Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 08-12-2009, 09:02 PM
chedin chedin is offline
Active Member

chedin's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,165
Thanks (Received): 10
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default Gambar Keris Taming Sari



Keris ini adalah Keris Kerajaan bagi Jawatan Laksamana Melaka, yang akhir sekali dijawat oleh Hang Tuah.

Keseluruhan sarung keris ini diseliputi oleh dedaun emas. Keris ini dihargai sebagai berkeupayaan untuk berlegar di udara ke mana-mana haluan dalam mengejar musuh. Adalah dikatakan bahawa Hang Tuah memberi keris ini kepada Tun Mamat untuk dibawa balik mengadap Sultan pada masa itu kerana beliau terlalu malu untuk mengadap sendiri ke bawah Duli Sultan kerana gagal untuk mendapat Puteri Gunung Ledang untuk baginda. Tatkala Sultan Mahmud meninggalkan Melaka baginda membawa keris ini bersama-sama baginda ke Kampar-Sumatera. Kemudian baginda mengurniakan keris ini kepada anakanda baginda Raja Mudzaffar Shah, yang kemudiannya berangkat ke Perak.

sumber : keris-Alat-Alat Kebesaran Negeri Perak

adakah ini adalah gambar sebenar keris taming sari?
Reply With Quote
Thanks lambda123, eday84, N/A thanked for this post
Paid Advertisement
  #2  
Old 08-12-2009, 10:24 PM
chedin chedin is offline
Active Member

chedin's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,165
Thanks (Received): 10
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default



Keris Taming Sari ini sekarang adalah alat-alat kebesaran Negeri Perak berada dengan Sultan Perak iaitu baginda SULTAN AZLAN MUHIBBUDDIN SHAH IBNI ALMARHUM SULTAN YUSSUF IZZUDDIN SHAH GHAFARULLAHU-LAH
D.K. , D.K.M. , D.M.N. , D.K. (KELANTAN), D.K. (TERENGGANU),
D.K. (PERLIS), D.K. (JOHOR), D.K. (SELANGOR), D.K. (KEDAH),
D.K.M.B. (BRUNEI), D.K. (NEGERI SEMBILAN), D.K. (PAHANG),
S.S.M. , P.M.N. , P.S.M., D.K.S.A., S.P.C.M. , S.P.T.S. , S.P.M.P. , S.I.M.P.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-12-2009, 10:30 PM
akecema akecema is offline
Legendary Member

akecema's Avatar
 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jan 2007
Location: Diamond Bay
Posts: 14,755
Thanks (Received): 205
Likes (Received): 70
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

aku xtau plak keris tu taming seri
yg aku tau taming sari dah tenggelam
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 08-12-2009, 10:34 PM
Musicaldeath_00 Musicaldeath_00 is offline
Active Member

Musicaldeath_00's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2008
Location: Somewhere Over The Rainbow,Far Beyond The Sun...
Posts: 1,935
Thanks (Received): 87
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by akecema View Post
aku xtau plak keris tu taming seri
yg aku tau taming sari dah tenggelam
yup..aku setuju...taming sari bukan dah ditenggelamkan ke....sungai tu plak dah dighaibkn dari pandangan manusia biasa...wallahualam...
__________________
I Rather Die On My Feet....Than Live On My Knee......

I Am Whispering Wind...Whisper In The Red Sky....
Reply With Quote
  #5  
Old 08-12-2009, 10:37 PM
slayer7815 slayer7815 is offline
Active Plus

slayer7815's Avatar
 
Trader Rating: (3)
Join Date: Mar 2009
Posts: 3,221
Thanks (Received): 33
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

huhuhu nak tau betul ke tak kasi pegang n kasi tikam huhuhu
Reply With Quote
  #6  
Old 08-12-2009, 10:38 PM
chedin chedin is offline
Active Member

chedin's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,165
Thanks (Received): 10
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by akecema View Post
aku xtau plak keris tu taming seri
yg aku tau taming sari dah tenggelam
betul...ada cerita mengatakan keris tersebut tenggelam....tp keris apa lak nih? takkan Sultan Perak tak tahu keris tu asli atau tidak kan kan..kalau lah betul itu keris taming sari maka betul la Hang Tuah itu wujud bukanya mitos seperti yg sesetengah org fikirkan..
Reply With Quote
  #7  
Old 08-12-2009, 10:38 PM
erDrAg00n erDrAg00n is offline
Legendary Member

erDrAg00n's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Dec 2007
Location: Bera-Shah Alam-Taiping
Posts: 13,830
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 0
Blog Entries: 2
Active Level
My Mood:
Default

orang kata keris yg dimiliki di perak tu hanya replika??
camno tuh?
Reply With Quote
  #8  
Old 08-12-2009, 10:45 PM
chedin chedin is offline
Active Member

chedin's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,165
Thanks (Received): 10
Likes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by erDrAg00n View Post
orang kata keris yg dimiliki di perak tu hanya replika??
camno tuh?
hmmm yeke replika? Sultan Perak pki keris replika je ker? tak mungkin....
Reply With Quote
  #9  
Old 08-12-2009, 10:49 PM
Manolito Manolito is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2007
Posts: 321
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

Aik,Apsal aku x nampak ada gambar pun
Reply With Quote
  #10  
Old 08-12-2009, 10:51 PM
Manolito Manolito is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2007
Posts: 321
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Active Level
Default

ehhh ada ,sorry
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump