Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 21,155
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 51,773
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 39,250
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 05-08-2010, 02:51 AM
Pelesit Api Malaya Pelesit Api Malaya is offline
Super Active Member

Pelesit Api Malaya's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 2,541
Poster Rank: #1533
Thanked 159 Times
Active Level
My Mood:
Unhappy Adakah ini tembok Yakjud dan Makjud atau tempat kurungan Dajjal??? Tolonglah BACA....

Mintak tolong Baca dulu... Kalau nak hentam pun bacalah dulu sampai abis ok... Sebenarnya aku x sanggup nak bukak thread pasal ni... Takut sesat dan takut aku yang menyesatkan anda semua... Cuma sebagai seorang manusia biasa, naluri ingin tahu aku memuncak.. Jadi aku nak berkongsi pada anda... Sebab aku jumpa sesuatu yang pelik....
Ada tiga pendapat utama mengenai kaum Yakjud dan Makjud serta tembok yng dibina Dzulkarnain... Semua pendapat dikaji melalui Al Quran dan hadis2 melalui ulamak2.. Kalau tak setuju bagitau...

1. Pergunungan Kaukasus (lokasi tembok) dan puak Khazaria Yakjud dan Makjud (yahudi)
2. Tartar Mongol Yakjud dan Makjud serta lokasi di pergunungan Altay (tembok)
3. Tembok Besar China?? (dah tentu kena reject)

1. Menarik apabila pergunungan Kaukasus menjadi tarikan dunia apabila lokasi tembok Dzulkarnain yang dibina seperti yang tercatat di dalam Al Quran mengikut sesetengah ulamak adalah terletak di perbatasan Georgia... Hal ini diperkuatkan lagi penemuan sisa bongkah besi dan tembaga terdapat di kawasan situ.. Namun begitu, sebenarnya ada lagi jalan dari siberia atau Russia/Mongolia untuk masuk ke Georgia melalui pergunungan Kauskasus..Selain Darius/Dariel pass di Gunung Elbrus, Chkhutnieri pass juga merupakan jalan menyeberangi pergunungan Kaukasus... Terletak di Gunung Shkhara (Wilayah Svaneti georgia)..

Ini Gambar Dariel Gorge



Ini pula video Chkhutnieri pass...


Dah tengok? Ok... Sebenarnya bukan ini yng aku nak bagitau kat anda semua... Yang aku nak bagitau ni yng no. 2 iaitu mengenai Tartar Mongol (termasuk zaman Genghis Khan)...

Ini dia...

Apa yang menarik pasal Khurosan? Iaitu wilayah penguasaan Raja Persia pada zaman dahulu kala..

1. Mengenai Darius 2. Cyrus The Great 3. Sejarah Khurosan dan sebagainya...

Peta Khurosan semasa zaman Cyrus The Great...


Menurut Al Quran, surah Al Kahfi ada menyebut mengenai dzulkarnain... Oklah, takut jauh menyimpang, atau memeningkan kepala anda, say trus straight to the point..

Gunung Ulytau terletak di Kazakhstan... Juga dipanggil Ulytau The Great Mountains oleh penduduk sekitar... dahulunya diperintah oleh raja Mongol iaitu Genghis Khan, Joshi Khan dan sebagainya... Walaubagaimanapun jajahan dinasti Khan berlaku selepas jajahan Cyrus The Great iaitu jajahan Parsi Khurasan..

Dalam Quran Dzulkarnain bergerak ke arah matahari terbit (timur) dan bergerak ke arah matahari terbenam (barat).. sila buka surah Al Kahfi untuk rujukan..

Menurut Al Quran lagi... Ayat [86] Sehingga apabila dia sampai ke daerah matahari terbenam, dia mendapatinya terbenam di sebuah mata air yang hitam berlumpur dan dia dapati di sisinya satu kaum (yang kufur ingkar). Kami berfirman (dengan mengilhamkan kepadanya): Wahai Zulkarnain! Pilihlah samada engkau hendak menyeksa mereka atau engkau bertindak secara baik terhadap mereka. Kawasan ni sebelah barat.. Barat Khurasan adalah kawasan Anatolia/Turki sebelah laut hitam...
Ayat [90] Sehingga apabila dia sampai di daerah matahari terbit, dia mendapatinya terbit kepada suatu kaum yang kami tidak menjadikan bagi mereka sebarang perlindungan daripadanya. (kawasan timur)/ kawasan timur Khurasan adalah utara India... kaum yng belum mengenal Islam.. peradaban kuno...

Kemudian ayat 92-98 :

Ayat [92] kemudian dia berpatah balik menurut jalan yang lain.

Ayat [93] Sehingga apabila dia sampai di antara dua gunung, dia dapati di sisinya satu kaum yang hampir-hampir mereka tidak dapat memahami perkataan.

Ayat [94] Mereka berkata: Wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?

Ayat [95] Dia menjawab: (Kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku jadikan daku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah daku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh.

Ayat [96] Bawalah kepadaku ketul-ketul besi; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: Tiuplah dengan alat-alat kamu sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya.

Ayat [97] Maka, mereka tidak dapat memanjat tembok itu dan mereka juga tidak dapat menebuknya.

Ayat [98] (Setelah itu) berkatalah Zulkarnain: Ini ialah suatu rahmat dari Tuhanku; dalam pada itu, apabila sampai janji Tuhanku, Dia akan menjadikan tembok itu hancur lebur dan adalah janji Tuhanku itu benar.


Tidak disebut pun arahnya kecuali arah yng lain...

Jadi arah mana itu? Bahagian Timur dan barat menunjukkan bagaimana wilayah Dzulkarnain berkembang.. Begitu juga sejarah Cyrus The Great...Babylon merupakan bahagian berdekatan dngn ibu kota Khurasan (Iran)... mustahil Babylon merupakan tempat atau arah ketiga yng disebut dalam Al Quran... Jadi arah ketiga Dzulkarnain mungkin menunjukkan arah utara... arah utara Khurasan merangkumi pergunungan Kaukasus atau bahagian selatan Kazakhstan, Uzbekistan, Kirghiztan serta Tajikistan...

Kita dah didedahkan mengenai pergunungan Kaukasus, so apa kata kita jengah Ulytau di Kazakhstan kerana terdapat juga laluan dari Siberia/Russia ke selatan...

Sedikit sejarah Ulytau :

Numerous sites of primitive peoples and their implements have been discovered here by archaeologists. One the largest workshops of the paleolithic era in Kazakhstan was found on the banks of the Karakengir river. In all river valleys, bronze age monuments and settlements, necropolises, and royal graveyards of the Begazy-Dandybayer culture have been revealed.

The mystery of the so called "barrows with whiskers" refuses to be unraveled to this day. Some people consider them tombs, others believe they are ancient observatories, and a few - that they form a ritual complex.

Archaelogical excavations inform us that the native tribes were engaged in mining and metallurgical affairs as far back as 1000 BC, and they exported copper, iron, tin, silver and gold to Iran, India, and Greece, as Heroditus, the "father of history" mentions.

Ulytau has been called a "country of lakes and springs". The healing characteristics of Ulytau mountain spring water are known in far away regions. European and Russian ambassadors visited to recuperate in the Ulytau spring water, while they were making their way to Karakorum, the main headquarters of the Mongols.


K.. dipendekkan citer,
__________________
And even when she fought for breath, her words would leave a scar....
For only in the grip of darkness. We will shine amidst the brightest stars... - in memory -
Benci aku terhadap Yahudi mendalam...
One Khilafah, One World!! Allahu Akbar!!
Reply With Quote
The Following 74 Users Say Thank You to Pelesit Api Malaya For This Useful Post:
-pojie- (07-08-2010), adisman (02-01-2014), ajiq2104 (07-12-2013), Akira_Z (28-07-2012), Al-Hafiz (16-08-2011), aliffaisy (08-12-2011), amir-ashraf (03-12-2013), amzeid (23-01-2012), arh (30-12-2013), azanney (26-08-2010), babyface (09-11-2011), balqis12 (26-07-2012), bebolos08 (16-10-2012), BIGFISH80 (27-08-2011), boey (02-12-2013), boy.ashraf (26-07-2012), Bro_Izantie (05-08-2010), Cik Ain (08-12-2013), dapatduit (30-12-2013), Deen27 (02-12-2013), dyn (01-11-2011), eh? (05-08-2010), eizzbizz (03-05-2014), encikmental (02-12-2013), FabulousSiti (17-11-2011), faizal.daud (27-07-2012), farizal (08-08-2010), freelancer777 (30-12-2013), g r a n p a (29-12-2010), h2m (24-07-2011), habibyana (30-12-2013), Iman_Sr (28-08-2011), ipoh1987 (30-12-2013), janggut72 (11-08-2011), kilat2u (28-12-2010), kitaboleh (16-12-2013), malrockstar (03-12-2013), mazedi (04-01-2011), meymey77 (08-08-2011), mohdzairilanuar (06-09-2011), MrMama (05-08-2010), muhammad muzakkir (27-01-2012), munetz (28-07-2012), mzak (02-01-2014), nazri_w17 (05-08-2010), nazwa69.net (26-07-2012), nizam aziz (15-12-2013), OrangTimur (02-01-2014), pitchop (30-12-2013), pukau (14-08-2011), putra1976 (24-07-2011), qiqi (05-08-2010), ratusanRM (02-12-2013), razminhafiz (02-12-2013), roslanab (25-10-2011), Roulz (25-10-2011), satanicmantra (03-12-2013), SayaAndaKitaź (03-09-2011), sky8men (03-01-2014), skYnEt-gEnIUs (31-12-2013), slayersz (31-12-2010), stardocs (06-10-2011), suarez (03-01-2014), thelastsamurai (04-01-2014), wanie karim (26-07-2012), wheriz (29-12-2013), wokyoh fx (14-09-2011), xminxmax (02-12-2013), Yatz (04-01-2014), zacker (19-09-2010), zack_viva (30-12-2013), Zek Thuganomics (26-07-2012), zerovirus (16-08-2011), zuhair (02-12-2013)
Paid Advertisement
  #2  
Old 05-08-2010, 02:52 AM
Pelesit Api Malaya Pelesit Api Malaya is offline
Super Active Member

Pelesit Api Malaya's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2008
Posts: 2,541
Poster Rank: #1533
Thanked 159 Times
Active Level
My Mood:
Default










Nak jelas lagi dalam video ni ada tunjuk benda misteri nih... tapi xder sorng pun perasan kat comment youtube... x taulah owner dia perasan menda nih... satu lagi, ni bukan gunung Altay sepertimana yang diterangkan dalam video... Ini adalah gunung Ulytau rujuk komen di Youtube...


Jadi adakah tembok Yakjud dan Makjud??? Adakah kurungan Dajjal?? Dari Nawwas bin Sam’an RA, ia berkata: Rasulullah SAW telah bersabda berkaitan sifat Dajjal: “Dia itu seorang pemuda, rambutnya pendek, matanya mengambang, seakan-akan aku menyerupakannya denga Abdul ‘izz bin Qathn” (Sahih Muslim 18/65)

Dari Abu Bakar ash-Shidiq RA ia berkata: Rasulullah SAW menceritakan kepada kami tentang Dajjal, beliau bersabda: “Dajjal akan keluar dari negeri sebelah timur yang disebut Khurosan” (Tirmidzy 6/495)


Wallahua'lam...

Two Warriors...



Turania




Steven Seagal Pelakon Hollywood di Almaty bersama kumpulan Ulytau



UPDATE di page ke-6
, Page 8, Page-9, page 12, page 13, page 14 dan 15
__________________
And even when she fought for breath, her words would leave a scar....
For only in the grip of darkness. We will shine amidst the brightest stars... - in memory -
Benci aku terhadap Yahudi mendalam...
One Khilafah, One World!! Allahu Akbar!!

Last edited by Pelesit Api Malaya; 11-12-2010 at 06:15 PM..
Reply With Quote
  #3  
Old 05-08-2010, 03:06 AM
musashibest musashibest is offline
Active Member

musashibest's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,352
Poster Rank: #2737
Thanked 2 Times
Active Level
Default

habis jugak baca..terima kasih share info
__________________
Kenal Dia?
Reply With Quote
  #4  
Old 05-08-2010, 03:16 AM
ahfat7 ahfat7 is offline
Active Member

ahfat7's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: May 2010
Posts: 596
Poster Rank: #5092
Thanked 50 Times
Active Level
My Mood:
Default

good info bro !
__________________
he he he
Reply With Quote
  #5  
Old 05-08-2010, 03:32 AM
n0t4u2cm3 n0t4u2cm3 is offline
Normal Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2009
Posts: 106
Poster Rank: #13666
Thanked 0 Times
Active Level
Default

bagus info ni, pls continue g
Reply With Quote
  #6  
Old 05-08-2010, 03:59 AM
babe_sya babe_sya is offline
Active Member

babe_sya's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Feb 2010
Posts: 743
Poster Rank: #4328
Thanked 0 Times
Active Level
My Mood:
Default

gmbar tuh mcm empangan jer bro.
Reply With Quote
  #7  
Old 05-08-2010, 09:57 AM
legendrace legendrace is offline
Junior Member

legendrace's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2010
Posts: 94
Poster Rank: #14513
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

good info...
Reply With Quote
  #8  
Old 05-08-2010, 10:07 AM
xxen xxen is offline
Active Member

xxen's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2010
Posts: 606
Poster Rank: #5039
Thanked 6 Times
Active Level
Default

good info, mmg benar apa yg diperkatakan ttg dzulkarnain itu. Ada pendapat, kedua-dua yakjud dan makjud gigih menggali tembok ini. Namun sebaik azan berkumandang, tembok ini akan bertaut kembali. Dan Suara Azan x pernah sunyi 24 jam dari muka bumi ini.

Allah jua maha mengetahui.
Reply With Quote
  #9  
Old 05-08-2010, 10:27 AM
Hang B Hang F Hang B Hang F is online now
Super Active Member

Hang B Hang F's Avatar
 
Trader Rating: (19)
Join Date: Apr 2010
Posts: 3,263
Poster Rank: #1159
Thanked 11 Times
Active Level
My Mood:
Default

hebat info ni...tapi glasier yang tinggi gunung tu yang nampak macam tembok dah..bukan ke tembok yakjud dan makjud adalah antara dua gunung?
tapi yang kedua tu pun logik juga..waallahualam.
Reply With Quote
  #10  
Old 05-08-2010, 10:30 AM
Hang B Hang F Hang B Hang F is online now
Super Active Member

Hang B Hang F's Avatar
 
Trader Rating: (19)
Join Date: Apr 2010
Posts: 3,263
Poster Rank: #1159
Thanked 11 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Hang B Hang F View Post
hebat info ni...tapi glasier yang tinggi gunung tu yang nampak macam tembok dah..bukan ke tembok yakjud dan makjud adalah antara dua gunung?
tapi yang kedua tu pun logik juga..waallahualam.
Ayat [96] Bawalah kepadaku ketul-ketul besi; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu, dia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: Tiuplah dengan alat-alat kamu sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 11:07 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE