Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > Investor, Business, Entrepreneur > Offline Business, Entrepreneur Discussion

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 6,025
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 30,129
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 22,525
More...
Reply
 
Thread Tools
  #41  
Old 29-12-2009, 11:30 PM
hakimann hakimann is offline
Active Member

hakimann's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2009
Location: UPM Serdang
Posts: 1,558
Poster Rank: #2345
Thanked 90 Times
Active Level
My Mood:
Default

Inventory

•What kind of inventory will you keep: raw materials, supplies, finished goods?
•Average value in stock (i.e., what is your inventory investment)?
•Rate of turnover and how this compares to the industry averages?
•Seasonal buildups?
•Lead‐time for ordering?


Suppliers


Identify key suppliers:
•Names and addresses
•Type and amount of inventory furnished
•Credit and delivery policies
•History and reliability

Should you have more than one supplier for critical items (as a backup)?
Do you expect shortages or short‐term delivery problems?
Are supply costs steady or fluctuating? If fluctuating, how would you deal with changing costs?

Credit Policies
•Do you plan to sell on credit?
•Do you really need to sell on credit? Is it customary in your industry and expected by your clientele?
•If yes, what policies will you have about who gets credit and how much?
•How will you check the creditworthiness of new applicants?
•What terms will you offer your customers; that is, how much credit and when is payment due?
•Will you offer prompt payment discounts? (Hint: Do this only if it is usual and customary in your industry.)
•Do you know what it will cost you to extend credit? Have you built the costs into your prices?
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #42  
Old 31-12-2009, 02:21 AM
hakimann hakimann is offline
Active Member

hakimann's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2009
Location: UPM Serdang
Posts: 1,558
Poster Rank: #2345
Thanked 90 Times
Active Level
My Mood:
Default

You will need a policy for dealing with slow‐paying customers:
•When do you make a phone call?
•When do you send a letter?
•When do you get your attorney to threaten?

Managing Your Accounts Payable
You should also age your accounts payable, what you owe to your suppliers. This helps you plan whom to pay and when. Paying too early depletes your cash, but paying late can cost you valuable discounts and can damage your credit. (Hint: If you know you will be late making a payment, call the creditor before the due date.)
Do your proposed vendors offer prompt payment discounts?
Reply With Quote
  #43  
Old 02-01-2010, 03:03 AM
hakimann hakimann is offline
Active Member

hakimann's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2009
Location: UPM Serdang
Posts: 1,558
Poster Rank: #2345
Thanked 90 Times
Active Level
My Mood:
Default

Website Institiusi Pinjaman Perniagaan

PUNB - www.punb.com.my

SMIDEC - www.smidec.gov.my

Cradle Investment Programme - www.cradle.com.my

SME Bank - www.smebank.com.my

TEKUN - www.tekun.gov.my
Reply With Quote
  #44  
Old 02-01-2010, 08:19 AM
haikal09 haikal09 is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2009
Posts: 2,165
Poster Rank: #1729
Thanked 7 Times
Active Level
Default

betoke TT bagi 400 cth kertas kerja pinjaman?cthnya apa tu
Reply With Quote
  #45  
Old 02-01-2010, 01:30 PM
hakimann hakimann is offline
Active Member

hakimann's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2009
Location: UPM Serdang
Posts: 1,558
Poster Rank: #2345
Thanked 90 Times
Active Level
My Mood:
Default

ada 406 contoh biz plan dari us dlm bentuk fail pdf .. boleh tiru atau gunakan idea2 bisnes itu untuk dibuat rancangan perniagaan... cth kedai komputer, cafe internet, kedai kek, kedai runcit,kedai kasut, restaurant.. bnyk lagi...

[IMG]http://i559.photobucket.com/albums/ss31/hakimann
/400%20sample%20bizplan/bizplan3.jpg[/IMG]

Reply With Quote
  #46  
Old 04-01-2010, 02:12 PM
hakimann hakimann is offline
Active Member

hakimann's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2009
Location: UPM Serdang
Posts: 1,558
Poster Rank: #2345
Thanked 90 Times
Active Level
My Mood:
Default

9. Kemudahan Pembiayaan Tekun
Objektif
Menyediakan kemudahan pembiayaan mikro untuk keperluan modal kerja bagi membantu usahawan kecil bumiputera memulakan perniagaan dan melaksanakan projek perniagaan.
Tempoh pembiayaan maksimum : 6 bulan-5 tahun
Jumlah pembiayaan minimum : RM500
Jumlah pembiayaan maksimum : RM50,000
Institusi kewangan / Kementerian / Agensi pelaksana
YTN
Syarat kelayakan
• Usahawan Bumiputera yang berumur antara 18 hingga 60 tahun
• Mempunyai lesen/permit perniagaan yang sah
• Tidak mempunyai rekod pembiayaan yang tidak memuaskan dengan institusi kewangan atau agensi Kerajaan
• Pembiayaan perniagaan sedia ada adalah antara RM5,000 sehingga RM20,000 tertakluk kepada jenis pembiayaan skim TEKUN
• Usahawan terlibat secara langsung di dalam perniagaan
Jenis bantuan / Bentuk pembiayaan
• TEKUN Niaga
Modal kerja tambahan untuk gerai tetap dan bergerak atau kedai bagi menjalankan perniagaan perkhidmatan, pengangkutan dan aktiviti pengeluaran
• TEKUN Rakan Niaga
Pembiayaan bagi pakej perniagaan usahasama dengan TEKUN i.e produk kecantikan, makanan beku, pusat tuisyen dan lain-lain yang ditentukan oleh TEKUN
• TEKUN Tunas
Modal permulaan kepada usahawan baru yang berpotensi mengusahakan gerai tetap atau bergerak atau kedai bagi perniagaan perkhidmatan, pengangkutan dan aktiviti pengeluaran
• TEKUN Ternak
Menyediakan pembiayaan bagi memulakan atau mengembangkan perniagaan atau penternakan seperti lembu dan kambing, membiak burung Puyuh, ikan air tawar dan udang
• TEKUN Tani
Menyediakan pembiayaan memulakan atau membesarkan perniagaan atau projek pertanian seperti penanaman pisang, jagung, tebu dan sayur-sayuran atau pokok ornament/hiasan seperti orkid, kaktus dan pokok bonsai
• TEKUN Jangka Pendek
Pembiayaan modal kerja daripada RM500 sehingga RM2,000 dengan pembayaran secara mingguan antara 1 bulan sehingga 3 bulan bagi menguruskan gerai pasar sehari atau malam, bazaar Ramadhan, pameran dan aktiviti promosi jualan
• TEKUN Pelancongan
Menyediakan pembiayaan memulakan atau membesarkan perniagaan atau projek pelancongan seperti inap desa program (Homestay), chalet, peralatan reakreasi, agro pelancongan dan lain-lain yang ditentukan oleh TEKUN
Prosedur permohonan
• Hubungi pejabat TEKUN yang terdekat
• Hadiri majlis taklimat yang akan diadakan oleh YTN
• Permohonan hendaklah dihantar terus ke TEKUN
Hubungi
Yayasan TEKUN Nasional
No. 2, Wisma Matmunap
Jalan 4/146, Metro Centre
Bandar Tasik Selatan
57000 Kuala Lumpur
Tel : 03-9058 8550
Faks : 03-9059 5980
Laman web : www.tekun.gov.my
Reply With Quote
  #47  
Old 04-01-2010, 02:32 PM
yusry2007 yusry2007 is offline
Well-Known
Member

yusry2007's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Oct 2007
Location: Kota Bharu - KL - Ipoh - Kota Bharu
Posts: 5,757
Poster Rank: #596
Thanked 35 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by hakimann View Post
9. Kemudahan Pembiayaan Tekun
Objektif
Menyediakan kemudahan pembiayaan mikro untuk keperluan modal kerja bagi membantu usahawan kecil bumiputera memulakan perniagaan dan melaksanakan projek perniagaan.
Tempoh pembiayaan maksimum : 6 bulan-5 tahun
Jumlah pembiayaan minimum : RM500
Jumlah pembiayaan maksimum : RM50,000
Institusi kewangan / Kementerian / Agensi pelaksana
YTN
Syarat kelayakan
Usahawan Bumiputera yang berumur antara 18 hingga 60 tahun
Mempunyai lesen/permit perniagaan yang sah
Tidak mempunyai rekod pembiayaan yang tidak memuaskan dengan institusi kewangan atau agensi Kerajaan
Pembiayaan perniagaan sedia ada adalah antara RM5,000 sehingga RM20,000 tertakluk kepada jenis pembiayaan skim TEKUN
Usahawan terlibat secara langsung di dalam perniagaan
Jenis bantuan / Bentuk pembiayaan
TEKUN Niaga
Modal kerja tambahan untuk gerai tetap dan bergerak atau kedai bagi menjalankan perniagaan perkhidmatan, pengangkutan dan aktiviti pengeluaran
TEKUN Rakan Niaga
Pembiayaan bagi pakej perniagaan usahasama dengan TEKUN i.e produk kecantikan, makanan beku, pusat tuisyen dan lain-lain yang ditentukan oleh TEKUN
TEKUN Tunas
Modal permulaan kepada usahawan baru yang berpotensi mengusahakan gerai tetap atau bergerak atau kedai bagi perniagaan perkhidmatan, pengangkutan dan aktiviti pengeluaran
TEKUN Ternak
Menyediakan pembiayaan bagi memulakan atau mengembangkan perniagaan atau penternakan seperti lembu dan kambing, membiak burung Puyuh, ikan air tawar dan udang
TEKUN Tani
Menyediakan pembiayaan memulakan atau membesarkan perniagaan atau projek pertanian seperti penanaman pisang, jagung, tebu dan sayur-sayuran atau pokok ornament/hiasan seperti orkid, kaktus dan pokok bonsai
TEKUN Jangka Pendek
Pembiayaan modal kerja daripada RM500 sehingga RM2,000 dengan pembayaran secara mingguan antara 1 bulan sehingga 3 bulan bagi menguruskan gerai pasar sehari atau malam, bazaar Ramadhan, pameran dan aktiviti promosi jualan
TEKUN Pelancongan
Menyediakan pembiayaan memulakan atau membesarkan perniagaan atau projek pelancongan seperti inap desa program (Homestay), chalet, peralatan reakreasi, agro pelancongan dan lain-lain yang ditentukan oleh TEKUN
Prosedur permohonan
Hubungi pejabat TEKUN yang terdekat
Hadiri majlis taklimat yang akan diadakan oleh YTN
Permohonan hendaklah dihantar terus ke TEKUN
Hubungi
Yayasan TEKUN Nasional
No. 2, Wisma Matmunap
Jalan 4/146, Metro Centre
Bandar Tasik Selatan
57000 Kuala Lumpur
Tel : 03-9058 8550
Faks : 03-9059 5980
Laman web : www.tekun.gov.my
wah TT, terima kasih diatas info ini.,.

__________________
AY SERVICES ENTERPRISE

- YUSRI -
012 648 6886
013 940 6226
Reply With Quote
  #48  
Old 04-01-2010, 02:53 PM
hakimann hakimann is offline
Active Member

hakimann's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2009
Location: UPM Serdang
Posts: 1,558
Poster Rank: #2345
Thanked 90 Times
Active Level
My Mood:
Default

Sama2.. saya ada info 56 jenis pinjaman lagi...
Reply With Quote
  #49  
Old 04-01-2010, 04:06 PM
eusahawan eusahawan is offline
Active Member

eusahawan's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2007
Posts: 959
Poster Rank: #3486
Thanked 6 Times
Active Level
My Mood:
Default

tt ...

boleh tolong senaraikan org yg berjaya dapat pinjaman hasil ebook tt jual tu ?
Reply With Quote
  #50  
Old 04-01-2010, 09:32 PM
hakimann hakimann is offline
Active Member

hakimann's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2009
Location: UPM Serdang
Posts: 1,558
Poster Rank: #2345
Thanked 90 Times
Active Level
My Mood:
Default

dah lebih 50 pakej rangan perniagaaan terjual tapi belum ada yg complaint ... memang pakej ni lengkap...klu nak upah arg buat paling minimum RM500 itu utk satu rancangan perniagaan je... dgn pakej ni hanya RM50.00 boleh buat beribu2 RP... nak buka servis buat kertas kerja pun boleh...hehe

1. Cari idea perniagaan - apa nak diniaga
2. Research cket guna 400 cth bisnes plan tu ... internet dll
3. Guna software rancangan perniagaan utk mengira dokumen kewangan yg penting utk dinilai oleh bank.. spt balance sheet/penyata keuntungan, cashflow/aliran tunai,dll.. yg mana klu nak kira sendiri memang tak dpt .. atau kalau tahu kira ambik masa berbulan2
4. Gunakan format rancangan perniagaan dan isikan butir 2
5. Print dan hantar rancangan perniagaan ke bank,mara,tekun dll

sila layari www.softwareperniagaan.com
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 02:52 AM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE