Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Santai, Others

Santai, Others Santai, riadah, minta pertolongan ahli lain dan semua perbincangan yang tidak bersangkutan dengan forum lain. NO OFFTOPIC.

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 24,114
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 54,739
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 42,088
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 04-04-2010, 09:09 PM
saifulkoy saifulkoy is offline
Active Member

saifulkoy's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2009
Posts: 626
Poster Rank: #4972
Thanked 9 Times
Active Level
My Mood:
Lightbulb hukum pegang Al-Quran tanpa wuduk??

salam diucapkn kepada warga CG..

di sini, saya nk tnye jap..
ape hukum pgg Al-Quran tanpa wuduk ek???
coz masa kecik2 dulu, mak ayah ajar kte ambil wuduk kalo nk pgg Al-Quran.

harap2..
kpada mereka yg mempunyai ilmu@arif pasal perkara ini..
bole la kongsi2 kan...



Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 04-04-2010, 09:28 PM
saifulkoy saifulkoy is offline
Active Member

saifulkoy's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2009
Posts: 626
Poster Rank: #4972
Thanked 9 Times
Active Level
My Mood:
Default

xde owg nk jawab ke soalan aku nie????
Reply With Quote
  #3  
Old 04-04-2010, 09:32 PM
kuhik kuhik is offline
CG Top Poster Club

kuhik's Avatar

 
Trader Rating: (14)
Join Date: Jun 2007
Location: Bumi Tuhan
Posts: 38,532
Poster Rank: #21
Thanked 1,069 Times
Active Level
My Mood:
Default

merujuk kepada surah al-Waqi'ah, ayat 77-79 :

Bahawa sesungguhnya (yang dibacakan kepada kamu) itu ialah Al-Quran yang mulia, (yang sentiasa memberi ajaran dan pimpinan),[77]

Yang tersimpan dalam Kitab yang cukup terpelihara,[78]

Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;[79]


dari ayat ini, jumhur (majoriti) Ulamak mengistibatkan hukum menyentuh al-Quran ialah WAJIB dalam keadaan SUCI. dan keadaan SUCI hanyalah dalam keadaan WUDU'.
__________________
Quote:
Nabi berpesan : "sesungguhnya aku bimbang ke atas kamu orang yang lebih DASYAT daripada DAJJAL"
Sahabat : "siapa mereka itu?"
Nabi : "mereka ialah ULAMAK JAHAT"
Reply With Quote
  #4  
Old 04-04-2010, 09:50 PM
linlly linlly is offline
Newbies

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2010
Posts: 25
Poster Rank: #24798
Thanked 0 Times
Active Level
Default

salam...sy nk share...
sy bru je bljr bab niee..
ustz tu ckp....
kte khusus kpda prmpuan laa ek..
1st,tnpa air smbhyg pn..prmpaun leh pegang alquran tp jgn pegang ayt dy...nie bler xperiod laa...
2nd,msa period lakkk,,,prmpaun xleh pegang alquran tp dbolehkn jika ia mmg amalkn hari2 bca2..tp still xleh sntuh ayt dy..

hehee..btl ke niee...insyaallah btl..
Reply With Quote
  #5  
Old 04-04-2010, 10:05 PM
habiburrahman habiburrahman is online now
Super Active Member

habiburrahman's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Feb 2009
Posts: 3,528
Poster Rank: #1069
Blog Entries: 1
Thanked 80 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by linlly View Post
btl ke niee...insyaallah btl..
Saya tak faham minded linlly...
Reply With Quote
  #6  
Old 04-04-2010, 10:05 PM
habiburrahman habiburrahman is online now
Super Active Member

habiburrahman's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: Feb 2009
Posts: 3,528
Poster Rank: #1069
Blog Entries: 1
Thanked 80 Times
Active Level
My Mood:
Default

Saya setuju dengan jawapan dari saudara Kuhik.
Reply With Quote
  #7  
Old 04-04-2010, 10:07 PM
ikhmal_ok ikhmal_ok is offline
Well-Known
Member

ikhmal_ok's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Aug 2009
Posts: 6,882
Poster Rank: #496
Thanked 85 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by linlly View Post
salam...sy nk share...
sy bru je bljr bab niee..
ustz tu ckp....
kte khusus kpda prmpuan laa ek..
1st,tnpa air smbhyg pn..prmpaun leh pegang alquran tp jgn pegang ayt dy...nie bler xperiod laa...
2nd,msa period lakkk,,,prmpaun xleh pegang alquran tp dbolehkn jika ia mmg amalkn hari2 bca2..tp still xleh sntuh ayt dy..

hehee..btl ke niee...insyaallah btl..
takleh pegang Al Quran tanpa air sembahyang.
__________________
ISLAM itu "Advanced"
"I Shoot Arrows"
Berminat dengan aktiviti sukan memanah, ingin membeli panah moden ? sila lihat koleksi panah yang saya jual: http://www.carigold.com/portal/forum...d.php?t=314535
Reply With Quote
  #8  
Old 04-04-2010, 10:11 PM
linlly linlly is offline
Newbies

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2010
Posts: 25
Poster Rank: #24798
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by habiburrahman View Post
Saya tak faham minded linlly...
iyelaaa..kan ustz yg mgajar pn bykk...sumber utk mgajar pn bykk..kte tau..yg skrg nie..kdg2 ader je yg x btl..tu je...tu sy ckp..insyaallah(dgn izinNYA) btl ap yg sy ckp n btl ap utz tu ckp...
Reply With Quote
  #9  
Old 04-04-2010, 10:12 PM
wussa wussa is offline
Active Member

wussa's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Mar 2008
Posts: 970
Poster Rank: #3604
Thanked 28 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by habiburrahman View Post
Saya setuju dengan jawapan dari saudara Kuhik.
Saya kurang setuju. Benda ini ada beberapa khilaf.
Kalau nak dikatakan yang betul2 pasti ialah tak boleh sentuh ayat2 al-Quran itu sendiri ketika tiada wuduk. Manakala ada beberapa pendapat berselisih mengenai menyentuh Al-Quran tanpa wuduk iaitu kulitnya ada yang berpendapat bisa dan ada kata kurang biasa dan ada yang tidak bisa.

Apapun kalau saya personally untuk diri saya sendiri saya bisa sentuh tanpa wuduk malahan boleh dibaca cumanya disentuh cover dia sahaja. Apa2pun lebih baik membaca al-Quran itu adalah dalam keadaan berwuduk kerna rahmah yang lebih.

Kalau nak tahu lebih lanjut sila pergi jumpa beberapa ulama dan ambil yang lebih sepakat.
__________________
AJ

Dapatkan Percuma 100% diskaun kedai-kedai seluruh Malaysia. Aktifkan MyKad anda dengan Affiliate Junction
Reply With Quote
  #10  
Old 04-04-2010, 10:15 PM
ikhmal_ok ikhmal_ok is offline
Well-Known
Member

ikhmal_ok's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Aug 2009
Posts: 6,882
Poster Rank: #496
Thanked 85 Times
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by wussa View Post
Saya kurang setuju. Benda ini ada beberapa khilaf.
Kalau nak dikatakan yang betul2 pasti ialah tak boleh sentuh ayat2 al-Quran itu sendiri ketika tiada wuduk. Manakala ada beberapa pendapat berselisih mengenai menyentuh Al-Quran tanpa wuduk iaitu kulitnya ada yang berpendapat bisa dan ada kata kurang biasa dan ada yang tidak bisa.

Apapun kalau saya personally untuk diri saya sendiri saya bisa sentuh tanpa wuduk malahan boleh dibaca cumanya disentuh cover dia sahaja. Apa2pun lebih baik membaca al-Quran itu adalah dalam keadaan berwuduk kerna rahmah yang lebih.

Kalau nak tahu lebih lanjut sila pergi jumpa beberapa ulama dan ambil yang lebih sepakat.
kalau benar ada khilaf takpalah,,,,tetapi tetap tidak boleh menyentuh ketika berhadas besar.
__________________
ISLAM itu "Advanced"
"I Shoot Arrows"
Berminat dengan aktiviti sukan memanah, ingin membeli panah moden ? sila lihat koleksi panah yang saya jual: http://www.carigold.com/portal/forum...d.php?t=314535
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 12:22 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE