Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 3,679
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 13,781
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 20,925
More...
Reply
 
Thread Tools
  #101  
Old 16-02-2010, 03:26 AM
baseri baseri is offline
Newbie

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2009
Posts: 10
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

yeke neh...??
melayu la cipta dlu sblum barat..??
bkn kite tiru??
bangga2..!!!
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #102  
Old 16-02-2010, 06:37 AM
meetuncleyuz meetuncleyuz is offline
Newbie

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Posts: 1
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

tengok cite Queen of Langkasuka tu mmg terbuka mata, nampak sangat sejarah Melayu ni mmg dah ditenggelamkan, xmungin la org melayu dulu gi perang pakai keris n tombak, lagipun mmg ada sejarah di negeri arab mngatakan dibanding dgn meriam arab , meriam ciptaan bangsa melayu ni mmg lagi hebat, nnti saya pos pic terakul yg sebenar, mmg betul la pak tua saya cakap, ingatkan pistol zaman british rupanya pistol org melayu yg buat
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #103  
Old 16-02-2010, 07:38 AM
ulam ulam is offline
CG Top Poster Club

 
Trader Rating: (1)
Join Date: Apr 2008
Location: Say..I...say....p...say..O..say...h = IpOh
Posts: 22,463
Thanks (Received): 55
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Yg menghairankan habis semua bukti sejarah melayu dahulu kala dihapuskan...
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #104  
Old 16-02-2010, 12:30 PM
GamezStar GamezStar is offline
CG Top Poster Club

GamezStar's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jul 2008
Posts: 24,063
Thanks (Received): 196
Likes (Received): 19
Dislikes (Received): 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by roBUST View Post
emm..x de ke sumber sekunder yg menzahirkn perkara ini?percaya but susah nk percaya tp percaya
betul tu ... takut ada yg tokok tambah

Quote:
Originally Posted by ulam View Post
Yg menghairankan habis semua bukti sejarah melayu dahulu kala dihapuskan...

di hapuskan atau sebenarnya memang tak ada ??
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #105  
Old 16-02-2010, 12:42 PM
rayz rayz is offline
Legendary Member

rayz's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jun 2007
Posts: 12,054
Thanks (Received): 631
Likes (Received): 2
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default filem

bangga aku sbgi anak melayu dgn sejarah ni tapi kecewa dgn org melayu yg buat buku sejarah melayu dan filem melayu..


best gak la tgk citer siam....LANGKASUKA.

memang ada mirip yg TT tulis ikut cerita filem ni.

aku copy balik tt punya:-
Meriam yang paling terkenal dalam masyarakat Melayu ialah Seri Nagara,Seri Patani dan Mahalela.Dan meriam Seri Nagara dan Seri Patani ini adalah meriam yang terbesar di Asia Tenggara!Menariknya bukan orang lain yang membuat dan memilikinya,tetapi orang Melayu juga!

Meriam-meriam ini adalah milik Kerajaan Patani.Sebagai tindak balas berikutan khabar angin akan serangan Siam ke atas Patani, Raja Kerajaan Melayu Pattani pada waktu itu iaitu Raja Biru (1616-1624) telah menugaskan seorang lelaki Cina-Islam yang bernama Tok Kayan (Lim To Khiam) untuk mengetuai pembinaan meriam-meriam kerajaan. Tiga buah meriam telah dibina iaitu Sri Patani, Sri Nagara dan Mahalela. Sri Patani dan Sri Nagara mempunyai saiz yang sama manakala Mahalela pula lebih kecil iaitu hanya sepanjang 5 hasta 1 jengkal. Meriam-meriam ini telah berjaya menyekat empat kali serangan Siam ke atas Patani iaitu pada tahun 1603, 1632, 1634 dan 1638.

Selepas kejatuhan Ayutthaya pada 1767, kerajaan Patani di bawah pemerintahan Sultan Muhammad (1776-1786) telah cuba untuk membebaskan diri daripada ancaman Thai (yang telah mengalahkan kerajaan Ayutthaya). Bagaimanapun, pada 1785 pasukan tentera Thai di bawah kepimpinanan Panglima Phraya Kalahum telah berjaya menewaskan Patani. Dua buah meriam besar iaitu Sri Patani dan Sri Nagara telah diambil sebagai rampasan perang, bagaimanapun Sri Nagara telah jatuh ke dalam laut di Kuala Patani semasa hendak dipindahkan ke dalam kapal. Meriam Mahalela pula telah hilang tanpa dapat dikesan.

Pada 1787, Raja Rama I telah mengarahkan pembinaan meriam yang sama saiz dengan Sri Patani yang dinamakan sebagai Narai Sanghan untuk diletakkan bergandingan dengan Seri Patani yang telah di tawan. Jika anda melihat kepada gambar meriam seri Patani di atas, bolehkah anda bayangkan kekuatan meriam tersebut ketika ia membedil kapal-kapal perang Thai. Menurut Hikayat Patani tiga buah meriam kerajaan Pattani ini telah berjaya mengaramkan banyak kapal Thai ketika Kerajaan Thai menyerang Pattani.Anda boleh membayangkan suasana meriam-meriam ini digunakan dan peperangan tersebut dengan menonton filem Queen of Langkasuka.




http://www.youtube.com/watch?v=7U7xJ7U85pc

kalo aku kaya aku teringin nak wat filem epik melayu pahlawan melayu yg hebat2..

Last edited by rayz; 16-02-2010 at 12:46 PM..
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #106  
Old 16-02-2010, 12:51 PM
zaralove zaralove is offline
Super Active

zaralove's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Aug 2009
Posts: 7,555
Thanks (Received): 330
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

dalam filen 6 jahanam, citer P ramle. kan panglima tu pakai pistol...hee
__________________
RM 10 shj Simkad ONEXOX boleh tahan sehingga 28 Bulan! Dealer Sangat diperlukan Klik Sini atau watsapp 01120882979
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #107  
Old 16-02-2010, 12:54 PM
yinbyungheon yinbyungheon is offline
Permanently Banned

 
Trader Rating: (3)
Join Date: Jul 2006
Location: Star City
Posts: 36,661
Thanks (Received): 858
Likes (Received): 1
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by virtualbiz View Post
taklah..sekadar nk berkongsikan kt CG ni jer..asyik2 gosip artis jer

aku pun pembaca setia kt situ
fulamak...cun jugak TT ni
__________________
[B][CENTER][SIZE="3"]Hutang Negara Sebanyak [COLOR="Red"]RM 501.617 Billion![/COLOR] Ni UMNO Yg Buat, Tapi Kita Yg Kena Bayar. Ada Ke Patut???
Fakta Dari [URL="http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=statistic_nsdp"]BNM[/URL], Last updated: 29 Mar 2013. Rekod TERTINGGI Dalam Sejarah Hutang Negara
[/SIZE][/CENTER][/B]
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #108  
Old 16-02-2010, 09:23 PM
noridzuan_79 noridzuan_79 is offline
Regular

noridzuan_79's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2009
Posts: 272
Thanks (Received): 10
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

aku rasa xmustahil zaman dulu org melayu mampu buat senjata dan kapal besar sendiri..melaka pun sebuah empayar yg besar...pelabuhan paling kaya di dunia masa tu...perpindahan teknologi mudah berlaku antara melaka dengan org putih, arab, china dan india...
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #109  
Old 16-02-2010, 09:37 PM
ShamsurizaHusain ShamsurizaHusain is offline
Regular

ShamsurizaHusain's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2009
Posts: 245
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

satu pendedahan yg menarik. blh dijadikan info kpd generasi muda kita.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #110  
Old 17-02-2010, 09:08 AM
pelik123 pelik123 is offline
Junior

pelik123's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 93
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 0
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

melayu yang buat ker sume tu??????
__________________
JINAK MERPATI MAKAN DI TANGAN,JINAK MANUSIA MAKAN DI KAKI
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 04:51 PM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you