Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 2,065
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 10,943
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 19,848
More...
Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 11-10-2009, 03:07 PM
AILA2002 AILA2002 is offline
Super Active

AILA2002's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2008
Posts: 8,096
Thanks (Received): 323
Likes (Received): 1
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default Maksud Deepavali

Maksud tersirat di sebalik perayaan Deepavali
Susunan oleh R.K.SHYAMALA


Masyarakat Hindu yang menyalakan pelita di hadapan patung dewa Krishna. -Foto THE STAR oleh M.CHARLES

DEEPAVALI atau lebih dikenali sebagai ‘pesta cahaya’ disambut oleh masyarakat India yang beragama Hindu dan Sikh di negara kita.

Perayaan itu jatuh pada 17 Oktober pada tahun ini.

Masyarakat Hindu menggunakan cahaya sebagai makna simbolik untuk menyatakan kebaikan akan mengatasi kejahatan.

Dalam kepercayaan agama Hindu, ada dinyatakan bahawa Athma (roh) mengatasi jasad dan minda. Ia adalah sesuatu yang suci, tidak terbatas dan akan kekal abdi.

Sambutan perayaan Deepavali adalah sama seperti kita menyambut hari lahir. Ia adalah sambutan untuk menyambut kelahiran ‘cahaya dalaman’ yang memupuk kesedaran dari dalam. (Yang kita sebenarnya hidup dalam alam maya)

Dengan itu, segala kejahatan di dunia ini akan terhapus dan kesedaran yang tuhan sebenarnya berada di mana-mana dan keunggulannya sahaja yang berkekalan buat selama-lamanya akan disedari.

Lampu menjadi ilmu pengetahuan yang menerangi hidup dan menghindari manusia daripada berbuat jahat.


Masyarakat Hindu biasanya menyalakan pelita dihadapan rumah pada hari Deepavali.
Ada dua kisah yang menceritakan kelahiran sambutan Deepavali iaitu:

PEMBUNUHAN NARAGASURA

Perayaan Deepavali disambut pada hari yang dimana salah seorang dewa Hindu, Krishna membunuh makluk jahat Naragasura sehari sebelum perayaan Deepavali.


Masyarakat Hindu menyalakan pelita sebagai tanda simbolik yang menyatakan kebaikan akan mengatasi kejahatan.- Foto THE STAR oleh RAYMOND OOI
Untuk meraikan kejayaan kebaikan mengatasi kuasa kejahatan perayaan Deepavali diraikan.

KISAH RAMA BALIK KE AYODHYA

Sesetengah orang Hindu percaya perayaan Deepavali bermula apabila Dewa Rama pulang ke Ayodhya selepas dibuang negeri selama 14 tahun.

Rama pulang ke negaranya dengan isterinya Sita dan Lakshamana selepas membunuh Ravana, seorang yang jahat.

Sepanjang perjalanan, apabila Rama serta keluarganya balik ke Ayodhya, menuju ke arah utara India dari selatan, orang yang tinggal disitu menyalakan pelita minyak sapi yang menandakan kebaikan telah mengatasi kejahatan berikutan kematian Ravana.

Mereka menyalakan lampu pelita di sepanjang perjalanan Rama kembali ke tanah jajahannya.

SAMBUTAN DEEPAVALI OLEH KAUM SIKH

Masyarakat Sikh menyambut hari Deepavali atau dikenali sebagai Diwali di kalangan mereka di atas sebab yang berbeza.

Guru Nanak, yang juga merupakan pengasas agama Sikh pada suatu masa dahulu telah dipenjarakan oleh seorang Raja.

Raja itu memaksanya makan tetapi beliau enggan dan berpuasa.

Sejurus itu , barulah Guru Nanak sedar yang ramai orang telah berkumpul di luar penjara dengan memegang lampu sebagai tanda protes untuk membebaskan Guru Nanak.

Akhirnya, Raja itu sedar akan kesilapannya.

Oleh kerana sikap tamaknya, dia telah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai seorang raja dan sebagai balasannya, dia membebaskan Guru Nanak.

Kaum Sikh menyambut pembebasan Guru Nanak sebagai hari Deepavali.

PERSIAPAN UNTUK HARI DEEPAVALI

Masyarakat India membuat persiapan yang lebih awal seperti membuat kuih-muih, membersihkan rumah dan membeli pakai baru untuk dipakai pada hari tersebut.

Muruku, Neiurundai dan Atherasam merupakan kuih-muih tradisional orang India.

Tetapi pada masa kini, mereka juga membuat biskut dan kek selain makanan tradisional mereka.

Ronggoli Kolam adalah lukisan diatas lantai yang diperbuat daripada beras berwarna.


Kolam yang dihasilkan daripada beras berwarna. Adalah tradisi masyarakarat India yang beragama Hindu untuk membuat Kolam dihadapan rumah mereka untuk sambutan hari Deepavali. - Foto THE STAR oleh AHMAD AZMAIL AWANG
Selain mencantikkan kawasan hadapan rumah, maksud tersirat di sebalik tradisi ini adalah untuk memberi makan kepada serangga-serangga kecil seperti semut.

Ini secara tidak langsung menambah pahala si tuan rumah yang membuat Kolam tersebut.

Lampu-lampu pelita dinyalakan pada malam Deepavali.

PAGI DEEPAVALI


Pada pagi Deepavali, masyarakat India akan menggunakan minyak bijian sebelum mandi sebagai tanda simbolik untuk menyucikan diri.

Selepas itu, mereka sekeluarga akan berpakaian serba baru dan sembayang.

Sejurus itu, anak-anak muda digalakkan sujud di kaki ibu bapa atau orang tua dalam rumah mereka untuk meminta restu.

Pada hari Deepavali, mengikut ajaran agama Hindu, masakan yang dimasak mestilah “vegetarian” hanya makanan yang berasaskan sayur-sayuran (daging tidak galakkan).

Tujuannya adalah untuk mengawal nafsu makan mereka pada hari yang bermakna ini.

SEHARI SEBELUM DEEPAVALI


Sehari sebelum perayaan Deepavali, orang yang beragama Hindu akan membuat upacara sembayang untuk memanjangkan doa untuk yang telah 'pergi' buat selam-lamanya.

Makananan kegemaran yang telah meninggal dunia selalunya disediakan untuk santapan mereka.

Makanan tersebut akan dibiarkan seketika dihadapan gambar si mati yang kemudiannya akan di makan oleh anak-anak si mati atau diberi kepada haiwan.


http://mstar.com.my/variasi/manusia_...usia_peristiwa
__________________
.......dalam aku..ada Dia......

Dunia Yang Lebih Hijau

Tekan Untuk Download Gambar
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #2  
Old 15-10-2009, 10:12 AM
Firma Firma is offline
Super Active

Firma's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Mar 2007
Posts: 5,319
Thanks (Received): 243
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to Firma
Default

firma pernah terbaca kitab hindu pun ada sebutkan tentang ramalan kedatangan nabi muhammad dalam satu buku....lupa plak nama buku tu
__________________
DAFTAR EXNESS
Daftar forexhunT
[SIGPIC][/SIGPIC]ym=firmaexness
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #3  
Old 17-01-2010, 02:48 PM
anak_jatiperak anak_jatiperak is offline
Super Active

anak_jatiperak's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2009
Posts: 5,362
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Salam..elok juga kiter mengetahui perayaan bangsa lain da.....kan kite 1Malaysia
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #4  
Old 14-09-2010, 02:18 PM
persada persada is offline
Account locked as requested by owner

 
Trader Rating: (6)
Join Date: Jul 2009
Posts: 4,777
Thanks (Received): 54
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Blog Entries: 2
Active Level
My Mood:
Default

info2 macam ni la berguna, blh ertkan sesama bangsa kita.....
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #5  
Old 14-09-2010, 02:24 PM
nvmname nvmname is offline
Legendary Member

nvmname's Avatar
 
Trader Rating: (15)
Join Date: May 2010
Location: Somewhere In My Mind
Posts: 10,533
Thanks (Received): 70
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Thanks for the info. Maruku satu.
__________________


Allahumma salli `ala muhammadin wa'ali muhammad
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #6  
Old 14-09-2010, 02:56 PM
carigol carigol is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2010
Posts: 1,556
Thanks (Received): 14
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

prayaan menyekutukan Allah. jauhkan dari menyertai atau terlibat.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #7  
Old 14-09-2010, 03:01 PM
wanzex wanzex is offline
CG Top Poster Club

wanzex's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2006
Location: Di Pintu Lailatul Qadar
Posts: 35,575
Thanks (Received): 1106
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Send a message via Yahoo to wanzex
Default

kira hari raya jugak letu.......
__________________
Dunia Kian Berubah
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #8  
Old 14-09-2010, 03:56 PM
fms fms is offline
Legendary Member

fms's Avatar
 
Trader Rating: (11)
Join Date: Feb 2007
Posts: 17,646
Thanks (Received): 52
Likes (Received): 14
Dislikes (Received): 1
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by carigol View Post
prayaan menyekutukan Allah. jauhkan dari menyertai atau terlibat.
sume bergantung pada niat..
__________________
Pewangi Kereta & Bilik - http://carigold.com/portal/forums/sh...d.php?t=656098
kad sim Power Tahan Lama - http://carigold.com/portal/forums/sh...d.php?t=650520
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #9  
Old 15-09-2010, 12:30 AM
Tamindari Tamindari is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2009
Posts: 2,062
Thanks (Received): 87
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by fms View Post
sume bergantung pada niat..
bukan niat je.

iman boleh rosak dengan 3 perkara.

1. perkataan

2. niat

3. perbuatan
__________________
aku ambil ilmu yg Haq saja tau dari korang yg batil aku pulangkan pada korang.


sistem pemerintahan khalifah dengan ILMU HAQ patut naik yang lain wajar turun tahta.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #10  
Old 21-09-2010, 10:23 AM
AkuHenjutJer AkuHenjutJer is offline
Super Active

AkuHenjutJer's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2010
Posts: 6,896
Thanks (Received): 83
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

sikh pun tumpang skli ke...baru aku tau
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 06:08 AM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you