Forex Gratis! Modal - hadiah dari broker. Dapatkan bonus $50!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

CG Sponsors



CG Updates
0 Reverting back old theme
Last Post: CariGold
Posted On: 06-05-2017
Replies: 0
Views: 5,182
0 CariGold new theme version - and more features are coming!
Last Post: niagafx
Posted On: 06-05-2017
Replies: 538
Views: 15,879
0 Video embed in post
Last Post: CariGold
Posted On: 15-12-2016
Replies: 0
Views: 21,758
More...
Reply
 
Thread Tools
  #11  
Old 13-07-2017, 02:48 PM
Metamorfosis Metamorfosis is offline
Active Plus

Metamorfosis's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jul 2013
Posts: 3,291
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 20
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Jgn dok buat pelik2 Daus...dlm ni banyak mazhab...silap2 isim ko nanti sembang sorang2...ekeke
__________________
♥ Smart Sejadah Travel & Sejadah Muka ♥
Lampu Berkuasa Angin‼ »Car Daylight LED«
¤Tafsir Al-Quran Menarik Untuk Yang Tersayang¤
WhatsApp|SMS: 011 3299 5161
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Paid Advertisement
  #12  
Old 13-07-2017, 02:51 PM
citymall citymall is offline
Active Plus

citymall's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Dec 2013
Location: Dungun Terengganu
Posts: 3,841
Thanks (Received): 331
Likes (Received): 73
Dislikes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default Ilmu Makrifat

Salam.
Tak ada salahnya jika seseorang itu nak belajar apa saja ilmu secara online. Ilmu kenal Allah ni boleh belajar secara online asalkan apa yang dipelajarinya itu benar dan ada hadnya. Mungkin ia menjadi pendorong untuk terus belajar dengan cara yang lebih formal lagi.

Secara mudah untuk kenal Allah untuk orang awam macam kita nie berkehendakkan cara yang sistematik. Mulakan dari yang asas dulu. Sebab ilmu kenal Allah ada tingkat2nya. Ada martabatnya.

Mulakan dari syariat dulu. Seperti bersuci, solat, puasa dll. Dalam masa yang sama belajar kenal sifat2 hati. Mana sifat yang baik dan mana sifat yang buruk. Kemudian beranjak kepada mengenal sifat2 Allah dan RasulNya. Mana yang wajib, mana yang harus dan mana yang yang mustahil.

Setelah menjalankan ibadat2 ini dengan bersungguh2 dan istiqamah, insyaAllah, Allah akan bukakan sedikit demi sedikit nur tajalli untuk mengenal Dia dengan sebenar2 kenal. Wallaahua'lam.
Reply With Quote
Likes 2 Dislikes 0
 
  #13  
Old 13-07-2017, 02:52 PM
dausbiz dausbiz is offline
CG Top Poster Club

dausbiz's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2015
Location: www.rahsiafirdaus.com
Posts: 29,407
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 299
Dislikes (Received): 6
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Metamorfosis View Post
Jgn dok buat pelik2 Daus...dlm ni banyak mazhab...silap2 isim ko nanti sembang sorang2...ekeke
setakat yang saya tau setelah banyak baca thread agama di carigold

memang ramai expert bab hujah kadang kita baca pun boleh faham

tak salah berkongsi ilmu

Ilmu Makrifatullah

sama sama kita mengenal Allah

Allahuakhbar
__________________
Dapatkan Info PERCUMA RAHSIA Kenikmatan SEKS Sebenar Lelaki Wanita Terbaik Malaysia
dan Dapatkan RAHSIA Komisyen Lebih RM1,000 ke Akaun Bank Anda
di
www.rahsiafirdaus.com

Sebarang Pertanyaan Hubungi Firdaus 016-4650338
Reply With Quote
Likes 1 Dislikes 0
 
  #14  
Old 13-07-2017, 05:18 PM
Deenz Work Deenz Work is offline
Active Member

Deenz Work's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2013
Location: Puchong
Posts: 2,381
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 5
Dislikes (Received): 0
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by 02047haf View Post
Yang den tau salah satu cara adalah dengan melazimi zikir.
Maksudnya, salah satu cara utk mendapatkan guru yg murshid, ialah dengan melazimi zikir? Mcmana zikirnya..
__________________
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #15  
Old 13-07-2017, 10:46 PM
02047haf 02047haf is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2015
Posts: 1,969
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 79
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Deenz Work View Post
Maksudnya, salah satu cara utk mendapatkan guru yg murshid, ialah dengan melazimi zikir? Mcmana zikirnya..
Bukan, Maksud den salah satu jalan nak mengenal tu melalui zikir yang istiqamah.


Nak cari guru murshid boleh amalkan doa ni:


اللهم دلني على من يدلني عليك واوصلني الى من يوصلني اليك

(Allahumma dullani 'ala man yadulluni 'alaik wa au-silni ila man yuusiluni ilaik)

Maksud: “Ya Allah, tunjukilah daku kepada orang yang akan menunjukkan daku kepadaMu dan sampaikanlah aku kepada orang yang menyampaikan daku kepadaMu”.


Pesan ulama', dalam proses mendapatkan guru murshid perbanyakkan selawat ke atas baginda Nabi saw. Orang yang banyak berselawat kepada junjungan besar Nabi Muhammad saw insyaAllah tidak akan disesatkan oleh Allah swt.
__________________
"Puji itu keji, keji itu puji"
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #16  
Old 14-07-2017, 09:02 AM
citymall citymall is offline
Active Plus

citymall's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Dec 2013
Location: Dungun Terengganu
Posts: 3,841
Thanks (Received): 331
Likes (Received): 73
Dislikes (Received): 2
Active Level
My Mood:
Default

Mengenal Allah dengan IMAN, ILMU dan AMAL.
Bukan semata2 zikir.
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #17  
Old 14-07-2017, 09:11 AM
dausbiz dausbiz is offline
CG Top Poster Club

dausbiz's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2015
Location: www.rahsiafirdaus.com
Posts: 29,407
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 299
Dislikes (Received): 6
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

1. Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala

وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ

Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya. [Qaff : 16]

2. Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala

وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنكُمْ

Dan Kami lebih dekat kepadanya dari kamu. [Al-Waqi’ah : 85]

Ahlul takwil melancarkan sybuhat berupa tuduhan kepada Ahlus Sunnah bahwa merekapun telah melakukan takwil terhadap dua ayat di atas, yaitu ketika menafsirkan kata-kata “lebih dekat” yang dimaknai “lebih dekatnya malaikat”.

Jawaban terhadap syubhat itu ialah : “Bahwa penafsiran kata-kata “ Kami lebih dekat” pada dua ayat diatas dengan “dekatnya malaikat” bukanlah takwil, bukan menyelewengkan perkataan dari makna dhahirnya. Dan hal ini akan jelas bagi orang yang merenungkannya.

Penjelasannya sebagai berikut.
1. Tentang Ayat Pertama : Sesungguhnya kata-kata “Kami lebih dekat” pada ayat itu terkait dengan sesuatu yang membuktikan bahwa maksudnya adalah “malaikat yang lebih dekat” karena ayat tersebut berlanjut.

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ

Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya, (yaitu) ketika dua orang Malaikat mencatat amal perbuatannya. Seorang duduk disebelah kanan dan yang lain duduk disebelah kiri. Tiada suatu ucapanpun yang diucapkan melainkan ada di dekatnya Malaikat pengawas yang selalu hadir. [Qaf : 16-18]

Maka firman Allah : إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ (Yaitu ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya), terdapat dalil bahwa yang dimaksud “lebih dekat” adalah dekatnya dua orang Malaikat yang mencatat amal perbuatannya.

2. Tentang Ayat Kedua : Kata-kata “lebih dekat” pada ayat ini berkaitan dengan keadaan seseorang yang tengah menghadapi sakaratul maut. Ketika seorang sedang menghadapi sakaratul maut, maka yang datang untuk mencabut nyawanya adalah malaikat, berdasarkan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala.

حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُونَ

Sehingga apabila datang kematian kepada salah seorang di antara kamu, ia diwafatkan oleh malaikat-malaikat (utusan) Kami, dan malaikat-malaikat itu tidak melalaikan kewajibannya. [Al-An’am : 61]

Kemudian pada ayat Al-Waqi’ah : 85, lengkapnya berbunyi.

وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنكُمْ وَلَٰكِن لَّا تُبْصِرُونَ

Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu. Tetapi kamu tidak melihat. [Al-Waqi’ah : 85]

Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala, لَّا تُبْصِرُونَ (kamu tidak melihat) pada ayat itu menyatakan dalil sangat jelas bahwa yang tidak kamu (manusia-pent) lihat adalah para malaikat. Sebab ayat diatas menunjukkan bahwa pencabut nyawa berada sangat dekat dengan manusia, dalam arti ia berada di tempat manusia itu berada, namun manusia tidak dapat melihatnya.

Sebelum mengenal ISlam

saya rasa paling penting kita kenal Allah

Siapa Allah dalam islam???

Allah adalah pencipta segala isi dalam dan luar alam semesta

Allah adalah Tuhan dan Tiada Tuhan melainkan Allah

Dan Allah Maha Besar

Konteks Allah Maha Besar maksudnya apa sahaja benda atau makhluk maka Allah lebih besar dari segala galanya

Konsep Maha hanya untuk Allah Taala

Tiada makhluk atau benda yang boleh disamakan langsung dengan Allah Taala

Dan apa yang saya belajar

Allah lebih dekat pada kita dari urat leher kita maksudnya Allah Taala sentiasa bersama kita
__________________
Dapatkan Info PERCUMA RAHSIA Kenikmatan SEKS Sebenar Lelaki Wanita Terbaik Malaysia
dan Dapatkan RAHSIA Komisyen Lebih RM1,000 ke Akaun Bank Anda
di
www.rahsiafirdaus.com

Sebarang Pertanyaan Hubungi Firdaus 016-4650338
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #18  
Old 14-07-2017, 09:15 AM
notepad notepad is offline
Super Active

notepad's Avatar
 
Trader Rating: (9)
Join Date: Sep 2011
Location: malizia
Posts: 5,545
Thanks (Received): 26
Likes (Received): 19
Dislikes (Received): 1
Blog Entries: 2
Active Level
Default

pergilah masjid banyak majlis ilmu sekitar pulau pinang. belajar dengan ustaz carigold buat apa.
https://web.facebook.com/MajlisIlmuP...ng?_rdc=1&_rdr
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #19  
Old 14-07-2017, 09:20 AM
matztbd matztbd is offline
Junior

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Nov 2016
Posts: 78
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 4
Dislikes (Received): 0
Active Level
Default

Reader Digest Version :

Kau mengaku bahawa Allah sahajalah tuhan sekalian alam, dan tiada satu apa pun yang serupa denganNya.

Pembacaan lanjut : Cari dan baca tafsir surah Al Fatihah, tafsir ayat Qursi.
__________________

Data Recovery dari Pendrive/HardDrive
Format & Servis Laptop Sekitar Sungai Buloh
Servis Imac (Apple) - Whatsapp me: 013-4904599
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
  #20  
Old 14-07-2017, 09:22 AM
dausbiz dausbiz is offline
CG Top Poster Club

dausbiz's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2015
Location: www.rahsiafirdaus.com
Posts: 29,407
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 299
Dislikes (Received): 6
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by notepad View Post
pergilah masjid banyak majlis ilmu sekitar pulau pinang. belajar dengan ustaz carigold buat apa.
https://web.facebook.com/MajlisIlmuP...ng?_rdc=1&_rdr
masjid pun belajar kat sini belajar

dekat carigold pun ramai yang pandai agama

tak salah belajar
__________________
Dapatkan Info PERCUMA RAHSIA Kenikmatan SEKS Sebenar Lelaki Wanita Terbaik Malaysia
dan Dapatkan RAHSIA Komisyen Lebih RM1,000 ke Akaun Bank Anda
di
www.rahsiafirdaus.com

Sebarang Pertanyaan Hubungi Firdaus 016-4650338
Reply With Quote
Likes 0 Dislikes 0
 
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 06:50 AM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you