Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Jenaka, Lawak, Kelakar

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 20,231
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 50,814
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 38,372
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 06-02-2010, 09:12 AM
LLM LLM is offline
Newbies

LLM's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2007
Posts: 30
Poster Rank: #22858
Thanked 0 Times
Active Level
Default CERITA PENDEK: Karangan Elianna, pelajar darjah 2

Cikgu Ai Ling, guru bahasa Melayu Sekolah Rendah Kebangsaan Sungai Tebing Biru, kelihatan terkejut ketika membaca karangan Elianna, pelajarnya yang agak pintar.

'Saya tinggal bersama-sama datuk saya. Nama dia Jalis Komeng. Dia bekerja sebagai seorang bomoh. Tiap-tiap malam sebelum tidur saya duduk bersama-sama dengan datuk ketika dia membuat kerja. Kadang-kadang dia menyuruh saya memegang tapak kemenyan semasa dia membaca sesuatu.

Walaupun saya duduk berseorangan dengan datuk saya, kadang-kadang ada orang lain datang melawat. Mereka semua kelihatan agak pelik. Seorang daripada mereka agak pendek dari saya. Dia berkulit hijau dan berkepala botak. Dia tidak memakai baju. Gigi dia agak tajam juga. Dia suka main kejar-kejar dengan saya

Kadang-kadang pada waktu malam, ada seorang kakak berambut panjang dan berbaju putih datang di luar tingkap bilik tidur saya dan berbual-bual dengan saya. Mata dia agak merah sedikit.

Datuk saya kata mereka tu semua belaan dia. Dia cakap bila dia tiada nanti dia akan turunkan mereka kepada saya. Saya tidak faham apa maksud dia. Saya sayang datuk saya. Dia jaga saya dengan baik sejak ibu-bapa saya tiada. Cuma saya berasa agak seram sedikit pada tiap-tiap malam Jumaat. Datuk saya akan meracau-racau seperti orang gila dan duduk bersila di hadapan tapak kemenyan. Agaknya datuk kurang sihat kerana dia sudah semakin uzur'

Cikgu Ai Ling duduk terjelepuk di dalam bilik guru setelah membaca karangan yang menaikkan bulu roma ketiaknya itu. Dia segera ke kelas darjah 2B, kelas Elianna di mana guru kelas, Cikgu Jefri, sedang mengajar. 'Jefri, boleh aku cakap dengan kau kejap?'

Jefri kehairanan melihat Ai Ling kelihatan sedikit pucat. 'Ye, apahalnya Ai Ling, muka kau semacam aje?' Tengok karangan anak murid kelas kau tu' Ai Ling menghulurkan kertas karangan tulisan Elianna. Giliran Jefri pula menjadi pucat..

'Apa kita nak buat ni? Kalau benar apa dia tulis, kita kena sekurang-kurangnya pergi kerumah Elianna dan bercakap dengan datuk dia. Takut-takut Elianna membesar dalam suasana yang tidak sihat dan boleh menyebabkan dia lebih suka menyendiri. Aku tengok dia sejak masuk darjah 2 tak suka nak bercampur dengan orang lain' Ai Ling berkata.

'Aku pernah dengan pasal Jalis Komeng ni. Benar ke tak, aku tak tau. Dia terkenal dengan entah benda apa-apa yang dia bela. Pernah ada cerita dia lawan dengan bomoh Siam besar. Ada cerita cakap bomoh Siam tu mati bila dia muntah darah dengan serbuk kaca. Jalis ni sebenarnya orangnya baik tapi itulah masalahnya, dia kuat amal ilmu hitam..'

Pada waktu selepas kelas, Jefri dan Ai Ling duduk di bilik guru, bermenung, memikirkan bagaimana hendak menolong Elianna..

'Ai Ling, Jefri, apasal korang berdua termenung aje' sapa Ustaz Zack, guru agama sekolah itu. Ai Ling dengan perlahan-lahan menghulurkan kertas karangan Elianna kepada Zack. Selesai saja Zack membaca, dia jatuh terduduk di sebelah Jefri sambil mengucap panjang..

'Aduh, boleh rosak Elianna ni kalau Jalis tak nak berubah-rubah. Ni dah tahap kritikal sampai Elianna pun boleh nak berkawan dengan belaan si Jalis' keluh Zack.

'Habis kita nak buat tindakan apa, Zack?' gesa Ai Ling. 'Apa kata kalau kita bertiga pergi jumpa Jalis petang nanti?' balas Zack. 'Bagus juga cadangan kau, Zack' Jefri bersetuju.

Pada petang itu juga mereka bertiga menuju ke rumah kediaman Jalis Komeng di pinggir bandar. Elianna sedang bermain di halaman rumah ketika mereka sampai. Dia keriangan melihat guru-gurunya datang.

'Elianna, mengapa main senja-senja ni? Mana datuk?' sapa Ai Ling. 'Tuk Lis kat dalam, cikgu. Saya tengah tunggu kawan saya. Waktu senja dia selalu datang. Atuk ajar kalau saya baca men..mentera ya? kawan saya datang. Dia duduk dalam pokok besar belakang rumah saya' jawab Elianna dengan jujur.

'Erk..erk..Zack..kau boleh...' Jefri dan Ai Ling terkedu lidah. Mereka serentak memandang ke arah Zack, meminta dia untuk bersuara..

Zack keseriauan seketika sebelum menjawab dengan lembut 'Er..Elianna, tak baik baca benda-benda karut macam tu, Tuhan marah nanti tau? Mari masuk sama dengan cikgu Ai Ling, cikgu Jefri dan ustaz jumpa datuk?'

'Baik ustaz' ujar Elianna dengan taat. Ketiga-tiga guru sekolah itu kelihatan lega kembali.

Jalis Komeng dengan tiba-tiba terpacul di hadapan pintu, 'Hoi! Hoi! Hoi! Cikgu, ustaz. Apa hajat datang ke rumah saya senja ni? Saya tengah menurun tadi. Maaflah kalau air muka saya nampak macam jembalang sikit.. Jemputlah masuk' Dengan mata yang merah menyala dia mempelawa guru-guru Elianna masuk.

Hampir kepitaman mereka mendengar kata-kata Bomoh Jalis.

Di dalam rumah, Zack menyerahkan karangan Elianna kepada Jalis sambil berkata 'Tok Jalis, saya bukannya apa, tapi saya mintaklah Tok tolong jangan biarkan Elianna mengikut jejak Tok. Punah masa depannya, Tok. Dia tak nak berkawan dengan pelajar lain. Tengoklah ni, dia asyik cerita pasal entah apa apa benda yang Tok bela ni. Saya pernah dengar pasal Tok Jalis. Demi masa depan Elianna, tolonglah jangan menyimpang lagi. Dia tu tiada tempat bergantung kecuali Tok Jalis..'

Jalis diam seketika. ' Aku dah lama berhajat nak buang benda ni. Aku kalau buang benda ni susah, Ustaz Zack. Dah beberapa keturunan dalam keluarga aku. Kalau ada pilihan, aku tak nak turunkan belaan aku tu pada Elianna. Cuma kalau aku tak turunkan benda tu mengamuk dan akan mengganggu Elianna pulak..'

Zack membalas ' Macam nilah Tok Jalis, saya ada banyak rakan masa saya kat UIA yang pandai dalam hal-hal ini yang boleh tolong. Asalkan Tok Jalis sanggup..'

'Kami bukan apa, Tok Jalis. Kami risaukan Elianna. Dia pelajar pintar. Ada masa depan yang cerah pulak tu. Kalau dia hidup dalam suasana yang pelik, ini lama-kelamaan mengganggu emosi dia' ujar Ai Ling.

Jalis terdiam seketika, sambil berfikir. 'Baiklah, kalau macam itu saya setuju, cikgu, ustaz. Ustaz pulak buatlah apa yang patut nanti'

Jefri berasa lega mendengar jawapan ikhlas Jalis. 'Bersyukurlah Tok Jalis lebih menyayangi cucu Tok daripada segala ilmu yang Tok amalkan selama ni'

EPILOG:

Selepas kunjungan mereka bertiga, mereka dapat melihat perubahan pada kehidupan Jalis Komeng dan Elianna. Jalis bersara daripada ilmu perbomohan dan kembali mengusahakan kebunnya. Elianna pula semakin pandai bergaul dengan pelajar lain. Zack pula berjaya mendapatkan bantuan bekas rakan sekelasnya di UIA untuk membuang segala belaan Jalis..

TAMAT
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 06-02-2010, 09:32 AM
black_mask black_mask is offline
Super Active Member

 
Trader Rating: (4)
Join Date: Apr 2008
Posts: 4,789
Poster Rank: #766
Thanked 508 Times
Active Level
My Mood:
Default

apa yg lawaknya???
Reply With Quote
  #3  
Old 06-02-2010, 09:35 AM
Cuppy Cakes Cuppy Cakes is offline
Legendary Member

Cuppy Cakes's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Sep 2008
Location: The Cascade, Bandung
Posts: 12,131
Poster Rank: #192
Thanked 35 Times
Active Level
My Mood:
Default

lawak ker?
__________________
If you're keen to know more about Mortgage Reducing Term Assurance (MRTA), Mortgage Reducing Term Takaful (MRTT), Mortgage Level Term Assurance (MLTA) and/or Mortgage Level Term Takaful (MLTT), please pm/call/sms/whatsapp me for free consultation - o12-259 525tujuh.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-02-2010, 09:38 AM
kaberete kaberete is offline
Active Member

kaberete's Avatar
 
Trader Rating: (17)
Join Date: Aug 2008
Location: Iskandar Castle
Posts: 1,363
Poster Rank: #2716
Blog Entries: 1
Thanked 14 Times
Active Level
My Mood:
Default

mmg sah ko dah sawan...
__________________
Aku mempunyai pencipta yg menciptakan diriku dan mengatur hidupku atas dasar perundangan dan hikmah, maka ketahuilah tiada tuhan yg berhak disembah selain ALLAH!! zikirkanlah
...LAAILAHAILALLAH...
Reply With Quote
  #5  
Old 06-02-2010, 09:44 AM
hafiz5009 hafiz5009 is offline
Active Member

hafiz5009's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: May 2008
Location: KB-KL-AMERIKA
Posts: 2,361
Poster Rank: #1653
Thanked 4 Times
Active Level
My Mood:
Default

lawak???kakakaka..byk thread TT yg mengarut..nk cari publisiti kot..kakakaka
Reply With Quote
  #6  
Old 06-02-2010, 09:53 AM
wangmai2u wangmai2u is offline
Active Member

wangmai2u's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2009
Posts: 1,509
Poster Rank: #2489
Thanked 92 Times
Active Level
My Mood:
Default

Kawan baca sampai ke saat2 akhir tapi tk jumpa gak bahagian yg lawak...biar beto ni TT..
Reply With Quote
  #7  
Old 06-02-2010, 09:56 AM
hafiz5009 hafiz5009 is offline
Active Member

hafiz5009's Avatar
 
Trader Rating: (5)
Join Date: May 2008
Location: KB-KL-AMERIKA
Posts: 2,361
Poster Rank: #1653
Thanked 4 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by wangmai2u View Post
Kawan baca sampai ke saat2 akhir tapi tk jumpa gak bahagian yg lawak...biar beto ni TT..
POsting ang dh 1000 tu..mesti TT nk kejar mcm tu gak sbb tu bukak thread merapu je..
Reply With Quote
  #8  
Old 06-02-2010, 10:02 AM
ayie147 ayie147 is offline
Normal Member

ayie147's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jan 2010
Posts: 389
Poster Rank: #6638
Blog Entries: 7
Thanked 8 Times
Active Level
My Mood:
Default

kte dh kne tipu ngan TT nih..
__________________
Mencari GURU forex.
Offline atau online.
Skudai,Johor / Terengganu..
Reply With Quote
  #9  
Old 06-02-2010, 10:07 AM
rafiz2000 rafiz2000 is offline
Super Active Member

rafiz2000's Avatar
 
Trader Rating: (16)
Join Date: Oct 2008
Posts: 4,280
Poster Rank: #867
Thanked 14 Times
Active Level
My Mood:
Default

lawak..lawak...sebab aku baca sambil tgk tom n jerry..
apara TT..nko nak posting pun padan patut la..
__________________
SERVIS BELI BARANGAN DARI UK DAN EROPAH KEDAI ONLINE MELAYU MALAYSIA DI EROPAH!JOM TERJAH SEGERA
DI
https://www.facebook.com/MalaysiaSportOutlet
Kongsi beli dan kurier dari UK secara jemaah
http://carigold.com/portal/forums/sh...1#post19275511
Reply With Quote
  #10  
Old 06-02-2010, 12:47 PM
geniusneuro geniusneuro is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (30)
Join Date: Nov 2008
Location: dalam LONGKANG
Posts: 19,645
Poster Rank: #89
Thanked 6 Times
Active Level
My Mood:
Default

aduyai... ape yang lawak nye disini... tt ni demam kepialu ke???
__________________
[CENTER][COLOR="Red"][B]●▬▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬▬●●▬▬▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬▬▬▬●[/B][/COLOR][/CENTER]
[B][COLOR="Purple"][CENTER]saya mendoakan agar TASNEEM tabah dalam menjalani kehidupan dan kesejahteraan di dunia juga akhirat..Amiiinn..:)[/CENTER][/COLOR][/B]
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 05:38 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE