Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Debate & Mature Discussion

Debate & Mature Discussion This section is not like "Santai" style. This is the place to debate things, as well as strike up a more mature conversation. Respect other people's opinions and do not flame nor troll. Immediate suspension will be imposed.

Recommended Brokers

Forex Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 01-04-2007, 08:57 PM
AWEKN9 AWEKN9 is offline
Regular

AWEKN9's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2007
Posts: 154
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
Default Rahsia Memotong Kuku

RASULULLAH S.A.W BERSABDA: YANG ERTINYA: Barang siapa yang mengerat kukunya pada ;


* Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit


* Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan



* Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat


* Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit


* Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.


* Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.


* Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.
Reply With Quote
Thanks zul-KR9 thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 02-04-2007, 08:17 AM
azlann1981 azlann1981 is offline
Super Active

azlann1981's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Apr 2006
Location: Selangor-Kuala Lumpur
Posts: 5,363
Thanks (Received): 162
Likes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Send a message via MSN to azlann1981 Send a message via Yahoo to azlann1981
Default

hmm..first time dengar pasal benda nie..
Reply With Quote
  #3  
Old 02-04-2007, 12:56 PM
moneymaker3000 moneymaker3000 is offline
CG Top Poster Club

moneymaker3000's Avatar

 
Trader Rating: (2)
Join Date: Mar 2007
Location: KL
Posts: 23,371
Thanks (Received): 288
Likes (Received): 40
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to moneymaker3000
Default

haah...sabda nabi yg 1st time dgr. Betul ke hadis ni?
Reply With Quote
  #4  
Old 02-04-2007, 02:13 PM
azlann1981 azlann1981 is offline
Super Active

azlann1981's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: Apr 2006
Location: Selangor-Kuala Lumpur
Posts: 5,363
Thanks (Received): 162
Likes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Send a message via MSN to azlann1981 Send a message via Yahoo to azlann1981
Default

Quote:
Originally Posted by moneymaker3000 View Post
haah...sabda nabi yg 1st time dgr. Betul ke hadis ni?
tu la pasal..aku pun first time dgr pasal nie...betul atau tidak aku pun tak tahu..
Reply With Quote
  #5  
Old 05-04-2007, 01:34 PM
Firma Firma is offline
Super Active

Firma's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Mar 2007
Posts: 5,319
Thanks (Received): 243
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to Firma
Default

m...awekn9. boleh tunjukan dari mana awak dapat hadis nie tak?
Reply With Quote
  #6  
Old 05-04-2007, 01:55 PM
Mr.DJ Mr.DJ is offline
Active Plus

Mr.DJ's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,718
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Ye lar..aku pon first time dengaq...
Reply With Quote
  #7  
Old 05-04-2007, 02:19 PM
bono79 bono79 is offline
Active Member

bono79's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Jan 2006
Location: /var/root
Posts: 2,442
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Send a message via Yahoo to bono79
Default

kat shoutbox zaharuddin.net ada jawapan psl soal potong kuku ni...harap periksa betol2 sblm copy paste artikel...ntah celah mane dtg x tau kan bahaye...
Reply With Quote
  #8  
Old 05-04-2007, 03:09 PM
DanielAriffin DanielAriffin is offline
Super Active


 
Trader Rating: (8)
Join Date: Jan 2007
Location: Penang and penisular mesia
Posts: 7,030
Thanks (Received): 22
Likes (Received): 3
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by bono79 View Post
kat shoutbox zaharuddin.net ada jawapan psl soal potong kuku ni...harap periksa betol2 sblm copy paste artikel...ntah celah mane dtg x tau kan bahaye...
Hello geng..
betui tu.. aku dah 12 tahun aku potong kuku hari rabu aje.. tok guru aku mengaji pon pesan elok2 potong hari jummat selepas mandi sebelum solat jummat dan hari rabu... tapi tenggok statement ni banyak hari yg tak buleh aje... checking betui!! jgn tibai cakap hadis aje.. kalau betul tak per..
__________________
Become Consultant without leave your current job? now we hire 1000 consultant.. already agent also can apply no problems.. legal contract will provided..
Working with banking? want become onwner consultant? also can.. whatsapp me...
012.403.7378
Reply With Quote
  #9  
Old 05-04-2007, 03:26 PM
silverx silverx is offline
Active Plus

silverx's Avatar
 
Trader Rating: (15)
Join Date: Oct 2006
Location: MT4
Posts: 3,188
Thanks (Received): 34
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to silverx
Default

aku penah dengar..n penah dapat risalah dia...tapi dah pegi maner pun tak tahu risalah tu(memang ada ayat jawi pasal benda nih)...yg pasti ari jumaat ajer aku potong kuku...wallahu..


Quote:
saya ingin bertanya adakah hadith ini sahih atau ia boleh diamalkan

RAHSIA MEMOTONG KUKU
RASULULLAH S.A.W BERSABDA: YANG ERTINYA: Barang siapa yang mengerat kukunya pada ;




* Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit

* Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan

* Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat

* Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

* Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

* Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.

* Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.

neon
terima kasih

--------------

Jawapan :

al-Ustaz Abdullah Zuqail menyebut beberapa perkara yang tidak ada dalil tentang memotong kuku, antaranya :

- Mengkhususkan hari Jumaat untuk memotong kuku.
- Makhruh memotong kuku pada malam hari.
- Orang yang sedang berpuasa tidak boleh memotong kuku.
- Larangan orang yang sedang haid dan janabah dari memotong kuku.
- Memotong kuku dengan cara-cara tertentu.

Berkata Ibn Daqiq al-'Ied : "Apa yang tersebar tentang memotong kuku dalam cara-cara tertentu, tidak ada asal baginya di dalam syariat. Adapun memulakannya dengan tangan kanan kemudian tangan kiri, maka ianya termasuk di dalam keumuman sabda Nabi s.a.w. ..."

Dr. Abdul Wahab pula berkata :

"Memotong kuku HARUS pada bila-bila masa dan tidak mengapa."

wallahu a'lam
abdulkadir
-----------

http://www.islam-online.net/fatwa/ar...hFatwaID=37762

http://www.saaid.net/Doat/Zugail/90.htm


Last edited by silverx; 05-04-2007 at 03:35 PM..
Reply With Quote
  #10  
Old 05-04-2007, 03:36 PM
felixtimber felixtimber is offline
Regular

felixtimber's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2006
Location: sremban
Posts: 427
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Send a message via Yahoo to felixtimber
Default

hmm...aku pun penah dengar dan terbace pasal hikmah2 memotong kuku nih..tapi tak ingat la kat mane dan bile..kalau tak silapmase tu aku tgh bace hikmah solat tarawikh bulan ramadhan yang di tampal di dinding...

wallahualam..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 07:51 PM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you