Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Health, Fitness

Health, Fitness Discuss, debate or share all info about health. Share knowledge of fitness and tips.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 23,390
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 53,987
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 41,388
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 14-04-2010, 02:18 PM
sedanfx sedanfx is offline
InstaForex Official
Introducing Broker

sedanfx's Avatar

 
Trader Rating: (27)
Join Date: May 2007
Location: buylibertyreserve.my
Posts: 6,168
Poster Rank: #585
Blog Entries: 1
Thanked 194 Times
Active Level
My Mood:
Default apakah makanan khasiat / dilarang untuk ibu HAMIL ?


Pilihan yang lebih berkhasiat untuk Ibu Mengandung

▪ Beras merah lebih banyak khasiatnya dari beras putih.

▪ Roti bijiran penuh (wholemeal) yang lebih berkhasiatnya dari roti putih. Hidangan seperti amping, gandum, bertih amat baik untuk ibu dan janin kerana zat makanan yang tinggi.

▪ Buangkan kulit ayam dan lemak yang ada pada daging dan masak dengan cara kurang berminyak atau berlemak. Jadikan hati menu mingguan ibu bagi meningkatkan zat besi, vitamin dan galian.

▪ Beli sayur yang masih segar, simpan dalam tempat sejuk dan masak segera selepas membeli. Masak dengan pelbagai cara seperti sup, acar, tumis, rojak dan sebagainya. Didihkan sedikit air sahaja untuk memasak sayur. Makan sayuran hijau yang dimasak, ulam dan salad segar 2-3 hidangan setiap hari.

▪ Minum 1 1/2 hingga 3 gelas susu penuh krim atau kurang lemak setiap hari.

▪ Minum 6-8 gelas air dan 1-2 gelas jus buah asli setiap hari.

▪ Hadkan kopi atau teh tidak lebih dari 4 cawan sehari. Pilih jenis yang kurang mengandungi kafein.

Kurangkan pengambilan gula, gula-gula, biskut manis, kuih muih, coklat, keropok dan minuman manis. Jenisjenis ini amat sedikit atau langsung tidak mengandungi vitamin dan galian untuk kesihatan tubuh.
Ibu mudah terlebih memakannya kerana ianya tidak mengenyangkan. Dari itu, makanlah hanya sekali sekala tanpa mengenepikan 5 kumpulan makanan yang disarankan.

Hadkan makanan ringan, segera, remeh dan yang banyak mengandungi pewarna, perasa serta pengawet yang tidak banyak mengandungi zat. Adalah lebih balk jika dayang mengurangkan pengambilan jenis jenis makanan ini dan beralih kepada yang lebih berkhasiat.


SARAPAN PAGI
1 gelas jus limau
1 mangkuk amping/amping jagung atau 3 keping roti bijiran penuh dan sedikit majerin
1 biji telur rebus
1 cawan susu

SAMPINGAN PAGI
2 keping biskut digestive/krakermeal
1 cawan teh cair bersusu

MAKAN TENGAHARI
1 mangkuk nasi
4 sudu makan daging/ayam sos tiram berkucai dan tomato
1 mangkuk bayam tumis
1 potong betik

SAMPINGAN PETANG
1 biji jagung rebus
1 cawan susu bercampur sedikit milo

MALAM
1 mangkuk nasi
1 mangkuk ikan rebus ala tomyam atau sup
1 mangkuk taugeh campur tauhu tumis
1 potong tembikai

MAKANAN YANG DILARANG

Ada beberapa jenis makanan yang sebaiknya dihindari selama kehamilan karena mereka dapat menyebabkan infeksi-infeksi seperti; salmonella,toksoplasmosis,listeria, E.coli, yang dapat membahayakan bayi dalam kandungan anda.

Jangan makan daging mentah (sushi) atau yang dimasak kurang matang, karena mengandung Toksoplasmosis sebuah parasit yang dapat menyebabkan infeksi serius pada janin anda dan juga E.coli, yang berbahaya bagi ibu hamil dan janin.

Toksoplasmosis terdapat pada sayuran yang tidak dicuci dengan baik, oleh karena itu bersihkan sayuran anda dengan baik, apalagi untuk salad atau lalapan yang dimakan mentah. Hindari juga kotoran kucing atau bermain-main dengan kucing selama kehamilan karena mengandung toksoplasmosis.

Jangan makan daging ayam dan telur yang dimasak kurang matang atau mentah , hindari makan hati ayam/daging yang mungkin sumber dari salmonella, yang dapat menyebabkan diare yang berat pada ibu hamil. Juga diperhatikan piring, alat-alat masakan yang terkena daging ayam mentah ini untuk dicuci.

Ikan tuna steak, ikan sea bass, shark, atau ikan-ikan berukuran besar yang diketahui mengandung tingkat mercuri yang tinggi yang dapat menyebabkan kerusakan saraf jika dimakan dalam jumlah besar. FDA rekomendasi ikan tuna dan ikan ukuran besar ini sebatas 12 ons perminggu

Keju lunak seperti brie dan camembert, blueveined cheese juga keju dari susu kambing dan domba, serta jangan minum susu yang tidak di pasteurisasi. Semua produk ini mempunyai resiko membawa listeria. Listeria tipe bakteri yang mampu menembus plasenta dan menyebabkan infeksi janin, pada dewasa tidak ada gejala atau seperti flu. Listeria dapat menyebabkan keguguran,kelahiran premature, dan keracunan dalam darah. Sebaiknya hindari makanan jenis ini sampai melahirkan bayi anda.

Jangan minum yang mengandung alcohol dapat menyebabkan kelainan perkembangan pada janin ada juga problem emosional pada bayi.

Minuman yang mengandung cafein seperti kopi, teh sebaiknya di hindari atau dibatasi karena kopi dapat mempengaruhi berat badan rendah pada bayi, keguguran dan juga cafein mengurangi penyerapan zat besi.

Ingatlah perkembangan bayi dalam kandungan anda tergantung dari apa yang anda makan selama kehamilan.


p/s : tlg la tambah2 info, isteriku mengandung anak sulong

Last edited by sedanfx; 14-04-2010 at 02:20 PM..
Reply With Quote
The Following 2 Users Say Thank You to sedanfx For This Useful Post:
amazinggold88 (14-04-2010), dr_alban (14-04-2010)
Paid Advertisement
  #2  
Old 14-04-2010, 02:54 PM
sedanfx sedanfx is offline
InstaForex Official
Introducing Broker

sedanfx's Avatar

 
Trader Rating: (27)
Join Date: May 2007
Location: buylibertyreserve.my
Posts: 6,168
Poster Rank: #585
Blog Entries: 1
Thanked 194 Times
Active Level
My Mood:
Default

mana ni gadis2 ibu2 bapak2 CG

Last edited by sedanfx; 14-04-2010 at 06:34 PM..
Reply With Quote
  #3  
Old 14-04-2010, 05:49 PM
tree tree is offline
Normal Member

tree's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2008
Posts: 125
Poster Rank: #12610
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by sedanfx View Post
mana ni gadis2 CG
gadis? dah nak jadi mak orang pun leh panggil gadis ke?
Reply With Quote
  #4  
Old 14-04-2010, 05:49 PM
mamaimran mamaimran is offline
Well-Known
Member

mamaimran's Avatar
 
Trader Rating: (12)
Join Date: Jun 2009
Location: face de l'ordinateur
Posts: 5,193
Poster Rank: #705
Thanked 139 Times
Active Level
My Mood:
Default

mcm sy dulu bykkan mkn yogurt. ada org bgtau boleh dpt anak cerah kalau mkn yogurt, tp tak taulah kan. anak sy mmg lahir kulitnya cerah. lps tu bile dh masuk 6-7 bln boleh lah start minum air kelapa sekerap mgkn. ni petua bidan. makcik tu ckp nk senangkan bersalin nanti pastu nk elakkan bb dari demam kuning. tp mmg betul anak sy tak kena pn demam kuning. sihat walafiat. demam pn tak pernah sampai umur dia 8 bln. lps tu adalah demam sb nk tumbuh gigi tp tak teruklah.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-04-2010, 05:50 PM
amazinggold88 amazinggold88 is offline
CG Top Poster Club

amazinggold88's Avatar
 
Trader Rating: (261)
Join Date: Nov 2008
Location: harapan menjadi kenyataan :)
Posts: 42,118
Poster Rank: #17
Thanked 191 Times
Active Level
My Mood:
Default

wah,bkl bape ye.thniah bro
__________________
JUAL BELI EMAS YANG MENGUNTUNGKAN ANDA.
ANDA BELI 170/G,ANDA JUAL SEMULA RM184/G.ANDA UNTUNG RM14/G.
BANYAK KAN????JIKA MINAT,BOLEH WASSAP 0127782804
Reply With Quote
  #6  
Old 14-04-2010, 05:57 PM
tree tree is offline
Normal Member

tree's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2008
Posts: 125
Poster Rank: #12610
Thanked 1 Time
Active Level
My Mood:
Default

TT, kalo ada info pasal pemakanan utk ibu semasa pantang, share-share lah sekali..
Reply With Quote
  #7  
Old 14-04-2010, 06:23 PM
sedanfx sedanfx is offline
InstaForex Official
Introducing Broker

sedanfx's Avatar

 
Trader Rating: (27)
Join Date: May 2007
Location: buylibertyreserve.my
Posts: 6,168
Poster Rank: #585
Blog Entries: 1
Thanked 194 Times
Active Level
My Mood:
Default

skrg ni minum susu anmma tu je
Reply With Quote
  #8  
Old 14-04-2010, 06:32 PM
marlen marlen is offline
Legendary Member

marlen's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: May 2008
Posts: 16,965
Poster Rank: #114
Blog Entries: 6
Thanked 31 Times
Active Level
Default

byk mkn kurma..kismis...minum susu anmum..

rsnya TT ni br je kawin..cpt btul rezeki..tahniah la..hihi
__________________
Yakinilah…pada ketika diri merasakan tidak mempunyai sesiapa, ALLAH itu mencukupi segala-galanya

Boikot segala barangan Yahudi Zionis. Tunjukkn persaudaraan dan kemanusiaan anda.
Reply With Quote
  #9  
Old 14-04-2010, 06:56 PM
carnationmyra carnationmyra is offline
CG Top Poster Club

carnationmyra's Avatar
 
Trader Rating: (7)
Join Date: May 2008
Location: Venice of Perak
Posts: 22,148
Poster Rank: #72
Thanked 163 Times
Active Level
Default

aku xde pengalaman...tp aku tgk pengalaman mama aku...

dia suka minum susu anmum...mama sustagen...pastu minum soya bean....makan taufu fa....

hi hi hi....kuar2 je....adik putih gebu....dan sihat sgt2....



tahniah kerana bakal menjadi seorg bapa....
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 14-04-2010, 07:05 PM
sedanfx sedanfx is offline
InstaForex Official
Introducing Broker

sedanfx's Avatar

 
Trader Rating: (27)
Join Date: May 2007
Location: buylibertyreserve.my
Posts: 6,168
Poster Rank: #585
Blog Entries: 1
Thanked 194 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by carnationmyra View Post
aku xde pengalaman...tp aku tgk pengalaman mama aku...

dia suka minum susu anmum...mama sustagen...pastu minum soya bean....makan taufu fa....

hi hi hi....kuar2 je....adik putih gebu....dan sihat sgt2....



tahniah kerana bakal menjadi seorg bapa....
tq, org kata kalo kuat soya, mmg kulit putih. tp nipis n sensitif. betul?
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 10:41 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE