Sensasi dalam dunia Forex! Cepat dapatkan tawaran terbaru daripada InstaForex - bonus 45% untuk setiap deposit! Bonus 45% untuk keuntungan yang maksimum!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

CG Sponsors



Recommended Brokers

CG Updates
0 Forum rules improvised
Last Post: CariGold
Posted On: 05-02-2014
Replies: 0
Views: 16,426
0 Social Group is now based on request
Last Post: CariGold
Posted On: 11-12-2012
Replies: 0
Views: 46,607
0 Unscheduled maintenance
Last Post: CariGold
Posted On: 26-11-2012
Replies: 0
Views: 34,402
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 08-12-2009, 09:02 PM
chedin chedin is offline
Active Member

chedin's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,032
Poster Rank: #3383
Thanked 9 Times
Active Level
My Mood:
Default Gambar Keris Taming Sari



Keris ini adalah Keris Kerajaan bagi Jawatan Laksamana Melaka, yang akhir sekali dijawat oleh Hang Tuah.

Keseluruhan sarung keris ini diseliputi oleh dedaun emas. Keris ini dihargai sebagai berkeupayaan untuk berlegar di udara ke mana-mana haluan dalam mengejar musuh. Adalah dikatakan bahawa Hang Tuah memberi keris ini kepada Tun Mamat untuk dibawa balik mengadap Sultan pada masa itu kerana beliau terlalu malu untuk mengadap sendiri ke bawah Duli Sultan kerana gagal untuk mendapat Puteri Gunung Ledang untuk baginda. Tatkala Sultan Mahmud meninggalkan Melaka baginda membawa keris ini bersama-sama baginda ke Kampar-Sumatera. Kemudian baginda mengurniakan keris ini kepada anakanda baginda Raja Mudzaffar Shah, yang kemudiannya berangkat ke Perak.

sumber : keris-Alat-Alat Kebesaran Negeri Perak

adakah ini adalah gambar sebenar keris taming sari?
Reply With Quote
The Following 3 Users Say Thank You to chedin For This Useful Post:
eday84 (08-10-2011), lambda123 (26-03-2011)
Paid Advertisement
  #2  
Old 08-12-2009, 10:24 PM
chedin chedin is offline
Active Member

chedin's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,032
Poster Rank: #3383
Thanked 9 Times
Active Level
My Mood:
Default



Keris Taming Sari ini sekarang adalah alat-alat kebesaran Negeri Perak berada dengan Sultan Perak iaitu baginda SULTAN AZLAN MUHIBBUDDIN SHAH IBNI ALMARHUM SULTAN YUSSUF IZZUDDIN SHAH GHAFARULLAHU-LAH
D.K. , D.K.M. , D.M.N. , D.K. (KELANTAN), D.K. (TERENGGANU),
D.K. (PERLIS), D.K. (JOHOR), D.K. (SELANGOR), D.K. (KEDAH),
D.K.M.B. (BRUNEI), D.K. (NEGERI SEMBILAN), D.K. (PAHANG),
S.S.M. , P.M.N. , P.S.M., D.K.S.A., S.P.C.M. , S.P.T.S. , S.P.M.P. , S.I.M.P.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-12-2009, 10:30 PM
akecema akecema is offline
Legendary Member

akecema's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jan 2007
Location: Diamond Bay
Posts: 10,489
Poster Rank: #257
Blog Entries: 1
Thanked 204 Times
Active Level
My Mood:
Default

aku xtau plak keris tu taming seri
yg aku tau taming sari dah tenggelam
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 08-12-2009, 10:34 PM
Musicaldeath_00 Musicaldeath_00 is offline
Active Member

Musicaldeath_00's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2008
Location: Somewhere Over The Rainbow,Far Beyond The Sun...
Posts: 1,935
Poster Rank: #1985
Thanked 84 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by akecema View Post
aku xtau plak keris tu taming seri
yg aku tau taming sari dah tenggelam
yup..aku setuju...taming sari bukan dah ditenggelamkan ke....sungai tu plak dah dighaibkn dari pandangan manusia biasa...wallahualam...
__________________
I Rather Die On My Feet....Than Live On My Knee......

I Am Whispering Wind...Whisper In The Red Sky....
Reply With Quote
  #5  
Old 08-12-2009, 10:37 PM
slayer7815 slayer7815 is offline
Super Active Member

slayer7815's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Mar 2009
Posts: 3,135
Poster Rank: #1211
Thanked 33 Times
Active Level
My Mood:
Default

huhuhu nak tau betul ke tak kasi pegang n kasi tikam huhuhu
Reply With Quote
  #6  
Old 08-12-2009, 10:38 PM
chedin chedin is offline
Active Member

chedin's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,032
Poster Rank: #3383
Thanked 9 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by akecema View Post
aku xtau plak keris tu taming seri
yg aku tau taming sari dah tenggelam
betul...ada cerita mengatakan keris tersebut tenggelam....tp keris apa lak nih? takkan Sultan Perak tak tahu keris tu asli atau tidak kan kan..kalau lah betul itu keris taming sari maka betul la Hang Tuah itu wujud bukanya mitos seperti yg sesetengah org fikirkan..
Reply With Quote
  #7  
Old 08-12-2009, 10:38 PM
erDrAg00n erDrAg00n is offline
Legendary Member

erDrAg00n's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2007
Location: Bera-Shah Alam-Taiping
Posts: 13,834
Poster Rank: #161
Blog Entries: 2
Thanked 5 Times
Active Level
My Mood:
Default

orang kata keris yg dimiliki di perak tu hanya replika??
camno tuh?
Reply With Quote
  #8  
Old 08-12-2009, 10:45 PM
chedin chedin is offline
Active Member

chedin's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,032
Poster Rank: #3383
Thanked 9 Times
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by erDrAg00n View Post
orang kata keris yg dimiliki di perak tu hanya replika??
camno tuh?
hmmm yeke replika? Sultan Perak pki keris replika je ker? tak mungkin....
Reply With Quote
  #9  
Old 08-12-2009, 10:49 PM
Manolito Manolito is offline
Normal Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2007
Posts: 319
Poster Rank: #7421
Thanked 0 Times
Active Level
Default

Aik,Apsal aku x nampak ada gambar pun
Reply With Quote
  #10  
Old 08-12-2009, 10:51 PM
Manolito Manolito is offline
Normal Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2007
Posts: 319
Poster Rank: #7421
Thanked 0 Times
Active Level
Default

ehhh ada ,sorry
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 10:00 PM.


Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Disclaimer : All posts made by either members or mods even admins on CariGold.com are just only individual opinions, not necessarily or specifically those of CariGold.com or it's owner. CariGold does neither support, endorse nor vouch any programs and/or opportunities discussed here. We also does not give/offer investment advice and we does not research the opportunities discussed here. We simply provide a place for discussion. YOU'RE ON YOUR OWN RESPONSIBILITY IF YOU LOSE SUM OF MONEY IN ANY PROGRAMS DISCUSSED HERE