Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Official News, Current Issues

Official News, Current Issues Discuss daily updated official news from tv to newspapers, current issues from locals to all around the world.

Recommended Brokers

Forex Chart
Crypto Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 19-05-2017, 10:47 AM
mazri_2008 mazri_2008 is offline
Super Active

mazri_2008's Avatar
 
Trader Rating: (4)
Join Date: Nov 2008
Location: Contact No | 0111-9224042
Posts: 8,246
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 1034
Active Level
Default Budak 'Viking' Teringin Jadi Melayu


Maia Sofie Maimunah (kanan) dan Adinda Freyja Zainab (kiri) menggayakan pakaian tradisional Norway atau 'bunad' sempena sambutan Hari Perlembagaan negara itu.

PETALING JAYA: Menangis ketika dipanggil anak 'Mat Salleh' oleh ibunya, kanak-kanak berusia enam tahun ini sanggup belajar menyanyi lagu Melayu klasik.

Dalam satu video tanpa visual yang dikongsikan di laman sosial Instagram @super_something pada 8 Mac lalu, kanak-kanak cilik, Maia Sofie Maimunah Oestreich atau mesra disapa Munah itu fasih mendendangkan lagu 'Suriram' yang menjadi lagu kegemarannya.

Munah yang berusia enam tahun itu 'berduet' dengan adiknya Adinda Freyja Zainab Oestreich (Adinda), 2, menyanyikan lagu tersebut kerana terlalu ingin menjadi Melayu dan berpendapat orang Melayu sangat cantik.

Berdarah campuran Melayu sebelah ibunya dan Norway sebelah bapanya, Munah dan Adinda dianugerahkan dengan wajah yang sangat comel dan rambut yang keperangan.

Keunikan wajah dua beradik ini turut menarik perhatian jenama pakaian di Norway iaitu NÝstebarn untuk menjadikan mereka model pakaian kanak-kanak syarikat tersebut.

Ibu kedua-dua beradik itu, Ardiana Abdul Azam, 34, berkongsi cabaran mengajar anak-anaknya bertutur Bahasa Melayu sepanjang lapan tahun menetap di Bergen, Norway.

"Mula-mula berkahwin dulu memang tiada niat nak menetap di sini (Norway) sebab dah berjanji dengan suami untuk berpindah ke Malaysia selepas dua atau tiga tahun.

"Sebenarnya tak ada cabaran sangat, cabaran itu lebih kepada diri sendiri. Berapa kuat (berpegang pada) asal-usul kamu," katanya ketika dihubungi mStar pada Selasa.

Kata wanita yang berasal dari Jerantut, Pahang ini, anaknya, Adinda masih belum boleh bertutur dengan baik kerana masih kecil, manakala Munah pula boleh berbahasa Inggeris, Norway dan Melayu.

"Setakat ni, Munah sahaja yang fasih sedikit bahasa Melayu. Memang dia ada pelat sedikit tapi itu perkara biasa.

"Lagipun, pengaruh Bahasa Melayu yang dipelajarinya di sini hanya daripada saya. Tiada rumpun (masyarakat) Melayu lain di sini," ujarnya.

Lebih menarik, pada asalnya Munah menggunakan kata ganti diri 'aku' ketika berbual dengan ibunya.

Sudah pasti ia kedengaran sedikit janggal bagi kebanyakan masyarakat Malaysia kerana perkataan 'aku' itu sering digunakan apabila berinteraksi secara tidak formal antara rakan sebaya.

Bagaimanapun, Ardiana tidak mengganggap perbuatan anaknya itu kurang sopan kerana berpendirian bahawa kata ganti diri 'aku' juga digunakan ketika berdoa kepada Tuhan.

Kini, Munah sudah pandai menggunakan kata ganti diri 'saya' selepas dihantar ke tadika oleh datuknya sewaktu mereka sekeluarga pulang bercuti selama tiga bulan pada tahun 2015.

"Dia dengar kawan-kawan dia gunakan 'saya' dan dia pun mula menukarnya," jelasnya.

Mengulas cerita di sebalik nama anak-anaknya, Ardiana menamakan anaknya nama-nama Melayu klasik seperti Maimunah dan Zainab sempena nama dua arwah neneknya sebagai menzahirkan rasa cinta kasih kepada mereka.

Video keletah Munah dan Adinda boleh ditonton di Instagram dengan carian 'hashtag', #bideomakmunah.
Tags / Kata Kunci:

Read more at http://www.mstar.com.my/berita/berit...fmx4gFPYqgE.99
__________________
[ OPEN LIVE INSTAFOREX ACCOUNT NOW ]
BUKA AKAUN BAWAH SAYA >>> SETIAP KALI TUTUP DAGANGAN ANDA DAPAT DUIT
AUTOMATIK 1.3 PIPS REBAT @ DUIT SETIAP HARI + BONUS 250%

REBAT MASUK DALAM AKAUN
| REBAT MASUK DALAM BANK|MODAL FX PERCUMA 1500$
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #2  
Old 19-05-2017, 10:51 AM
Niyang Niyang is offline
CG Top Poster Club

Niyang's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2009
Posts: 34,900
Thanks (Received): 72
Likes (Received): 129
Active Level
My Mood:
Default

igt pure viking... dah mmg anak melayu pun
__________________
"Jika inginkan tempat di sisi Matahari, bersedialah utk terbakar"

"Kita memerlukan kegelapan untuk melihat Bintang"
Reply With Quote
  #3  
Old 19-05-2017, 10:54 AM
epozer epozer is offline
Legendary Member

epozer's Avatar
 
Trader Rating: (33)
Join Date: Aug 2010
Posts: 12,093
Thanks (Received): 13
Likes (Received): 26
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Niyang View Post
igt pure viking... dah mmg anak melayu pun
ingat pure breed.. rupanya hybrid..hehe
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 19-05-2017, 11:02 AM
tomi tomi is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Mar 2015
Posts: 901
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 191
Active Level
Default

Bergen... sebuah bandar yang indah...
Reply With Quote
  #5  
Old 19-05-2017, 11:19 AM
michael scotfield michael scotfield is offline
Legendary Member

michael scotfield's Avatar
 
Trader Rating: (14)
Join Date: May 2007
Location: Fig fx
Posts: 15,018
Thanks (Received): 299
Likes (Received): 110
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by mazri_2008 View Post

Maia Sofie Maimunah (kanan) dan Adinda Freyja Zainab (kiri) menggayakan pakaian tradisional Norway atau 'bunad' sempena sambutan Hari Perlembagaan negara itu.

PETALING JAYA: Menangis ketika dipanggil anak 'Mat Salleh' oleh ibunya, kanak-kanak berusia enam tahun ini sanggup belajar menyanyi lagu Melayu klasik.

Dalam satu video tanpa visual yang dikongsikan di laman sosial Instagram @super_something pada 8 Mac lalu, kanak-kanak cilik, Maia Sofie Maimunah Oestreich atau mesra disapa Munah itu fasih mendendangkan lagu 'Suriram' yang menjadi lagu kegemarannya.

Munah yang berusia enam tahun itu 'berduet' dengan adiknya Adinda Freyja Zainab Oestreich (Adinda), 2, menyanyikan lagu tersebut kerana terlalu ingin menjadi Melayu dan berpendapat orang Melayu sangat cantik.

Berdarah campuran Melayu sebelah ibunya dan Norway sebelah bapanya, Munah dan Adinda dianugerahkan dengan wajah yang sangat comel dan rambut yang keperangan.

Keunikan wajah dua beradik ini turut menarik perhatian jenama pakaian di Norway iaitu NÝstebarn untuk menjadikan mereka model pakaian kanak-kanak syarikat tersebut.

Ibu kedua-dua beradik itu, Ardiana Abdul Azam, 34, berkongsi cabaran mengajar anak-anaknya bertutur Bahasa Melayu sepanjang lapan tahun menetap di Bergen, Norway.

"Mula-mula berkahwin dulu memang tiada niat nak menetap di sini (Norway) sebab dah berjanji dengan suami untuk berpindah ke Malaysia selepas dua atau tiga tahun.

"Sebenarnya tak ada cabaran sangat, cabaran itu lebih kepada diri sendiri. Berapa kuat (berpegang pada) asal-usul kamu," katanya ketika dihubungi mStar pada Selasa.

Kata wanita yang berasal dari Jerantut, Pahang ini, anaknya, Adinda masih belum boleh bertutur dengan baik kerana masih kecil, manakala Munah pula boleh berbahasa Inggeris, Norway dan Melayu.

"Setakat ni, Munah sahaja yang fasih sedikit bahasa Melayu. Memang dia ada pelat sedikit tapi itu perkara biasa.

"Lagipun, pengaruh Bahasa Melayu yang dipelajarinya di sini hanya daripada saya. Tiada rumpun (masyarakat) Melayu lain di sini," ujarnya.

Lebih menarik, pada asalnya Munah menggunakan kata ganti diri 'aku' ketika berbual dengan ibunya.

Sudah pasti ia kedengaran sedikit janggal bagi kebanyakan masyarakat Malaysia kerana perkataan 'aku' itu sering digunakan apabila berinteraksi secara tidak formal antara rakan sebaya.

Bagaimanapun, Ardiana tidak mengganggap perbuatan anaknya itu kurang sopan kerana berpendirian bahawa kata ganti diri 'aku' juga digunakan ketika berdoa kepada Tuhan.

Kini, Munah sudah pandai menggunakan kata ganti diri 'saya' selepas dihantar ke tadika oleh datuknya sewaktu mereka sekeluarga pulang bercuti selama tiga bulan pada tahun 2015.

"Dia dengar kawan-kawan dia gunakan 'saya' dan dia pun mula menukarnya," jelasnya.

Mengulas cerita di sebalik nama anak-anaknya, Ardiana menamakan anaknya nama-nama Melayu klasik seperti Maimunah dan Zainab sempena nama dua arwah neneknya sebagai menzahirkan rasa cinta kasih kepada mereka.

Video keletah Munah dan Adinda boleh ditonton di Instagram dengan carian 'hashtag', #bideomakmunah.
Tags / Kata Kunci:

Read more at http://www.mstar.com.my/berita/berit...fmx4gFPYqgE.99
Org jawa pon bahasa kan diri aku
Reply With Quote
  #6  
Old 19-05-2017, 11:26 AM
dausbiz dausbiz is offline
CG Top Poster Club

dausbiz's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Apr 2015
Location: www.rahsiafirdaus.com
Posts: 31,558
Thanks (Received): 1
Likes (Received): 432
Blog Entries: 1
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by Niyang View Post
igt pure viking... dah mmg anak melayu pun
Moga berjaya bangsa Melayu di seluruh Dunia aaamiinnn
__________________


Komisyen Lebih RM1,000 untuk yang rekemen pelanggan pada saya di www.rahsiafirdaus.com

Call/whatsapp/telegram 016-4650338
Reply With Quote
  #7  
Old 19-05-2017, 11:43 AM
John Nawi John Nawi is offline
Active Plus

John Nawi's Avatar
 
Trader Rating: (0)
Join Date: Oct 2012
Posts: 3,874
Thanks (Received): 6
Likes (Received): 4
Active Level
My Mood:
Default

mertua aku orang sabah.. bila aku sebut saya..depa plak yg tak biasa...hahah
Reply With Quote
  #8  
Old 19-05-2017, 11:43 AM
abdulricks85 abdulricks85 is online now
Active Plus

abdulricks85's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jul 2010
Location: JDT
Posts: 2,838
Thanks (Received): 3
Likes (Received): 7
Active Level
My Mood:
Default

Quote:
Originally Posted by michael scotfield View Post
Org jawa pon bahasa kan diri aku
Kita bro...kata ganti jawa
__________________
BTC: 1JetEYXWfJsCdxSqHZJqmQVDhSkPe2is2T
Jom Join bitconnect
Pegi Nikah Sendiri di MAISongkhla
Jom Beli Sini aliexpress.com
Reply With Quote
  #9  
Old 19-05-2017, 11:56 AM
Encik Sponge Encik Sponge is offline
Active Plus

Encik Sponge's Avatar
 
Trader Rating: (2)
Join Date: Jul 2013
Posts: 2,866
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 33
Active Level
Default

Ntah apa2 la...

Dah memang ada darah melayu pon kan...
Reply With Quote
  #10  
Old 19-05-2017, 12:16 PM
TXT TXT is offline
CG Super Hardcore

TXT's Avatar

 
Trader Rating: (7)
Join Date: Mar 2010
Location: miLan - KT - OT - KL
Posts: 233,658
Thanks (Received): 4884
Likes (Received): 1368
Blog Entries: 45
Active Level
My Mood:
Default

Bagus la ajar anak Bahasa Melayu
Aok ngajor loghat Pahang ler
Jerantut
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply Share This Thread

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump

CariGold