Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Health, Fitness

Health, Fitness Discuss, debate or share all info about health. Share knowledge of fitness and tips.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 15-04-2010, 11:25 PM
imz76 imz76 is offline
Junior

imz76's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2006
Posts: 80
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default Apa beza gula dan air glukos?

Apa beza gula dan air glukos? Elok tak kalau selalu minum air glukos? Kalau ketagih minum air glukos macam mana?
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 15-04-2010, 11:46 PM
kapak kapak is offline
Legendary Member

kapak's Avatar
 
Trader Rating: (13)
Join Date: May 2008
Location: ?
Posts: 19,441
Thanks (Received): 219
Likes (Received): 9
Active Level
My Mood:
Default

bukan ke glukos tu istilah sains utk gula ke?
__________________
Bersabarlah, sesungguhnya janji Allah itu benar
Janganlah gelisah terhadap orang yang tidak yakin apa yang kamu sampaikan itu
Surah Ar-Ruum ayat 60
Reply With Quote
  #3  
Old 15-04-2010, 11:49 PM
imz76 imz76 is offline
Junior

imz76's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2006
Posts: 80
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

A ah. Tapi air glukos tu....sama tak?
Reply With Quote
  #4  
Old 15-04-2010, 11:51 PM
maxpda maxpda is online now
Super Active

maxpda's Avatar
 
Trader Rating: (30)
Join Date: Jan 2007
Posts: 6,397
Thanks (Received): 16
Likes (Received): 8
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by imz76 View Post
Apa beza gula dan air glukos? Elok tak kalau selalu minum air glukos? Kalau ketagih minum air glukos macam mana?
air gula tu sukros
bila kita minum air gula..nanti badan pecahkan jadi glukos..maknanya kalau minum glukos badan xpayah nak proses dah..terus guna jer..instant energy...

tak ada efek kot..makan nasi pun nanti jadi glukos juga..
Reply With Quote
  #5  
Old 15-04-2010, 11:53 PM
TXT TXT is offline
CG Super Hardcore

TXT's Avatar

 
Trader Rating: (7)
Join Date: Mar 2010
Location: miLan - KT - OT - KL
Posts: 234,425
Thanks (Received): 4884
Likes (Received): 1429
Blog Entries: 45
Active Level
My Mood:
Default

atlit minum air glukos sbb cpt bg tenaga tk dorg..
Reply With Quote
  #6  
Old 15-04-2010, 11:54 PM
aidiryatim aidiryatim is offline
Legendary Member

aidiryatim's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: Dec 2006
Location: bioDIEsel B5,LeGoLanD,cIQ,Kota Iskandar
Posts: 14,016
Thanks (Received): 22
Likes (Received): 0
Blog Entries: 13
Active Level
My Mood:
Default

glukos tu mmg macam gula.. tp x la kompleks..kira lebih mudah hadam la kt perut..lebih cepat hasilkn tenaga. ni saya main ingat2 jerk .. ntah betul ntah x..da berkarat otak ..
glukosa..sukrosa..diperkosa?
__________________
Saham Wakaf Johor
Reply With Quote
  #7  
Old 15-04-2010, 11:54 PM
abdul_ir abdul_ir is offline
Super Active

abdul_ir's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,625
Thanks (Received): 17
Likes (Received): 10
Active Level
Default

tenaga banyak tapi tak guna.....apa jadi????
__________________
DRIVER ON BOOKING (DOB)

-DAFTAR SEBAGAI DRIVER

-DAFTAR SEBAGAI RIDER
Reply With Quote
  #8  
Old 15-04-2010, 11:57 PM
mrlan09 mrlan09 is offline
Legendary Member

 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2009
Posts: 10,662
Thanks (Received): 175
Likes (Received): 7
Active Level
My Mood:
Default

glukos utk instan energi....
Reply With Quote
  #9  
Old 16-04-2010, 12:02 AM
akunobita akunobita is offline
Super Active

akunobita's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Nov 2009
Location: Peckham.
Posts: 6,828
Thanks (Received): 106
Likes (Received): 2
Active Level
Default

glukos ini pecahan daripada gula.
maksudnya glukos ini benda yg dalam gula.
sebab apa ada glukos.
supaya memudahkan proses serapan dalam badan.
sebab kalau nak harap gula biasa lambat.
gula pasir pun lambat.
jadi.
itulah dia glukos.
ketagih atau tak ketagih.
mcm nasi lah.
kalau sedap.
hari2 kita makan.
apa punya soalan dah!
mcm baru lepas UPSR.
Reply With Quote
  #10  
Old 16-04-2010, 01:12 AM
Abdullah Abdullah is offline
Active Member

Abdullah's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,294
Thanks (Received): 11
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Apabila kita makan GULA maka akan berlaku beberapa proses peruban kimia terhadap gula sebelum ianya menjadi TENAGA . Antara bahan yang terjadi didalam proses itu ialah GLUCOSE .

Gula ==> Amino Acid ==> Glucose/Carbohydrate ==> Energy .
(betul ker aku nieh?? aku x bper ingat dah formula tindak balas kimia dalam badan )

Lebih elok kalau guna GLUCOSE pada minuman/makanan kerana ianya lebih cepat bertukar kepada enerygy ataupun lebih cepat diserap/digunakan oleh badan .
__________________
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump