating: (55)
Join Date: Jan 2009
Posts: 26,020
Thanks (Received): 76
Likes (Received): 12
Active Level
Default

memang besau panjang ikan ni...dulu penah pi tokong cine kat kuantan..negok ikan ni..besau gile...kat FRIM kepong pun ade gak..ehhehe
__________________
RUANG IKLAN UNTUK DISEWA!!!! PM PM PM!!
RUANG IKLAN UNTUK DISEWA!!!! PM PM PM!!
RUANG IKLAN UNTUK DISEWA!!!! PM PM PM!!
RUANG IKLAN UNTUK DISEWA!!!! PM PM PM!!
Reply With Quote
  #3  
Old 08-08-2010, 02:32 PM
bakaro bakaro is offline
Regular

bakaro's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2008
Posts: 570
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Tokong cina yang jalan nak ke kuantan tu ...ade ke bro ..klu aku g sana nnt ingt nak g gak lah ...bro dengar cite sana leh mancing btul ke
__________________
http://www.easybiz.ws/projekmega/ ^_^
AZMAN : 0192948955
Reply With Quote
  #4  
Old 08-08-2010, 02:36 PM
anuarul anuarul is offline
CG Top Poster Club

anuarul's Avatar
 
Trader Rating: (55)
Join Date: Jan 2009
Posts: 26,020
Thanks (Received): 76
Likes (Received): 12
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by bakaro View Post
Tokong cina yang jalan nak ke kuantan tu ...ade ke bro ..klu aku g sana nnt ingt nak g gak lah ...bro dengar cite sana leh mancing btul ke
ade tokong cine kat bukit galing kalau tak silap name nye..belakang perumahan bukit galing..kat kem polis atas bukit...
__________________
RUANG IKLAN UNTUK DISEWA!!!! PM PM PM!!
RUANG IKLAN UNTUK DISEWA!!!! PM PM PM!!
RUANG IKLAN UNTUK DISEWA!!!! PM PM PM!!
RUANG IKLAN UNTUK DISEWA!!!! PM PM PM!!
Reply With Quote
  #5  
Old 08-08-2010, 02:37 PM
rexoxo rexoxo is offline
Active Member

 
Trader Rating: (2)
Join Date: Mar 2008
Posts: 1,071
Thanks (Received): 8
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

ni ke ikan yg slalu kluar iklan dkat astro tu?
Reply With Quote
  #6  
Old 08-08-2010, 02:40 PM
Procodine Procodine is offline
Super Active

Procodine's Avatar

 
Trader Rating: (32)
Join Date: Mar 2007
Location: Daerah Pokok Sena
Posts: 7,511
Thanks (Received): 149
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

ikan dalam river monster nie.. hehehhe..
__________________

- "It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupido than to open it and remove all doubt. " -



Reply With Quote
  #7  
Old 08-08-2010, 02:42 PM
mr_xhizors mr_xhizors is offline
Active Member

mr_xhizors's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Aug 2010
Location: SoMeWhErE---->Out..ThErE
Posts: 2,407
Thanks (Received): 15
Likes (Received): 0
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

dkt aquarium dkt tasik s.alam pun ada ikan ni...siap blh bg mkn lg..
Reply With Quote
  #8  
Old 08-08-2010, 02:47 PM
pervert pervert is offline
Marked as Scammer
(until issue resolved)

pervert's Avatar
 
Trader Rating: (17)
Join Date: Jan 2006
Location: Ipoh - Tg Rambutan , Perak
Posts: 2,448
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Kat zoo taiping ada sekor..
Reply With Quote
  #9  
Old 08-08-2010, 02:55 PM
xalimx xalimx is offline
Super Active

xalimx's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Sep 2006
Posts: 6,921
Thanks (Received): 60
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by pervert View Post
Kat zoo taiping ada sekor..
aah...kat dlm kolam/tasik...besar, aku memula pelik tgk org dok usya kat dlm tasik tu, skali tgk, besar nyaa....kagum2

betui ke ikan tu yg aku tgk?
Reply With Quote
  #10  
Old 08-08-2010, 02:59 PM
mybizme mybizme is offline
Active Plus

mybizme's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 3,078
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

dulu kat kedai mamak area tempat aku ada dia bela ikan ni dalam kolam simen.aku selalu p tgk.skang tak tau la ade tak lagi ikan ni sbb kedai dh pindah.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump