Ganjaran Bonus Forex Yang Terbesar Tidak Pernah Ditawarkan Sebelum ini ... BONUS TANPA SEBARANG DEPOSIT SEBANYAK $1500 DARI INSTAFOREX !!


     
All banners are advertisements only. CG does not endorse or vouch for any advertisers. Read Disclaimer HERE


Go Back   CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Religious Talk

Recommended Brokers

Forex Chart
CG Sponsors



Reply
 
Thread Tools
  #81  
Old 19-05-2017, 10:25 PM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,955
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 43
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by michael scotfield View Post
Ada yg tak mau solat jamak qasar,disebabkan niat panjang sgt nk baca dlm hati serentak dgn takbir
alah bisa tegal biasa..kalau dh malas nk solat pun macam2 alasan..
Reply With Quote
Paid Advertisement
  #82  
Old 19-05-2017, 10:32 PM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,955
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 43
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by syamsoulcc View Post
adakah saya ajar ilmu sesat??


biasanya orang tak belajar dgn orang2 yg diorang tak kenal seperti tokey99 ataupun saya sendiri...

diorang tak kenal saya..
diorang tak kenal tokey99...

semestinya diorang akan fikir banyak kali sebelum terima ilmu dari orang tak kenal...

sebab tu aku sertakan sekali video2 ceramah dari Ustaz2 yang terkenal yang bertauliah dan dipercayai..
aku xkisah pun ko nk wat masuk mana2 ulama atau ustaz2..tetapi..ramai yg xtahu..mazhab syafie..niat ketika wudhuk dan niat ketika solat masa bila..lainlah ko bermazhab imam lain..terpulanglah..cuma aku nk bgtau..mazhab syafie..dan kita malaysia bermazhab syafie..

bab niat sebelom solat ni dh lama dh aku dgr dr golongan2 manusia yg sesat dr ilmu mazhab feqh..yg kebanyakan aku tgk mereka just baca buku sahaja dan mengikut idea2/khayalan akal..bukan dr ilmu guru2 yg arif pada bab feqh mazhab..tu je..terpulanglah..
Reply With Quote
  #83  
Old 19-05-2017, 11:17 PM
jumatmajid jumatmajid is offline
Super Active

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2012
Posts: 7,240
Thanks (Received): 18
Likes (Received): 63
Blog Entries: 47
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by DXM View Post
Sebagai contoh,sy bangun tido,kemudian sy sedar waktu Asar dah masuk,sy nak solat,lalu sy ambil wuduk dan mengerjakan solat,waktu sy ingin solat ASAR itu dh dikira niat,automatik sy tahu waktu itu waktu Asar,dan mustahil sy tak tahu waktu Asar itu 4 rakaat.
Rukun 13 solat yang pertama sekali ikut tertib ialah niat,berdiri tegak dan takbiratul ikhram.
Kalau masa takbir ko niat lagi,takde masalah.tapi dah dua kali kau masuk niat.

Tapi sebetulnya tak perlu nak niat lagi. Sebab ko berdiri tegak pun ko bertujuan untuk mendirikan solat.Ertinya ko dah masuk niat. Lainla masa ko berdiri tegak tu ko nak nyanyi lagu negaraku pulak kan.

Rata2 orang yang niat sebelum takbiratul ikhram sangat tinggi was was dia,berulang kali takbir,panjang pula takbir.Bukankah was was itu datang dr setan.
klu ikut penjlsan Imam Syafie dlm Kitab Al-Umm, pendpt sdr di atas x blh diterima pakai...

menurut Imam Syafie "Niat tidak menggantikan takbir, namun ia tidak cukup jika tidak disertai takbir, niat tidak mendahului takbir dan tidak pula sesudahnya"...

blh rujuk كـتـاب الأم tulisan Imam Syafie, ringkasnyer, niat mesti serentak dgn takbir...
__________________
"Dan(ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." Adz-Zariyat, 56
Bukti Kesesatan Syiah
Sila rujuk perkara yg dibincangkan dgn mrk yg lbh berilmu. Semoga kita sentiasa mendpt petunjuk & hidayah-Nya.
Reply With Quote
  #84  
Old 20-05-2017, 12:12 AM
DXM DXM is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2017
Location: Di dalam hatimu
Posts: 230
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 22
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by jumatmajid View Post
klu ikut penjlsan Imam Syafie dlm Kitab Al-Umm, pendpt sdr di atas x blh diterima pakai...

menurut Imam Syafie "Niat tidak menggantikan takbir, namun ia tidak cukup jika tidak disertai takbir, niat tidak mendahului takbir dan tidak pula sesudahnya"...

blh rujuk كـتـاب الأم tulisan Imam Syafie, ringkasnyer, niat mesti serentak dgn takbir...
Ikutlah imam shafie.Sy tak larang.Dua2 cara tak salah..Baca balik apa yg saya tulis.
Reply With Quote
  #85  
Old 20-05-2017, 12:13 AM
Cytokinesis Cytokinesis is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2017
Posts: 304
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 20
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by jumatmajid View Post
klu ikut penjlsan Imam Syafie dlm Kitab Al-Umm, pendpt sdr di atas x blh diterima pakai...

menurut Imam Syafie "Niat tidak menggantikan takbir, namun ia tidak cukup jika tidak disertai takbir, niat tidak mendahului takbir dan tidak pula sesudahnya"...

blh rujuk كـتـاب الأم tulisan Imam Syafie, ringkasnyer, niat mesti serentak dgn takbir...
Tidak ada masalah dari segi pada waktu bila niat itu perlu hadir. Saya setuju di situ. Masalahnya sekarang adalah tentang Lafaz Niat. Memandangkan Kitab Al-Umm adalah daripada Imam Syafie sendiri, ada tak mana-mana dalam bahagian kitab tersebut menyatakan tentang Lafaz Niat? Sekadar hendak tahu dan berkongsi-kongsi pendapat. Sebabnya lafaz niat ni memang tidak ada dalil yang mengesahkannya kalau tak silap saya. Minta pencerahan tuan.
Reply With Quote
  #86  
Old 20-05-2017, 12:20 AM
DXM DXM is offline
Regular

 
Trader Rating: (0)
Join Date: May 2017
Location: Di dalam hatimu
Posts: 230
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 22
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by tokey99 View Post
sebab tu ko kene tau apa tu syarat sah solat..cer bgatau..disitu pun ada sebut..kene tahu masuk waktu apa bagai2..tetapi tidak dikira hal itu sebagai niat..

yg dikatakan niat..ketika angkat takbiratulihram..situ yg diajarkan dlm mazhab syafie..spt yg 02047haf bgtau..dan aku sebenarnya xpernah dgr mana2 tok guru ajar selain hal ini melainkan ustaz2 moden niat dulu baru angkattakbir..(moden la sangggaaat..haha)
Dah tau buat je lah niat usolli tu...takde masalah. Kalau kau betul2 ngaji,kau pun tak ada masalah apa yang aku cakap. Sb tu aku kata,org mengaji tau apa yang dia mengaji. Aku sendiri tak kata salah nak ikut imam mazhab dan cara hakekat.
Reply With Quote
Likes syamsoulcc liked this post
  #87  
Old 20-05-2017, 02:48 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,955
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 43
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Cytokinesis View Post
Tidak ada masalah dari segi pada waktu bila niat itu perlu hadir. Saya setuju di situ. Masalahnya sekarang adalah tentang Lafaz Niat. Memandangkan Kitab Al-Umm adalah daripada Imam Syafie sendiri, ada tak mana-mana dalam bahagian kitab tersebut menyatakan tentang Lafaz Niat? Sekadar hendak tahu dan berkongsi-kongsi pendapat. Sebabnya lafaz niat ni memang tidak ada dalil yang mengesahkannya kalau tak silap saya. Minta pencerahan tuan.
cerita lafaz niat nie..cerita org baru nk belajar..nk sebut apa?nk ungkap apa?jadi tok2 guru pun bgtau..lafaz niat tu apa..nk sebut apa dlm hati..tu je
Reply With Quote
  #88  
Old 20-05-2017, 02:54 AM
tokey99 tokey99 is offline
Active Plus

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jan 2009
Posts: 2,955
Thanks (Received): 0
Likes (Received): 43
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by DXM View Post
Dah tau buat je lah niat usolli tu...takde masalah. Kalau kau betul2 ngaji,kau pun tak ada masalah apa yang aku cakap. Sb tu aku kata,org mengaji tau apa yang dia mengaji. Aku sendiri tak kata salah nak ikut imam mazhab dan cara hakekat.
mana boleh..sekarang ni..rukun solat 13 mengikut imam syafie..cer wat mai rukun solat imam mazhab lain lak jika ko xberpegang mazhab syafie..
ko kene faham rukun solat ni apa..jika xde salah 1 rukun ni sah ke tak sah solat..?nanti ada yg kata..yg tentukan sah solat seseorg tu Allah tokey99..adoyai..jenis xnak menerima apa yg ulama bgtau..kalau ulama kata xsah solat bila xbaca al fatihah..ko nk ckp bukan ulama yg tentukan sah atau x sah..Allah..tu yg aku kata abis semua jadi sesat larat sebab xde ilmu.
Reply With Quote
  #89  
Old 20-05-2017, 07:02 AM
jumatmajid jumatmajid is offline
Super Active

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2012
Posts: 7,240
Thanks (Received): 18
Likes (Received): 63
Blog Entries: 47
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by DXM View Post
Ikutlah imam shafie.Sy tak larang.Dua2 cara tak salah..Baca balik apa yg saya tulis.
sy dah baca semula aper yg sdr tulis & ader 2 masalah yg sy lihat pd pendpt sdr...
  1. sdr kater semua perbuatan yg dilakukan sblm solat spt berwudhu dan berdiri tegak sblm solat sdh memadai sebgi petunjuk niat sdr utk menunaikan solat...

    bg Imam Syafie, ini x memadai & mesti ader niat yg serentak dgn takbir, jika niat & takbir dilakukan serentak, bermaksud niat aderlah dlm hati & takbir pula dilafazkan dimulut...

  2. aper yg sy fhm dr pendpt sdr x perlu diniatkan Qasad, Ta'arudh & Ta'ayin serentak dgn takbir [rujuk post #31 dr sdr 02047haf]

    ttp Imam Syafie dah trgkan jg dlm Kitab Al-Umm bhw semua komponen niat ini mestilah diniatkan serentak semasa takbir...

    begitu jg Imam Nawawi dlm Kitab منهاج الطالبين وعمدة المفتين في الفقه, Bab Sifat Solat menrgkan perkara yg sama...

    rasanya klu sdr buka Kitab Munyatul Musolli atau dgr ceramah2 kitab ini, penjlsan ttg rukun niat ini tetap sama...
skrg sy nak tanyer sket, pendpt sdr nih ader sandaran kpd mana2 ulama atau hanya pendpt sendiri semata2???...

krn klu hanya pendpt peribadi sdr sendiri shj, maka sy x setuju dgn statement sdr "Dua2 cara tak salah" tuh...
__________________
"Dan(ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." Adz-Zariyat, 56
Bukti Kesesatan Syiah
Sila rujuk perkara yg dibincangkan dgn mrk yg lbh berilmu. Semoga kita sentiasa mendpt petunjuk & hidayah-Nya.

Last edited by jumatmajid; 20-05-2017 at 01:12 PM..
Reply With Quote
  #90  
Old 20-05-2017, 07:31 AM
jumatmajid jumatmajid is offline
Super Active

 
Trader Rating: (0)
Join Date: Jun 2012
Posts: 7,240
Thanks (Received): 18
Likes (Received): 63
Blog Entries: 47
Active Level
Default

Quote:
Originally Posted by Cytokinesis View Post
Tidak ada masalah dari segi pada waktu bila niat itu perlu hadir. Saya setuju di situ. Masalahnya sekarang adalah tentang Lafaz Niat. Memandangkan Kitab Al-Umm adalah daripada Imam Syafie sendiri, ada tak mana-mana dalam bahagian kitab tersebut menyatakan tentang Lafaz Niat? Sekadar hendak tahu dan berkongsi-kongsi pendapat. Sebabnya lafaz niat ni memang tidak ada dalil yang mengesahkannya kalau tak silap saya. Minta pencerahan tuan.
Imam Nawawi dlm Kitab منهاج الطالبين وعمدة المفتين في الفقه, Bab Sifat Solat mengatakan sunat melafazkan niat solat sblm takbir...

"النية بالقلب ويندب النطق قبل التكبير"

“Niat itu dengan hati dan dimandubkan (disunatkan) untuk lafazkan sebelum takbiratul ihram”.
__________________
"Dan(ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." Adz-Zariyat, 56
Bukti Kesesatan Syiah
Sila rujuk perkara yg dibincangkan dgn mrk yg lbh berilmu. Semoga kita sentiasa mendpt petunjuk & hidayah-Nya.

Last edited by jumatmajid; 20-05-2017 at 08:13 AM..
Reply With Quote
Sponsored Links
Reply

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

AMP
Forum Jump


All times are GMT +8. The time now is 07:35 PM.


Copyright ©2000 - 2017, CariGold.com.
All posts published herein are merely based on individual views, and they do not expressly or by implications represent those of CariGold.com or its owner. It is hereby made clear that CariGold.com does not endorse, support, adopt or vouch any views, programs and/or business opportunities posted herein. CariGold.com also does not give and/or offer any investment advice to any members and/or readers. All members and readers are advised to independently consult their own consultants, lawyers and/or families before making any investment and/or business decisions. This forum is merely a place for general discussions. It is hereby agreed by all members and/or readers that CariGold. com is in no way responsible and/or liable for any damages and/or losses suffered by anyone of you