Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 5,584
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 16,367
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 22,009
More...
  #1  
Old 30-03-2010, 03:48 PM
AMICO66 AMICO66 is offline
Super Active

AMICO66's Avatar
 
Trader Rating: (18)
Join Date: May 2008
Location: SRI MANJUNG
Posts: 9,489
Thanks (Received): 242
Likes (Received): 4
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default Kisah luqman al-hakim dan baghalnya (keldai).

Intipati kuliah maghrib di surau teman baru2 ini...Ceritanya lebih kurang macam ni yang diceritakan oleh Ustaz jemputan..

Alkisah dalam satu riwayat menceritakan bagaimana pada suatu hari Luqman Hakim telah memasuki sebuah pasar dengan menaiki seekor baghal(keldai), manakala anaknya pula mengikut dari belakang. Melihat tingkah laku Luqman itu, sesetengah orang yang berdiri di pinggir jalan pun berkata, 'Lihat orang tua itu yang tidak bertimbang rasa. Dia sedap-sedap duduk menaiki baghalnya sedangkan anaknya pula dibiarkan berjalan kaki."

Setelah mendengarkan kata-kata yang kurang sedap dari orang ramai maka Luqman pun turun dari baghalnya itu lalu diletakkan anaknya di atas baghal itu dan kembali berjalan. Melihat yang demikian, maka sesetengah orang di pasar itu berkata pula, "Sungguh biadap budak itu. Orang tuanya dibiarkan berjalan kaki sedangkan anaknya sedap menaiki baghal itu."

Sebaik sahaja mendengar kata-kata itu, Luqman pun terus naik ke atas belakang baghal itu bersama-sama dengan anaknya. Kemudian sesetengah orang ramai pula berkata lagi, "Lihat dua orang itu menunggang seekor baghal, alangkah siksanya baghal itu membawa beban yang berganda."

Oleh kerana tidak suka mendengar percakapan orang, maka Luqman dan anaknya turun dari baghal itu dan menyambungkan perjalanannya, kemudian terdengar lagi suara orang berkata, "Ada baghal tetapi tuannya berjalan kaki. Alangkah BODDOHnya!"

Dalam perjalanan mereka kedua beranak itu pulang ke rumah, Luqman Hakim telah menasihati anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya, "Sesungguhnya tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah S.W.T sahaja. Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap satu."

Kemudian Luqman Hakim berpesan kepada anaknya, katanya, "Wahai anakku, tuntutlah rezeki yang halal supaya kamu tidak menjadi fakir. Sesungguhnya tiadalah orang fakir itu melainkan tertimpa kepadanya tiga perkara, iaitu tipis keyakinannya (iman) tentang agamanya, lemah akalnya (mudah tertipu dan diperdayai orang) dan hilang kemuliaan hatinya (keperibadiannya), dan lebih celaka lagi daripada tiga perkara itu ialah orang-orang yang suka merendah-rendahkan dan meringan-ringankannya."Dari Abu Ma'bad dari Ibnu Abbas r.a. katanya : "Aku mengetahui selesainya solat Nabi s.a.w. itu dengan mendengar dibunyikan takbir yakni takbir sebagai zikir sehabis solat."-- (H.R. Bukhari)

RASIONALNYA...KALAU KITA BERBUAT BAIK PUN MASYARAKAT AKAN BERKATA, BERBUAT JAHAT PUN ORANG AKAN KATA....

BUAT YANG DISURUH DAN DIAJAR OLEH RASULLULLAH SAW, DAN TINGGALKAN APA YANG DILARANG...
__________________
PREPAID MURAH ONEXOX,
Kawasan Manjung, Perak sila hubungi teman >> 010.6060038

Last edited by AMICO66; 30-03-2010 at 07:09 PM..
Reply With Quote
Thanks 7 Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #2  
Old 31-03-2010, 11:15 AM
AMICO66 AMICO66 is offline
Super Active

AMICO66's Avatar
 
Trader Rating: (18)
Join Date: May 2008
Location: SRI MANJUNG
Posts: 9,489
Thanks (Received): 242
Likes (Received): 4
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

semoga mendapat ikhtibar dari cerita ini....
__________________
PREPAID MURAH ONEXOX,
Kawasan Manjung, Perak sila hubungi teman >> 010.6060038
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #3  
Old 31-03-2010, 11:31 AM
marineblue marineblue is offline
Permanently Banned -
Spamming in Private Message

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2008
Location: Kedah
Posts: 1,180
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to marineblue
Default

kisah luqman al-hakim dan anaknya ini aku dah jadikan sebagai motivasi dlm kehidupan aku

insya-allah kita di dlm rahmat-Nya
__________________
[CENTER][B][/B][COLOR="RoyalBlue"][SIZE="3"][I][I][SIZE="2"][U][B]marineblue resources (PG0336884-T)[/B][/U][/SIZE][/I][/I][/SIZE][/COLOR] [/CENTER]
[COLOR="Navy"][CENTER][email protected][/CENTER][/COLOR][B][/B][FONT="Comic Sans MS"][COLOR="Red"][CENTER]"Tiada Masalah Yang Tiada Penyelesaian"[/CENTER][/COLOR][/FONT]
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #4  
Old 31-03-2010, 11:33 AM
AMICO66 AMICO66 is offline
Super Active

AMICO66's Avatar
 
Trader Rating: (18)
Join Date: May 2008
Location: SRI MANJUNG
Posts: 9,489
Thanks (Received): 242
Likes (Received): 4
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by marineblue View Post
kisah luqman al-hakim dan anaknya ini aku dah jadikan sebagai motivasi dlm kehidupan aku

insya-allah kita di dlm rahmat-Nya
alhamdulillah...
__________________
PREPAID MURAH ONEXOX,
Kawasan Manjung, Perak sila hubungi teman >> 010.6060038
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #5  
Old 31-03-2010, 11:35 AM
balang balang is offline
Super Active

balang's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Aug 2009
Location: Jay Bee
Posts: 7,072
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 3
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

TakBIR!!!ALLAHUAKBAR!!!
__________________
GEMPAR! TEKNIK JANA PENDAPATAN TERHEBAT ABAD INI!
http://www.pendapatanmudah.com
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #6  
Old 31-03-2010, 11:51 AM
doul doul is offline
Regular

doul's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Aug 2009
Posts: 732
Thanks (Received): 13
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to doul Send a message via Skype™ to doul
Default

semoga menjadi pedoman hidup
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #7  
Old 31-03-2010, 11:51 AM
inspire inspire is offline
Active Member

inspire's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Feb 2009
Posts: 1,190
Thanks (Received): 4
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

mulut tempayan bleh ditutup.. mulut org mmgla ssh nk tutup.. huhuhuhu..
__________________
===============================================

Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #8  
Old 31-03-2010, 05:09 PM
AMICO66 AMICO66 is offline
Super Active

AMICO66's Avatar
 
Trader Rating: (18)
Join Date: May 2008
Location: SRI MANJUNG
Posts: 9,489
Thanks (Received): 242
Likes (Received): 4
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by inspire View Post
mulut tempayan bleh ditutup.. mulut org mmgla ssh nk tutup.. huhuhuhu..
sebabnya ialah mengata kat orang adalah free saja...

Tak kene bayar pun
__________________
PREPAID MURAH ONEXOX,
Kawasan Manjung, Perak sila hubungi teman >> 010.6060038
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #9  
Old 22-09-2010, 02:39 PM
ahib0205 ahib0205 is offline
Legendary Member

ahib0205's Avatar
 
Trader Rating: (83)
Join Date: Nov 2007
Location: Official Supporter
Posts: 19,335
Thanks (Received): 741
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Blog Entries: 22
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by AMICO66 View Post
semoga mendapat ikhtibar dari cerita ini....
memang dapat pengajaran dari cerita tu. terima kasih kongsi bro


Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 08:51 PM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you