Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Debate & Mature Discussion

Debate & Mature Discussion This section is not like "Santai" style. This is the place to debate things, as well as strike up a more mature conversation. Respect other people's opinions and do not flame nor troll. Immediate suspension will be imposed.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #31  
Old 11-12-2017, 03:12 PM
akuehebat akuehebat is offline
Super Active

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2012
Posts: 6,262
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 231
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by percumaforex View Post
xda satu ulamak pun yg aku nk ikut dimlaysiaku ni
xleh pukul ulamak samarata..
ulamak pun bukan arif sume bidang..
bak kata ustaz fauze, ada ulamak arif politik, ada ulamak arif seni, ada ulamak hadis, ada ulamak fekah, ada ulamak y xnk d kenali ilmunya..
Reply With Quote
Likes matabulat, Skuter liked this post
Paid Advertisement
  #32  
Old 11-12-2017, 03:46 PM
02047haf 02047haf is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2015
Posts: 2,696
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 152
Blog Entries: 1
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by a2zextra View Post
Ini sebenarnya timbul daripada golongan muda yang menadah ilmu syara' tidak seperti 'ulama-'ulama silam yang fakeh dalam bidang masing-masing. Ilmu syara' yang paling baik dipelajari melalui kaedah talaki di hadapan tuan guru yang mursyid.
Di zaman sekarang ni, kita sepatutnya semakin bimbang kerana pertembungan golongan 'ulama lama dengan 'ulama muda mula timbul seperti yang berlaku pada tahun 1920-an dahulu.
Kemunculan 'ulama muda ini seolah-olah menyelaputi ilmu sebenar yang dibawa oleh 'ulama lama. 'Ulama muda hari ini menuntut ilmu syara' 'tak habis', kerana mereka mengaji hanya sekadar mahukan kelulusan peringkat sarjana atau doktor falsafah dalam bidangnya.

Maka lebih berhati-hati sekalian 'umat Islam hari ini.

Ini den risau sungguh. Sebab apa yang berlaku sebelum ni nampak berulang kembali. Pertembungan antara golongan baru dan tua.

Dulu masa sekolah den ingat bagus golongan muda ni membawa pembaharuan tapi ternyata silap.

Ulama muda sekarang terlampau mudah membid'ahkan amalan-amalan yang ada sandaran dalilnya. Sering menimbulkan masalah khilaf sehingga menimbulkan perpecahan umat.

Ada yang menggunakan slogan kembali pada Al Quran dan As-Sunnah. Ini betul, tapi ramai yang silap memahami dua sumber ni, tak memahami sebagaimana yang para ulama' faham. Ada yang menggunakan slogan Nabi saw tak buat kita jangan buat. Padahal hukum diambil dari apa yang Nabi saw larang, bukan apa yang Nabi saw tak buat.

Elok-elok dalam memilih ulama yang kita ambil pedoman. Mantapkan akidah dengan belajar ilmu tauhid dan banyakkan berselawat kerana orang yang banyak berselawat insyaAllah tidak akan disesatkan oleh Allah swt.

*Den takde masalah dengan ustaz-ustaz yang mempunyai pandangan yang berbeza dalam bab cabang. Ini normal. Tapi dalam bab akidah tak boleh ada percanggahan. Den berpaksi pada akidah Asyairah Maturidiah. Mana-mana ustaz yang kata Allah swt duduk yang duduk atas arasy tu bertentangan dengan akidah yang den pegang.
__________________
"Puji itu keji, keji itu puji"
Reply With Quote
  #33  
Old 11-12-2017, 04:22 PM
sekapai sekapai is offline
Regular

sekapai's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2010
Posts: 454
Thanks (Received): 5
Likes (Received): 56
Active Level
Default

TT ni mimpi ka..nak semua ulamak bersatu..tak pernah terjadi dalam sejarah islam ulama bersatu..
ulamak dikalangan sahabat, tabien dan tabiuttabien pun khilaf dan tak pernah bersatu...dari masalah..aqidah,fiqh,muamalat dan politik..

tunggu ja lah imam mahadi turun..tgk masa tu sapa yg mampu ikut dan sapa yg tak mau ikut.
Reply With Quote
  #34  
Old 11-12-2017, 04:33 PM
kundur75 kundur75 is offline
Regular

kundur75's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2011
Posts: 860
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 23
Active Level
Default

mintak maaf..kadang kadang aku rasa ustaz skrg ni byk yang berceramah dari berdakwah...sekali ceramah masyuk...dah tentu yang datang masjid tu org bebaik..sekadar pendapat je..
Reply With Quote
  #35  
Old 12-12-2017, 10:21 AM
azam74 azam74 is offline
Legendary Member

azam74's Avatar
 
Trader Rating: (1)
Join Date: Nov 2011
Posts: 10,732
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 113
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by kundur75 View Post
mintak maaf..kadang kadang aku rasa ustaz skrg ni byk yang berceramah dari berdakwah...sekali ceramah masyuk...dah tentu yang datang masjid tu org bebaik..sekadar pendapat je..
pastu syok sendiri bila tgk ramai yg dtg pi dgr ceramah depa..
__________________
TTR 901
Reply With Quote
Likes ibnuwafiy liked this post
  #36  
Old 15-01-2018, 04:11 PM
sweetkl sweetkl is offline
Active Member

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2012
Posts: 1,681
Thanks (Received): 2
Likes (Received): 69
Blog Entries: 1
Active Level
Default

tak bole lah kita nk sapu rata semua org alim di Malaysia, mungkin ada kekangan masing2, cakap lebih2 karang , kena tekan pulak, kena gam pulak, ditarik tauliah, di ban drp ceramah... tu yg kn berceramah yg harmoni dgn kehendak masyarakat dan pihak atasan.. br selamat di dunia,

klau kena ban pun, bukan ada yg nk pertahankan, tanggungan dh makin tinggi skrg ni, anak bini, rumah kereta, klau bini-bini beserta anak2, lg byk tanggungan,

ilmu diorg kita hormati.. kita muliakan mereka kerana ilmu..
tp kita ambik mana yg baik, buang mana yg keruh..
Reply With Quote
  #37  
Old 15-01-2018, 04:20 PM
shadowz shadowz is offline
Active Member

shadowz's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Oct 2010
Posts: 1,056
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 143
Active Level
Default

biasa la tu ulama bbeza pandangan..
kadang2 bhasanya keras..
kadang2 bhasanya lembut..
biasanya nmpak mcm bgaduh..
tp bila bjumpa dorg okay je..
sbb perbahasan/perbezaan tu cuma terhad pada ssuatu isu je..

yg mnjadi mslh sbnrnya pengikut yg taksub ni..
dan ada batu api dstiap prbezaan tu..

kita kena faham.. ulama/ustaz/prof/pakar2 dlm smua bidang ni smua manusia.. dan manusia xbleh lari dari ksilapan.. cuma kita kena bsedia mnerima ksilapan tu walaupun dtg dari seorg tokoh yg paling hebat skalipun..
Reply With Quote
Likes matabulat, ibnuwafiy liked this post
  #38  
Old 16-01-2018, 09:58 AM
ikhmal_ok ikhmal_ok is offline
Super Active

ikhmal_ok's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Aug 2009
Posts: 8,634
Thanks (Received): 93
Likes (Received): 44
Active Level
Default

Pokoknya ulamak berani tegur pemimpin ke tidak? Kalau tak berani tegur maka dia salah. jangan berani tegur rakyat marhaen jer.
__________________
ISLAM itu "Advanced"
"I Shoot Arrows"
Berminat dengan aktiviti sukan memanah, ingin membeli panah moden ? sila lihat koleksi panah yang saya jual: http://www.carigold.com/portal/forum...d.php?t=314535
Reply With Quote
  #39  
Old 13-03-2018, 01:24 PM
cbzurm10 cbzurm10 is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2014
Posts: 512
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 5
Active Level
Default

so far area aku byk aku jumpa..perwatakan warak..tapi blakang...takpe Tuhan tahu
Reply With Quote
  #40  
Old 13-03-2018, 03:24 PM
kundur75 kundur75 is offline
Regular

kundur75's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Sep 2011
Posts: 860
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 23
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by ikhmal_ok View Post
Pokoknya ulamak berani tegur pemimpin ke tidak? Kalau tak berani tegur maka dia salah. jangan berani tegur rakyat marhaen jer.
yang aku tgk..ulamak rajin sgt tegur artis...masuk facebook...
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump