Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 26-08-2017, 04:47 PM
Jedi Jedi is offline
CG Top Poster Club

Jedi's Avatar
 
Trader Rating: (19)
Join Date: Feb 2009
Posts: 34,043
Thanks (Received): 123
Likes (Received): 448
Active Level
My Mood:
Default Apakah Orang Kafir akan Dihisab di Akhirat?

Pada hari kiamat, Allah Ta’ala akan menampakkan amal baik dan amal buruk seorang hamba untuk memberikan balasan yang adil (hisab). Para ulama berbeda pendapat, apakah hisab pada hari kiamat ini berlaku untuk semua manusia, baik muslim ataupun kafir, atau hanya khusus berlaku untuk orang-orang beriman saja? Para ulama berbeda menjadi dua pendapat.


Quote:
Pertama, orang kafir akan dihisab pada hari kiamat.

Mereka berdalil dengan firman Allah Ta’ala,

وَلَوْ تَرَى إِذْ وُقِفُوا عَلَى رَبِّهِمْ قَالَ أَلَيْسَ هَذَا بِالْحَقِّ قَالُوا بَلَى وَرَبِّنَا قَالَ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ

“Dan seandainya kamu melihat ketika mereka dihadapkan kepada Tuhannya (tentulah kamu melihat peristiwa yang mengharukan). Allah berfirman, “Bukankah (kebangkitan) ini benar?” Mereka menjawab, “Sungguh benar, demi Tuhan kami.” Allah berfirman, “Karena itu rasakanlah adzab ini, disebabkan kamu mengingkari(nya)” (QS. Al-An’am [6]: 30).




Allah Ta’ala juga berfirman,

إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ (25) ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ (26)
“Sesungguhnya kepada Kami-lah mereka kembali. Kemudian sesungguhnya kewajiban Kami-lah menghisab mereka” (QS. Al-Ghasyiyah [88]: 25-26).

Mereka juga berdalil dengan firman Allah Ta’ala,

وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا اتَّبِعُوا سَبِيلَنَا وَلْنَحْمِلْ خَطَايَاكُمْ وَمَا هُمْ بِحَامِلِينَ مِنْ خَطَايَاهُمْ مِنْ شَيْءٍ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (12) وَلَيَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَعَ أَثْقَالِهِمْ وَلَيُسْأَلُنَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَمَّا كَانُوا يَفْتَرُونَ (13)

“Dan berkatalah orang-orang kafir kepada orang-orang yang beriman, “Ikutilah jalan kami, dan nanti kami akan memikul dosa-dosamu.” Dan mereka (sendiri) sedikit pun tidak (sanggup) memikul dosa-dosa mereka. Sesungguhnya mereka adalah benar-benar orang pendusta. Dan sesungguhnya mereka akan memikul beban (dosa) mereka, dan beban- beban (dosa yang lain) di samping beban-beban mereka sendiri. Dan sesungguhnya mereka akan ditanya pada hari kiamat tentang apa yang selalu mereka ada-adakan” (QS. Al-‘Ankabuut [29]: 12-13).



Quote:
Pendapat Kedua, mereka tidak akan dihisab pada hari kiamat.

Para ulama yang berpendapat seperti ini berdalil dengan firman Allah Ta’ala,
كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ
“Sekali-kali tidak. Sesungguhnya mereka pada hari itu benar-benar tertutup dari (rahmat) Tuhan mereka” (QS. Al-Muthaffifin [83]: 15).
Maksudnya, orang-orang kafir tidak akan melihat wajah Allah Ta’ala di akhirat. [1]



Allah Ta’ala berfirman,

قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ
“Qarun berkata, ‘Sesungguhnya aku hanya diberi harta itu, karena ilmu yang ada padaku.’ Dan apakah ia tidak mengetahui bahwa Allah sungguh telah membinasakan umat-umat sebelumnya yang lebih kuat daripadanya dan lebih banyak mengumpulkan harta? Dan tidaklah perlu ditanya kepada orang-orang yang berdosa itu, tentang dosa-dosa mereka” (QS. Al-Qashash [28]: 78).


Mereka juga berdalil dengan firman Allah Ta’ala,
وَلَا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
“Dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan melihat kepada mereka pada hari kiamat. Dan tidak (pula) akan mensucikan mereka. Bagi mereka azab yang pedih” (QS. Ali ‘Imran [3]: 77).
Mereka berargumentasi bahwa hari kiamat itu seperti sebuah ujian. Ujian terkadang terdapat pertanyaan dan pembicaraan secara lisan. Namun, terkadang tidak. Sehingga ayat-ayat di atas tidaklah bertentangan.





Quote:
Pendapat yang Terpilih dari Dua Pendapat Di Atas

Bahwa orang-orang kafir akan dihisab di akhirat untuk menunjukkan atau menampakkan amal perbuatan mereka dan membalasnya, sebagaimana hal ini ditunjukkan dalam surat Al-An’am ayat 30 di atas. Sebagaimana juga ditunjukkan oleh firman Allah Ta’ala,

يُنَبَّأُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ
“Pada hari itu diberitakan kepada manusia apa yang telah dikerjakannya dan apa yang dilalaikannya.” (QS. Al-Qiyamah [75]: 13)


Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma berkata,
لا يسألون سؤال شفقة ورحمة وإنما يسألون سؤال تقريع وتوبيخ
“Mereka tidaklah ditanya dalam rangka belas kasihan atau memberikan rahmat Mereka itu hanyalah ditanya dalam rangka mencela dan merendahkan mereka, mengapa kalian berbuat seperti ini dan seperti itu?” [2]
Al-Hasan rahimahullah berkata,
لا يسألون سؤال استعلام وإنما يسألون سؤال تقريع وتوبيخ
“Mereka tidaklah ditanya dalam rangka meminta pengakuan (atau persetujuan). Akan tetapi, mereka hanyalah ditanya dalam rangka mencela dan merendahkan mereka” [3]


Mereka tidaklah dihisab dalam ranka menampakkan dan meminta pengakuan atas amal baik dan amal buruk, karena orang-orang kafir tidaklah memiliki amal kebaikan sedikit pun. Allah Ta’ala berfirman,
وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا

“Dan kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan” (QS. Al-Furqan [25]: 23).
Dan di antara faidah dari hisab mereka pada hari kiamat adalah dilipatgandakannya adzab dan hukuman bagi yang semakin bertambah kekafirannya, karena neraka itu berlapis-lapis.

Allah Ta’ala berfirman,
الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابًا فَوْقَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُوا يُفْسِدُونَ
“Orang-orang yang kafir dan menghalangi (manusia) dari jalan Allah, kami tambahkan kepada mereka siksaan di atas siksaan (siksaan yang berlipat ganda, pen.) disebabkan mereka selalu berbuat kerusakan” (QS. An-Nahl [16]: 88).
Wallahu a’lam.
__________________
Mereka itulah orang² yg membeli kesesatan dgn hidayah. [Al-Baqarah;86]

▂▃▅▇█▓▒░۩۩ Buka Akaun UMOFX Anda Sekarang ۩۩░▒▓█▇▅▃▂


Last edited by Jedi; 26-08-2017 at 04:50 PM..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 26-08-2017, 04:50 PM
Jedi Jedi is offline
CG Top Poster Club

Jedi's Avatar
 
Trader Rating: (19)
Join Date: Feb 2009
Posts: 34,043
Thanks (Received): 123
Likes (Received): 448
Active Level
My Mood:
Default

Pada pendapat aku, 'hisab' di sini lebih pada sindiran, cercaan, tempelak kepada orang kafir atas keingkaran mereka ketika di atas dunia.

Sebab orang kafir ni bila dibangkitkan sahaja nanti, akan rasa MENYESAL tak terkata sebab dulu mereka tak percaya akan adanya hari kebangkitan.

Depa dok tanya 'Tulang yang dah hancur boleh di elokkan semula?'

Kan biasa jumpa dalam Al-Quran.

Dan dalam neraka pun mereka tak tahan kena azab; minta nak jumpa Malaikat Malik AS untuk ringankan hukuman.

Banyak diceritakan dalam Al-Quran.





Hisab dalam erti kata sebenar adalah untuk orang yang mengaku tiada Tuhan melainkan Allah dan para Rasul pesuruh Allah.

Kerana orang yang mengaku Allah itu Tuhan akan di pilih untuk ke mahsyar dan menunggu giliran untuk menghadap Allah SWT.

Sedangkan orang kafir tidak akan melalui itu semua; di humban terus ke dalam neraka.
__________________
Mereka itulah orang² yg membeli kesesatan dgn hidayah. [Al-Baqarah;86]

▂▃▅▇█▓▒░۩۩ Buka Akaun UMOFX Anda Sekarang ۩۩░▒▓█▇▅▃▂


Last edited by Jedi; 26-08-2017 at 06:44 PM..
Reply With Quote
  #3  
Old 26-08-2017, 06:36 PM
aduka1985 aduka1985 is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Feb 2012
Posts: 513
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 14
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Macam setuju ja.....org2 kafir hanya akan di sindir je nanti...dan trus jd bahan bakar.

org islam ada timbang tara,ada yg dpt naungan,ada yg teselamat ada yg besama2 org kafir.takutnya...
Reply With Quote
  #4  
Old 26-08-2017, 06:38 PM
dausbiz dausbiz is offline
CG Top Poster Club

dausbiz's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2015
Location: www.rahsiafirdaus.com
Posts: 32,445
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 470
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Semoga kita slalu dalam islam

Allahuakhbar

Hidup dan matiku kerana Allah Taala
__________________


Komisyen Lebih RM1,000 untuk Projek Bina Rumah Atas Tanah Sendiri di www.rahsiafirdaus.com

Call/whatsapp/telegram 016-4650338
Reply With Quote
Likes pecot85, chulax12 liked this post
  #5  
Old 23-09-2017, 03:37 AM
iMMax iMMax is offline
Regular

iMMax's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Dec 2012
Posts: 671
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 7
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Jedi View Post
Pada pendapat aku, 'hisab' di sini lebih pada sindiran, cercaan, tempelak kepada orang kafir atas keingkaran mereka ketika di atas dunia.

Sebab orang kafir ni bila dibangkitkan sahaja nanti, akan rasa MENYESAL tak terkata sebab dulu mereka tak percaya akan adanya hari kebangkitan.

Depa dok tanya 'Tulang yang dah hancur boleh di elokkan semula?'

Kan biasa jumpa dalam Al-Quran.

Dan dalam neraka pun mereka tak tahan kena azab; minta nak jumpa Malaikat Malik AS untuk ringankan hukuman.

Banyak diceritakan dalam Al-Quran.





Hisab dalam erti kata sebenar adalah untuk orang yang mengaku tiada Tuhan melainkan Allah dan para Rasul pesuruh Allah.

Kerana orang yang mengaku Allah itu Tuhan akan di pilih untuk ke mahsyar dan menunggu giliran untuk menghadap Allah SWT.

Sedangkan orang kafir tidak akan melalui itu semua; di humban terus ke dalam neraka.
Pernah terbaca tuan dlm cg jga xsilap...Allah lah yg menentukan setiap segala sesuatu itu ...semuanya sudah tertulis di Loh mahfuz..semua sudah tertulis sejak kita blom wujud lg...bg pendapat tuan..bg manusia yg masuk neraka apakah ia adil? Sedangkan dia blom wujud lg memang Allah dh tulis kesudahan ceritanya...boleh tuan kupas sikit x ni..xberapa nk fhm dan susah nk hadam
Reply With Quote
  #6  
Old 23-09-2017, 03:58 AM
tokekapal114 tokekapal114 is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Apr 2015
Posts: 628
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

share ayat Quran berkenaan org kafir yang sebenar-benarnya.

Wanita (An-Nisā'):150 - Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada Allah dan rasul-rasul-Nya, dan bermaksud memperbedakan antara (keimanan kepada) Allah dan rasul-rasul-Nya, dengan mengatakan: "Kami beriman kepada yang sebahagian dan kami kafir terhadap sebahagian (yang lain)", serta bermaksud (dengan perkataan itu) mengambil jalan (tengah) di antara yang demikian (iman atau kafir),

Wanita (An-Nisā'):151 - merekalah orang-orang yang kafir sebenar-benarnya. Kami telah menyediakan untuk orang-orang yang kafir itu siksaan yang menghinakan.
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold